Skip to content

43 Comments

  1. Tormod
    Jan 22, 2008 @ 16:53

    Corby 25 ?

    Reply

  2. Peter NF SWE 305
    Jan 22, 2008 @ 16:59

    Utifrån utseendet på akterspegeln gissar jag på 33:an.

    Reply

  3. Sam V
    Jan 22, 2008 @ 17:57

    Gissar också på 33:an. Finns en i Stockholm med snarlik häck.

    Reply

  4. Mats V
    Jan 22, 2008 @ 18:21

    29?

    Reply

  5. Fredrik
    Jan 22, 2008 @ 19:21

    en 33a! skrov nr. 7

    Reply

  6. Sillstryparn
    Jan 22, 2008 @ 19:28

    Axion 33.5

    Reply

  7. jonas
    Jan 22, 2008 @ 19:44

    Corby 36?

    Reply

  8. Alex
    Jan 22, 2008 @ 23:35

    blur3? :)

    Reply

  9. Niklas
    Jan 23, 2008 @ 09:16

    Corby 33.

    Reply

  10. Leif
    Jan 23, 2008 @ 09:41

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Jan 23, 2008 @ 12:54

    Alex,

    om jag hade varit i Hamble i helgen (vilket jag inte var) och var tvungen att bestämma mig för en båt som skulle bli Blur3 (vilket jag inte behöver) så ligger nog den här bäst till (vilken jag inte har råd med) :-)


    http://www.owenclarkedesign.com/da/15213

    This high spec epoxy foam sandwich construction boat missed the start of the Route du Rhum and has been sitting on the hard in the UK since. Built in South Africa by Jaz Marine it has: Southern Spars carbon mast and boom, B&G nav and pilot, Quantum Sails, Windows, Mini C, Iridium, life raft, epirb, 5 watertight compartments, etc..

    New and complete boat ready to race. £240,000

    Reply

  12. Pelle P
    Jan 23, 2008 @ 14:12

    Tror bestämt att Mr Gustavsson är biten av shorthanded-flugan!

    Reply

  13. Alex
    Jan 23, 2008 @ 17:45

    Hehe :) Ett Gotland Runt med mkt undanvind i en sån vore nåt!

    Reply

  14. Meadsie
    Jan 26, 2008 @ 16:09

    QUOKKA

    Reply

  15. jim
    Jul 22, 2015 @ 17:15

    Rockabill V is the correct answer!

    Reply

  16. Edward
    Jul 22, 2015 @ 19:24

    +1.

    Maste vara Rockabill V, hade iaf far ett ar sedan sitt hem i vaggan utan for “Royal Irish Yacht Club” och sjosattes av klubbens personal varje dag da det skulle seglas. En fantastiskt rolig bat, som seglades av ett riktigt roligt gang!

    Den klubben har vi i svensk segling forovrigt mycket att lara av, varje sondag da det skulle seglas sa var det gratis kaffe som alla samlades runt medans man kollade vaderprognoserna innan man gick ut till respektive bat. Inte ovanligt med 8-11 pers pa manga av de J109or, First 36or, diverse andra batar mellan 30-35 fot som finns dar borta. En fantastisk tid i mitt seglins liv!

    /Ed

    Reply

  17. Peter Gustafsson
    Jul 22, 2015 @ 19:59

    Kul att svaret kommer 7.5 år senare :-)

    Reply

  18. jim
    Oct 7, 2015 @ 16:26

    Well, the boat is for sale if anyone is interested…

    Reply

  19. Pär Lindforss
    Oct 7, 2015 @ 21:05

    Om det fortfarande är någon som undrar så är det en Corby 29!

    Reply

  20. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
    Oct 9, 2015 @ 08:27

    Godmorgon Pär! Nja, det är nog en Corby 33 om Jim ( troligen ägaren) vet vad han har. Både 29:orna och 33:orna har kommit ner rejält i pris – läckra båtar. LIte sugen på att ha en, finns en 29:a och 2 st 33or till salu just nu.

    Reply

  21. Pär Lindforss
    Oct 9, 2015 @ 09:11

    Knappast Lasse, Tog bilderna själv i Cowes 2008.

    Reply

  22. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
    Oct 9, 2015 @ 19:49

    Jim, we probably could be interested. Is it your boat that is pictured above? Is it a 29 or 33 feet Corby? You can email me at lars@axli.se. Specs, pictures and indicative price would be nice. Best Regards Lars

    Reply

    • Dan
      Oct 9, 2015 @ 20:11

      Vad kan man anta att Corby 29:an & 33:an skulle få i SRS?

      Reply

      • Peter A
        Oct 9, 2015 @ 20:26

        Tror att Corby 33:an Inga from sweden seglade med ett LYS-tal på 1,31 på den tiden.

        Reply

    • Pelle Pedersen
      Oct 10, 2015 @ 12:49

      Byta ut J80:an Lasse eller utöka flottan?

      Reply

      • Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
        Oct 12, 2015 @ 20:05

        Ja du Pelle- kan bli ett totalt ombyte- Hanse och J80 ut- Corby 33 in!

        Reply

  23. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
    Oct 9, 2015 @ 20:27

    Dan! 33an är enkel, finns två med mätaren 1,298 och 1,299. Den ena vann med ett mycket bra gäng ombord, så det går tydligen att segla upp till. Om jag inte minns fel har 25:an 1,16. 29an hamnar väl runt 1,25, min gissning. Fina kryss/länsbåtar. Finns två 33or och en 29:a till salu i UK.

    Reply

  24. srsseglaren
    Oct 9, 2015 @ 20:31

    Corby 29 E 4299 hade 1.224 imponerande kunna matcha X332 på kryss ngn som vet hur dom gick jmf X332 på andra bogar ? om det öppnade upp samt undanvind ? typiska SRS-seglingar :-)

    Corby 33:a till Salu
    http://www.yachtworld.com/boats/2007/Corby-33-2866078/Dun-Laoghaire/Ireland#.VhgGxSv0JOZ
    http://www.theyachtmarket.com/boats/sailing-boats/corby/

    Reply

  25. Dan
    Oct 9, 2015 @ 21:49

    Tack Lasse!

    Corby 33:an ser riktigt intressant ut! Har totalt missat dessa båtar tidigare.

    Tycker en sak är lite underligt. Har haft en Dehler 33:a som har nästintill identisk längd och bredd. Tar man bort kölvikten på båda båtarna hamnar de på samma totalvikt trots att Dehler 33:an har en ganska gedigen inredning vilket inte Corbyn har. Hade förväntat mig att Corbyn skulle väga mindre än 4250 kg när det är en såpass utpräglad racer.

    Men kollar kan på djupgående och kölvikt (fet blybulb) bör den bära sin segelyta ganska ok. Vet någon om den kan klassas som vek, normal eller styv? Att den seglar bäst med 6 man på kanten på kryssen är inget konstigt, det gör nästan alla båtar..

    Reply

  26. Peter Gustafsson
    Oct 10, 2015 @ 10:39

    Fina båtar. Framförallt på kryss där de är grymma.

    Vi seglade en 29:a ett år på IRC-RM och lyssnade med lite folk i England för att få trimtips. Då myntades begreppet “Corby-hårt”; dvs man skotar så hårt man vågar, sedan lite till. Går som tåget och pointar bättre än det mesta jag sett (det går inte att sätta emot med en genuabåt som på klippet ovan :-)

    Som du ser på siffrorna så ligger mycket av vikten i bulben. Vissa av dem är säkert lite för styva för våra förhållanden, men så länge man har koll på det så är det lugnt. Det är ju ett generellt problem med styvare båtar optimerade för Engelska kanalen.

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Oct 10, 2015 @ 12:46

      Tillägg; tyckte det rann på (Corby 29:an på IRC-RM) helt ok så fort vi fick de flesta på railen, typ 3-4 m/s.
      Totalt sett är inte båtarna tunga, bara åt det styva hållet! Detta gjorde (lågt depl) att undanvindarna inte var så tokiga, eller kommer jag ihåg fel Peter? Nu inbjuder inte skrovet till några fantomåk på undanvinden men ändå helt ok! Kan tänka mig att en Corby 29 e 33 med lättare köl skulle kunna bli en RIKTIGT rolig båt att ha, spec i Stockholms skärgård!!

      Reply

  27. Peter Gustafsson
    Oct 10, 2015 @ 14:40

    Synd att inte resultaten från de enskilda racen finns kvar, men i filmen är vi före X-332 på undanvinden… så vi kryssade nog jämt med dem :-)

    http://www.blur.se/2009/09/14/irc-masterskap-2009-2/

    Reply

    • Mats V
      Oct 10, 2015 @ 17:56

      Då får man titta väldigt selektivt… ;-)
      Men Corbyn är en riktigt bra kryssbåt. Hade fin fajt med Fredrik & Co i hans Corby 33 i årets havsrace på Sandhamn Open. Vi kryssade väldigt jämnt och gick i mål en båtlängd före efter 14-15 timmar på havet.

      Reply

      • Mats V
        Oct 10, 2015 @ 18:19

        Eller snarare en decimeter före…

        Reply

  28. Dan
    Oct 10, 2015 @ 19:40

    Låter ju som Corby båtarna är riktigt lämpliga shorthandbåtar! Kanske planen på en J/92:a är dags att revidera?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 10, 2015 @ 19:54

      Ja, skall du köra kryss/läns-bana shorthanded så ligger en Corby bra till :-)

      Vill du göra 20 knop på en undanvind så väljer du nåt annat…

      Reply

  29. Dan
    Oct 10, 2015 @ 20:44

    Meningen är inte kryss/läns. Meningen är distanskappsegling runt väl valda öar och liknande :-). Jaha….där trodde man något nytt kommit upp på horisonten som kunde vara intressant.

    Reply

  30. SilverSurfer
    Oct 11, 2015 @ 21:00

    Corby er vel faktisk allerbedst på kryds/kryds-baner :-)

    På kryds er der nok ikke mange som følger dem, og hvor tit sejler man op til sin medvindsorienterede båds potentiale (og mål)?

    Men de få gange man får den gode tur med vinden er det hele værd.

    Alle både er et kompromis – man skal bare vælge hvad man vil……….

    Stabiliteten i en Corby gør vel faktisk at den burde være en fin shorthanded båd….

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.