Skip to content

18 Comments

  1. Magnus
    Feb 14, 2008 @ 22:15

    För mycket rocker…

    Reply

  2. Fredrik
    Feb 14, 2008 @ 22:54

    Sweet kolmast, men är den verkligen från Seldén som flaggan vill påskina?

    Reply

  3. Fredrik
    Feb 14, 2008 @ 23:38

    Ser man tydligt att det är en av Seldéns master.
    Kolla det mönstret i solen, SWEEEEET ! ! !

    Reply

  4. Backe
    Feb 15, 2008 @ 05:59

    Det finns en tanke bakom Corby ‘trademark’.
    Anledningen att aktern ser ut som den gor ar pga oka stabiliteten och styvheten nar man anvander backstag (Pa den tiden man faktiskt anvande backstag… ) Men sen fastnade konstruktionen som ett ‘trademark’ for corby och jag tror det ar manga agare som gillar det.

    Corby sjalv verkade inte speciellt fortjust i det :)

    Reply

  5. Magnus
    Feb 15, 2008 @ 09:29

    Jag tycker det ser för jäkligt ut. Dessutom opraktiskt.

    Reply

  6. Jocke_R
    Feb 15, 2008 @ 13:06

    Är 9/10-dels riggen utan backstag gynnad under IRC?

    Reply

  7. Magnus
    Feb 15, 2008 @ 13:28

    jepp

    Reply

  8. wm
    Feb 15, 2008 @ 20:44

    Den är ju het men jag hittar inga mått och ritningar på Corby siten – finns de på nätet?

    /

    Reply

  9. PelleL
    Feb 16, 2008 @ 00:15

    Nä..Corby är lite trist ur den synpunkten..han släpper nästan aldrig mått& vikt och definitvt inte innan båten i fråga är inmätt då man kan köpa en kopia på IRC-mätbrevet om man är nyfiken.

    Reply

  10. wm
    Feb 16, 2008 @ 19:34

    Aha…

    Reply

  11. Andreas i Missmatch
    Feb 17, 2008 @ 21:00

    Ligger den inte på näsan lite för mycket?
    för lite våtyta framför masten? Syftar på kryssbenet…
    Det blir till att flytta bak all barlast…
    Men ser ju väldigt fin ut….

    Andreas

    Reply

  12. Pelle P
    Feb 18, 2008 @ 16:08

    Det är inte mycket som är fel på denna vagn, men ett “fel” hittar jag;
    Det är inte sweet med ratt på en sån här pass vass vagn!!!
    Missförstå mig rätt Peter; J109 är också vass men inte i samma kategori som denna…

    Reply

  13. PelleL
    Feb 18, 2008 @ 16:23

    Ratt är bra för skrovfaktorn………sägs det i alla fall……=P

    Reply

  14. Pelle P
    Feb 18, 2008 @ 16:25

    PelleL!
    “Ratt är bra för skrovfaktorn”- kan du utveckla det?

    Reply

  15. PelleL
    Feb 18, 2008 @ 16:37

    Kort sagt så påstås det att ratt ger bättre IRC-rating (lägre skrovfaktor) än rorkult på en sån här båt…..sant eller inte? Jag har ingen aning men så gott som alla “IRC-specials” från 36′ och uppåt har ratt. Personligen tycker jag ratt på en racig 36-fotare som den här är rätt korkat men vad vet jag.

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    Feb 18, 2008 @ 21:58

    Här är mer om skrovfaktorn: “Hull Factor; The IRC Thermometer!

    I IRC gör ju bedömning av hur mycket racer en båt är. I den här storleken premieras racer/cruisers före mer renodlade racers. Och då kan ju en ratt se rätt ut. Även om jag tror att det är mer mode än någonting annat. Typiska IMS-båtar i den här storleken får ju ratt de med (X-37 eller GS). Och en entypsbåt som X-35 har ju också begåvats med ratt. Rätt eller fel.

    På samma sätt uppskattar LYS-kommittén en röd rand med ett litet N framme i fören :-)

    Reply

  17. Magnus
    Feb 18, 2008 @ 22:48

    Fast ärke-imsen GS42R har i de flesta fall rorkult…

    Reply

  18. Royal Southampton Yacht Club | Frostbite Series | blur
    Mar 10, 2008 @ 15:37

    […] slutet kom också nya Quokka med, och presterade en 2:a och en […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.