Watski Baltic 2Star
Senaste skvallret är att Watski sponsrar Östersjömaran som antagligen byter namn? Konceptet har ju ändrats och man har nu 32 anmälda till sommarens race!
Jättekul att vi nu har detta race både i Norge, Danmark & Sverige. Och grattis till arrangörerna.
Jan 19, 2008 @ 14:27
Hoppas att oxss ordnar omstarter i visby och borgholm, det skulle bli mer kappsegling av det hela.
Inte så kul att sticka ut själv i den ordning man kom i hamn, vad är då vitsen med att gå i hamn? då kan man lika gärna köra runt hela varvet.
eller vad säger ni???
Jan 19, 2008 @ 16:21
Här har jag konstaterat att det är roligt då man startar i opmvänd ordning så att de långsammaste startar först, på det sättet maximerar man kontakten mellan båtarna och alla sporras mera till kappsegling. Omstart i omvänd ordning för varje sträcka?
Jan 19, 2008 @ 16:22
Stopover-upplägget, som fanns på den Norska varianten, funkar mycket bra. Man hinner laga saker som gått sönder, gå på muggen, ladda hem väder, äta något och ljuga lite lagom med de andra innan man drar iväg igen. Kappseglingen blir tajt i vilket fall. Vi hade 10-talet båtar inom räckhåll att fajtas med hela varvet.
Dessutom blir förutsättningarna samma för alla. I annat fall skulle snabba båtar få långa stopovers…
Try it – you’ll like it!
Jan 19, 2008 @ 17:35
Ok, vi kör på att det är bra med att alla tar lika lång paus och startar enligt ankomsttid vid stoppen. Men man kunde i så fall hursomhelst lägga ca en timme mellan startgrupperna för att t.ex. sikta på att klasserna i alla fall mixas under något skede, tänker jag helt galet?
Jan 19, 2008 @ 18:45
I Norge gick de olika klasserna iväg så här;
1. LYS 1,15-1,23 start 13.06.2007 17:00
2. Mini Transat start 13.06.2007 17:20
3. LYS 1,24-1,28 start 13.06.2007 19:00
4. LYS 1,29-1,31 start 13.06.2007 21:00
5. LYS 1,32-1,36 start 13.06.2007 23:00
6. LYS 1,37-up start 13.06.2007 23:20
7. Flerskrog start 14.06.2007 10:00
Det ledde till att vi vid första stopover (morgonen dag 2) såg de större båtarna gå i mål, samtidigt som vi drog i väg. Och efter andra stopovern var alla klasser mixade. Vi, som var minsta båt blev omseglade av 50-fotarna i slutet på sista etappen. Och hade slagduell med Snubbler (1.28) på mållinjen.
Jan 19, 2008 @ 22:35
men kom igen nu, det är klart det är bäst med omstarter. vad gör det om de större båtarna får vila en stund extra?
förslagsvis start klassvis 3tim efter sista båt i klassen kommit in.
har man pajat något på en etapp så hinner man laga och vara med i matchen igen på nya etappen.
Jan 20, 2008 @ 02:52
Helt enig!
Jan 20, 2008 @ 09:09
§§ – har du seglat nåt race enligt den norska/danska modellen???
Om inte tycker jag du skall ge det en chans. Det finns en anledning till att alla platser tar slut på typ 2 timmar :-) Och jag har inte hört någon som har varit med som har gnällt på upplägget (till skillnad från vilken annan LYS-tävling som helst) – kanske beroende på att det är andra saker som är avgörande i shorthand.
Dessutom är det en jävla skillnad på att få vila 3 eller 7 timmar! Och när hela klassen gått i mål 01:00 på natten. Skall du då köra iväg 35 shorthandbåtar från en kort linje 04:00? Eller skalla alla vänta till nästa dag?
Andra verkar ju gilla upplägget eftersom 33 båtar redan har anmält sig…