Skip to content

17 Comments

  1. Magnus
    Mar 15, 2008 @ 13:41

    Klassindelning kan man väl inte göra eftersom det är “riktiga” havskapp EM och inte EM i 500, 600 eller 670?
    Däremot är olika startgrupper genomförbart med de större båtarna först och de mindre senare. Många småbåtar skulle nog uppleva det som mer rättvist eller enklare att segla då.
    GKSS är nog öppna för input så det är väl bara att lobba för det om man nu har intresse ditåt.

    Reply

  2. Jan
    Mar 15, 2008 @ 13:51

    Magnus,
    Man hade ju nog klassindelning i IMS-VM i Hankö ifjol så det torde nog vara möjligt?

    Reply

  3. .
    Mar 15, 2008 @ 14:49

    Peter!
    En sak som du kan lära av ORCI seglarna är att inte skapa negativ debatt om seglingsevenemang, som dom inte planerar att delta i :-o. Sist vi körde på Marstrand så körde vi heat med final för topp 4 från varje heat. Detta fungerade överaskande bra och gav en bra blandning mellan stora och små båtar i finalen.

    Reply

  4. Jan
    Mar 15, 2008 @ 14:55

    Det är just detta som är lite intressant. Man kan dra vissa paralleller med X-yachts försäljare som hellre påpekade fel på andra båtar än hur bra den egna produkten var.
    Principiellt så tycker jag dock att snävare klassindelning är bättre men har svårt att ta ställning till hur det borde vara på något så seriöst som ett EM. Arrangemanget av Göteborg Offshore Race verkar dock minst sagt tvivelaktigt sett från breddseglingens synvinkel.

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Mar 15, 2008 @ 17:00

    Jag vet att feedback från vanliga seglare ses som “negativ debatt” från både GKSS och SHF. Det har jag fått höra många gånger…

    Att jag själv inte skall segla vare sig ORCi EM eller Gotland Runt hindrar inte att jag representerar de seglare som känner sig exkluderade? Men det hade ju varit bättre om klubbar och förbund förde en vettig dialog direkt med seglarna?

    Under senaste året har vanliga seglare både fått Gotland Runt att köra LYS (dundersuccé) och SHF att ta in flera mätregler (något alla trodde var helt omöjligt). Så det sker en förändring i rätt riktning trots etablissemangets krav på att folk borde sitta ner i båten och “inte ställa till det”. Shorthandedseglingen är ett annat exempel på segling som växer snabbt utanför seglingens finrum.

    Samtidigt så har man stora problem med deltagandet i “politisk korrekta” sammanhang som GOR eller IMS670.

    Så ett litet uns av eftertanke hade varit klädsamt?

    Och nej, det handlar inte om vilken regel det seglas efter. Det handlar om att få fart på svensk kappsegling.

    Jag vet inte varför jag bryr mig…

    Reply

  6. Jocke_R
    Mar 15, 2008 @ 18:50

    Jag hajar inte riktigt snacket om klassindelning. De flesta som kör någorlunda regelbundet har ju blykoll på sina “huvudkonkurrenter”, mao vilka man ska ha som värdemätare. Klassindelningen får ju då ingen effekt på vattnet utan märks bara på prisutdelningen. Vad är roligast att slå tio båtar eller hundra?

    Så varför ska man ha många klasser?

    Reply

  7. Patrick
    Mar 15, 2008 @ 19:07

    Kan det vara begreppsförvirring? De talar om flera startgrupper och detta torde ju bli samma sak som klass 1 och 2 precis som vi hade på Hankö?

    Reply

  8. Nicklas
    Mar 15, 2008 @ 19:28

    Klassindelning lär det inte bli, men däremot olika startgrupper kanske? Då kan man alltid diskutera hur rättvist det är om det blir ca 10 min mellan startgrupp 1 & 2 i en gemensam klass. SÅ var fallet när KSSS arrangerade IMS-EM 2005.

    Reply

  9. A.....
    Mar 16, 2008 @ 22:02

    “Jag vet att feedback från vanliga seglare ses som “negativ debatt” från både GKSS och SHF. Det har jag fått höra många gånger… ”

    Det kan bero på att:
    – Man gnäller över att man skall “tvingas” att ha livflotte och VHF-anten i masten.
    – Man kommer med en massa checka ideer som oftast kräver både pengar och resurser för att genomföras.
    – Och sen gnäller över att det inte genomfördes, “man kom ju faktiskt med förslaget…”

    Och så fort man ber folk om att ställa upp så blir det tyst som i graven och alla bara drar sig undan.

    Dom gånger som det arras havskappsegling så ställer jollekidsen och Matchracing seglarna upp son funktionärer, men det är inte många havskappseglare som jag har sett som funktionärer någon gång.

    Peter? Hur många gånger har du dragit flaggor i Långedrag?

    Ärligt talat jag blir ärligt talat förbannad på allt gnäll. Gör något konstruktivt av er energi istället!

    Otacksamma är vad ni är!

    Reply

  10. Öresund Regatta, Anders
    Mar 16, 2008 @ 22:54

    A….
    Jag gjorde ett inlägg på min blogg och det var många bra reaktioner på den. Några knepiga också.
    Jag skrev i inlägget att “Vägra ORCi på Gotland runt och skit i ORCi SM. Visa var vi står!!”
    Naturligtvis för att provocera – som du säger kanske onödigt. Det jag var irriterad över var inte KSSS arbete med Gotland Runt och SM.
    Det var ORCi EM.
    Nu i helgen har det ringt seglare som jag bett kontakta GKSS och SHF för att framföra sin kritik över allt från orimliga anmälningsavgifter, klassindelning, ORCi som sådant etc.
    Hur kan det vara så?
    SHF har förändrats och jag hoppas till det bättre. Man har dragit ner styrelsen från 18 till 10 man. En förutsättning för att de ska kunna jobba och komma framåt. Detta kan bli bra.
    Det du uttrycker tycker jag är värre – brist på lyssnande. Är det verkligen bara gnäll? Sägs ingenting?
    Seglare vill segla!!

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Mar 16, 2008 @ 23:25

    Ja, just GKSS har begåvats med de otacksammaste seglarna på hela västkusten!?

    Havskappseglingens status inom GKSS har diskuterats under ett antal år? Nu är Trindeln nedlagd, GOR för en tynande tillvaro och Septemberseglingen skall förbli en intern familjesegling. Jag har periodvis försökt få fart på diskussionerna både här och direkt tillsammans med de som är engagerade i Långedrag. Intresset har varit ljumt. Eller direkt avvisande.

    Jag försöker dra mitt strå till stacken genom att marknadsföra klubbens arrangemang (och GKSS har ett stående erbjudande att få ytterligare hjälp på det området).

    För problemet verkar ju inte vara att hitta funktionärer (eller bojar, båtar eller priser) utan att faktiskt få deltagare till kappseglingarna!??

    Reply

  12. PelleL
    Mar 17, 2008 @ 09:32

    Det är väl det som är kärnfrågan? Varför kappseglar inte seglare i allmänhet längre? Att ORCi-EM kostar 9000:- (vilket jag också tycker är hutlöst) är knappast skälet att Trindeln, GOR och annat för en tynande tillvaro. Vi som hänger här är väl dom sista entusiasterna. Jag tror det är många faktorer som samverkar, skillnaden i förmåga eller nivå på en “normalbra” familjeseglare och en hyfsad kappseglare är avgrundsvid i dag på ett sätt som jag inte upplevde när jag började segla kölbåt i slutet på 70-talet. Kravet på ekonomisk satsning för att nå framgång är också stort. Sen är det ju så att kraven i arbetslivet ökar hela tiden och det är inte längre acceptabelt att gå tidigt på onsdag em för att kvällsegla och sedan smita på fredag lunch för att transporta båten till helgens kappsegling. En ytterligare faktor är att idag vill folk ha framgång i det dom företar sig och helst genast. Är man inte sanslöst begåvad tar det rätt lång tid att bli en hyfsat bra kappseglare (mig tog väl 15 år eller så) och tålamodet räcker inte till det idag.

    Reply

  13. Patrick
    Mar 17, 2008 @ 10:16

    Håller med om PelleL:s kloka synpunkter ovan. Samtidigt vill jag bara poängtera att utveckling också är framgång. Vi gjorde inga vidare resultat förra året men lärde oss otroligt mycket, hade roligt hela tiden och fick vara ute på havet i goda kamraters lag. Kan man ha det bättre på sin fritid?

    Jag tror att det är denna lite mer avslappnade inställning till kappsegling vi behöver sprida till fler. De som har hållt på länge aspirerar med rätta på topplaceringar i de stora tävlingarna men det går att ha väldigt roligt utan att göra det.

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Mar 17, 2008 @ 14:07

    Här är en officiell förklaring från GKSS. Det är Stefan Peterson, X-362 “Perfect eXcuse”, som mailat arrangören och redovisat svaret på Öresund Regatta.

    Hej

    Vi är en besättning som planerat in EM inför sommaren. Men efter att ha läst inbjudan är vi tveksamma till del beroende på avgiften men främst beroende på att ingen uppdelning i klasser indikeras. Vi valde bort IMS SM för några år sedan till förmån för IMS VM just av den anledningen. Vår 36 fotare har ingen chans i ett fält med 40 fotare beroende på att vi hela tiden kommer i störda vindar på banan. Jag tror att om inte en uppdelning aviseras kommer det inte så många ”mindre” båtar till EM. Alternativet att vänta och se kommer med största sannolikhet innebära att ett flertal båtar med lite längre transport sträcka kommer att välja och avstå. Det finns en ganska aktiv IMS/ORCI klass 2 klass i Kiel och neustadt och några är i Köpenhamn veckorna innan som vi så det borde gå att locka några kanske.

    Hälsningar

    Stefan Peterson

    Skeppare Perfect Excuse

    och fått följande svar:

    ====

    Hej

    Tackar för dina synpunkter. Jag är ordförande i GKSS kappseglingkommitté men även seglingsledare på ORC Int EM och i dessa positioner, har jag varit med och diskuterat de frågorna som du belyser.

    En skillnad mot VM i Norge förra året, är att i detta Europamästerskap kommer enbart en mästare att koras. Då gäller det att få fram en bra gräns för vilka båtar som ska segla och att alla ska ha chansen att bli Europamästare. Vi har haft ingående diskussioner med erfarna mätmän för att få fram förslag på var den gränsen ska vara, samtidigt som vi fört diskussioner hur vi ska segla, för allas lika chans.

    Det förslaget har vi sen presenterat och diskuterat med representanter för SHF och för ORC. Detta är en av ORC godkänd tävling och allt vi avser göra, har vi föreslagit dem. Vilket de sen har har gett oss klartecken till.

    Vi räknar med någon form av indelning i startgrupper beroende på GPH-tal. För att kunna jämföra grupperna krävs starter nära i tid och på samma bana. När vi ser vilka båtar och hur många ni blir avser vi dela in båtarna i startgrupper. Allt för att chansen ska vara lika stor för alla att bli Europamästare. Vi hoppas att vi blir så många som möjligt och tar därför tacksamt emot din hjälp att få hit de båtar du nämner i ditt mail.

    Priset för ett arrangemang kan vara svårt att uttala sig om, när man inte vet vad som ingår och vad den ger. Vi har utgått från våra förutsättningar på Marstrand och försöker ge så mycket tillbaka till er seglare som möjligt. Det vi erbjuder förutom seglingen, är hamnplats, invigning, regattafest och prisutdelning.

    Vår ambition är att ge er seglare en så bra tävling som möjligt.

    Med vänliga hälsningar
    Bert Isaksson

    =====

    Det kommer alltså kanske bli en uppdelning i starter men inte i prislistan. Jag kan faktiskt leva med anmälningsavgiften om arret är super bra men den stelhet som vägran att dela upp klasser visar på är trist. Vi kommer förmodligen vända kosan hemmåt efter Köpenhamn igen tyvärr.

    Reply

  15. Anders
    Mar 17, 2008 @ 17:18

    Men va fan, du fick ju svaret att det kommer vara olika starter.
    Precis som IMS-EM var 2001, och det var uppskattat av många.
    Man kan ju inte kora en handfull Europa mästare, det kan ju bara bli en.
    Eller vill du att alla anmälda skall få en egen klass så alla kan bli vinnare???
    Då är det nog dags att börja med frimärken istället…

    (Perfect Excuse….passande båtnamn!)

    Reply

  16. Jan
    Mar 17, 2008 @ 17:21

    Men hade man inte just två klasser i VM i Hankö ifjol?

    Reply

  17. Fredrik Wenehult
    Mar 17, 2008 @ 19:04

    Varför inte köra på konceptet från 2001. Två grundgrupper där man går vidare till A och B final. I A finalen koras europamästaren. På EM 2001 blåste det en hel del och det var inte lätt att köra 36fotare bakom de stora men om man vill ha det jättelätt kan man ju altid låta bli och sitta och kolla på tv hemma i stället. (Nej jag vill inte provocera fram en massa tråkiga svar) PelleL skrev lite klokt i en annan tråd att man inte har tålamod utan vill vinna direkt med sin nya båt. Tänk vad tråkigt det skulle vara om det var så…

    Dela 9000 kronor på besättningen och beakta vad båt och segel kostat så är det inte mycket att gnälla över…

    Vi ses på Marstrand !

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.