PRB med nya “flärpar”
Vad skall man säga om det här då? Först trodde många att det var ett aprilskämt från Vincent Riou, men tydligen har flera Open 60 utrustats med flärpar (vad skall man kalla det). Det kan vara “spray deflectors” för att inte få allt vatten upp på däck, men framförallt kanske de förhindrar dyktendenser på tuffa undanvindar. Det är Farr som föreslagit det, så det är inget hemmameck… Foto: Benoit Stichelbaut.
Och varför inte. De lär ju inte göra nån skada? Men de är förbannat fula…
Feffe
Apr 5, 2008 @ 08:30
Fram med epoxi och matta, här ska det bli flärpar !
// F
Richard
Apr 5, 2008 @ 09:29
då föredrar jag Trissjollen.
Johan
Apr 5, 2008 @ 09:58
Trissjollen före sin tid !
Öresund Regatta, Anders
Apr 5, 2008 @ 14:54
Jag ska kolla om jag kan få det på min nya Dehler. Mot tillägg då alltså. :)
Claes Hiersemann
Apr 5, 2008 @ 19:10
Hej!
Pelle P ritade ju dessa redan på Maxi-77 ans skrov.
Ev var det för att slippa bygga stringers och få längsstyvhet
samt kojbottenfäste i en “smäll”.
Men på min kollega Åkes Maxi fungerar den som Peters text,
för att inte få upp för mycket vatten på däck i farter över 10 knop
med Gennaker. Se tidningen Båtnytts reportage i Nr.3 2008.
Seglarhälsningar
Claes
PelleL
Apr 5, 2008 @ 19:45
I det fartregister (eller snarare Froudes-tal register) som open- och volvo båtar seglar i nu för tiden är det absolut motiverat med sputlister. Det blir både torrare på däck och mindre motstånd.
Mr G
Apr 6, 2008 @ 00:31
Är det inte så att allt som är snabbt, är snyggt.
Erik
Apr 6, 2008 @ 10:36
Ocke Mannerfeldt har ju sådana på sin dagseglare som presenterades i båtnytt i höstas.
Mikael L
Apr 6, 2008 @ 10:50
På tävlingsmotorbåtar är det vanligt med dyklister i fören för att minska risken för att dyka. För att få det ännu effektivare har en del båtar små vingar ut på varje sida i fören så att det ser ut som en hammarhaj. Vilken segelbåt blir först med det??
Matte
Apr 6, 2008 @ 17:40
Mikael L, det har gjorts. Skall se om jag hittar bild. Det var väl Grundig, den mycket ombyggda 60ft som växte upp mot 80+. Seglad av skiffseglaren och halvskojaren vars namn jag inte kommer på just nu. Återkommer med bild och namn. /M
Emil
Apr 6, 2008 @ 18:21
Sean Langman. Tror båten blev typ 66 fot till slut.
Anders
Apr 7, 2008 @ 10:57
Bilden på henne finns på: http://www.sailingscuttlebutt.com/news/03/1208grundig/
Sanningen bakom flärparna | blur
Apr 15, 2008 @ 19:41
[…] Vi spanade ju in PRBs nya flärpar förra veckan. Nu har Adonnante.com frågat Pat Shaughnessy, President of från Farr Yacht Design om det var ett aprilskämt eller inte. On April first, PRB came out of the shed with two new bow strakes. Was-it an April fool’s prank? Adonnante.com asked Pat Shaughnessy, President of Farr Yacht Design in Annapolis in an exclusive interview. With a few months to go before the Vendée Globe, Pat explained his view on the new IMOCA generation. […]