Skip to content

29 Comments

  1. Jocke_R
    Feb 27, 2008 @ 21:06

    Skulle man kunna säga att ändringen av VPPn inte riktigt gav önskad effekt? Sinergian som var hyggligt bra båt redan tidigare gick väl typ plus mot de flesta eller?

    Reply

  2. Jan
    Feb 27, 2008 @ 21:16

    Jocke_R, på vilka grunder skulle den Sinergia som var i svenska listorna ha varit förfördelad tidigare? Var det inte så att den bl.a. har s.k. IRC-köl? Eller är det så att man tror att de som klarar sig bra endast gör det p.g.a. dess handikapp? Tycker mig se samma syndrom inom LYS också för den delen.

    Reply

  3. Jocke_R
    Feb 27, 2008 @ 21:41

    Förfördelad tror jag inte den är. Men ingen kunde väl förneka att båten är en lyckad optimerad regelprodukt som mätte bra. Sen seglades den väldigt väl också, alltså det var inte bara handicapet som gjorde de framgångsrika. Slutsatsen måste väl vara att handicapet var rimligt tidigare och nu är det inte sämre, eller?

    Reply

  4. Jan
    Feb 27, 2008 @ 21:53

    Ja, den gick ju på plus mot medeltalet så det är inte sämre än förr.
    En annan fråga då, vad menar du med “önskad effekt”?
    För mig är önskad effekt rättvisare vilket är relativt svårt att bevisa åt endera hållet.
    Likaså säger GPH inte allting om ORCi:s uppskattning av en båts prestanda(i motsats till IRC TCC och LYS).
    Det finns säkert orättvisor kvar, men jag tror inte att man kan säga att man medvetet favoriserar den ena eller den andra.
    Här har ju framförts som fördel med IRC att den föder “sexiga”- eller s.k. “sweet”-båtar genom att förfördela vissa egenskaper, såsom t.ex. masttoppsundanvindssegel o.s.v..
    Man kan fråga sig om detta är rätt väg att gå. Personligen tänker jag fördomsfritt segla under den regel var jag hittar de flesta liknande båtar.
    Nu blev det igen lite mätregelsdiskussion, men det är ju en stund sedan vi haft det! ;)

    Reply

  5. Jocke_R
    Feb 27, 2008 @ 22:57

    Man favoriserar ju inget medvetet, det är ju sättet att beräkna en båts prestanda som under/övervärderar vissa parametrar.

    Vad jag menar med önskad effekt var att man gjorde ändringar i bla annat sättet att beräkna segelplanets effektivitet under krängning. Vilket jag tolkar som att man tidigare underskattat potentialen hos “veka”, lite tunga och slanka båtar. Man tyckte väl helt enkelt inte att utvecklingen gick åt “rätt” håll. Ändringen av VPPn gav dock inte några påtagliga skillnader i “rätt” riktning och därmed får man helt enkelt inte effekten som krävs för att ändra utvecklingsriktning, tror jag.

    Reply

  6. Emil
    Feb 27, 2008 @ 23:16

    Sinergian är inte vek. Det stämmer att den har en tyngre “IRC”-köl och räknas väl snarare som en IRC optimerad Sinergia. Om ORCint skulle ge styvare båtar ett mer rättvisande mättetal så är det fullt rimligt att den klarat sig bättre gentemot medelbåten.

    Reply

  7. !_?
    Feb 27, 2008 @ 23:17

    Jag kan inte se hur man kan dra slutsatser av dessa siffror. Det kan vi först när vi få se vad som händer i olika vindstyrkor och bantyper.

    Reply

  8. Emil
    Feb 27, 2008 @ 23:17

    Intressant att moderna räsers som VO70 fått kraftigt förbättrat mätetal.

    Reply

  9. Jan
    Feb 27, 2008 @ 23:40

    “Man favoriserar ju inget medvetet, det är ju sättet att beräkna en båts prestanda som under/övervärderar vissa parametrar.”

    Att man inte ser någon skillnad på et topphissat och 7/8 delshissat undanvindssegel är väl i alla fall lite intressant. Detta kunde nog tänkas förfördela de med möjllighet att föra topphissade undanvindssegel, men vad vet jag.
    Roligt att spekulera i alla fall.

    Reply

  10. PelleL
    Feb 28, 2008 @ 00:49

    Jag måste säga att jag är rätt förvånad över dom här siffrorna……I de tidigare testkörningarna verkade det som det fanns en generell trend att “racigare” båtar blev lite gynnade men den verkar “utsuddad” nu. I ORC-club verkar det generellt vara stora båtar som är gynnade relativt små vilket även det verkar konstigt…..

    Reply

  11. Mats V
    Feb 28, 2008 @ 11:26

    Någon som roat sig med att kolla förändring i %? Det kanske är mer intressant än att kolla förändringar i absoluta tal när man vill jämföra förändringen 2007-2008 mellan båtar. 6 sek förändring kan vara mycket på en 30-fotare men marginellt på en VO70. Eller tänker jag fel, ni som är lite mer “gnuggade” på det här med IMS/ORC Int?

    Reply

  12. PelleL
    Feb 28, 2008 @ 11:40

    Du tänker nog fel. Det är tvärt om. 6 s är en större procentuell förändring för VO70:an ( (6/405)*100=1.5%) än för en scanmar 33 (( 6/708)*100 =0.85%)

    Totalt sett så är ju de relativa förändringarna rätt marginella i alla fall i det sammanhang vi seglar (IMS/ORCi 2 i Östersjön) utom att verkar som Matrisen får lite stryk, runt 2 s mot övriga flottan. Mest gynnade verkar ju de vanliga X-332 orna vara som verkar tjäna runt 1 s mot medelbåten (332 sport och First 36.7) men det är rätt stora variationer på individerna så det kan löna sig att kolla sitt eget mätbrev mot de andras.

    Reply

  13. fastisfun
    Feb 28, 2008 @ 11:46

    Ständigt dessa diskussioner.
    “Att man inte ser någon skillnad på et topphissat och 7/8 delshissat undanvindssegel är väl i alla fall lite intressant.”
    Jo, det är det. Jag tycker att en bra mätregel, är en regel som uppmanar båtägaren att segla sin båt med de segel som gör båten snabbare. Vad jag menar är att en båt som har möjlighet att föra topphissad udanvindsegel ska få ett sådant mätetal att det upplevs fördelatig att segla med det.

    Reply

  14. SWE140
    Feb 28, 2008 @ 12:38

    fastisfun, varför är det en bra mätregel som gör att man kan köpa sig en fördel? Visserligen drivs på så sätt utveckling till snabbare båtar men då tycker jag ska man ha rena box-regler a la max längd och sen gör vad du vill.
    Jag tror nog att en större del tycker att ett bra mätsystem ska utjämna båtarnas potentialskillnad.

    Reply

  15. Mats V
    Feb 28, 2008 @ 12:46

    Tack PelleL, naturligtvis är det så (ibland går det fort i tanken…). Det måste betyda att förändringen som VO70:an fått – en föränding på -24,2 sek – är av mastodont-karaktär! Man kanske borde kika lite på ABN-Ambro som ju är till salu… :)

    Reply

  16. PelleL
    Feb 28, 2008 @ 13:30

    Jo om man nu tycker det är kul eller relevant att segla VO70 i orc-club..=)

    Reply

  17. fastisfun
    Feb 28, 2008 @ 13:42

    swe140, även den bästa mätregel “lutar” åt något håll, det har historien visat. Och i väntan på den helt rättvisa regel tar jag hellre en som låter båtägaren realisera sin båts fulla potential, än en som låter honom bygga en köl som flyter.

    Reply

  18. Jan
    Feb 28, 2008 @ 13:43

    “Vad jag menar är att en båt som har möjlighet att föra topphissad udanvindsegel ska få ett sådant mätetal att det upplevs fördelatig att segla med det.”
    Så en mätregels skall alltså inte vara så rättvis som möjligt utan vara så fördelaktig som möjligt för egenskaper som gör båtar snabbare. Uppfattat.

    Reply

  19. Mats V
    Feb 28, 2008 @ 13:53

    Nä, det ha du rätt i Pelle. Det lämnar vi med varm hand åt “amatörerna” som gjort det tidigare! He he… :))

    Reply

  20. Alex
    Feb 28, 2008 @ 14:07

    För att citera Jon i sin kommentar på Oxygen Racing Bloggen;

    Undrar om vi får se arconorna i ORC INT i år!?

    Mvh

    Reply

  21. SWE140
    Feb 28, 2008 @ 14:07

    fastisfun, det är alltid en fråga åt vilket håll man försöker kompensera upptäckta brister. vill man med en mätregel att låta utvecklingen gå åt snabbare båtar så beöhvs väl knappast någon begränsning dvs. mätregel ;-)

    Reply

  22. Arthur
    Feb 28, 2008 @ 15:49

    Alex–>

    Inte kommer dom köra IRC iallafall…

    Reply

  23. Peter Gustafsson
    Feb 28, 2008 @ 19:03

    Alex & Arthur,

    jag vet inte hur era analyser ser ut eller vilka resultatlistor ni har kollat in… Både Arcona 400 och X-41 har vunnit race under IRC. X-41 har ju vunnit IRC-race i bl.a. UK, Italien, Holland och USA.

    Men har någon av dem gått bra i IMS? Jag hittar inga toppnoteringar (jag räknar inte 2:a av 6 båtar i Tyskland)?

    Så jag vet inte riktigt hur ni kommit fram till slutsatsen att både ni och Arconan bör segla ORCi…. Och tydligen har andra X-41 or gjort en helt annan bedömning. Kanske genom att läsa X-yachts resultatsida ;-)

    Men, och det är ju det som är bra, nu kan ju alla segla den klass de vill. Oavsett vad man har för motiv. Och vi behöver inte debattera vad som är bäst, utan det avgör varje skeppare själv.

    Reply

  24. Alex
    Feb 28, 2008 @ 19:48

    Eh ursäkta?
    Arcona 400 är snabba båtar, och +2,5-2,9s ansåg jag se positivt ut för de arconor med mätbrev, som av någon anledning inte seglat IMS?
    Det har väl inget med vår X-41 att göra? Jag har inte tänkt debattera varför vi seglar ORCi, men här är några “pointers”:

    Rättvisaste regeln
    Högst konkurens
    Erbjuder flest tävlingar (med denna konkurens och för de som vill segla mer än Gotland Runt)
    Mycket W/L segling (X-41 är som du kanske vet en Entypsklass och i Köpenhamn som är vårt största race är det W/L som gäller)

    Vi seglar inte med mottot “vi väljer den klass där vi har störst chans att vinna, och möter minst konkurens” Då blir vi inte heta i Köpenhamn.

    Reply

  25. Alex
    Feb 28, 2008 @ 19:51

    Varför seglar du J/109 i lys? Du klagar ju varje dag på ditt handikapp och andra orättvisor, kom och segla ORCi EM i Marstrand istället! IRC är ingen Gudagåva från ovan, som somliga verkar tro.

    Reply

  26. Peter Gustafsson
    Feb 28, 2008 @ 20:06

    Vad är det man brukar säga… “don’t bring a knife to a gunfight” :)

    Men jag köper ert resonamang. Är målet Köpenhamn så skall ni såklart köra allt som innebär W/L oavsett regel. På samma sätt sker all kappsegling här i LYS, så det gör ju valet enkelt för oss.

    Reply

  27. Pär Lindforss
    Feb 29, 2008 @ 00:52

    Alex och Arthur,

    Vi kan väl alla konstatera att att vissa båtar passar bättre till vissa regler. Detta beror förmodligen på att båtarna konstruerats för respektive regel. Om jag ägde en R-båt, DH-båt, IOR-båt, skärgårdskryssare eller en båt ritad för någon annan regel så är det för mig självklart att i första hand segla efter den regel båten är ritad för. Detta gör att vi kommer att segla IRC med Priman på alla tävlingar där det är möjligt.

    När det gäller konkurensen är jag inte säker på att den kommer vara bättre i ORCi än IRC på Gotland runt, Sandhamn open, Lidingö runt, Runt Lidingö och övriga tävlingar där man öppnar för IRC . Jag tror inte Brunte, Oddan och Carefeltarna, Orest mfl. har blivit sämre för att de kör IRC i år.

    Jag tror också att vi kommer få se en hel del båtar byta från ORCi till IRC tex 40.7 seglare som kollat resultat från andra länder.
    Hur gör ni om de andra X-41:orna kör IRC på Gotland runt.
    Kör ni själva i ORCi eller med X-41:orna i IRC?

    Reply

  28. Alex
    Feb 29, 2008 @ 02:23

    Pär; Jag vill som sagt helst inte kasta mig in i den här debatten, för den har en tendens att gå överstyr.

    Men jag kan säga så här att jag/vi inte ser IRC som något Djävulens verk, om man säger så. Jag har inte koll på seglare som går över till “the darkside of the force” heller, till stor del. På Gotland och kanske Lidingö startar vi säkert samtidigt, så de matematiska snillen (typ PelleL) kommer nog jämföra resultaten som om man skulle ha dubbla brev, då kan vi börja diskutera :). Då vore det kul om någon utlänsk X-41 kör IRC så man kan jämföra.

    Jag tror dock absolut inte att en X-41 går dåligt i ORC, även om den är “optimerad för fart” och inte för att gå långsamt, som man får intrycket av att folk tror bara för att den vunnit mkt i IRC med 500 assy spin osv :)

    Hoppas ni förstår och respekterar mina/våra åsikter och planer, och vi ses på havet!!

    Reply

  29. !_?
    Feb 29, 2008 @ 10:48

    Pär Lindforss!
    När det gäller konkurensen så kommer den alltid vara hårdare i en regel som kör ToD än en som kör ToT. Det kommer alltid att vara svårare att vinna i regel som tar hänsyn till bana och vindstyrka.
    Om man tror att det kommer vara lika svårt att vinna i IRC så lurar man sig själv. I en regel med endast ett handicap för alla banor och vindar, så kommer den som har rätt båt för dagen ha så stora fördelar att seglings kunnande har mindre betydelse. Det är bara att jämföra seglingar i Lys, som fungerar på samma sätt, så ser man vilka skillnader som är i resultatlistorna beroende på vindstyrka.
    Jag säger inte att ORCI är felfri men så som regeln utvecklats de senaste åren så har den blivit mycket bättre. Den är absolut mycket bättre än vad de flesta bloggare ger sken av. Å andra sidan så ser man att dessa inte följt med sista två åren och uppdatterat sig. Att idag tala om IRC och ORCI båtar är fel. Jämförelse efter jämförelse visar ju att samma båtar vinner i bägge reglerna. Det finns dock ett undantag och det är båtar som fått mer hästkrafter än vad dom går fort. Dessa båtar gömmer sig gärna i en regel med subjektiva bedömningar för att göra resultat. Det finns dock en fördel med IRC och det är att alla skulle kunna segla under en regel. Detta tycker jag personligen är att föredra, då jag tror att det är bra för seglingen. Men att prata om hårdare eller samma konkurens är fel, när man istället borde kalla det för en mer förlåtande regel där alla kan vara med.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.