Race Viewers
Som en komponent när man skall göra segling roligare att följa, har det diskuterats olika sätt att visualisera. Vi är ju ganska bortskämda från Americas Cup att man skall kunna följa båtar både i realtid och i efterhand.
Att båtar seglar handikapp ställer till det, men vissa system hanterar det på ett helt OK sätt. Under Fastnet & Sydney Hobart räknas hela tiden distans till mål om baserat på mätetal, och man får en bra uppfattning om vem som leder på korrigerad tid, även om det inte syns på kartan.
Carl-Johan Pihlgren hade en kul idé (bilden ovan) på hur man skulle kunna visualisera Tjörn Runt med hänsyn taget till LYS-tal. Speglar ju inte verkliga positioner, men ger en bra uppfattning om var seglingen avgörs (första färgade streck i mål vinner ju).
Här är en kort film på hur det kan se ut (MediaPlayer).
Han skulle behöva fler “tracks”, så maila gärna era filer från i somras till Carl-Johan.
Vi hade ju en diskussion om trackers för nåt år sedan, och sedan dess har inte så mycket hänt. Svenska LiveTracker är fortfarande ganska rudimentär. Funkar bra för rekordförsök, men mindre bra för längre seglingar på handikapp (oregelbundna eller förskjutna uppdateringar och inget sätt att jämföra olika båtar).
På Watski TwoStar körde vi med Guard Systems. Man hade lite problem med täckning och kommunikation, men det fungerade ganska OK (här är förresten alla tracks men upplösningen är alldeles för dålig).
På Farr 40 VM i somras användes TracTrac (här kan man förresten spela upp alla race i efterhand). Detta var en positiv överraskning. Men denna orkade man faktiskt följa en del av racen i realtid.
Kattack verkar ha fått grepp på den amerikanska marknaden. Framför allt större entypsklasser som kör den för analys och för att visa på storskärm efter racen. Man täcker många av de viktigaste racen och verkar ha en fungerande finansieringsmodell. Här är en kort film på hur det kan se ut (MediaPlayer).
Sedan har vi också sett snygga visualiseringar i efterhand, som här från 24-timmars på Mälaren.
Vad finns det mer som jag har missat?
Är detta något som är viktigt för att göra segling enklare att följa, eller är det bara för nördar? Har det nåt värde för oss seglare?
Jan 13, 2008 @ 00:32
Regattalyzer användes på IMS VM och vad jag har sett även på andra norska race (bl.a Faerdern). Men de är otroligt dåliga på att uppdatera sin site efter racen (IMS VM går fortfarande inte att ladda ned) vilket givetvis är ett stort aber. http://www.regattalyzer.com
Jan 13, 2008 @ 00:58
Personligen tycker jag att en feed in i google earth är absolut bekvämast som användare. Alla dessa ljusblå bakrunder med färgglada båtar i all ära, det funkar helt ok på W/L, men på havskör så är google earth i en klass för sig.
Nästa steg för dessa babyblå program är väl tekniken som användes i Americas Cup, en 3D-motor/värld som man matar in AIS-uppgifterna till och som då ger en cool tracker. Den motorn som användes är spelmotorn för VSK, där man kan lägga in skins för olika segelbåtar, (alltså, en X-332 ser ut som en X-332 på trackern osv)
Jan 13, 2008 @ 04:09
Med anledning av den pågående diskussionen om mediabevakning av segelsporten borde detta väl vara en mycket viktig faktor. På detta sättet kan ju seglingen bli publik… Nu börjar fler och fler båtar att ha en permanent egen AIS ombord så möjligheterna att få till det ökar. Förra året hade KSSS t ex gjort en specialbevakning av oss X-35:or under GR där alla hade AIS ombord. Var jättekul. Tyvärr verkade inte uppdatering och presentation av datan på deras site funka lika bra som systmen på båtarna. Ett vanligt fel är t ex att båtarnas läge inte uppdateras i samma tidsögonblick varför de positioner som man ser inte visar ett momentant läge gällande båtarnas relativa läge. Som IT-teckniskt okunnig inbillar jag mig dock att sådana saker borde vara överkomliga om man bara kan ställa rätt krav på systemetsutveckling.
Jan 13, 2008 @ 14:09
Google Earth är väl bra, men jag tycker det funkar lika bra med sjökorts/kartoverlay. Regattalyzer har sjökortsoverlay vilket jag tyckte var kanon.
Det jag saknar i dessa applikationer är verktyg som visar vindriktning och styrka, avstånd mellan båtar etc. Om man via AIS eller annat trackersystem (som Regattalyzer) kunde överföra vinddata m.m. från båtar och visa vindstyrkor/riktningar etc. skulle det bli oerhört mycket mer intressant. Problemet är givetvis kvalitet på indata. Har man ett okalibrerat instrumentsystem skall informationen inte användas i analysatorn.
Ett system som jag tycker är väldigt fint för visualisering är Virtual Spectator som funkar bra i både Americas Cup, VOR, golf, rally etc.
http://www.virtualspectator.com
Jan 13, 2008 @ 16:41
På Venerrace i somras gjorde vi som KSSS och installerade AIS sändare på 3st båtar. Vi fick hjälp av ADVETO med presentationen av figurer på en bild över Vänern, detta var ett test då vi inte hade en aning om hur det skulle fungera. Men vi resonerade så att AIS borde vara det riktiga alternativet att utrusta sin båt med, den har man alltid nytta av så att säga. VHF Signalerna sänds ut kontinuerligt och hämtas upp av flera master runt Vänern och då måste Telemar som äger masterna släppa till signalerna så att de dyker upp som figurer på vår hemsida, detta var inga problem att få till.
Det jag vill säga är att vi fortsätter att satsa på AIS, då den ger ett mervärde för båtägaren alla gånger han är på sjön.
Presentationen behöver utvecklas, men hur?
Jag har en fundering på om inte man skulle kunna köra tex sailonline spelet samtidigt med båtarna på sjön, det skulle vara en kul utveckling.
Jag är också IT okunnig:-)
Jan 13, 2008 @ 17:10
Verkar bara vara du och jag som är nördiga och sparar gamla seglingar på datorn.
Finns det inga fler som har GPS tracks från Tjörn runt?
Om jag får några så kan jag se hur jag skall göra för att anpassa programmet och så lägga upp en download sedan så fler kan använda det.
Jan 13, 2008 @ 17:14
Nejdå, jag har massor av GPS tracks. Bara inte från Tjörn Runt… :-)
Jag tycker att AIS är bra, men jag skulle vilja ha mer information om vindstyrka, vrid o.s.v. Regattalyzer vet jag hade dessa möjligheter. Då skulle man kunna ta båtar med välkalibrerade instrument och låta dessa mata ett trackingsystem med väderdata från banan.
Jag gillar personligen Virtual Spectator, men det tror jag inte man kan mata själv. Det måste säkert skräddarsys för varje race/tillämpning.
http://www.virtualspectator.com
Jan 13, 2008 @ 17:36
En reaktion jag fått på VR som pågick ifjol kring 24timmar med införandet av AIS är, att det inte gillas att visa varandra vart man är och hur bra båten går.
Är detta ett problem på andra ställen?
Det gäller ju att alla har sändare och inte bara några stycken.
AIS införandet är dyrt och vi kommer att få leva med att alla inte utrustar sina båtar. Alla dessa begränsningar!!!
Min tanke är att allmännheten och anhöriga ska kunna följa båtarnas positioner över de 36timmar vi planerar att tävlingen ska pågå. Min förhoppning är också att detta skapar ett intresse för sporten.
Sen måste vi utveckla själva presentationen – nu jobbar vi med att öka antalet sändare.
Jan 13, 2008 @ 21:14
Calle P!
Har mailat vårt track på TR-07.
/Hansen
Jan 13, 2008 @ 22:06
Då var vi uppe i tre nördar då :-)
Jan 13, 2008 @ 22:38
Förra året var det ju ett fantastiskt bra erbjudande som KSSS fixat i samband med GR på AIS. Vi fick hela paketet för bara 3000 kr. Har för mig att jag hört att något liknande är på gång i år för er som missade detta. Kostnaden är följaktligen inget som hindrar…
Förutom det kappseglingsmässiga är det en mycket bra säkerhetsgrej vid både race och kappsegling då alla större fartyg är utrustade med AIS och följaktligen synns med position, kurs och hastighet i ens eget sjökort. Var ute sex veckor med familjen och hade några nätter och dimbankar då det kändes väldigt tryckt. Viktigt är dock inte att bli övertrygg då det bara är båtar över etrt visst tonage som har krav på AIS….
Rent kappseglingsmässigt är det dock en sak som man bör beakta och det är vad Patrik nämner ovan. Vill man verkligen att alla andra båtar skall ha massa information om en själv? Känner mig själv lite kluven. Det är både kul, men gör också strategi/taktik till något annat än det varit. Särskilt i en entypsklass där alla seglar med ungefär samma fart och höjd i en viss vindstyrka. Det blir nästan som att ha en massa små väderbojar runt sig som ger info om läget på banan…. På gott och ont… Är det inte så att man i VOR valt att bara ha vissa rapporteringstillfällen då man får de andra båtarnas position för att behålla seglingens traditionella utmaning? Med en AIS som kontinuerligt uppdaterar kan det väl bli lite som ett dataspel…. Vill vi det?
Förra året funkade allt det tekniska inte tillräckligt bra för att jag skall kunna tycka till fullt ut i denna fråga. Exempelvis kunde inte Expedition, som jag kör navigation i, ta in AIS Klass B som fritidsbåtar har varför vi själva bara såg handelsfartyg på kortet. KSSS webbtjänst var inte så vass så att det gav några taktiska fördelar. Jag har snackat ganska mycket med Nick White som gjort Expedition i höst och den nya utgåvan som just släpptes skall dock vara kompatibel så det blir riktigt spännande och se i sommar!
…men som sagt var jag är inte helt övertygad om att det kappseglingsmässigt bara är positivt, men man kan ju alltid “råka” få slut på ström ombord precis när man hittat sin fantastiska privatare….
Lasse
Jan 14, 2008 @ 01:11
Det finns ju en knapp på den lilla gula lådan med sänd/sänd icke funktion.. ;)
Jan 14, 2008 @ 01:44
…men om många hittar knappen så faller ju idén med AIS på race….
….skulle i alla fall bli lite lustiga spår för åskådarna på viewen….
Å, andra sidan blir väl taktiken att snabbt som bara den segla dit där båtarna nyligen blivit osynliga på kortet….. :)
/Lasse
Jan 14, 2008 @ 06:33
Det är ju lite skillnad mot andra viewers där man tvingas koppla upp sig på nätet och spana in var de andra finns, och AIS när man ser dem precis hela tiden.
Nån som har koll på hur man kör Fastnet / SH?
Jan 14, 2008 @ 10:27
På IMS VM i Norge så var det helt enkelt obligatoriskt enligt seglingsföreskrifterna att ha med sig en sändare OCH att ha den påslagen hela tiden. Men då stod ju också arrangören för kostnaden.
Visst kan det på ett sätt vara jobbigt att konkurrenterna hela tiden vet var man är. Men det är kanske det pris vi får betala för att öka publikvänligheten i sporten, vilket ju gagnar oss alla? Och sedan undrar jag hur stor skillnad det egentligen gör. På IMS SM:s långa havsrace noterade vi vid Svenska Björn att merparten av fältet försökte plocka så mycket höjd som möjligt men att en båt föll av och uppenbarligen försökte möta ett vrid. Vilket också lyckades. Det var inte så svårt att räkna ut detta utan AIS. Båtarna syns ju mestadels och när de är så långt framför att de inte syns längre är det ofta också försent att göra något strategidrag mot dessa.
Så jag tror personligen att vinsterna med obligatorisk tracking är större än förlusterna.
Jan 14, 2008 @ 13:59
Skall man kunna kräva (dvs att man annart får straff av något slag om man avviker) att AIS:en sänder under hela racet undrar jag om detta i sig inte kräver att arrangörerna tillhandahåller AIS med egen strömförsörjning i plomberad låda. Det är annars lätt för den som inte vill att skylla på strömbrist, tekniska problem etc. Förra året var det en hel del tekniskt strul. Trots att merparten av X-35:orna fick sina AIS:er installerade av leverantören var det flera som inte syntes. Varför vet jag ej…. Förmodligen blir tekniken stabilare med tiden….
Ligger säkert en hel del i Patricks kommentar ovan att det inte blir ett taktiskt/strategiskt paradigmskifte, men fullt ut vet vi ju inte för än efter en säsong med fullt utnyttjande. Viss inverkan lär det väl ändå få. Här kan ju olika seglare dessutom komma att uppleva detta olika.
/Lasse
Jan 14, 2008 @ 14:02
Intressant Patrick Lindblom, jag håller med om fördelarna.
Vi måste bestämma oss, ska vi vara publikvänligare eller inte?
Nackdelarna går säkert att filtrera bort så att säga.
Vilket system är smartast att bygga på AIS eller annat?
Skulle inte AIS vara intressant för shf att rekommendera. Får vi bara ut sändare på sjön så kan vi utveckla visningar. Det borde vara en bra prioritet för oss havskappseglare att få ner en AIS sändare i båtarna, eller?
Jan 14, 2008 @ 14:09
Lars.s
På venerrace slutade vid två tillfällen AIS sändarna att synas, jag fick ringa seglarna å be dom starta om sändarna, då dök dom upp igen. Skumt men spännande:-) Visst tekniken måste trimmas in, hur vet jag inte men Trueheading har säkert en lösning, jag har inte pratat med dom.
Jan 14, 2008 @ 15:22
Jag trodde aldrig att jag skulle få rollen som bakåtsträvare :-)
Är det bara jag som tycker att detta är en radikal förändring av havskappseglingen? Under alla tider har kommunikation mellan båtarna varit förbjuden, men nu är det ett huvudelement i själva kappseglingen (vi kommer ju att få bättre koll på varandra än vad båtarna på ett banrace har).
Många av de frågor som man normalt ställer sig under ett havsrace; var tog de andra vägen, undrar om de fick nattbris under land, är det mer ström längre ut, … kan man ju få svar på genom att sitta vid navbordet hela natten. Roligt på ett sätt, men också stressande (vilket är anledningen till att seglingsledningar idag styr upp positionsrapportering till flottan i många race).
Vet vi någon annanstans där man kör AIS på hela fältet?
Annars kommer vi här uppe i norr att utveckla havskappsegling åt ett annat håll än resten av världen. Fast det är väl som vanligt ;-)
Ingen lätt fråga, som har många infallsvinklar. Och det är väl precis detta som ISAF gör med OS. Gör sporten mer anpassad för media. På seglarnas bekostnad?
PS.
Kan tänka mig att man hackar ihop ett TAT “Tactical AIS Tool” som på ett enkelt sätt presenterar skillnader i fart/vinkel mellan båtarna och utifrån polardiagram räknar ut TWD/TWS på olika ställen på banan. Blir precis som Americas Cup!
Oj, kom jag åt knappen som sänder min egen signal?
Jan 14, 2008 @ 16:09
Ur ett åskådar perspektiv är detta jättebra. Seglingsmässigt känner jag mig mycket kluven…. Ligger mycket i det Peter framför ovan! Förmodligen blir det även så att ju bättre tekniken blir desstomer fördelar kan det ge, dvs påverkan på strategi/taktik… Borde inte detta bli en fråga som ISAF förr eller senare borde hantera. Vissa entypskalsser håller ju fortfarande på att diskuterar digitala kompassers vara eller icke vara… Denna fråga upplever jag som oerhört mycket större.
En variant vore ju om bara åskådarna ser den fulla informationen och båtarna får en selekterad information. Med vanlig AIS lär väl detta inte funka eftersom det handlar om en öppen signal på VHF….
Lasse
Jan 14, 2008 @ 16:27
Eftersom alla båtar har samma information ser jag inget egentligt problem med att positionerna visas. Kan man bara komma runt problemet med driftsstörningar och problemet med taktiska avstängningar så är det kanon, som jag ser det kommer det bara göra havsracen mer intensiva, mer stressande och mer taktiska. Känslan av tät racing kommer att öka vilket ju många efterfrågar och eftersträvar.
Problemet med att dölja position på natten är ju egentligen inget nytt, en del har problem med nav ljusen titt som tätt och en del är ju riktigt duktiga på att vinkla och avsärma ljusen för att ge intryck av båten seglas en helt annan kurs.
under de flesta havsrace är konkurenterna så nära att man ändå ser dom, med nav ljus även på natten, så från de tävlandes perspektiv kommer det knappt ge varken till eller från.
Det är iallfall vad jag tror.
Jan 14, 2008 @ 22:38
Nu har jag fyra tracks från årets Tjörn Runt.
Till er som har skickat så kommer det på något sätt en möjlighet att visa hur det blev. Jobbar i Polen just nu så det blir till antagligen till helgen.
Kanske finns några fler? Jag har sett ett track från Neptunkryssaren som vann. Går det att få tag i?
Några fler som vill bidra med tracks från TR?
Jan 15, 2008 @ 00:34
Emil:
Det är på intet sätt orättvist med AIS. Alla, som väljer att koppla den till sitt eget navsystem, får samma info. (På GR 07 var det flera X-35:or som obligatoriskt hade AIS, men inte kopplade detta till sina system – de syntes men såg inte…). Det jag, Peter och en del känner oss lite kluvna inför är hur detta påverkar segelsporten. Själv är jag absolut inte emot (skaffade prylarna så fort de fanns tillgängliga), men inte heller klart för. Är helt enkelt mycket osäker…. Det finns flera tydliga plus och flera tydliga minus för sporten…
Lasse
Jan 15, 2008 @ 00:40
Ett problem med att kolla om deltagande båtar har AIS:en på är att frånvaro av signal antingen kan bero på avstängd AIS, icke fungerande AIS (tekniska problem, strömbrist, etc) eller helt enkelt ingen mottagning till de VHF-master som för signalen vidare till arrangörens system. Vi vet ju alla hur svajigt det kan vara med “vanlig ljud-VHF”… Detta gör att det kommer att bli svårt att hävda att någon medvetet stängt av… Återstår följaktligen att plombera om man skall säkra rättvisa….
Jan 15, 2008 @ 08:23
En kommentar gällande den tekniska kvaliteten på AIS. En del av oss satte AIS-antennen på pushpit eftersom det inte har funnits någon bra “splitter” som gör att vi kan använda ordinarie masttoppsantenn för både AIS och vanlig VHF. Med antennen på pushpit minskar täckningsytan markant. Detta var säkert skälet till att vi på Condevor “försvann” vid Fårösund och dök upp igen först efter Östergarnsholm.
På IMS VM hände det vid ett par tillfällen att båtar inte hade sina sändare på 1 timme före start och då skickades SMS ut till skepparen med instruktion att slå på sändaren.
Jan 15, 2008 @ 10:23
Jag har samma lösning som Patrick. Har redan en splitt på matsantennen (VHF vs FM) och de jag talade med sade att jag skulle tappa VHF (audio) räckvidd om jag splittade en gång till. Därför blev det pushpit. Detta funkar utmärkt för det AIS egentligen är till för, dvs se och synas av närliggande båtar, men då det gäller signal till landbaserad mast och vidare till arrangören blir givetvis räckvidden lidande.
Jan 15, 2008 @ 14:53
Vi körde en 1,5m antennförlängare på pushpit, så det blev typ 3,5m ovanför vattnet, det enda problemet vi hade var att AIS’en sög ström.
Jan 15, 2008 @ 15:29
Jo, fast så strök ni ju land också och det blir det ju aldrig något problem :-)
Jan 15, 2008 @ 17:40
hehe :-)
Jan 15, 2008 @ 19:58
…tänk vad kul man kan ha med alla prylar som man har i båten den dag det finns kommersiellt tillgängliga bränsleceller eller någon form av bättre batterier!
Jan 15, 2008 @ 20:49
Nu förstår jag inte alls vad du menar… Jag har en form av bättre batterier – många… :-)
Jan 15, 2008 @ 22:56
…men Patrick är det inte så att man hittar nya kul elektroniska leksaker till sin båt i en takt som är avsevärt mycket högre än man orkar lyfta ombord fler batterier…. Energiunderskottet är följaktligen kontinuerligt ökande…. :)
Skämt å sido, är det någon som har djupare koll på nya batterityper? Det talas ju om att utvecklingen går framåt gällande litiumbatterier, bränsleceller etc. Vad har alla avancerade singelhandbåtar som far runt klotet eller VOR-båtar? Visst har de massor av solceller, men det tvivlar jag på räcker…
Jan 17, 2008 @ 23:38
Nu finns det lite mera på http://www.exilia.se angånende TR 2007
Hela fyra båtar som seglar på korrigerad tid. Ladda ner .KML filen och så kan ni lämna kommentarer i bloggen.
Men jag är inte helt nöjd med Google Earth funktioner för detta.
Blir lite odetaljerat och snabbt (Tjörn runt på 20 sekunder)
Programmet jag har gjort klarar av visning med mycket högre upplösning och bättre möjlighet att påverka uppspelningsghastighet.
Till alla som bidrar med tracks från kappseglingar skall jag försöka skicka program med “race” i så man själv kan köra.
//Calle
Jan 17, 2008 @ 23:39
Varför har du inte ett rättstavnings program so i Outlook eller word med i din blogg Peter?
Jan 18, 2008 @ 11:58
Svar till Patrik ang att köra sailonline.org mot verkliga båtar.
Det har vi redan gjort på test en gång, och det var riktigt skoj! Vi körde mot Hennix & Co i deras rekordförsök runt Gotland. En virtuell båt vann ;)
Jan 19, 2008 @ 11:41
Är inte Kalles grej ETT bra sätt att visa och engagera allmänheten i kappsegling?
Vad mer kan vi erbjuda än att vara med själv “live” via nätet?
Detta skulle jag vilja testa på venerrace, vi har ju bara 3st sändare men det vore ett intressant projekt.
Kanske vi kan driva som ett utvecklingsprojekt som seglarsverige kan diskutera till hösten;-)
Efteråt visar vi tracks på riktiga båtar och toppbåtarna i spelet på ett snyggt sätt.
Jag tycker någon borde göra detta i sommar, för att visa vad seglarna själva kan åstadkomma för att öka intresset kring sporten.
Är det någon som redan gjort detta i fullskala?