Norge har ett tänk?
I Norge verkar seglarförbundet engagera sig i kölbåtssegling. Det återstår väl att se vad som kommer ut av det hela, men bara att man ger sig in i diskussionen är väl en positiv signal!?
Det är också glädjande att se att sportchefen, OS-chefen, landslagstränaren, LYS-generalen med flera faktiskt kappseglar aktivt i kölbåt. Både med full besättning och shorthanded. Så är det inte riktigt här hemma…
Läs mer på SEILmagasinet.
Norges Seilforbund vil satse stort på storbåtseiling
På samme måte som de satser på jolleseiling og OL, ønsker Norges Seilforbund nå også å satse på storbåtseiling på lik linje. Gjennom prosjektet NORSTEAM håper de å få til en utviklingsmodell og en karrierestige for seilere som satser på denne typen seiling.
Under shorthanded-seminaret på Dronningen i går luftet styremedlem i NSF, Pål Karsten Fevang, for første gang seilforbundets planer og tanker om en målrettet satsing på storbåtseiling.
DE FLESTE SEILER STOR BÅT. – Man kan vel si det slik at dagens styre er veldig oppmerksomme på at majoriteten av seilerne i landet bedriver seiling i større båter, sier Fevang, som SEILmagasinet fikk i tale etter seminaret.
NSFs tanke er å lage en tilsvarende utviklingspyramide som den man har for jolle- og kjølbåtseiling, der seiling på foreningsnivå er grunnplanet og OL er toppen.
GAMLE FORBILDER. I NORSTEAM – som er en forkortelse for Norwegian Steam, som var fellesnavnet på alle nordmennene som i mellomkrigstiden var meget attraktive mannskaper på de amerikanske America’s Cup-båtene – utgjør også «onsdagsregattaene» grunnplanet, mens Volvo Ocean Race og America’s Cup er toppen. For å komme til toppen må det etableres både et landslag og et rekrutteringslag innen storbåtseiling, og Fevang ser for seg at både hele lag og enkeltseilere kan inngå på disse lagene.
…
– Jeg er klar over at dette kan høres ut som et luftslott, men vi vil prøve å få det til – og det har jeg tror på at vi skal klare. Men det skjer ikke noe om vi ikke får fatt i ressurser til å drive dette, sier Pål Karsten Fevang, som har hatt med seg kapasiteter som Knut Frostad, landslagssjef Espen Guttormsen, OL-sjef Bjørn Lofterød og Sverre Valeur fra «Team Bergen» i skapelsesprosessen av dette nye NORSTEAM-prosjektet.
Og målet med det hele er ved siden av å kunne stimulere til ytterligere bredde og kvalitet innen storbåtseiling, en gang i fremtiden å kunne avlevere moderne utgaver av «Norwegian Steam» til regattaer som Volvo Ocean Race og America’s Cup.
Styret
Jan 29, 2008 @ 23:11
Heja Norge..!
Patrik
Jan 30, 2008 @ 09:19
Känns som att SSF satsar 80% focus på OS klasserna, medans 80% av seglarna finns i stora båtar.. har jag fel eller ?
Genom att ni attraherar fler att segla (under enkla former)får ni fler företagsledare i båtar och därmed lättare att ragga pengar till seglingen (se golfen).
Mats
Jan 30, 2008 @ 10:31
Det låter som en bra idé på många sätt. T.ex. för att få kontinuitet i VOR- och AC-projekt.
Micke
Jan 30, 2008 @ 11:45
Vi är ju inte direkt SSF målgrupp (bara deras kasso ko). Vill man veta vad som händer inom kölbåtar så är ju inte direkt deras hemsida man besöker. Tror att Norge är på rätt väg.
MickeM
Stefan
Jan 30, 2008 @ 12:27
Hej
I dag stängde X cup i Köpenhamn anmälan beroende på fullt antal båtar (120 st). Häftigt med en tävlilng som får stänga i förtid. Vi kom med men det var på håret.
Stefan
Peter Gustafsson
Jan 30, 2008 @ 22:38
Norrmännen verkar helt klart ha ett annat tänk än SSF. Här har det ju gnällts på att det är för många SM, men i Norge vill man ha fler. I ORC, LYS och shorthand:
SEILmagasinet:
peder
Feb 2, 2008 @ 09:33
Hmm ska vi se…..Sportchefen i SSF två gånger taktiker på AC, förbundskaptenen dubbel världsmästare i kölbåt.
Peter Gustafsson
Feb 2, 2008 @ 09:45
Jag sa inte att de var dåliga seglare – för det är de inte.
Men när seglade du mot dem senast? På Lidingö Runt eller Gotland Runt? Hmm…
peder
Feb 2, 2008 @ 10:14
OK, jag tyckte mig läsa att du skrev att det inte vara aktiva i kölbåt men det kan väl vara en tolkningsfråga.
Notera också att målet var att leverera besättningsmedlemmar till Volvo Ocean Race. Hmm…igen….är det inte minst 4 svenskar med på VOR och 6-8 på AC senast så allt kan inte vara fel i Sverige? Hur många har Norge?
I övrigt så kan jag tycka att konceptet (idé stadiet verkar det va på và?) verkar intressant och att det verkar vara ett jävla drag på shorthanded seglingen i Norge.
Angående fler NM/SM så kan jag tycka att det kanske inte behövs fler, men däremot kanske några nya typ singlehanded offshore, kitsurfing etc.
Bra blog förresten.
Peter Gustafsson
Feb 2, 2008 @ 10:44
Det är väl mer signalvärdet.
Om hela Norges Seilforbund ställer upp i Færderseilasen och sätter lovande juniorer i en annan båt, så fattar alla att det faktiskt är OK att segla stor båt. Och LYS.
Men SSF har väl tänket att man skall gå från jolle-elit till OS till Americas Cup. Funkar väl det också, men det är en betydligt smalare väg, där 95% av seglarna inte innefattas.
Calle
Feb 2, 2008 @ 15:30
Jag hörde Mange Olsson hålla föredrag om VOR och Ericsson projektet på Seglarförbundets juniorträff. På frågan om hur en ung seglare skulle göra för att få chansen att komma med i ett sådant team sa han att fortsätt att satsa på sin jollesegling och försök göra en OS satsning och utveckla sig och prestera resultat där var den bästa vägen.
Magnus
Feb 2, 2008 @ 16:39
Peter, du som seglade Tjörn Runt i fjol seglade mot förbundsdirektören som seglade en 40,7.
Magnus
Feb 2, 2008 @ 16:44
Av de tre svenskar som nu seglar på ericsson har ingen av dom några speciella resultat från jolle eller OS klasserna. Det verkar till stor del krävas annat än just resultat.
LE
Feb 3, 2008 @ 00:36
Största skillnaden mellan segling i sverige och norge är väl att de har fler större och dyrare båtar, vilket beror på att de har mer folk med mycket pengar, vilket i sin tur beror på att de har olja…. Största missen var väl att vi lät dem upplösa unionen 1905… Vi har ju trots allt en avsevärt bättre vapenindustri…. Tänk vilka båtar vi annars hade haft…
Rent seglingsmässigt har faktiskt sverige idag betydligt fler seglare på internationell toppnivå i AC, VOR, TP52, OS, etc!
Lasse
Feb 3, 2008 @ 00:55
Magnus:
Anders L som är skeppare på en av Ericssonbåtarna har ju bl a bakgrund som duktig vindsurfare och skiffseglare. Hade 49:ern funnits på den tiden hade han säkert haft meriter från OS också… Förövrigt är han en duktig seglare som lagt en massa tid på träning så det verkar inte vara så annorlunda. Han är väl än mer ett exempel på att det inte är storbåtsbakkgrund som räknas!
Förövrigt finns ju två av nordens vassaste jolleseglare med som ankare i besättningen i form av Thomas J och Stefan M (Thomas har ju t o m ett OS-guld….)
Slutsatsen är följaktligen: Satsa mer på OS och jolle så får vi bra kölbåtsseglare i framtiden…
Peter Gustafsson
Feb 3, 2008 @ 09:39
Att vi har många seglare i AC eller VOR kan ju bero på att svenska företag står för stålarna i dessa team, och att man satsar på lokala seglare. Inget fel i det (tvärtom)!
Och nästa alla svenska seglare i AC/VOR just nu har kommit via matchracing och inte via nån OS-satsning? På förstabåtarna i VOR finns det inte en enda svensk? Och bland de internationella besättningarna kommer de flesta från annan storbåtssegling (på ERT1 är det väl “bara” Torben och Joca som har varit i OS)?
Min picth är att det inte finns någon utstakad smal väg för att komma till världstoppen i segling. Och det handlar inte om att ha varit på OS. Det behöve massor av olika kompetenser på en stor båt, och dessa seglare kan finnas var som helst.
Det bästa man kan göra som seglarnation är väl att erbjuda folk så många olika alternativ som möjligt för att utvecklas. Jolle, OS, matchrace, solosegling, flerskrov, entyp kölbåt eller havskapp. Inte så intressant vad egentligen, för de bra gubbarna kommer att sticka ut oavsett vad det är som seglas.
Patrik
Feb 3, 2008 @ 14:04
Så ni menar alltså att bredsegling är oviktigt, men kan vara ett medel för att få fram det enda viktiga målet med svensk segling, dvs. att få fram OS, AC och V.O.R seglare………!?
Jag trodde att SSFs uppgift var att få så många som möjligt att segla ?.. då har ju jag missupfattat alltihop.
//Patrik
Lasse
Feb 3, 2008 @ 17:48
Bredden är av stor vikt för all idrott då detta är en grund för elit. Detta gäller särskilt bredd på ungdomsnivå. Visst skall SSF främja all typ av segelsport, men SSF är ju ett idrottsförbund varför segling på högsta elitnivå måste vara det viktigaste! Visst är det kul om så många som möjligt seglar, men detta kan aldrig vara huvudmålet för ett idrottsförbund. Hur mycket tror ni fotbolls- eller hockeyförbunden lägger på att skapa förutsättningar för 40 – 60 åringar att utöva dessa sporter? Detta är väl snarare en fråga för lokala klubbar….
Förälder
Feb 3, 2008 @ 22:28
På http://www.juniorsegling.se har det rasat heta debatter i ett år nu, ingen är nöjd med hur ssf styr och ställer.
Många vill se en förändring på junior och jollesidan, det är nog dags att vi kölbåtar också skriker till.
En förändring i SSF måste till nu!