Skip to content

22 Comments

  1. PelleL
    Feb 25, 2008 @ 15:19

    Man undrar ju hur det här slutar…..=) 1.14 är nog lagom på en J/109……eller…=P

    Reply

  2. Calle P
    Feb 25, 2008 @ 15:24

    Man seglar så mycket att det blir statisktisk sanolikt att LYSet är fel…

    Reply

  3. Öresund regatta, Anders
    Feb 25, 2008 @ 22:56

    Va skiljer en IRC-diktatur från en LYS-diktatur?
    Rätt svar längre ner på kommentaren.

    Dr Strangelove är för övrigt en av mina favoritfilmer. :D

    J-109an vinner i IRC men är looser i LYS :)

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Feb 25, 2008 @ 23:16

    Jag försökte faktiskt överklaga, men tyvärr landade mitt mail hos SSF vid en tid på året då man inte tog emot överklaganden. Däremot håller man ju på att revidera alla mätbrev.

    Så formellt sätt har jag aldrig överklagat något LYS.

    Och det enda jag har gnällt på är de två pinnars säkerhetsmarginal som man envisas med. Om J/109 haft 1.30 ett antal år i Norge. varför skall då en svensk båt med mindre segelyta behöva ha först 1.32 och sedan 1.31, innan den kan få 1.30 som de andra 4-5 båtarna som kappseglas aktivt under LYS?

    Så Pelle… jag tror både du och TK vet vad som är ett lagom LYS?

    Ett utan säkerhetsmarginal ;-)

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Feb 25, 2008 @ 23:28

    Förresten Anders, har du fått nått LYS på din kärra?

    Du skall väl tillbringa ett år i kylan som alla andra?

    Reply

  6. Öresnd regatta, Anders
    Feb 26, 2008 @ 00:32

    Vi håller på och samlar data till blanketten. Jag ska skicka in den imorgon tänkte jag.
    Är det verkligen så att man har ett automatiskt tillägg på 2 pinnar på nya båtar? First 36.7 har ju kört länge på 1.29 och nya lika snabba First 34.7 fick 1.27. Då skulle ju gubbarna i LYS kommittén tro att den i verkligheten inte är snabbare än en X-99. Det kan ju inte vara möjligt, eller?
    Man kanske skulle köpt North Sails cruising ställ i alla fall och kört med de två första åren så det hade gått lite snabbare.
    Skulle det vara så har jag har ju alltid altenativet DH2007 här i Öresund. Där blir det rätt med en gång och man slipper “weena” i 2 år. :)
    “Ta ingen skit” – Grynet

    Reply

  7. Sam V
    Feb 26, 2008 @ 11:12

    Jag överklagade en höjning från 1.15 till 1.16 för min Banner 30 förra året:

    “Min båt skiljer sig från standard genom att inte ha en inombordsmotor. Detta är dock ganska vanligt hos båttypen.
    Svenskt LYS-tal för en Banner 30 med inombordsmotor med foldingpropeller är 1,14. Normalt brukar frånvaro av inombordsmotor i Sverige generera en hundradel högre LYS-tal. Min båt har dock fått två hundradelar högre, 1,16.
    Norskt LYS-tal för Banner 30 är 1,14. Har man ingen inombordare är det 1,15.
    Danskt LYS-tal för Banner 30 är 1,14. Har man ingen inombordare är det 1,15 (både enligt klassförbund och LYS-kommitté).
    Följaktligen begär jag att mitt LYS-tal justeras från 1,16 till 1,15, retroaktivt från det jag fick LYS-brevet 2007-08-16.”

    Svar (efter påstötningar):
    Det tilldelade LYS-talet till din båt ska stå fast. Beslutet kan inte överklagas.

    Tilläggas kan att jag fick ingen information om höjningen utan såg den i an anmälningslista. Jag fick heller ingen motivation till höjningen.

    Reply

  8. Peter NF SWE 305
    Feb 26, 2008 @ 13:15

    Vi har också fått två pinnars höjt LYS i vårt mätbrev som en följd av att vi saknar inombordsmotor. Som skäl till detta anges att vi “flyter för lätt”. Jag tycker iofs att det är ganska logiskt att en båt utan inombordsmotor (min 125 kg enl klassregeln) flyter lättare utan denna vikt, men vi har valt att inte överklaga detta.
    Dock kan man fundera lite över hur konsekventa man är från SSF på detta område då det ju på våra svenksa lystävlingar finns ett antal båtar som seglar utan inombordsmotor med endast 0,01 högre LYS. Har man kollat ifall dessa båtar “flyter högt” eller kör de kanske med kompensationsvikter?

    Reply

  9. PelleL
    Feb 26, 2008 @ 14:00

    Det var längesedan (minst 10 år skulle jag tro) det generella tillägget (som på slutet var 0.02) för båtar som plockar ur sin inombordare försvann. Alla som gör så (tar ur inombordaren) skall ha mätbrev och bedöms individuellt.

    Reply

  10. Sam V
    Feb 26, 2008 @ 15:57

    Jag pratade med Martinsen på SSF innan beslutet kommit. Hans argument var själklart vikt och minskat motstånd. Min båt hade haft en MB 50 som vägde 29 kilo. Motorbädd och annat kvar så viktminskningen var mkt liten. Men oavsett om det generella tillägget blivit individuellt så kör alltså både DK och NO med tillägg 0.01.

    Senare har det visat sig att SSF har ett mätbrev för en annan Banner 30 utan inombordare som har 1.16. Det verkar ha avgjort det hela. SSF vill alltså inte ändra till vad som ses korrekt i andra länder för att.. jaa, det är för jobbigt?

    Reply

  11. Jan
    Feb 26, 2008 @ 19:31

    Sam V.
    Inte är det väl motiverat att ändra till det bara för att det anses korrekt i andra länder? Alla inser säkert att man kan hitta på lustiga analogier på det temat.
    Att det sen skulle kosta 0.02 att ta bort ca 50 låter i och för sich nog överdrivet. Tvivlar på att det skulle ha bedömts så i Finland, men man vet ju aldrig.

    Reply

  12. Peter
    Feb 26, 2008 @ 21:56

    Min erfarenhet om lystal för båtar som avviker från standard. Jag lyckades faktiskt överklaga mitt mätbrev och fick en punkt lägre.

    Ökad segelyta på befintlig rigg +0,02
    Ny rigg och mer segelyta +0,03
    Övriga smärre avvikelse +0.01

    Detta verkar vara helt oavsett hur stor förändringen är. Det finns exempel på båtar som har säker ökat storseglet med 10m2 på bef rigg och ”bara” fått +0.02 medans andra med kanske bara 2 kvm extra får samma.

    Skrev

    Reply

  13. Jösses!
    Feb 26, 2008 @ 21:57

    Mycket gnäll är det. Om man ser till Sveriges största lys segling TR. Så har 50% av totavinnarna under 2000-talet varit mätbrevs båtar! Vår kära lyskommite har kanske lite koll ändå;-)

    Reply

  14. Sam V
    Feb 27, 2008 @ 09:51

    Jan – visst ska man inte analogt kopiera andra länder. Men i Danmark, Banners hemland, kappseglas det åtskilligt mer med Banner 30:or än i Sverige så danskarna har ett bättre underlag. Och norrmännen bedriver ett mer aktivt LYS-arbete som bekant. Så jag anser jämförelsen är relevant.
    Jösses! – är det inte du som gnäller? En av Blurs många goda funktioner är just att man kan debattera. I frånvaron av debatt från SSF:s sida så är detta ett utmärkt forum att ventilera åsikter man anser relevanta.

    Reply

  15. Sam V
    Feb 27, 2008 @ 17:03

    Jan
    Jag anser att en ändring är motiverad då Banner 30:an kappseglas åtskilligt mer i Danmark än Sverige och därför finns där ett bättre underlag. Och i Norge har de en mer aktiv LYS-kommitté än i Sverige som bekant vilket också är ett argument.

    Jösses
    En av många bra saker med blur.se är att här kan man debattera. SSF har inget forum för debatt vilket man kan sakna. Visst gnälls det en del på LYS-kommittén men det kan vara motiverat. Och när du gnäller på det du anser vara gnäll, vad blir det då?

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    Feb 27, 2008 @ 17:43

    Med tanke på att det genomförs 9.000 starter per år under LYS så vore det väl konstigt om det inte fanns en del frågor eller feedback…

    Jösses, Baby Grand och Dominant 105 turbo är utmärkta exempel på… vadå?

    Reply

  17. Arthur Arnell
    Feb 27, 2008 @ 17:56

    Ska försöka få ner X-41:ans lys till 1.35! :-)

    Reply

  18. Jösses!
    Feb 27, 2008 @ 22:18

    Vinnare?

    Reply

  19. Sam V
    Feb 28, 2008 @ 08:24

    Kör hårt Arthur!

    Reply

  20. SWE140
    Feb 28, 2008 @ 13:53

    (inlägg 12) Peter, dina standard är inte sanna. Bedömning görs utifrån vilken prestandaändring som görs mot standardbåtar och där kan det finnas en del faktorer. Går man tillbaka till LYS’ets begynnelse var det att varje ändring!!! skulle inrapporteras och sen gjordes en bedömning om det medför en ändring i LYS-talet. Principen har ej ändrats men vem rapporterar in när inredningen i båten byggs om eller spisen bytts ut (viktändring)? Klassregelbåtar styrs av klassreglerna oberoende av vad LYS-reglerna säger för vanliga LYS-båtar alt. båtdatablad. Vissa ändringar gör att båten inte uppfyller längre klassregeln utan att det blir en prestandaändring.

    Reply

  21. Peter
    Feb 29, 2008 @ 14:01

    Jag bygger min “standard” på verkligt utfall. Jag kan räkna upp 6 båtar här på ostkusten där “standarden” stämmer och jag känner inte till någon där det inte stämmer.

    Reply

  22. PeterK
    Feb 29, 2008 @ 19:08

    Peter,
    skingra dimmorna och sätt igång och räkna upp dessa sex båtar så att även vi på andra sidan förstår.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.