H4O Performance
Nu börjar pusselbitarna falla på plats. Vi hittade ju www.class40.se för ett tag sedan, och signaturen Raytonic skvallrade om att det var Class 40 på väg till Sverige.
Ännu mer skvaller på mässan om att en Pogo 40 skulle seglas hem inom kort till Christopher “Bamse” Ringhagen och Madeleine Westin. Bamse har ju också anmält en Class 40 till Watski 2star Baltic.
Båten på bilden är Alain Delords båt som vann Route du Rhum 2006. Den har iallafall varit till salu ett tag för typ €230k.
Men eftersom ingen orkar hålla oss uppdaterade (fatta vinken) så får man ta reda på saker själv. Och i surf/ski-magazinet SEARCH hittar man följande artikel:
Att färdas på ett blått glittrande hav en vacker sommardag är, för oss, lika härligt som det ibland kan vara att forsa fram i kulingvindar dar vågorna formligen kastar sig över en och man känner saltstänken i ansiktet. Vi tror att ni är många som känner precis som vi. Ombord på en segelbåt kommer man livet nära. Ofta reflekterar man över saker och ting som man inte alltid tar sig tid att tänka på i vardagen, då livet rusar på i full fart. Klimatet är ett av dessa ting.
Därför har två, i olika sammanhang, stora profiler startat ett projekt där klimatet i kombination med extrem segling ligger i fokus. Grunden till projektet har lagts av Christopher Ringhagen och Madeleine Westin. Tillsammans med medarbetare har de startat H40 Performance, ett företag med ambitionen att driva nationella och internationella kappseglingsprojekt på absolut högsta nivå med filosofin att knyta ihop segling som budbärare för klimat, miljö och framtid. Tanken är att etablera Class 40 i norden med landets bästa seglare. Klassen är snabbt växande och dynamisk i övriga Europa och attraherar många av världens bästa seglare. I Samarbete med Världsnaturfonden kommer H40 Performance att genomföra ett antal kappseglingar turnéer och evenemang.
Vi vill göra ett upprop för vår framtid, säger Christopher. Class 40 båtarna är designade efter en så kallad “boxregel” där vissa parametrar skall uppfyllas och vissa krav efterföljas. Därmed inte sagt att dessa båtar är mainstream, tvärtom, Cllass 40 båtarna som tagits fram de sista åren ar något av de mest extrema kappseglingsmaskinerna som någonsin byggts! Framtagna för shorthanded segling dar båten seglas av en eller två i besattning. Shorthanded ar växande som tavlingsform inom segling, främst havskappsegling. H40 kommer att lyfta fram besättningar som har möjlighet att göra toppresultat och prestera utöver det vanliga.
Vi kommer att delta i de flesta större nordiska kappseglingarna och varva detta med internationella shorthanded race. Den första längre kappseglingen är Transat Jaques Vabre som går av stapeln 2009. Start i Le Havre, Frankrike, med målgång i Bahia,Brasilien. En sträcka på knappt 4500 sjömil som seglas av två man. Därefter kommer Christopher att segla Route du Rhum, en prestigeladdad ensam-kappsegling mellan Saint Malo, Frankrike, och Guadelope i Västindien. En distans på 3510 sjömil.
Vår ambition och vision ar att man både privat och inom företaget planerar att möta den framtida förändringen på ett mer miljömedvetet satt och på så slippa överraskningar när det galler klimatet, säger Madeleine. Många profilerar sina företag idag med kopplingar till våra globala miljöförändrigar. Ökade kunskaper inom både väder och klimatfrågor gör att det blir mer lönsamt och professionellt att driva företag i framtiden.
Tillsammans med Världsnaturfonden kommer projektet att få stor genomslagskraft och därigenom förbättra förutsättningarna för vår framtid.
H4O Performance består av:
Christopher “Bamse” Ringhagen
Madeleine Westin
Joachim Hägg
Anders Westin
Om det är båten på bilden som Bamse har köpt, så såg den ut så här när Phil Sharp vann Class 40 i Route du Rhum 2006.
Vad kan man säga… SWEET!!!
Feb 13, 2008 @ 09:58
Peter!
Du kommer få mer “inside” information snart! jag lovar!!
Bamse å Jocke i Le Sables, avfärd om ca 5 tim mot Sverige.