Skip to content

19 Comments

  1. Styret
    Jan 29, 2008 @ 23:11

    Heja Norge..!

    Reply

  2. Patrik
    Jan 30, 2008 @ 09:19

    Känns som att SSF satsar 80% focus på OS klasserna, medans 80% av seglarna finns i stora båtar.. har jag fel eller ?

    Genom att ni attraherar fler att segla (under enkla former)får ni fler företagsledare i båtar och därmed lättare att ragga pengar till seglingen (se golfen).

    Reply

  3. Mats
    Jan 30, 2008 @ 10:31

    Det låter som en bra idé på många sätt. T.ex. för att få kontinuitet i VOR- och AC-projekt.

    Reply

  4. Micke
    Jan 30, 2008 @ 11:45

    Vi är ju inte direkt SSF målgrupp (bara deras kasso ko). Vill man veta vad som händer inom kölbåtar så är ju inte direkt deras hemsida man besöker. Tror att Norge är på rätt väg.

    MickeM

    Reply

  5. Stefan
    Jan 30, 2008 @ 12:27

    Hej
    I dag stängde X cup i Köpenhamn anmälan beroende på fullt antal båtar (120 st). Häftigt med en tävlilng som får stänga i förtid. Vi kom med men det var på håret.
    Stefan

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Jan 30, 2008 @ 22:38

    Norrmännen verkar helt klart ha ett annat tänk än SSF. Här har det ju gnällts på att det är för många SM, men i Norge vill man ha fler. I ORC, LYS och shorthand:

    SEILmagasinet:

    NSF ønsker flere NM i storbåtseiling

    Går det den veien seilforbundet ønsker, vil flere storbåtseilere kunne kalle seg norgesmestre i fremtiden. Flere NM er en del av den varslete satsingen og det økte fokuset på storbåtseiling seilforbundet har.

    Mens det kåres en lang rekke norgesmestre i tradisjonell jolle- og kjølbåtseiling, er det få storbåtseilere forunt å kunne smykke seg med NM-titler og NM-medaljer. NORC klarte å stable et IMS-NM på bena for en stakket stund, men allerede etter det andre mesterskapet var deltagelsen for dårlig til å oppfylle kravene.

    Nå ønsker NSF til å stimulere til at det atter kåres norgesmestre som seiler i store båter.

    – NORC jobber med å «gjenerobre» NM-statusen for ORC, vi ser gjerne at det blir NM i LYS og innen shorthanded-seiling. Vi jobber også med at det skal kunne avholdes et NM i bedriftsseiling, som et «paraply-mesterskap» overordnet de ulike bedriftscupene, sier Pål Karsten Fevang, styremedlem i Norges Seilforbund.

    – Initiativet til at mesterskapene skal bli til, ligger imidlertid hos klasseklubbene, men vi i forbundet stiller oss positive, sier Fevang.

    Reply

  7. peder
    Feb 2, 2008 @ 09:33

    Hmm ska vi se…..Sportchefen i SSF två gånger taktiker på AC, förbundskaptenen dubbel världsmästare i kölbåt.

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Feb 2, 2008 @ 09:45

    Jag sa inte att de var dåliga seglare – för det är de inte.

    Men när seglade du mot dem senast? På Lidingö Runt eller Gotland Runt? Hmm…

    Reply

  9. peder
    Feb 2, 2008 @ 10:14

    OK, jag tyckte mig läsa att du skrev att det inte vara aktiva i kölbåt men det kan väl vara en tolkningsfråga.

    Notera också att målet var att leverera besättningsmedlemmar till Volvo Ocean Race. Hmm…igen….är det inte minst 4 svenskar med på VOR och 6-8 på AC senast så allt kan inte vara fel i Sverige? Hur många har Norge?

    I övrigt så kan jag tycka att konceptet (idé stadiet verkar det va på và?) verkar intressant och att det verkar vara ett jävla drag på shorthanded seglingen i Norge.

    Angående fler NM/SM så kan jag tycka att det kanske inte behövs fler, men däremot kanske några nya typ singlehanded offshore, kitsurfing etc.
    Bra blog förresten.

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Feb 2, 2008 @ 10:44

    Det är väl mer signalvärdet.

    Om hela Norges Seilforbund ställer upp i Færderseilasen och sätter lovande juniorer i en annan båt, så fattar alla att det faktiskt är OK att segla stor båt. Och LYS.

    Men SSF har väl tänket att man skall gå från jolle-elit till OS till Americas Cup. Funkar väl det också, men det är en betydligt smalare väg, där 95% av seglarna inte innefattas.

    Reply

  11. Calle
    Feb 2, 2008 @ 15:30

    Jag hörde Mange Olsson hålla föredrag om VOR och Ericsson projektet på Seglarförbundets juniorträff. På frågan om hur en ung seglare skulle göra för att få chansen att komma med i ett sådant team sa han att fortsätt att satsa på sin jollesegling och försök göra en OS satsning och utveckla sig och prestera resultat där var den bästa vägen.

    Reply

  12. Magnus
    Feb 2, 2008 @ 16:39

    Peter, du som seglade Tjörn Runt i fjol seglade mot förbundsdirektören som seglade en 40,7.

    Reply

  13. Magnus
    Feb 2, 2008 @ 16:44

    Av de tre svenskar som nu seglar på ericsson har ingen av dom några speciella resultat från jolle eller OS klasserna. Det verkar till stor del krävas annat än just resultat.

    Reply

  14. LE
    Feb 3, 2008 @ 00:36

    Största skillnaden mellan segling i sverige och norge är väl att de har fler större och dyrare båtar, vilket beror på att de har mer folk med mycket pengar, vilket i sin tur beror på att de har olja…. Största missen var väl att vi lät dem upplösa unionen 1905… Vi har ju trots allt en avsevärt bättre vapenindustri…. Tänk vilka båtar vi annars hade haft…

    Rent seglingsmässigt har faktiskt sverige idag betydligt fler seglare på internationell toppnivå i AC, VOR, TP52, OS, etc!

    Reply

  15. Lasse
    Feb 3, 2008 @ 00:55

    Magnus:
    Anders L som är skeppare på en av Ericssonbåtarna har ju bl a bakgrund som duktig vindsurfare och skiffseglare. Hade 49:ern funnits på den tiden hade han säkert haft meriter från OS också… Förövrigt är han en duktig seglare som lagt en massa tid på träning så det verkar inte vara så annorlunda. Han är väl än mer ett exempel på att det inte är storbåtsbakkgrund som räknas!
    Förövrigt finns ju två av nordens vassaste jolleseglare med som ankare i besättningen i form av Thomas J och Stefan M (Thomas har ju t o m ett OS-guld….)
    Slutsatsen är följaktligen: Satsa mer på OS och jolle så får vi bra kölbåtsseglare i framtiden…

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    Feb 3, 2008 @ 09:39

    Att vi har många seglare i AC eller VOR kan ju bero på att svenska företag står för stålarna i dessa team, och att man satsar på lokala seglare. Inget fel i det (tvärtom)!

    Och nästa alla svenska seglare i AC/VOR just nu har kommit via matchracing och inte via nån OS-satsning? På förstabåtarna i VOR finns det inte en enda svensk? Och bland de internationella besättningarna kommer de flesta från annan storbåtssegling (på ERT1 är det väl “bara” Torben och Joca som har varit i OS)?

    Min picth är att det inte finns någon utstakad smal väg för att komma till världstoppen i segling. Och det handlar inte om att ha varit på OS. Det behöve massor av olika kompetenser på en stor båt, och dessa seglare kan finnas var som helst.

    Det bästa man kan göra som seglarnation är väl att erbjuda folk så många olika alternativ som möjligt för att utvecklas. Jolle, OS, matchrace, solosegling, flerskrov, entyp kölbåt eller havskapp. Inte så intressant vad egentligen, för de bra gubbarna kommer att sticka ut oavsett vad det är som seglas.

    Reply

  17. Patrik
    Feb 3, 2008 @ 14:04

    Så ni menar alltså att bredsegling är oviktigt, men kan vara ett medel för att få fram det enda viktiga målet med svensk segling, dvs. att få fram OS, AC och V.O.R seglare………!?
    Jag trodde att SSFs uppgift var att få så många som möjligt att segla ?.. då har ju jag missupfattat alltihop.

    //Patrik

    Reply

  18. Lasse
    Feb 3, 2008 @ 17:48

    Bredden är av stor vikt för all idrott då detta är en grund för elit. Detta gäller särskilt bredd på ungdomsnivå. Visst skall SSF främja all typ av segelsport, men SSF är ju ett idrottsförbund varför segling på högsta elitnivå måste vara det viktigaste! Visst är det kul om så många som möjligt seglar, men detta kan aldrig vara huvudmålet för ett idrottsförbund. Hur mycket tror ni fotbolls- eller hockeyförbunden lägger på att skapa förutsättningar för 40 – 60 åringar att utöva dessa sporter? Detta är väl snarare en fråga för lokala klubbar….

    Reply

  19. Förälder
    Feb 3, 2008 @ 22:28

    http://www.juniorsegling.se har det rasat heta debatter i ett år nu, ingen är nöjd med hur ssf styr och ställer.
    Många vill se en förändring på junior och jollesidan, det är nog dags att vi kölbåtar också skriker till.

    En förändring i SSF måste till nu!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.