IRC-mästerskap 2009

Här är några klipp från helgens race utanför Gåshaga på Lidingö.

Väl valda delar av Blurs besättning hade fått chansen att köra Fredrik Bergströms Corby 29. Förutom Fredrik (keyboard) så tog jag med mig Fredrik Roos (trim) och Pelle Pedersen (stor) från Göteborg och sist men inte minst så hade vi Kristian Hertzberg på fördäck. Tack Fredrrik & Kristian för en kanonhelg!!!

På fredagen hann vi med ett kort träningspass i mycket lite vind, men utan andra båtar så var det helt omöjligt få någon känsla för hur vi gick. Spänningen var därför stor inför lördagens race. Även på lördagen var vinden lätt, och ganska skiftig. Dock inte mer än man kan förvänta sig på den här typen av ganska små fjärdar? Vi såg också ett kontinuerligt vrid över dagen, men det var helt enligt prognosen.

Vi var minsta båt och hade därför inte så många optioner. Försöka komma ut i lovart och hitta ett så fritt spår som det gick. Också approachen till kryssmärket blitr viktig, så man riskerar att få köra bakom massa större båtar. Starterna funkade ganska ok, och vi kunde komma ut som första eller andra båt i lovart och antingen pointa lite eller slå för att få fri vind. Vi provade att starta på nedre delen av linjen en gång, men det ledde bara till att vi vart överkörda och fick gå bakom alla.

Vi hade lite svårt med farten i det riktigt lätta, men så fort det kom 2-3 m/s så gick vi både högt och relativt fort. Bra vägval i ett par av racen gav oss en 1:a och en 3:a men två kassa resultat förstörde dagen. Analysen var väl att vi blev lite stressade när vi rundade efter fältet (som vi ju borde göra) och chansade för mycket på att hämta in båtar i stället för att segla kallt på tid, då vår placering mycket väl skulle kunna vara bra trots att vi låg efter på banan.

Vi pratade också om hur vi skulle kunna vända våra nackdelar av att vara minsta båt till att bli fördelar. En slutsats av detta var att vara mycket aktivare och positionera oss senare än alla andra i starter och rundningar och verkligen utnyttja vår storlek. detta funkade mycket bättre på söndagen då vi gjorde kanonstarter och plockade båtar i de flesta rundningar.

Efter lördagen var Farr 30 Letto di Pletto i topp före 2 st X-35 och X-332S Wiklunds. Bra båtar och bra besättningar. Men vi hade bra häng på dem trots två kassa race. Och många dueller avgjordes med ett par sekunder, så man visste att det var viktigt att köra för fullt hela vägen.

Bra kalas på Gåshaga på kvällen. Otroligt sjysst att kunna ha alla båtarna på bryggan tio meter från en bra krog. Dessutom nära till banområdet.

Söndagen lovade lite mer vind, nu från nord. Fortfarande skiftigt men inte mer än att det var hanterbart. Nu var vi som sagt lite offensivare (det var alla andra också) och vi såg svartflaggen uppe efter ett par allmänna omstarter. Men vi kom iväg bra i alla race och seglade fokuserat. Också när vi låg sist i fältet seglade vi mot klockan och mycket riktigt blev det då en helt ok 9:a. I de övriga racen skrapade vi ihop en 2:a (6 sekunder efter Letto di Pletto) och två 4:or, vilket vi så klart var mycket nöjda med.

Tyvärr hade vi en protestsituation i race 6 där vi hade fått en bra position för att ta lovartsänden av linjen. I lovart hade vi Landmark 43 Air och ytterligare någon båt som försökte grosshandla. Vi var helt säkra på att dessa skulle köra på fel sida startbåten och låg tajt på dem för att de inte skulle få någon lucka på linjen. Plötsligt visar det sig att Air inte kommer över startfartyget utan kör rakt på det (André på Airs fördäck hinner precis få bort spinnbommen så att den inte åker in till Björn hansen på startfartyget). När de plötsligt stannar upp så faller deras akter ner och träffar oss… Svårt läge, men vi tyckte ju att vi var läbåt och prickade linjen med bra fart på skottet. Air snurrade efter incidenten med startfartyget, men eftersom det varit kontakt mellan oss så hade vi varsin protest att lämna in. Efter en långdragen protestförshandling (och lika lång betänketid) så åkte vi dit på att vi inte hade gett Air tillräckligt med plats att hålla undan. Jag förväntades alltså förutse att de kunde köra på startbåten, stanna upp och driva ner på oss? Whatever.

I vilket fall. Kanonbra seglingar, massor av duktiga seglare (alla var där?) och kul arrangemang. Vi var nöjda med vår insats med tanke på minimala förberedelser. Att vara topp 5 på vattnet i fem av åtta race var långt över mina förväntningar och det var kul att kunna toppa med en spik. Förhoppningsvis märkte några att vi var på plats… Corby 29:an var en jättekul båt som pointar bra och går fort både upp och ner på banan. Helt klart sweet :-)

Sedan hade det ju varit roligt att se hur min egen båt hade klarat sig. Men det blir fler tillfällen för att ta reda på det…

Jag är säker på att fler båtar dyker upp nästa gång det blir IRC-race (maj nästa år)? Lama ursäkter som att “vi har ingen båtfart” eller “min besättning är otränad” håller inte. Att köra 8 tajta race är väl bästa sättet att hitta både båtfart och få rejäl träning? Eller tror man att båtfart och teamwork kommer till på något annat magiskt sätt?

1 Farr 30 OD LETTO DI PLETTO Thomas Olsson 1.089
2 X-35 VW Klabbe Nylöf 1.055
3 X-35 MATRISEN Robert Szabo 1.055
4 X-332 sport WIKLUNDS Mats Victorin 0.999
5 Corby 33 INGA FROM SWEDEN Richard Göransson 1.044
6 Finngulf 33 LA DOLCE VITA Per Lindstedt 0.996
7 Corby 29 TEAM BLUR Fredrik Bergström 0.980
8 Landmark 43 AIR IV Christer Carenfelt 1.163
9 Farr 30 OD ORCA SAILING TEAM Patrick Lindblom 1.089
10 One Off MITHRIL Henrik Borg 1.016
11 IMX 40 NEMO Hans Broman 1.094
12 Farr 40 OD HAPPY Berndt Frogner 0,175
13 Mumm 36 VENDETTA Stefan Krafft 1.089
14 Prima 38 SERENDIP Team Lindforss 1.073
15 Dehler 34 SV DEHLTA Leif Englund 1.037
16 A-35 KRUT Johan Freye 1.029
17 Dehler 44 ADA John Biörk 1.167
18 Farr 31 FARR AHEAD Robert Lidqvist 1.031

Alla resultat här.