SweLYS 2008
adsf noterar att Dehler 29 är höjd en pinne. Någon som kan hitta övriga förändringar (ryktet sade att 4 skulle höjas & 4 sänkas).
Höjda (uppdaterade)
Aphrodite 22 = 1.01
Cumulus = 1.09
Dehler 29 = 1.17
Sheriff 600 = 0.92
Sänkta (uppdaterade)
Bavaria 35 Match = 1,28
CB66 = 1.19
First 27.7 = 1.18
J/80 = 1.21
Nya (uppdaterade)
Arcona 370 = 1,30 SGV
Dehler 29 (grund köl) = 1,16 SGV
Dufour 34 HR = 1,24 SGV
Dufour 34 LR = 1,23 SGV
Dufour 40 HR = 1,31 SGV
Dufour 40 LR = 1,30 SGV
Elan 333 = 1,22 SGV
Elan 37 (medium köl) = 1,29 SGV
Elan 37 (djup köl) = 1,30 SGV
First 33.7 (grund köl) = 1,19 SGV
First 33.7 (medium köl) = 1,20 SGV
First 33.7 (djup köl) = 1,22 SGV
First 40.7 (gr.köl) = 1,32 SGV
Hanse 311/312 (gr köl) = 1,14 SGV
Hanse 311/312 (dj köl) = 1,15 SGV
Hanse 342 = 1,22 SGV
Hanse 411 (gr köl) = 1,27 SGV
Hanse 411 (dj köl) = 1,29 SGV
Linjett 40 = 1,30 SGV
Skippi 650 racing = 1,19 EA- (E=gennacker)
Skippi 650 Cr (-2006) = 1,10 EA-
Skippi 650 Cr (2007-) = 1,10 EA-
Virus 20 = 1,12 EA-
X-37 (gr köl) = 1,30 SGV
X-37 (medium köl) = 1,31 SGV
X-37 (dj köl) = 1,32 SGV
X-40 (gr köl) = 1,33 SGV
X-40 (medium köl) = 1,34 SGV
X-40 (dj köl) = 1,35 SGV
Feb 19, 2008 @ 08:19
Cumulus höjd till 1.09. Så dax nu när Cumulusägarna i Trosa BK sålt sina båtar ;-)
Sheriff 600 tror jag har fått höjt två steg. Najs!
Albin Delta? Har sänkt ett steg?
Nä, nu måste jag jobba. Nån annan får leta rätt på övriga förändringar.
Feb 19, 2008 @ 08:48
Skönt att de tog tag i Cumulusen. Grymt het båt på kappseglingsbanorna. Tror många köper den för att vinna de prestigfyllda lyskappseglingarna. Äntligen!
Inför nästa år tycker jag man borde specialgranska Nord 80 eller något annat fräckt åk.
Feb 19, 2008 @ 09:05
Smaragden har konstigt nog inte fått höjt LYS…
Feb 19, 2008 @ 09:28
Comfort 26 saknas tycker jag… Det finns några snabba i Stockholmsområdet.. Man undrar om dom mäter in iofs.
Arcona 400 är väl en annan som kanske bör höjas
Feb 19, 2008 @ 09:31
Jaja, listan på båtar som “borde” höjas kan säkert göras lång. Konstigt bara att det är olika båtar på olika ställen i Sverige :-)
Strunt samma… nu måste vi hitta vilka båtar som är uppdaterade.
Feb 19, 2008 @ 09:45
Bavaria Match 35 har fått sänkt.
Feb 19, 2008 @ 09:56
Precis som du säger så är det olika båtar på olika ställen i Sverige. När ska folk fatta att det inte handlar om en lyspinne hit eller dit. Gnällgubbarna är sällan de bra seglarna. Innan man gnäller borde man prova sin kunskap i en entypsklass.
Feb 19, 2008 @ 09:58
Nån från TK kan ju lämna ett anonymt tips på förändringar i tabellen?
det skall ju ha tillkommit ett gäng också…
Feb 19, 2008 @ 10:03
Deltan sänktes nog redan förra året.
First 27.7 har fått sänkt i år.
Feb 19, 2008 @ 10:05
Höjda
Cumulus
Dehler 29
Sheriff 600
Aphrodite 22
Sänkta
CB66
Bavaria Match 35
Dom andra två har jag glömt vilka det var….återkommer i kväll…=)
Deltan är i alla fall oförändrad. Vänta lite med att kika…..jag tor Kjell håller på at pilla på tabellen just nu.
Feb 19, 2008 @ 10:12
Har försökt tyda om båtar avsedda för spinn som kör med gennaker får dra av 0,01 eller ej utan att lyckas. Någon som vet?
Feb 19, 2008 @ 10:14
Från minnet är de nya en skock Hanse, Dufour, Firstar (33.7, 40.7 grund köl), X-37 och några Elan-varianter.
Höjda
Cumulus
Dehler 29
Sheriff 600
Aphrodite 22
Sänkta
First 27.7
CB66
Bavaria Match 35
Den sista har jag glömt…..tyvärr. återkommer i kväll om ni inte kommer på det
Feb 19, 2008 @ 10:17
De som spinnakerbåtar som seglar med den “gamla” LYS-gennakern kommer att få avdrag på 0.01. Regeltexten är inte klar än…..lugn.
Feb 19, 2008 @ 10:22
Albin Delta är den fjärde som fått sänkt LYS.
Feb 19, 2008 @ 10:34
M!
Arcona 400 standard har rätt lystal. Det är de båtar som är byggda i Vilynester som har fel. Detta framgår av TK senaste samanträde. Byggmaterial är del av grundstandarden. Om man uppgraderar så skall man, som i Norge, även ha mätbrev.
Detta förstod nog nästan alla seglare redan.
Det var väl bara en av SSF mätman som inte fattade att detta gällde även hans egen båt.
Feb 19, 2008 @ 10:48
Inga onödiga efterslängar nu!
Har du synpunkter på om folks båtar mäter in eller inte, får du antingen protestera på dem eller “göra upp bakom kyrkan”.
Inget gnällande online ett år efteråt!
Feb 19, 2008 @ 11:02
Peter!
Det var uppe till behandling nu i februari 2008 och har inte behandlats av TK tidigare. Du vet att protest lämnades i på första lysseglingen som båten deltog i efter att allt uppdagades.
Tyvärr så gjorde regatta arangören bort sig och vidarbefodrade protesten på felaktigt sätt till SSF som pga arangörens misstag inte kunde behandla frågan! Detta skedde då den aktuella båten blev diskad för flera andra regelbrott på samma segling.
Nu har dock TK tagit upp frågan själva och kommit fram till att man skall ha mätbrev när man frångår det byggmaterial som de båtar som ligger till grund för standardlystalet var byggda av.
Detta är inget som kommer ett år efteråt utan blev klart förra veckan.
Feb 19, 2008 @ 11:20
Vad jag vet seglade båten i fråga fler race (Tjörn Runt) utan att någon protesterade. I min bok har man då accepterat deras mätetal.
Jag tror faktiskt hela LYS-systemet hade mått bättre av att det kom in lite fler mätprotester i stället för att folk gnällde på bryggan/bloggen efteråt. Om ett par båtar åkte dit i kontroller så skulle folk bli noggrannare med sina mått/segel.
Hur många mätprotester såg vi förra året? Hur många blev diskade? På 9.000 starter vore det ju konstigt om inte nån chansade lite?
Feb 19, 2008 @ 11:56
Peter!
Varför lägga in fler protester när det redan var en på väg till SSF?
Självklart trodde alla att det administriva skulle fungera riktigt.
Sakfrågan behandlades alldrig utan stoppades pga andra orsaker. När detta stod klart, så var det inte fler seglingar kvar på säsongen! Nu har dock sakfrågan behandlats och materialet i skrovet är en del av grundstandarden. Jag tycker att sitta med en jury och förhandla om självklara saker är slöseri med fritid och gör seglingen tråkig. Detta gjordes dock på första möjliga segling, och borde inte behövas upprepas flera gånger innan den första protesten var avgjord. Denna debatt började med “M” åsikt om att Arcona 400 borde ha höjt lystal och jag sa att Arcona 400 har rätt lystal. Varför skall “vanliga” Arcona 400″ seglare straffas med höjt lystal när det tydligen finns flera varianter på båten.
Mar 28, 2010 @ 23:40
jag snubblade över dessa kommentarer från 2008.
Nu kan man åberopa SRS-regel (standardbåtar) C.1 c).
C.1 Allmänt
En standardbåt ska överensstämma med
c) det standardutförande som skrov, skrovbihang, inredning och rigg som båttypen levererats i
förutom när SRS-reglerna tillåter avvikelse, samt med…
Båten ska därmed stämma överens som båttypen leveras i sandardutförande. Specialbeställningar ska med andra ord ha mätbrev. Det gäller både annat byggmaterial eller annan byggmetod även om vikten i båtdatabladet uppnås!
Mar 29, 2010 @ 08:17
Fortfarande gäller att man måste veta vad som anses vara standard. Ta t ex Dehler 29 som finns med 1,22 och 1,58 och 1,80 djup köl. Alla tre varianterna står i Dehlers standardspecifikation och ingen blir då specialbeställning. Nu finns två av dessa med i tabellen men om den tredje (1,22) begär LYS/SRS-cert så vore det intressant för omgivningen att kunna se varför den båten har lägre LYS/SRS-tal. Tabellbåtarna har måtten i båtdatabladen som finns på nätet men cert-båtarna är fortfarande “hemliga” mått på.
Mar 29, 2010 @ 13:50
…arbete pågår…
LYS-tabeller 2008 « Condevor Sailing Team
Feb 19, 2008 @ 12:24
[…] LYS-tabeller 2008 Sparat under: Kappsegling — Taggar:LYS, mumm 30 — Patrick @ 11:24 Nu är diskussionerna igång på blur.se om årets uppdatering i LYS-tabellerna. […]
Feb 19, 2008 @ 13:53
Jag tycker man kan diskutera lite vad det finns för potentiella “LYS-dräpare” som med lite nya snibbar, putsad båten och urplockad semesterutrustning kan tänkas dominera. Då räknas inte tidigare exploaterade båtar som tex Accent, Albin Nova etc (som för övrigt fortfarande är väldigt gångbara…).
Nord 80 känner jag inte till potentialen på men den kanske är nåt. Annars tror jag på Sylphe, My helmsman, Allegro 27, Aphrodite 22, Bellona 23, Granada 27 (helst sportvarianten), H35, IF-E (lås propellen i rätt läge så…), Mariholms 26 (ytterligare en pinne ner), Maxi 68-84 (darkhorse?), Shark 24, SK 40 (10 kvm till i kryssstället och obegränsade försegel kan inte gå långsammare än SK 30) och Ylva fler kommer jag inte på just nu..
Andra beprövade koncept som forfarande är gångbara är ju annars
R 5a, Starbåt, Comfort 26, 606 mfl
Feb 19, 2008 @ 14:01
Så där…nu kom jag ihåg vilken den fjärde sänkta är: J/80
Deltan sänktes för flera år sedan. Nya i sportbåtslistan är även Skippi 650 (med varianter) och Virus 20
Feb 19, 2008 @ 14:36
Jocke_R!
Jag har alltid sneglat på Finnflyer 27 med 1,04.
Det verkar helt ok.
Feb 19, 2008 @ 14:45
Kul idé Jocke… vi måste uppskatta potentialen i % per båt också, så att nya seglare kan göra en vettig bedömning.
Synd att de tagit bort Singoallan på 1.00 :-)
Albin Stratus 1.16 med fock borde vara nåt?
Feb 19, 2008 @ 14:51
Peter!
Stratusen är för tung för att köras med fock.
Feb 19, 2008 @ 15:00
Omega 34 med kortad bom Flathead stor och fock. Kan det vara något i lys.
Feb 19, 2008 @ 15:06
Meckade båtar får väl alltid 0.03 extra, och jag tror inte en “modifiert Omega” seglar upp till 1.20?
Stratusen får SA/D på 10.3 att jämföra med Novans 10.7. Inte någon lättvindsracer men det är ju inte Nova eller Neptunkryssare heller :-)
Feb 19, 2008 @ 16:07
Om det blåser mer än 6 msek så slår en välseglad Folkbåt det mesta med sina 0,97.
Feb 19, 2008 @ 16:19
Nja, vinner Folkbåtarna verkligen på LYS?
I Tjörn Runt förra året blåste det väl lagom? Då fick bästa Folkbåt pisk av en Triss Norlin och en Tur-84!
Feb 19, 2008 @ 16:22
Jo visst men inte en enda av de rutinerade kappseglande Folkbåtseglarna var inte med.
Feb 19, 2008 @ 16:29
Men de kanske har vunnit något annat? Eller nöter de bara entyp?
Eller varför skulle en välseglad/optimerad båt som Folkbåten vara undervärderad i LYS? Normalt sett brukar ju aktiva entypsklasser få ganska rättvisa tal?
Förresten, borde man inte köra TR?
Feb 19, 2008 @ 16:37
De flesta kör entyp. Det är mest de med ylletröjor och skägg;-) som kör TR. När rätt gubbar väl är med så brukar det gå bra, tror det gick ganska bra på Lidingö Runt för två år sedan då CB66 flög om kull.
Feb 19, 2008 @ 16:52
Peter!
Du kan inte bara jämföra ytor/depl mellan Stratus och Novan. Novan är ritad för att bara ha fock och ett skrov som inte är straffat för att passa någon regel. Stratusen är en båt med DNA från IOR med allt vad det innebär.
Feb 19, 2008 @ 18:34
Novan är ritad för för genua, och har det som standard i klassregeler och LYS-tal. Att man under LYS seglar bättre med “Expressfock” och dessutom får 0.01 avdrag är ju en del av “pimpningen”.
Tycker också att Stratusen är en jävla båt, men att segla med 1.16 när det brallar 8-12 vore som att stjäla godis från små barn…
Tur att man har roligare saker för sig än att superoptimera nån av Jockes “LYS-dräpare” :-)
Gällande Folkbåten så var ju Lidingö Runt 2005 ganska OK med Folkbåtar på de 17 första platserna. Nepparen med Göran Hägglund var 79:a totalt.
Feb 19, 2008 @ 19:20
Folkbåt har “rätt” LYS-tal, men ingen entalsregel kan fungera med så olika båtar som Folkbåt och alla lite modernare båtar.
Jag tävlade ganska ofta mot Folkbåtar i LYS med en Dehler 22 (LYS 1,02). 0-4 m/s Folkbåtar hade ingen chans. 6- m/s jag hade ingen chans även om att vara snabbare i seglad tid.
Detsamma gäller också Folkbåt mot Express, H-båt….
Feb 19, 2008 @ 20:22
Nu var det ju oslipade diamanter vi/jag var på jakt efter. En riktig dräpare som gör en till kung för en säsong åtminstone.
Jaså du Peter, slipa Naca profil på en Bellona 23 köl är inget du drömmer om på nätterna. Du kan ju få ihop årsbudgeten för en jäkligt seriös satsning för samma belopp som bottenfärgen till 109an. Tänk dig dessutom att ha chansen att vara kungen i Lerkil (seglingens vagga) och få vara med på bild tillsammans med självaste tomtefar på regatanu efter varje onsdagskör. Tanken svindlar….
Förresten har inte du rätt bra koll på Albin Vega (eller varför inte Viggen) , kan det vara nåt?
Feb 19, 2008 @ 20:25
Skönt att Bavaria 35 match fick sänkt, 1.29 var tamej fasiken omöjligt att segla upp till
Feb 19, 2008 @ 20:31
Vem var 20e ;) på totalen Lidingö runt 2005 med tex 10 min kortare seglad tid än bästa Nova?
Feb 19, 2008 @ 20:48
Jocke; “been there – got the T-shirt”
JJ; hade för mig att Dan Lovén och North-Ulric hade bra fart i sin låda 2006. Vet att Ulric körde doublehanded på Poly Skagen och först i mål (före bl.a. Mumm 36). Men båttypen kanske bara ser sportig ut?
Feb 19, 2008 @ 22:42
Instämmer i att gott att Matchen får sänkt.
3 års lobbande med SSF Kjell. Fortfarande hägrar lys 1,26 som vore ett rättvist mättal….
Men följdfrågan blir nu…en std first 36.7(vet att modifierade med kol master mm seglar snabbt) har den för högt?…CB365an, Dehler 36an…dessa har enligt mig seglat helt jämt så nu väger det fördel iår för matchen…
Riktig inspirationskälla….det gör väl säkert 1 minut på TJ runt….
Feb 19, 2008 @ 23:12
Det “rätta” SweLys-talet på 1,26 har det nån koppling med IMS eller IRC? Annan motivering?
Feb 19, 2008 @ 23:19
Bavariaseglare, nu får ni väl lugna ner er lite…
Ni sitter i en sportig 35 fotare som utomlands mäter precis samma som en 36.7 eller J/109 (TCC ~1.030).
Dan Lovén har visat att den går att segla fort.
Den kappseglas numer knappt här hemma?
Finns det någon båt som kappseglades ordentligt 2007?
I Norge har man lyckats ganska OK på 1.29.
Och ni har precis fått sänkt en pinne…
Jag saxar från er hemsida http://www.35match.se/
Feb 20, 2008 @ 11:21
Peter!
Novans förslag till entyps regler var bara med fock. Den skulle ju vara storasyster till Expressen. Viss fanns det ett tillval med en genoa (fockbåtar var ännu inte en hit igen) men med vantifästning i relingen å kan du väl inte kalla den för genoa båt? På de orginl ritningar som jag sett så finns det ingen genoa med från ritbordet.
Feb 20, 2008 @ 11:25
Jag tycker att J-109 verkar vara en lysdräpare som lätt borde segla upp till sitt snällt satta lys:-)
Feb 20, 2008 @ 11:33
Jäpp den sidan är jag delaktig i….
Nä skämt åsido. Jag är riktigt nöjd med sänkt en pinne. Och det är vad jag lobbat för mot SSF. Detta baserat på tävlingsresultat under 3 år i sverige.
Jag nämnde oxå att jag undrar hur de andra som jag anser är lika snabba(eller långsamma) kommer se på denna sänkning…
1,26 var enbart ett provokativt inlägg som jag visste det skulle reageras på.
JAg har följt LettMatch i Norge väldigt nära och de kunde presera väldigt bra liksom seglare i IMS i Spanien med många vinster mm i IMS670….
Jag gnäller inte uta är nöjd med att LYSkommitten verkligen iår har gjort förändringar på fler båtar än förr om åren…
Ser framåt mot 2008. Och som jag sade(skrev) är 0,01 enbart en marginell förändring på tex TJ Runt…det handlar ändå om att krama ur mer fart osv. Den finns i båten helt klart…bara lite svårt att få en kontinuerlig hög fart då vi är oftast enbart 2 seglare och jämnför oss ofta med de som seglar 8-9 pers på liknande båtar….
Jag är Nöjd med mitt nya lystal. Men sänker man och matchbåtar börjar prestera så blir det nog en höjning igen. Jag hoppas att sänkt lystal får ut våra 29 båtar på tävlingsbanorna och därmed bidrar till ökat deltaganden i LYStävlingar i den fina segelsporten
MVH Andreas S
Feb 20, 2008 @ 11:46
Olla! Jag hade faktiskt framme Norlins orginalritning för att kolla, och där fanns en genua… hmmm… men skit samma, vem bryr sig!?
Andreas; visst är det konstigt att ingen av de 29 Bavaria 35 Match kappseglas ordentligt (jag vet ju att ni är ambitösa, men utan fullt gäng går det inte att segla upp till sitt LYS)? Det är ju ändå en sportig båt, så vi borde se fler båtar kappseglingarna?
Sedan kan jag inte förstå hur man kan justera ner ett LYS när ingen båt har seglats för fullt (full besättning + träning, 7-8 regattor, nya segel)?
Men vad vet jag…
Feb 20, 2008 @ 12:21
Är det inte konstigt att basera en båts förändring i LYStal på resultat? Det behöver ju inte vara båtens fel att resultaten uteblir…
Vore det inte bättre att basera ett mätetal på båtens fartpotential?
Feb 20, 2008 @ 12:22
Peter… Hur menar du när du säger att en Bavaria är sportig? Sportig som en Mumm30 eller sportigare än en HallbergRassy?
Feb 20, 2008 @ 12:43
Madam blå Hjuvik, First 40.7 (1.9m)
Hej
Känns skönt att man har “fått” ett nytt lys på 1.32 som står i tabellen, så slipper man allt tjat (att man borde ha 1.34). Tycker det är bra att man uppdaterar Lys-tabellen så mycket som möjligt. Gör man något fel kan man ju justera det igen.
MVH
Calle
Feb 20, 2008 @ 12:44
Sportig i jämförelse med en Bavaria 36CR :-) Skall man bara grogga vid bryggan verkar det ju fånigt att ha en Match?
Men om ingen kör fullt har man ju vare sig statistik eller erfarenhet?
Om man nu inte ringer till Norge, där Bavaria 35 Match faktiskt kappseglas och verkar vinna en del regattor. Typiskt 4-7 båtar på Færderseilasen.
I Norge började man på 1.30 och har nu 1.29. Verkar ju funka:
Whatever. Ingen stor issue…
Feb 20, 2008 @ 13:12
Dehler 29
Kan någon nämna några kappseglingar av vikt där 29:an gått oförtjänt bra ?
Här är några större tävlingar:
Gotland Runt 2007: 8
Tjörn Runt 2007: 31
Ö-maran 2004: 6
Kan det vara så att de höjt pga lokala små klubbseglingar?
Feb 20, 2008 @ 13:30
Måste erkänna att det är rätt kul med handikappsegling, det tillför liksom en dimension till i sporten. Sen kanske det inte är riktigt hälsosamt att ta det för seriöst, men som rekreation är det ju toppen.
Feb 20, 2008 @ 21:59
Angående Bavaria match så har jag under förra året seglat på en 35a, vi har deltagit i åland race, gotland runt, ornö runt, lidingö runt, runt lidingö, gålökannan och nått till jag inte minns namnet på. Vi går jämnt med ett par liknande båtar, Dehler 36, First 36.7 mfl. Och lite fortare än X332. Men att segla om en 332a tar tiiiid :). Jag tror att man klart kan segla den båten snabbare än vi gör men anser ändå att 1.28 bättre motsvarar båtens prestanda och jag ser fram emot kommade säsong!
Feb 20, 2008 @ 22:06
JJ, jag hörde att det var någon som var aktiv. Då var det ju ni. Kul!
Ni seglar jämt med Dehler 36 (1.29) och 36.7 (1.29) men ni tycker ni skall ha ett lägre LYS än dessa båtar. Nåt jag missat?
Feb 20, 2008 @ 22:17
Nya båtar i tabellen (tack till mini me på Fendern):
Arcona 370 = 1,30 SGV
Dehler 29 (grund köl) = 1,16 SGV
Dufour 34 HR = 1,24 SGV
Dufour 34 LR = 1,23 SGV
Dufour 40 HR = 1,31 SGV
Dufour 40 LR = 1,30 SGV
Elan 333 = 1,22 SGV
Elan 37 (medium köl) = 1,29 SGV
Elan 37 (djup köl) = 1,30 SGV
First 33.7 (grund köl) = 1,19 SGV
First 33.7 (medium köl) = 1,20 SGV
First 33.7 (djup köl) = 1,22 SGV
First 40.7 (gr.köl) = 1,32 SGV
Hanse 311/312 (gr köl) = 1,14 SGV
Hanse 311/312 (dj köl) = 1,15 SGV
Hanse 342 = 1,22 SGV
Hanse 411 (gr köl) = 1,27 SGV
Hanse 411 (dj köl) = 1,29 SGV
Linjett 40 = 1,30 SGV
Skippi 650 racing = 1,19 EA- (E=gennacker)
Skippi 650 Cr (-2006) = 1,10 EA-
Skippi 650 Cr (2007-) = 1,10 EA-
Virus 20 = 1,12 EA-
X-37 (gr köl) = 1,30 SGV
X-37 (medium köl) = 1,31 SGV
X-37 (dj köl) = 1,32 SGV
X-40 (gr köl) = 1,33 SGV
X-40 (medium köl) = 1,34 SGV
X-40 (dj köl) = 1,35 SGV
Feb 20, 2008 @ 23:42
Förstår om du tycker att det verkar lite märkligt. Jag kanske borde skriva “kan segla jämt med First 36.7”. På Gotland runt var det fler av dem ovanför oss i resultatlistan än under
Feb 20, 2008 @ 23:48
Kanske de seglades bättre i medeltal? Om det finns en båttyp både under och över i resultatlistan på t.ex. GR än båttyp x så kan det väl knappast vara motiverat att sänka lyset för båttyp x.
Speciellt som det har antytts att det har lobbats åt det hållet gentemot SSF verkar det hela minst sagt konstigt.
Feb 21, 2008 @ 00:58
Arcona 400a caset är väl lite mer komplext än att bara protestera.
Det är ju även en vikt fråga samt ansvar från skeppare och tillverkare. Varför utsätta sig för två års diskussioner. IMS mät båten och skaffa LYS mätbrev så är frågan ur världen. Norsk brev finns ju redan.
Målgången vid GOR 2006 var samtidigt med en Arcona träff i Marstrand med flera syster båtar vid kajen vilket uppvisade markant skillnad i flytläge mot “std” båtar.
Varför skiljer det 2% i LYS mellan tex 400an och 40,7 som i stort sett har samma IMS tal? Paralellen finns med andra båtar som är mkt lika tex Maxi 1050 och Diva 35an, diffar 4%?
Feb 21, 2008 @ 11:50
På Venerrace seglade en Arcona 370 lika fort så länge det blåste lite som Sandells 40.7 Arconan vann på LYS till slut http://www.venerrace.se/2007.htm
Feb 21, 2008 @ 14:18
400an mäter väl inte så bra på IMS/ORCi därav skillnaden i LYS-tal.
Samtidigt måste man ju gynna inhemsk industri :D
Feb 21, 2008 @ 14:57
JJ,
jag vill inte dissa Urban Trange, som rattar er Bavaria 35 Match “Vikingprdukter”. Men ni har ju kört Express tidigare och på SM har ni placeringarna 40 (av 51), 50 (av 75) och 28 (av 51). Alltså typ 66% ner i resultatlistan. Tittar man på de 6 fullföljda seglingar jag kan hitta 2007 så hamnar ni strax under mitten i snitt. Bästa placeringarna är 3 (av 18) på Ornö Runt och 6 (av 19) på Gålökannan. Bottennapp är Gotland Runt och hårdvindsracet hem från Åland.
Med andra ord går det bättre för er i Bavarian än vad det gjorde med Expressen?
Men för att ni inte hamnar i övre delen av resultatlistan i varje race, så tror man att det kan vara LYS-talet det är fel på?
Feb 21, 2008 @ 16:44
Det måste ju bara vara lys-talet som det är fel på om man inte ligger på topphalvan i en familjeklass(o.s.v.).
Feb 21, 2008 @ 17:03
Väldigt klarsynt av Peter…
Feb 21, 2008 @ 17:41
Peter, som svar på ditt inlägg 54, ja du har missat något!
Nämligen att JJ i inlägg 53 tror “att man klart kan segla den båten (Match-35:an) snabbare än vi gör” (och nu seglar de jämnt med Dehler 36 och First 36,7 med 1,29). Logiskt borde väl då Match35:an få 1,30 snarare än 1,28?
Feb 21, 2008 @ 20:10
Ser att du bedrivit efterforskningar. Jag själv har inte tävlat med expressen utan har bara hängt med två säsonger och är kanske inte rätt person att kommentera lystalet egentligen. Men vi har upplevt att en pinne ner i lys vore mera rättvist :) Vi får se i sommar om det gör nån skillnad.
Har tänkt att hinna med att köra lite med min egna båt också, den har 1.56 i lys och det är riktigt svårt att segla upp til :D
Feb 22, 2008 @ 00:50
asdf
angående Dehler29 så finns det fler kappseglingar än de uppräknade. Jag vet ej hur det såg ut i resten av Sverige ut men i Mälaren finns det några Dehler29:or som nästan alltid delar de första placeringar och släpper sällan in nån annan där heller. Placeringarna på nämnda kappseglingar är väl inte heller så illa?
…och vilket tjat det vart om Bavaria 35 M. Förresten seglas den inte bara i Sverige och Norge. Jag googlade lite och hittade några Bavaria 35 M med IRC-tal. De flesta låg kring 1,020 men det fanns även en på ca. 1,040. Tabellen förhandlades förresten fram med NORLYS och Finland. Skillnader mellan dessa olika LYS-system kommer ändå att finnas. … men hur var det med gräset och staketet? ;-)
Det finns säkerligen en del båtar som man kan ha sina synpunkter på men så är det i alla rating-system.
Feb 22, 2008 @ 01:41
Någon som roat sig med att se på korrigerat LYS (vilket LYS skulle jag haft för att vinna?)
Tjörn Runt 2007
Collbergs Express 1,07
Falkenbergs 40,7 1,27
Sandells 40,7 1,24
Amnäs X-35 1,24
Och Peters J/109 har ett ganska bekant KLYS på 1,14
Om man tittar på X-35 (LYS 1,34) på Gotland Runt 2007 hade 2:an KLYS på 1,335 och 3:an 1,33. De tre sista har mellan 1,314 och 1,306.
Så det behövs oftast mer än en pinnes justering i LYS för framgång. Kanske inte dessa tävlingar är de bästa att ta statistik från men det är ju en kul övning för att se vilket LYS man egentligen skulle ha ;-)
Feb 22, 2008 @ 09:09
Alltid kul att köra det omvända och se vad man skulle haft för att bli tvåa när gubbarna lysgnäller.
Feb 24, 2008 @ 10:20
Vi kan nämna att bland bavaria match ägare finns även en Herr Haraldsson som seglat lite OS utan att lyckas jättebra med matchen…men som alltid är det seglarnas fel och man skall alltid ifrågasätta kompetensen.
Vi har ett lyssystem som skall baseras på BLA tävlingsresultat. När detta görs och det kommer en förändring reagerar folk.
Felet är att det kanske skall till fler förändringar. Se detta som positivt att vissa får ner lystalet och vissa skall upp med det. Ju mer dynamik desto bättre framtid med LYS….
Hoppas att fler båtar kommer ut o kappseglar iår.
Peter. Vi seglar ca 5 tävlingar om året. Hoppas vi ses iår .
MVH Andreas
Feb 24, 2008 @ 10:33
Vad man egentligen skulle ha?? Kan man få LYS som kompenserar för misstag på banan?
Mar 23, 2008 @ 20:52
Någon som vet varför man inte sänker lyset på First 36.7 med grund köl?
Mar 23, 2008 @ 23:02
Claes H,
mej att veta är First 36.7 med grund köl ingen tabellbåt… man kan dock ansöka om mätbrev.
Mar 24, 2008 @ 20:08
Har själv en 36.7’a med grund köl, när jag sökte mätbrev för två år sedan fick jag ingen sänkning för kölen. Har detta kanske ändrats?
Mar 25, 2008 @ 14:07
hur mycket skiljer till den normala kölen? Är det en “standardköl dvs option från tillverkare? Har du överklagat? Jag tror inte att man har ändrat något i hanteringssättet men det kan vara att man missade något….
Mar 25, 2008 @ 14:35
Ofta har den grunda kölen en tyngre bulb för att ge samma rätande moment. Dessutom så är kordan ofta längre på den grundare kölen så sidoarean blir ungefär samma trots mindre djup. Tyvärr fattar ju inte vattnet det senare utan trivs bättre med en djupare/smalare profil och hjälper oss bättre då.
Hur är förhållandet med din köl mot standard?
Mar 26, 2008 @ 23:45
Min köl är 1.80 istället för 2.20, ca 200 kg tyngre än std. “Kordan” följer std, ungefär vad jag kan se, tills man kommer till bulben. Jag pratade med tekniska kommitén igår och hänvisade till sänkningen som gjorts på 40.7’an och han skulle ta upp det med lyskommitén, så det finns kanske hopp :-)
Mar 27, 2008 @ 15:53
Claes, allt annat är standard och stämmer överens med båtdatabladet?
Mar 27, 2008 @ 21:16
Har någon hittat SWELYSreglerna 2008 ?
De var ju inte med i nya Segling..
Mar 28, 2008 @ 00:07
MiniMe, Jag har gennacker istället för spinnacker, enligt gamla reglerna fick jag 0,01 påslag i mätbrevet från -06, istället som för de nya; 0,01 avdrag, mitt lys enl. mätbrevet blev 1.30, då ska jag tävla mot båtar med 2,20 köl och spinnacker som har lys 1,29, visst är lyssystemet rättvist :-)
Aug 31, 2008 @ 15:21
X-41 OD 1.43
Mar 30, 2010 @ 20:14
Någon som fått 2010års mätbrev än ? har de börjat skicka ut de betalda eller dröjer det några veckor efter betalning som ifjol ?
Mar 30, 2010 @ 23:43
nej
Mar 30, 2010 @ 22:06
Är det verkligen sant?
Jag ville höra mig för vilka som sitter i SRS-kommittén och sätter SRS-talen – Men denna grupp är hemlig enligt Segelförbundet! Vad är det för ljusskygg kommitté? Vågar man inte står för talen man sätter?
Mar 31, 2010 @ 09:07
http://www.svensksegling.se/Forbundet/Kontakt/
Kjell Marthinsen arbetar på kansliet på Avdelningen för båtteknik och sitter även som adjungerad i Tekniska kommittén. Där är Jan Dejmo ordförande.
Mailadresser kommer fram om man klickar på respektive namn i länken ovan.
Så helt hemliga är de inte även om det krävdes ett par knapptryck för att hitta dit.
Mar 31, 2010 @ 22:54
Nästan rätt Erik!
“…Det är vår tekniska kommitte som handhar SRS talen. Exakt vilka som ingår i gruppen för SRS är inte officiellt.
Däremot om du har en fråga så kan du ta kontakt med vår tekniskt ansvarige på SSF:s kansli, Kjell Marthinsen på email kjell@ssf.se. ….
Du som kan det där… Röj du vidare!
Jag håller fast vid att det är ytterst märkligt att gruppen inte är officiell!
Apr 1, 2010 @ 00:13
Är nog så att de inte vill bli utsatta för otillbörlig påverkan. Svårt nog att försöka pricka in hundradelarna rätt ändå kan jag tänka mig. All heder åt de som jobbar ideellt med detta.
Har du sakliga argument till varför du vill ha ditt srs-tal sänkt, eller höjt, så är det ju bara att skicka in en överklagan.
Vill du bjuda någon i kommittén och hans familj på en resa till Barbados så låt oss hoppas att du inte får reda på vilka det är.
Allt går att köpa, blir iallafall svårare om det är oklart vem man ska köpa av.
Apr 1, 2010 @ 23:28
Syftet är säkert att inte bli utsatt för otillbörlig påverkan. Men herregud, ORC och RORC klarar av att ha mer eller mindre transparenta organisationer för detta….!
Apr 2, 2010 @ 00:08
ORC o RORC går ju att räkna ut med mätta mått, är ju alltså inte omöjligt att bevisa felaktigt mätbrev. LYS/SRS har iallafall inte något officiellt sätt att räkna fram sina tal, alltså helt omöjligt att bevisa om ett mätbrev är helt åt helvete.
Apr 1, 2010 @ 23:10
Så då var det fixat! Fick sänkt SRS-tal med 004. De hade ingen förklaring på höjningen med 0,01. När de tittade på underlaget så sa de att de hade räknat fel…. Jag fattade inte mycket ska jag säga, men de fick en marsipantupp och en tårta levererat hem som tack för hjälpen.
Apr 2, 2010 @ 00:11
Fan du kom billigt undan, de ville ha både smörgåstårta o öl av mig o det för futtiga 0,02
Apr 1, 2010 @ 23:48
De kommer att publicera dessa…. det var tydligen något “missförstånd”! Hoppas de nya SRS-talen är missförstånd också. Har verkligen svårt att förstå att Maxi 77 och IF-båten får speeda vidare på 1,03 resp 1,02 när flera andra helt jämförbara båtar får både 1 och 2/100 högre!
SSF:s policy för SRS:
Svenskt Respitsystem (SRS)
SRS är Svenska Seglarförbundets respitsystem för breddkappsegling.
– SRS skall vara enkelt att tillämpa för seglare och funktionärer
– SRS är ett empiriskt respitsystem där respittalen baseras bland
annat på båtjämförelser, kappseglingsresultat och andra respitsystem.
– I SRS, liksom i alla empiriska respitsystem, är kriterierna för sättning
av respittalen inte officiella vilket minskar risken för att SRS får inslag
av konstruktionsregel. Ett sådant inslag skulle vara ogynnsamt för
breddkappsegling.
– SRS administreras av SSF:s Tekniska kommitté som har sin SRS-grupp
till hjälp för detta ändamål.
Med utgångspunkt från denna policy utvecklas SRS och SRS-talen för både tabell- och mätbrevsbåtar ses ständigt över.
Det har tyvärr blivit ett internt missförstånd inom SSF och medlemmarna i 2010 års SRS-grupp och dess arbetsgrupper kommer liksom tidigare redovisas på hemsidan när medlemslistorna är fastställda.
Medlemmarna i SRS-gruppen och dess arbetsgrupper lägger ned ett mycket stort ideellt arbete på SRS och Tekniska kommittén vill därför att frågor om SRS-systemet ställs till SSF:s kansli och TK. För att citera din rubrik så vill vi alltså inte ha “Kontaktpersoner för arbetsgruppen för SRS-talen”.
Jag tycker det vore intressant om man kunde motivera vad som ligger bakom förändringarna av SRS-tal.
Apr 2, 2010 @ 03:15
lägg ner är ni seriösa så skiter ni i detta.
Apr 2, 2010 @ 08:14
Så funderingar hur SRS-tal sätt är oseriöst? Segling skall väl ändå inte bli konståkning?
Apr 2, 2010 @ 08:29
” *på hur SRS-tal sätts… ” X – det är klart att det är bättre på att fokusera på sin egen segling och båt. Men när gamla skorvar som t ex RJ85 höjs med 0,02 så undrar man vad det byggs på. Är det seglingsresultat eller är det någon mätregel som fått större betydelse. Det kan möjligen möjligen jämföras med att spela någon bollsport och man ändrat offsideregeln, men förbundet vill inte tala om hur den nya regeln ser ut…. Hur kul är det!?! Det känns ju inte bra för breddseglingen och det är ju själva syftet med SRS.
Apr 2, 2010 @ 09:29
Johan….
Seglar du RJ 85? Det gör jag..
1,05 är nog ett riktigt SRS-tal.
Se det som en utmaning.
Apr 2, 2010 @ 09:48
Nej jag seglar inte RJ85 :) – Vill bara få en bild av hur man resonerar och försöka förstå och lära sig något! Visst jag ser höjningen som en utmaning, det finns många andra…