Skip to content

34 Comments

  1. Calle
    Sep 22, 2015 @ 14:37

    Ett tydligt tecken på att entypssegling inte är så stort i Sverige…

    Reply

  2. PederF
    Sep 22, 2015 @ 15:19

    Eller att vi skickar gamla gubbar som seglat en regatta och tränat ett par gånger i sportbåt?

    Reply

  3. Anders Nilsson
    Sep 22, 2015 @ 21:43

    4 anledningar:

    J-70 är ny i Sverige.
    Sportbåtssegling ligger långt efter i Sverige.
    Klubbarna har haft begränsat med träningsmöjligheter för sina seglare.
    Seglarna kör andra satsningar och detta är #2 i prioritet.

    Bara att rätta till ;-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 22, 2015 @ 21:56

      J/70 är väl ännu nyare i Norge och på KNS (och i nästan alla de klubbar som är på listan). Fast Spone och hans gubbar har ett bra track record i både Melges och massa andra klasser.

      De flesta klubbar saknar väl renodlade J/70-seglare, men det kan vara så att sportbåtssegling är mer utbrett på andra ställen.

      Reply

      • Anders Nilsson
        Sep 22, 2015 @ 23:40

        Det är ett faktum att det finns få J-70 i Sverige. Det finns väl inga fleet än. Två i Hjuvik menar jag inte är en fleet. Det gör ju att alla är ovana vid båten. Tyskarna och danskarna har kört i två år och Sverige ett.
        Många klubbar på listan har betydligt bättre möjlighet att träna än de svenska har haft och det är väl nyckeln i all sport?

        Reply

        • Kalle K
          Sep 27, 2015 @ 21:02

          Stämmer delvis att det är svagt med J/70 på västkusten. Måste ändå säga att klassen har en imponerande utveckling på ostkusten. På KSSS står för närvarande 12 båtar och klassen har till 2016 SM-status. Att klassen är stark internationellt är det väl ingen som betvivlar.

          Reply

      • Peter Gustafsson
        Sep 23, 2015 @ 07:27

        Fast sambandet mellan att ha många J/70 och en liga/fleet finns inte. De tre i topp har inte bättre förutsättningar till träning än t.ex. KSSS.

        1 KNS Ingen nationell liga eller J/70-fleet.
        2 YCCS Liga startad 2015 och båtar köpta i år
        3 YCN Liga startad 2015 och båtar köpta i år

        Tyskarna som har haft liga i tre år belägger platser i hela tabellen.
        Danskarna är näst mest erfarna i formatet efter två år har platserna 6, 13, 19 & 20.

        Och i ClubSwan 42 så har väl ingen klubb särskilt stora möjligheter att träna, förutom NYYC då).

        Reply

        • Joakim
          Sep 23, 2015 @ 08:30

          I Finland seglar man liga med J/22, 606 och J/80 och jag vet inte om en enda J/70 i hela landet. Tillsvidare har det bara varit en deltävling med J/22. Trots detta var ÅSS bättre än alla svenska lag.

          Reply

  4. Pelle Lindell
    Sep 23, 2015 @ 06:39

    I min bok handlar det också om hur klubbarna väljer sina team. Är målsättningen enbart bästa resultat eller vill man bygga upp något i klubben? Det är ju en viss skillnad på att, om man kan, välja ett etablerat team med typ 15års erfarenhet på toppnivå i liknande båtar och ett hopplockat klubblag av duktiga seglare som i bästa fall tränat och racat ett par helger. Det är fortfarande early days för den här typen av segling i Sverige och vi får se hur det tar sig.

    Reply

  5. Olle
    Sep 23, 2015 @ 07:38

    Någonstans får man bestämma sig vad Allsvenskan är för något? Om man vill sälja budskapet att det är en tävling för att utse Sveriges bästa klubb och de åker till Champions League och blir nästan sist, så kan man ju diskutera vilken bild det förmedlar till allmänheten via media?

    Är tävlingen till för ett antal redan dedikerade siilvertoppar som tycker det är trevligt att delta i något race och toppar det med en trevlig resa till Sardinien, då är det just den bilden vi skall förmedla. Jag vet inte hur uttagningen i de andral länderna ser ut, och om det är baserat på tre tävlingstillfällen där varje tillfälle är avsett för olika besättningar.

    Ta det för vad det är, en nöjestripp!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 23, 2015 @ 08:05

      Fast nu skickade man ju inte Allsvenska team utan rutinerade seglare från andra klasser, precis som de flesta andra klubbar i listan (besättningslista). Jag tror resultaten ganska väl avspeglar nivån på sportbåtssegling i Sverige. Alla klubbarna i topp har erfarenhet från Melges 20 och 24 och då blir det så klart svårare om man kommer från Laser eller Drake.

      Rent generellt har det funnits bra möjligheter till träning för de flesta klubbar, men det har varit väldigt dålig ordning. Brist på tid och engagemang är en viktigare faktor än tillgång till båtar.

      Som klubbmedlem vill man ju gärna att vi gör så bra ifrån oss som det går, och kan vi då lära oss någonting så är det väl jättebra?

      Om min klubb bara ser det som en nöjestripp så tycker jag det är lite synd.

      Reply

    • Björn S
      Sep 23, 2015 @ 10:27

      Allsvenskan befinner sig i utveckling. Det gäller att styra den åt rätt håll. Vilket håll det är måhända fortfarande en öppen fråga? Det behöver diskuteras – i den öppna förutsättningslösa debatten, med tydliga utgångspunkter: Syfte, Mål, Metod, mm.
      En av de centrala frågorna är givetvis tillgängligheten på verktyget i relation till detsamma vad gäller seglarna. J/70 verkar vara ett utmärkt verktyg och en professionell seglare kliver lätt ner i båten och får det hela att fungera. Men skall vi vårda, värna och driva utvecklingen av svensk segling, på alla dess fronter, med Allsvenskan som medialt event och förgrundsarrangemang (obs vits) gäller det att ta debatten och aldrig släppa taget.

      Hur ser det ut med sportbåtseglingen i Sverige?

      Hur många sportbåtsklassförbund driver ngt i Sverige idag?

      Vi försöker bygga upp kunskapen igen vad gäller 11:metre OD, se: https://sites.google.com/site/klassforbundetsvenska11/home

      En ide vore att kvalificeringen till allsvenskan involverade dessa sportbåtsklassförbund. Det skulle stärka klassförbunden samtidigt som allsvenskan vässades.

      Reply

      • PederF
        Sep 23, 2015 @ 10:53

        Du har en poäng i att man borde involvera klassförbunden. Som jag ser det är ett starkt klassförbund viktigt för att driva en klass långsiktigt. Det blir liksom inte seriöst att vinnaren av Allsvenskan framställs som Sveriges bästa klubb, när inte de bästa seglarna ens bryr sig. Men det finns naturligtvis andra mål och syften med Allsvenskan som fyller andra behov. Att äldre, redan “frälsta” får sig en nöjeskick kan ju vara ett syfte?

        Reply

        • Björn S
          Sep 23, 2015 @ 11:33

          Det räcker inte med att tillfredsställa de äldre. De yngre måste få chansen att lära sig hur det fungerar; man kvalificerar sig steg för steg. “Entypstrappan”, som leder till allsvenskan, kvalificeringsvägen; Hur ser den ut? Jo, det finns säkert flera vägar. Men ungdomar behöver vägledning. Om Allsvenskan skall växa sig stark på sikt gäller det att styra (hellre med roder än ratt!)
          Vi äldre som seglar för att det är kul, och redan kanske haft vår karriär får stå tillbaka den stund då ungdomarna slår oss. Men intill dess …

          Reply

          • PederF
            Sep 23, 2015 @ 11:44

            Grejen är väl att “de yngre” är upptagna med sin segling och är mindre intresserade att segla med gubbar som närmar sig 60-årsåldern. De seglar redan idag internationellt och tränar mer eller mindre på heltid. Titta på GKSS team, tre gubbar närmare 60 och en ungdom. Coolt för PRO kanske ;-)

      • Peter Gustafsson
        Sep 23, 2015 @ 12:59

        Björn,

        Allsvenskan är klubbarnas liga och det är de deltagande klubbarna som påverkar dess utveckling. Precis som i andra länder eller i andra sporter. Det finns en styrgrupp för detta som troligtvis har denna dialog med de klubbar som är med.

        Jag tycker att klassförbunden redan idag har en stark ställning, med bra verktyg för att skapa cuper, mästerskap och format som tillfredställer medlemmarna (och i vissa fall attraherar sponsorer/media). Lysande exempel är väl 606, Drake, X-35, Farr 30 eller Havskappseglingsförbundet som alla skapar moment trots helt olika förutsättningar och målgrupper.

        På samma sätt som din satsning på 11:orna.

        På samma sätt så finns det ett antal privata eller kommersiella aktörer som har en tydlig idé och skapar sina egna format. Det kan vara Brandspot, Malmö Sail Week, Hyundai Cup, No-crew eller det jag gör med Marstrand Big Boat. Denna del av seglingen funkar också mycket bra.

        Problemet med ovanstående är att klubbarna blir underleverantörer. Utan egna rättigheter och med små möjligheter att skapa moment och engagemang i klubben.

        Mitt resonemang är att Allsvenskan är en komponent till att sätta klubbarna i förarsätet i ett format som både engagerar klubbens medlemmar, men också är en plattform för media och sponsorer.

        Så klart skulle jag och andra kommersiella aktörer säkert vilja vara med och driva de nationella ligorna. Och klassförbunden se det som en chans att boosta sin egen båt (fast här är verktyget underordnat).

        Men det finns ett självändamål att klubbarna tvingas göra detta själva: att fundera på varför man finns till, vad man vill med sitt deltagande, hur man engagerar unga seglare, sponsorer, media och allt annat som skall till. Och om man skall ta steget fram och arra en delsegling tillsammans med staden eller kommunen. Nej, det är inte enkelt. Förändring är aldrig enkel.

        I vissa klubbar har det hänt magiska saker i samband med Allsvenskan. Orkar man jobba m,ed formatet i ett par år till så kommer det att lyfta klubbsegling på många plan.

        Och den här debatten är viktigare än att vi får svar på frågorna. För nu pratar vi om hur vi vill att Svensk segling skall se ut framöver. Och kan vi ta tillvara allt det engagemang som finns, då är jag inte alls orolig.

        Och då skiter jag faktiskt i hur det går på Sardinien :-)

        Reply

        • Björn S
          Sep 23, 2015 @ 13:33

          Jag håller med!
          Min poäng är att klassförbunden kan agera stödjande i denna verksamhet.
          Samverkan är metoden som gäller om framgången skall komma och bestå.
          Det jag önskar i sammanhanget är tydliggörande av hur vi (seglarna) skall förstå Allsvenskan. Då kommer även förmågan och viljan hos klubbarna att utvecklas med ligan. I förlängningen blir ligan då attraktiv och bestående. Jag värnar samtidigt lite om de mindre klubbarna och hoppas därför på att utbyggnaden med fler divisioner skall fånga just det engagemang det handlar om.

          Reply

  6. Mats Rimmö
    Sep 23, 2015 @ 09:31

    För oss känns det som att tid i båten var den avgörande faktorn för att resultatet blev som det blev. Båthanteringen i hårdvind var avgörande och många av de andra besättningarna kunde göra bättre manövrar, senare nedtagningar, komma upp i planing fortare, hitta trimmet på kryssen mm. Vi kunde hantera båten utan strul men det räckte inte. Vi har helt klart för lite erfarenhet av båtar som J/70. Den nivån som räckte för att komma bra i Allsvenskan var inte tillräcklig för att lyckas bra i SCL. I Uppsala finns ingen J/70 att träna med och det var inte helt lätt att få tag i en J/70 att träna med i Stockholm inför SCL. Ett stort tack till Magnus Woxen som lånade ut sin båt till oss en torsdagskväll så vi fick träna! Inför allsvenskan hade SSF fixat träningstider med de allsvenska båtarna och för kommande år vore det jättebra att ha det även inför SCL.

    Sailing Champions League på Sardinien var en lärorik upplevelse för oss och får vi möjlighet att åka dit igen kommer vi se till att vara betydligt bättre förberedda

    Reply

  7. PederF
    Sep 23, 2015 @ 10:07

    Tre deltävlingar med olika besättningar på varje deltävling borgar ju inte för att de får så värst mycket rutin och erfarenhet. Konceptet med Allsvenskan må vara en kul grej för några, men den inbjuder inte till någon racing på högre nivå. En toppad besättning med sportbåtserfarenhet från t.ex GKSS hade nog gjort bättre resultat än några Drakgubbar i 57 års åldern!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 23, 2015 @ 10:11

      Så hur ser ditt favoritlag ut om man ville få till ett hyfsat resultat? Rent hypotetiskt :-)

      Reply

      • PederF
        Sep 23, 2015 @ 10:14

        Carl p Sylvan, Rasmus Myrgren, Markus Anjemark och Anders Dahlsjö

        Reply

      • Chris
        Sep 23, 2015 @ 14:43

        Kan vi inte bara skicka Collberg och vinna lite shit i J70 runt om i världen! Inga andra behövs.

        Reply

        • PederF
          Sep 23, 2015 @ 14:50

          Eller hur ;-)

          Reply

    • Joakim
      Sep 23, 2015 @ 14:03

      Hur gammal får man vara? Alla i KNS team är mellan 46 och 48 år altså inte så unga heller. https://teambaghdad.wordpress.com/team/

      Reply

  8. PederF
    Sep 23, 2015 @ 10:12

    Svenska Seglarförbundet, som gödslat med artiklar om Allsvenskan, nämner inte med en rad Champions League på sin hemsida! Då var nog inte denna tävling så viktig?

    Reply

  9. Björn Sandberg
    Sep 23, 2015 @ 12:19

    Hej Peter

    Har alla lagen i Allsvenskan haft möjlight att låna J70 båtar för träning under hela säsongen? Är det det du menar med att det funnits bra möjligheter för träning för lagen i Allsvenskan? Det vore en väldigt bra möjlighet i så fall!

    Kan de lag som nu skall segla kvalet till Allsvenskan också utnyttja J70 båtarna för träning? Det är ju bara tre platser i kvalet som ger möjlighet att vara med och köra nästa års Allsvenska. För de som inte seglat J70 tidigare är det viktigt att få en känsla för båten, jämfört med de lag som seglat hela Allsvenskan men som nu får kvala för att hänga kvar i Allsvenskan.

    Var ligger i så fall båtarna som kan användas?

    Vem kontaktar man för att låna båtarna för träning?

    Tackar för hjälpen med svar på ovanstående!

    Björn Sandberg

    Reply

    • Mats Rimmö
      Sep 23, 2015 @ 12:38

      Hej Björn, klubbarna fick möjlighet att träna en gång innan varje deltävling i Allsvenskan. Ville man träna mer fick man själv göra upp med båtägarna till de allsvenska båtarna om att hyra deras båt. Det finns 2 st allsvenska båtar i Stockholm som ska gå att hyra.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 23, 2015 @ 12:44

      Hej Björn,

      de lag i Allsvenskan som hjälpt till med transporter av båtar har i utbyte fått tillgång till träningstider i de Allsvenska båtarna. Några klubbar har också gjort bedömningen att man tränar bättre på hemmaplan i privata J/70, Melges eller andra liknande båtar.

      Precis som din klubbs båtar inte finns tillgängliga för “allmän utlåning” så finns det även en liten kostnad förknippad med de båtar som används i Allsvenskan. Var finns ni, så kan jag koppla ihop dig med rätt personer för att diskutera detta?

      Reply

  10. Filip
    Sep 23, 2015 @ 13:12

    Hej,
    En del av förklaringen kan ligga i att i Danmark till skillnad från i Sverige så är jolle/småbåtsseglandet/klassseglandet generellt sätt större. Man lyckas behålla duktiga seglare i “mindre båtar”, vilket innebär lägre budget = fler båtar i varje klubb= klubb- och klasseglingar varje vecka = kontinuerlig träning. I Sverige så tappar vi för många duktiga seglare tidigt på grund av att båtarna snabbt blir stora och dyra, klasseglingen försvinner och då återstår bara handikapptävlingar typ SRS.

    Reply

  11. Johan Åstradsson
    Sep 23, 2015 @ 14:11

    Jag har en J/70 och har inte fått en enda fråga om att hyra eller att någon vill hänga med ut nån gång.
    Jag tror att ingen förstått vad som krävs att hänga med i ett intenationellt startfält. Allsvenskan har nog mest en amatörstatus i mina ögon men någonstans skall man väl börja. J 70 klass förbundet är nystartat och kämpar med att få sin verksamhet att funka och bygga fleet. Stockholm är med men i Göteborg verkar intresset för bankappsegling i kölbåt vara svagt över lag. Skåne vet jag inte men ingen J/ 70 vad jag vet. Seglarförbundet borde trycka på mer för bankappseglingen som är en grundbult i segelsporten.
    Jag hoppas att till nästa år finns 4-5 i skåne 5-6 i göteborg och 15-20 i stockholm och 5 i övriga sverige. Det ser dystert ut just nu. Själv har jag seglat alla cupseglingarna i J/70 utan en och har mest gamla kompisar med som velat hänga på för att det är kul. Tar gärna med unga seglare som är intresserade. // Team Viola

    Reply

    • Anders Nilsson
      Sep 23, 2015 @ 19:46

      Jo, det ligger en i Malmö men han har lagt teakdäck och installerat belysning så det går att cruisa.

      Reply

      • Mikael Håkansson
        Sep 23, 2015 @ 20:34

        Inte illa, sportig cruising det! :)

        Reply

    • seglaren
      Sep 23, 2015 @ 22:27

      Det finns 4 klubbar som kommer från insjöar där det seglas mindre och ofta sportiga båtar bland top 10. Slump eller finns där något bakom?

      Reply

  12. Björn Sandberg
    Sep 23, 2015 @ 16:40

    Hej Peter

    Vi finns i Västerås och Stockholm, så har du någon som är intresserad av att hyra ut en båt är kontaktuppgifter till dessa välkomna till min e-post som jag uppgivit i samband med inlägget.

    Om någon annan läser detta och också är intresserad att hyra ut, så lägg ut info så kontaktar jag er.

    / Björn

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.