Related Posts
R12 Sverige vill komma hem
För den som hade det lite sparsamt med seglingsrelaterade klappar under granen, så finns här något att ta tag i. Efter att Martin Kamperhaug har återställt båten till hur den såg ut 1977, så vill han hitta någon i Sverige som tar projektet vidare. Massa bilder på Finn.no. «Sverige», Legendarisk 12 Meter konstruert av Pelle […]
18 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Öresund Regatta, Anders
Jan 8, 2008 @ 00:31
Är det du Hiersemann nu igen? Kan ni aldrig få nog med nylon?
Nisse
Jan 8, 2008 @ 00:35
Snyggt !
Den gippen skulle jag vilja se !
mvh
/N
Bobo Syversen
Jan 8, 2008 @ 07:59
Hej Båten är kialoa från usa . seglade med Båten 1980 i Newport.
Gippen går ganska bra men Bloopern som gjordes av Chris Bouzaid .
Hood Nz måste ner först , det var härliga länsar.
Mvh Bobo
Pelle P
Jan 8, 2008 @ 11:51
Hej Bobo!
Den där “extra” spinnakern på mesanmasten; borde inte den han egen sp-bom? Gjorde den ngn nytta?!
Pelle P
Bobo Syversen
Jan 8, 2008 @ 12:35
Hej Pelle p
Den gjorde bra nytta om vi fick ut Blopper långt i lä , och mesan spinn fick om jag kommer ihåg rätt ej sättas på bom. vi fick en broach med allt uppe det var ganska skoj men som segelmakare ombord blev det många timmar vid symaskinen.
Mvh Bobo
Peter Gustafsson
Jan 8, 2008 @ 12:46
Nån hade frågat folk ombord vad som händer när man kinesar:
“Whatever is left standing takes two days to untangle”!
MA
Jan 8, 2008 @ 16:07
Häftigt, segelföring som på tre olika båtar! Kommer ihåg detta när jag var i Miami på 80-talet. Provade aldrig själv men det var en mäktig syn!
Sam V
Jan 8, 2008 @ 16:29
Bobo
Är det en Swan 65 eller vad? Vill minnas att senare Kialoa var slupriggade one-off:er.
Mvh
Sam
Peter Gustafsson
Jan 8, 2008 @ 16:40
Här är III:an.
Och allt man behöver veta om II:an… http://www.kialoa2.com/kialoaIIinfo.html
Pelle P
Jan 8, 2008 @ 17:01
Vill minnas att III:an var ketch fr början men riggades om t slup, stämmer det Bobo?
IV:an var väl en R Holland design?
V:an var en Frers?!
Johan
Jan 8, 2008 @ 17:51
Riktigt snygg bild är det, underbar segelföring.
Bobo Syversen
Jan 9, 2008 @ 07:46
Hej 111 an var ketch och riggades om efter det byggde han 2 nya slupar. Ron Holland och German Frers .
En av dem seglade maxi cup i Hankö Norge tror det var 1983-84 seglade då på svenska maxin Midnight Sun.
Härliga Båtar och Minnen.
Mvh Bobo
Harald H
Jan 9, 2008 @ 10:27
Herlig! Noen som har en blooper til overs til en gammel 1/2-tonner?
Rino..
Jan 9, 2008 @ 16:58
Hei Harald! Har ikke blooper, men et godt Elvstrøm storseil til 1/2 tonner. Som nytt!
Claes Hiersemann
Jan 9, 2008 @ 23:37
Bra Bobbo!
Härligt med ärlig genuin kunskap!
Harald H, jag tror att jag har kvar en Radial-Head / Vertical-Foot Blooper som jag byggde 1977 till LaBamba Tres, (Mor&Fars P.Norlin 1/2-Ton), riggen lite högre och J lite längre än IW-31:an, men man seglar ju alltid med löst fall så att den är lång gör ju inget då.
Bloopern är seglad tre Gotland-Runt, -77+-78+79, vi vann faktiskt alla tre åren i rad, jag fick behålla den evigt vandrande Fidra Pokalen i silver, som Kung Gustav V hade satt upp, eftersom vi vann tre år i rad med samma skeppare.
Den är röd/vit/blå om jag kommer ihåg rätt i Aquino 0,75 oz Nylon.
Maila mig på jobbet : claes@gransegel.se
Seglarhälsningar
Claes
Öresund Regatta, Anders
Jan 9, 2008 @ 23:59
Claes
Innan du säljer den måste vi testa på min Dehler 34. Leverans tidigast 1:a maj.
Det betingar ju ett högre värde med “Wellproven design” eller hur.
Claes Hiersemann
Jan 12, 2008 @ 18:12
Hej Anders! Det skall vi inte, den “dör” bakom din stora fina D4-Stor med långt E mått (bomlik).
Detta segel är för 70-tals riggar, korta E & långa P & I,
dvs. högt smalt segelplan med stor spinn och en “remsa” till storsegel. Bloopern stagade upp båten vid hårda länsar, eftersom IOR regeln skapade disharmoniska “buckliga” (vid mätpunkt.) skrov, så släppte de aldrig (planade) utan kunde endast surfa nedför fina vågor. Så när byar kom och spinnakern hade bommen ute ca 80-90 grader från centrumlinjen och ett litet högt smalt storsegel, så pendlade båten först åt lovart (kraften ökar utan att båten sätter fart) sen åt lä osv, osv. Då gjorde Bloopern att mina 80 kvm spinn fick ca 45 kvm “motvikt” i lä, och om man gjorde rätt trim, så gick luften från en mkt i lovart projekterad spinnaker över till Bloopern sen i lä om storen, då pendlade hon endast 10 grader extra istället för 20-30 åt lovart i byarna, och gick givetvis lite fortare.
Men Harald H har en IW-31 om jag har förstått allt rätt, och då passer denna perfekt…!
Anders, tack för fin Blogg du också, nu får Peter, Arne och du tävla om att ha kvalité på artklar samt att vara först med utländska samt inhemska nyheter….!
……../)……/)../)./)/)../\.O……..rundning!
Seglarhälsningar
Harald H
Jan 15, 2008 @ 17:12
Takk for tilbudet Claes! Min spinnaker er laget i 1974 (Syversen), så en vinnende blooper fra 1977 er en klar oppgradering. IW-31 er rett nok ikke noe ‘flyvepap’, men at den er disharmonisk vil jeg ha meg frabedt ;)