Skip to content

13 Comments

  1. Feffe
    Apr 5, 2008 @ 08:30

    Fram med epoxi och matta, här ska det bli flärpar !

    // F

    Reply

  2. Richard
    Apr 5, 2008 @ 09:29

    då föredrar jag Trissjollen.

    Reply

  3. Johan
    Apr 5, 2008 @ 09:58

    Trissjollen före sin tid !

    Reply

  4. Öresund Regatta, Anders
    Apr 5, 2008 @ 14:54

    Jag ska kolla om jag kan få det på min nya Dehler. Mot tillägg då alltså. :)

    Reply

  5. Claes Hiersemann
    Apr 5, 2008 @ 19:10

    Hej!

    Pelle P ritade ju dessa redan på Maxi-77 ans skrov.
    Ev var det för att slippa bygga stringers och få längsstyvhet
    samt kojbottenfäste i en “smäll”.

    Men på min kollega Åkes Maxi fungerar den som Peters text,
    för att inte få upp för mycket vatten på däck i farter över 10 knop
    med Gennaker. Se tidningen Båtnytts reportage i Nr.3 2008.

    Seglarhälsningar
    Claes

    Reply

  6. PelleL
    Apr 5, 2008 @ 19:45

    I det fartregister (eller snarare Froudes-tal register) som open- och volvo båtar seglar i nu för tiden är det absolut motiverat med sputlister. Det blir både torrare på däck och mindre motstånd.

    Reply

  7. Mr G
    Apr 6, 2008 @ 00:31

    Är det inte så att allt som är snabbt, är snyggt.

    Reply

  8. Erik
    Apr 6, 2008 @ 10:36

    Ocke Mannerfeldt har ju sådana på sin dagseglare som presenterades i båtnytt i höstas.

    Reply

  9. Mikael L
    Apr 6, 2008 @ 10:50

    På tävlingsmotorbåtar är det vanligt med dyklister i fören för att minska risken för att dyka. För att få det ännu effektivare har en del båtar små vingar ut på varje sida i fören så att det ser ut som en hammarhaj. Vilken segelbåt blir först med det??

    Reply

  10. Matte
    Apr 6, 2008 @ 17:40

    Mikael L, det har gjorts. Skall se om jag hittar bild. Det var väl Grundig, den mycket ombyggda 60ft som växte upp mot 80+. Seglad av skiffseglaren och halvskojaren vars namn jag inte kommer på just nu. Återkommer med bild och namn. /M

    Reply

  11. Emil
    Apr 6, 2008 @ 18:21

    Sean Langman. Tror båten blev typ 66 fot till slut.

    Reply

  12. Anders
    Apr 7, 2008 @ 10:57

    Reply

  13. Sanningen bakom flärparna | blur
    Apr 15, 2008 @ 19:41

    […] Vi spanade ju in PRBs nya flärpar förra veckan. Nu har Adonnante.com frågat Pat Shaughnessy, President of från Farr Yacht Design om det var ett aprilskämt eller inte. On April first, PRB came out of the shed with two new bow strakes. Was-it an April fool’s prank? Adonnante.com asked Pat Shaughnessy, President of Farr Yacht Design in Annapolis in an exclusive interview. With a few months to go before the Vendée Globe, Pat explained his view on the new IMOCA generation. […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.