Jag passade på att svänga förbi Lorient för att ta emot Anna Drougge och Martin Angsell efter finalracet i VM. Två mycket trötta seglare efter ett race som innehöll det mesta. Deras rapport nedan. Många rutinerade team med erfarenhet av solo och doublehandedsegling i dessa vatten och i liknande båtar. Framförallt på undanvind i vågor […]
Mattias
Apr 7, 2008 @ 12:31
Spännande lösning absolut. Skulle vara kul om man kunde se båten segla med och utan på samma “run”.
Med de höga farterna dessa båtar gör så kanske man snart kommer införa airodynamiska vingar också så ser de snart ut som formel 1 bilar (små vingar över hela bilen).
Johan
Apr 7, 2008 @ 14:51
Glöm inte aerodynamisk besättning.
Rakad skalle, tajta kläder, droppformade kroppar, låg position på däck.
Glöm inte att tejpa hålen i relingslistan, hålen skapar skapar turbulens.
(OBS har hänt på riktigt i Expressklassen under 80-talet).
Peter Gustafsson
Apr 7, 2008 @ 15:01
Gjorde inte alla det? Tejpade hålen i relingslisten?
Mattias
Apr 7, 2008 @ 16:33
En del ubåtar har ju in fällbara djuproder. Har inte en del stora kryssnings fartyg också in fällbara stabilitets roder?
Skulle se snyggt ut om de kom utglidande när man gick över till undanvind och satte spinnakern.
Också ett nytt ställ spinnakern kan fasta runt.
Richard
Apr 7, 2008 @ 19:43
Med tanke på hur blött det ser ut på bilder på t x Hugo Boss är det en ganska naturlig utveckling. VO70 har väl säkert regler som hindrar liknande utveckling där. Tycker ändå Triss-Jolle lösningen är elegantast.