Veckans läsarfråga är enke: Jag känner att vi stagnerat i vår utveckling och skulle behöva ett externt perspektiv på vår segling. Skall vi ta in en coach? Det korta svaret är ja 😀 På bilden ovan så har vi Mattias Rahm och Johan Barne ombord på Blur 2014. Då hade vi en väldigt tydlig sak […]
Apr 7, 2008 @ 12:31
Spännande lösning absolut. Skulle vara kul om man kunde se båten segla med och utan på samma “run”.
Med de höga farterna dessa båtar gör så kanske man snart kommer införa airodynamiska vingar också så ser de snart ut som formel 1 bilar (små vingar över hela bilen).
Apr 7, 2008 @ 14:51
Glöm inte aerodynamisk besättning.
Rakad skalle, tajta kläder, droppformade kroppar, låg position på däck.
Glöm inte att tejpa hålen i relingslistan, hålen skapar skapar turbulens.
(OBS har hänt på riktigt i Expressklassen under 80-talet).
Apr 7, 2008 @ 15:01
Gjorde inte alla det? Tejpade hålen i relingslisten?
Apr 7, 2008 @ 16:33
En del ubåtar har ju in fällbara djuproder. Har inte en del stora kryssnings fartyg också in fällbara stabilitets roder?
Skulle se snyggt ut om de kom utglidande när man gick över till undanvind och satte spinnakern.
Också ett nytt ställ spinnakern kan fasta runt.
Apr 7, 2008 @ 19:43
Med tanke på hur blött det ser ut på bilder på t x Hugo Boss är det en ganska naturlig utveckling. VO70 har väl säkert regler som hindrar liknande utveckling där. Tycker ändå Triss-Jolle lösningen är elegantast.