Skip to content

10 Comments

  1. Pelle P
    Feb 22, 2008 @ 10:04

    -delar av ett granatgevär
    -seglats av Tage “Plåt”
    Man tager vad man haver…
    I dag skulle Tage heta Tage “Mc Gyver”! Stavade jag rätt??

    Reply

  2. Richard
    Feb 22, 2008 @ 10:57

    Har Pelle P försökt sig på den här klassen?

    Jag älskar dom här gamla båtarna. Synd att dom inte vågade sig på delat lateralplan i regeln när det begav sig för då hade den hållt än idag

    Reply

  3. Pelle P
    Feb 22, 2008 @ 11:55

    Hej Richard,
    Min lilla kommentar var menat som positiv.
    Och ja, jag har provat på dessa smycken, 22:or, 5,5:or m fl.
    Och nej, jag heter inte Pettersson i efternamn utan Pedersen…

    På tal om smycken och drömbåtar så lägger jag fram en ny tråd här;
    De flesta av oss har seglat mycket och på många olika båtar, men vilket är “drömåket”?? Glöm alla hänsyn till ditt och datt! Här snackar vi BARA ren seglingsupplevelse.
    Mitt “drömåk” är (tror jag…) VO70, vinden fr NV 12-20 m/s, du ligger i Skagen och målet är Marstrand.
    Glömde en sak; det ska vara sol…

    Reply

  4. Idag !
    Feb 22, 2008 @ 14:12

    Vi har ju några klasser som håller gott och väl idag trots rodret på akterkant av kölen..
    Neptunkryssare, M30, M22, A22, (Drake) med SM status !
    Har säkert glömt någon klass men det är väl inte hela världen. Frihängande roder gör de väl inte direkt snabbare överlag men visst skulle det finns tillfällen då det kan vara en fördel. Med lite bra profiler på köl och roder så fungerar det riktigt bra med rodret på akterkant kölen…

    Svenne

    Reply

  5. Patrik Stenberg
    Feb 22, 2008 @ 17:46

    Hallå Gubbar

    Ni borde testa att segla skärgårdskryssare. Det är snabbt och ballt, något ballare än att segla moderna båtar tex Express. Kolla dom här helt nybyggda 30:orna från Tyskland.

    http://www.30sk.com/data/30er_neubauten_kurz_vor_fertigstellung.pdf

    mvh
    Patrik Stenberg
    ordf SK30-klubben

    Reply

  6. RayTonic
    Mar 1, 2008 @ 21:55

    Så här ser en 95a ut idag. Seglar som en dröm! Kolfiberpipa!

    http://www.gerdny.com

    Reply

  7. RayTonic
    Mar 1, 2008 @ 22:00

    Jag glömde säga att min farfars farfar var ordförande i KSSS 1908 och han förespråkade R-båtarna för de större båtarna och skärgårdskryssare upp till 55 kvm för att Sverige skulle kunna delta i internationella seglingar. Snacka om paradox när man själv äger en 95a.

    Reply

  8. jan mateboer
    Jun 8, 2009 @ 19:43

    Dear all, are ther any 95ers for sale, ore are thereplans which never been build? I’m looking to bild or renovate a 95 mr2 the boat of my dreams

    Reply

  9. Rosenberg
    Apr 7, 2010 @ 23:07

    Hej, jag hoppas få hjälp med var S3 95a Regina, var den befinner sig i världen.
    Senast hörde jag att en Österikare köpt den och tagit ner den till Kroatien för renovering. Om någon kan maila mig om info, så hade detta varit trevligt.
    Båten ägde min far på 80 talet Gösta Rosenberg MSS.

    Reply

    • Richard Nilsson
      Jun 19, 2016 @ 19:10

      @Rosenberg; fick du någon info om Regina? Min pappa ägde den på 50-60talet ganska länge. Den fanns då i Malmö. Den låg på land i många år innan han sålde den. Om du fick någon info och ser detta kan du väl maila mig. Vore kul att veta. richardsmejl@gmail.com

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.