Skip to content

18 Comments

  1. Öresund Regatta, Anders
    Jan 8, 2008 @ 00:31

    Är det du Hiersemann nu igen? Kan ni aldrig få nog med nylon?

    Reply

  2. Nisse
    Jan 8, 2008 @ 00:35

    Snyggt !

    Den gippen skulle jag vilja se !

    mvh

    /N

    Reply

  3. Bobo Syversen
    Jan 8, 2008 @ 07:59

    Hej Båten är kialoa från usa . seglade med Båten 1980 i Newport.
    Gippen går ganska bra men Bloopern som gjordes av Chris Bouzaid .
    Hood Nz måste ner först , det var härliga länsar.
    Mvh Bobo

    Reply

  4. Pelle P
    Jan 8, 2008 @ 11:51

    Hej Bobo!
    Den där “extra” spinnakern på mesanmasten; borde inte den han egen sp-bom? Gjorde den ngn nytta?!

    Pelle P

    Reply

  5. Bobo Syversen
    Jan 8, 2008 @ 12:35

    Hej Pelle p
    Den gjorde bra nytta om vi fick ut Blopper långt i lä , och mesan spinn fick om jag kommer ihåg rätt ej sättas på bom. vi fick en broach med allt uppe det var ganska skoj men som segelmakare ombord blev det många timmar vid symaskinen.
    Mvh Bobo

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Jan 8, 2008 @ 12:46

    Nån hade frågat folk ombord vad som händer när man kinesar:

    “Whatever is left standing takes two days to untangle”!

    Reply

  7. MA
    Jan 8, 2008 @ 16:07

    Häftigt, segelföring som på tre olika båtar! Kommer ihåg detta när jag var i Miami på 80-talet. Provade aldrig själv men det var en mäktig syn!

    Reply

  8. Sam V
    Jan 8, 2008 @ 16:29

    Bobo
    Är det en Swan 65 eller vad? Vill minnas att senare Kialoa var slupriggade one-off:er.
    Mvh
    Sam

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Jan 8, 2008 @ 16:40


    Här är III:an.

    Och allt man behöver veta om II:an… http://www.kialoa2.com/kialoaIIinfo.html

    Reply

  10. Pelle P
    Jan 8, 2008 @ 17:01

    Vill minnas att III:an var ketch fr början men riggades om t slup, stämmer det Bobo?
    IV:an var väl en R Holland design?
    V:an var en Frers?!

    Reply

  11. Johan
    Jan 8, 2008 @ 17:51

    Riktigt snygg bild är det, underbar segelföring.

    Reply

  12. Bobo Syversen
    Jan 9, 2008 @ 07:46

    Hej 111 an var ketch och riggades om efter det byggde han 2 nya slupar. Ron Holland och German Frers .
    En av dem seglade maxi cup i Hankö Norge tror det var 1983-84 seglade då på svenska maxin Midnight Sun.
    Härliga Båtar och Minnen.
    Mvh Bobo

    Reply

  13. Harald H
    Jan 9, 2008 @ 10:27

    Herlig! Noen som har en blooper til overs til en gammel 1/2-tonner?

    Reply

  14. Rino..
    Jan 9, 2008 @ 16:58

    Hei Harald! Har ikke blooper, men et godt Elvstrøm storseil til 1/2 tonner. Som nytt!

    Reply

  15. Claes Hiersemann
    Jan 9, 2008 @ 23:37

    Bra Bobbo!
    Härligt med ärlig genuin kunskap!

    Harald H, jag tror att jag har kvar en Radial-Head / Vertical-Foot Blooper som jag byggde 1977 till LaBamba Tres, (Mor&Fars P.Norlin 1/2-Ton), riggen lite högre och J lite längre än IW-31:an, men man seglar ju alltid med löst fall så att den är lång gör ju inget då.

    Bloopern är seglad tre Gotland-Runt, -77+-78+79, vi vann faktiskt alla tre åren i rad, jag fick behålla den evigt vandrande Fidra Pokalen i silver, som Kung Gustav V hade satt upp, eftersom vi vann tre år i rad med samma skeppare.
    Den är röd/vit/blå om jag kommer ihåg rätt i Aquino 0,75 oz Nylon.
    Maila mig på jobbet : claes@gransegel.se

    Seglarhälsningar
    Claes

    Reply

  16. Öresund Regatta, Anders
    Jan 9, 2008 @ 23:59

    Claes
    Innan du säljer den måste vi testa på min Dehler 34. Leverans tidigast 1:a maj.
    Det betingar ju ett högre värde med “Wellproven design” eller hur.

    Reply

  17. Claes Hiersemann
    Jan 12, 2008 @ 18:12

    Hej Anders! Det skall vi inte, den “dör” bakom din stora fina D4-Stor med långt E mått (bomlik).
    Detta segel är för 70-tals riggar, korta E & långa P & I,
    dvs. högt smalt segelplan med stor spinn och en “remsa” till storsegel. Bloopern stagade upp båten vid hårda länsar, eftersom IOR regeln skapade disharmoniska “buckliga” (vid mätpunkt.) skrov, så släppte de aldrig (planade) utan kunde endast surfa nedför fina vågor. Så när byar kom och spinnakern hade bommen ute ca 80-90 grader från centrumlinjen och ett litet högt smalt storsegel, så pendlade båten först åt lovart (kraften ökar utan att båten sätter fart) sen åt lä osv, osv. Då gjorde Bloopern att mina 80 kvm spinn fick ca 45 kvm “motvikt” i lä, och om man gjorde rätt trim, så gick luften från en mkt i lovart projekterad spinnaker över till Bloopern sen i lä om storen, då pendlade hon endast 10 grader extra istället för 20-30 åt lovart i byarna, och gick givetvis lite fortare.
    Men Harald H har en IW-31 om jag har förstått allt rätt, och då passer denna perfekt…!

    Anders, tack för fin Blogg du också, nu får Peter, Arne och du tävla om att ha kvalité på artklar samt att vara först med utländska samt inhemska nyheter….!
    ……../)……/)../)./)/)../\.O……..rundning!
    Seglarhälsningar

    Reply

  18. Harald H
    Jan 15, 2008 @ 17:12

    Takk for tilbudet Claes! Min spinnaker er laget i 1974 (Syversen), så en vinnende blooper fra 1977 er en klar oppgradering. IW-31 er rett nok ikke noe ‘flyvepap’, men at den er disharmonisk vil jeg ha meg frabedt ;)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.