Skip to content

16 Comments

  1. Clifford
    Mar 4, 2008 @ 19:54

    De har ju redan köpt Fjord och Moody och lär ha en bit i Najadvarvet, de har ju stora ambitioner. Vore kanske lite synd på X-yachts?

    Reply

  2. Patrik
    Mar 4, 2008 @ 20:41

    De kör väl en Bob (eller vad det var) Erixon fast i storformat, ja ni vet det där snacket om synergieffekter..

    Reply

  3. f424
    Mar 4, 2008 @ 21:20

    Hörde förra veckan ryktet att det var Bavaria som var på hugget. “Bavaria oss väl” lär väl ägarna till X-båtsägarna sucka…

    Reply

  4. Stefan
    Mar 4, 2008 @ 21:56

    Tror inte att X-varvet blir sämre om Bavaria eller någon annan lågpristillverkare är köpare. Tvärtom! Konsolidering är ett tecken på att branschen (marknaden) håller på att bli mättad. Om man då får draghjälp, i detta fall X-yachts, med R&D, finance, och produktionskunskaper borde detta leda till fler och mer spännande produktreleaser än vi ser idag.

    Så ser jag på det hela i alla fall..:-)

    // Stefan

    Reply

  5. Sven
    Mar 4, 2008 @ 22:06

    Varför vill ägarna sälja?
    Börjar dom tröttna och vill leva gott någonstans i solen på någon skön cruising båt?
    (Kanske där av att dom börjar bygga stora cruisning båtar…)

    Reply

  6. Öresund Regatta, Anders
    Mar 4, 2008 @ 22:56

    På Bella center så ryktades det om Bavaria. Bavaria lär ju ha tappat mycket försäljning och har en överstor produktionsapparat. X-Yachts outsourcar ju en stor del av sin produktion i Polen. Det är ju uppenbara fördelar för Bavaria om man skulle kunna fylla produktionen med en linje X-båtar.
    Det gäller nog att man verkligen försöker sköta produkt differentieringen.

    Reply

  7. Backe
    Mar 5, 2008 @ 08:16

    Har också hört att det var Bavaria

    Reply

  8. SP, Oslo
    Mar 5, 2008 @ 10:17

    Bavaria trenger en racing serie etter Match- båtene, som gikk ned med kjølhavarier.

    Både Hanse og Bavaria kan trenge å få vekk en konkurent i et mettet marked.

    Reply

  9. Micke
    Mar 5, 2008 @ 10:19

    Oj vilka rykten. Men vad skulle hända med X-båtars rykte och marknadsvärde om Bavaria köper dom?

    Reply

  10. Patrick
    Mar 5, 2008 @ 10:29

    Vet inte om en strukturaffär av detta slag skulle behöva betyda så fasligt mycket så länge de inte försämrar kvaliteten på båtarna. Dufour och Grand Soleil har numera samma ägare men riktar sig till olika segment i marknaden och har olika fabriker. Det finns säkert fler liknande exempel inom båtvärlden. I bilvärlden är detta ju t.o.m rätt vanligt. Det är ju också smart att kunna erbjuda olika märken för olika marknader/målgrupper samtidigt som man kan vara kostnadseffektiv på materialinköp och administration.

    Tummar en ny ägare på kvaliteten kommer intresset för båttypen såklart att gå ned precis som om X-båtar själva hade börjat tumma på kvaliteten…

    Reply

  11. Arthur Arnell
    Mar 5, 2008 @ 11:32

    I bilvärlden:

    Audi äger Lamborghini. Ja, Gallardo har jätte dålig kvalitét. Not!! :-)

    Porsche vill köpa fler aktier i VW. Tror ni det kommer sitta turbomatade svansmotorer i framtida passat för det? Nej. :-)

    Reply

  12. john
    Mar 5, 2008 @ 21:52

    Ja eller ännu bättre liknelse från bilvärlden – Fiat äger Ferrari. Case closed?

    Reply

  13. Andreas
    Mar 6, 2008 @ 00:38

    Tycker nog liknelsen med Herr Piech som äger VW som producerar skoda , Seat,VW, o Audi samt Porsche är ett bättre alternativ.(Nu dessutom med Scania trucks)

    Att jämnföra X-yachts med Ferrari känns väl lite missvisande?
    X-yachs är väl som en turbumatad Audi .

    Tror definitivt det kan vara positivt med en volymbåtstillverkare i botten för X-yachts. Att ha en produktion med resurser att ta fram pluggar mm inom bolaget ger lägre kostnader. Dessutom dessa fräsar o maskinparken ger en bra grund för framtida utveckling av nya båtar.

    Bavaria väljer en kvalitetsnivå de anser är bra nog. Allt i förhållande till pris,quality,tid.

    Denna prioritering kan man göra annorlunda på en annanlinje av båtar.

    MVH Andreas

    Reply

  14. Öresund regatta, Anders
    Mar 6, 2008 @ 00:44

    Bavaria är väl ingen Ferrari? :)

    Reply

  15. X-yachts blir tyskt? « tangosailing.nu
    Mar 12, 2008 @ 18:50

    […] mer prestandabetonade båtar i sin flotta. Än så länge är det bara ett ryckte som jag fan på Blur.se. Jag har sökt info på nätet men inte funnit något […]

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    Apr 5, 2008 @ 19:00

    http://www.baadmagasinet.dk/index.php?sid=1&cid=8373&1207411384

    X-Yachts ikke til salg
    Processen med et delvist aktiesalg er afbrudt – X-Yachts fortsætter med samme ejerkreds.

    Administrerende direktør Lars Jeppesen siger om baggrunden for den sidste udvikling: ”Vi har været inde i overvejelser om et delvist aktiesalg, da vores ene part i ejerkredsen – Birger Hansen, for ca. et år siden ytrede ønske om gradvist at trække sig tilbage og gå på pension. I forhandlingerne med en mulig international partner kunne vi ikke enes om de forretningsbetingelser, vi blev stillet overfor.”

    Videre med Birger Hansen
    “Vi har samtidig vurderet”, fortsætter Jeppesen, “at gennemførelsen af et salg nu ville svække X-Yachts i firmaets videre udvikling. Det sidste var især et vigtigt punkt ved undersøgelsen af mulighederne for et delvist aktiesalg. Vi har derfor besluttet at drive X-Yachts videre i nuværende regi, og Birger Hansen fortsætter som medejer,” fortæller direktøren for Haderslev-virksomheden.

    Rekordår
    For såvel omsætning som ordrebeholdning var sidste år endnu et rekordår for X-Yachts. Omsætningen nåede i 2007, 370 mio. DKK og man oplevede en markant stigning i ordrebeholdningen helt frem til 2009.

    Nye tiltag i støbeskeen
    ”Vi har et godt og eftertragtet produkt,” siger Jeppesen i en pressemeddelelse, “og der er allerede flere nye spændende bådtyper på vej – herunder en helt ny cruising linie for krævende og luksusvante langturssejlere. Samtidig har vi en række nye tiltag i støbeskeen, som vi glæder os til at realisere sammen med vores dygtige medarbejdere,” afslutter den administrerende direktør.

    Fokus på kerneområderne
    Virksomheden, som dermed har afbrudt planerne om delvist partnerskifte, vil således fortsætte sit fokus på det essentielle: Udvikling, produktion og salg af cruising, performance cruising og racing både.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.