Nyckeln är att hitta rätt trim på kryssen. Fransmännen har egentligen inte brytt sig om dessa vindvinklar utan har medvetet sytt bukigare segel för undanvind. Alla som tror att den är chanslös på kryssen kanske får sig en tankeställare när vi är klara med vårt trim-arbete. Det gäller att nöta och testa!
Man kan jämföra med Expressens utveckling. När den kom så skrev Båtnytt att den var omöjlig att segla vid vindar över ca 10 m/s. På bilderna från One-of-a-kind (1979?) så broachar den vilt både på kryss och undanvind. Nu drar de i ett par “snören” och tuffar vidare.
Jag tyckte att 1.58 såg lite väl högt ut för en 40-fotare. LYS är ju båtens prestanda på en cirkelbana så jag testade några olika polardiagram i ett routingprogram. Jag började med mitt ojusterade polardiagram från mitt ORC Club mätbrev för min Elvström 717, där den inte mäter lika bra som i LYS, i alla fall inte i jämförelse med andra båtar. Nästa båt ut var Peters gamla Nova ”Blur”. Då Peter verkar gilla sånt här med instrument och polardiagram antar jag att hans polarer stämmer exakt med verkligheten, eller iaf med Peters verklighet (den kanske skulle gått att få ännu mera fart på?). Sedan hittade jag ett diagram på en First 40.7, om detta är för den grunda eller djupa kölen vet jag inte och jag vet inte hur en sådan mäter i LYS med 1.32-1.34, men det kan säkert någon annan svara på. På Pogo 40 hittade jag inget men jag hade ett från en Open 40 ”Fuji Film” som jag fotade när den låg här på Marinan i Puero Calero, så jag tog och stoppade in det i datorn också, borde ju vara hyfsat nära en Pogo 40 eller?
Detta blev utfallet:
1.58 kanske inte är så högt ändå för en Open 40? I övrigt är det ju bara en båt som bryter trenden något och det är ”Blur”. Vad drar ni för slutsatser av det?
Sorry… Hade glömt kopiera en formel i excel… (för First 40.7)
Har också lagt till J/109 och First 31.7:
First 40.7 1.34 1.34 0.00
J/109 1.30 1.30 0.00
First 31.7 1.23 1.19 +0.04
Hmmm, intressant att polarerna för First 40.7 och J/109 stämmer exakt med respektive LYS-tal. Visserligen vet jag inte hur dessa polarer stämmer med verkligheten och jag vet inte hur väl båtarna seglar upp till sitt LYS men ändå…
Apr 16, 2008 @ 18:48
Ja vad säger man, på bogen som bilden visar seglar den säkert upp till det, frågan är vad den kryssar upp till ? Trots allt fortfarande 40fötter…
Apr 16, 2008 @ 18:56
urk……
Apr 17, 2008 @ 07:17
Nyckeln är att hitta rätt trim på kryssen. Fransmännen har egentligen inte brytt sig om dessa vindvinklar utan har medvetet sytt bukigare segel för undanvind. Alla som tror att den är chanslös på kryssen kanske får sig en tankeställare när vi är klara med vårt trim-arbete. Det gäller att nöta och testa!
Jocke
4 Oceans
Apr 17, 2008 @ 08:31
Man kan jämföra med Expressens utveckling. När den kom så skrev Båtnytt att den var omöjlig att segla vid vindar över ca 10 m/s. På bilderna från One-of-a-kind (1979?) så broachar den vilt både på kryss och undanvind. Nu drar de i ett par “snören” och tuffar vidare.
Apr 17, 2008 @ 18:50
Jag tyckte att 1.58 såg lite väl högt ut för en 40-fotare. LYS är ju båtens prestanda på en cirkelbana så jag testade några olika polardiagram i ett routingprogram. Jag började med mitt ojusterade polardiagram från mitt ORC Club mätbrev för min Elvström 717, där den inte mäter lika bra som i LYS, i alla fall inte i jämförelse med andra båtar. Nästa båt ut var Peters gamla Nova ”Blur”. Då Peter verkar gilla sånt här med instrument och polardiagram antar jag att hans polarer stämmer exakt med verkligheten, eller iaf med Peters verklighet (den kanske skulle gått att få ännu mera fart på?). Sedan hittade jag ett diagram på en First 40.7, om detta är för den grunda eller djupa kölen vet jag inte och jag vet inte hur en sådan mäter i LYS med 1.32-1.34, men det kan säkert någon annan svara på. På Pogo 40 hittade jag inget men jag hade ett från en Open 40 ”Fuji Film” som jag fotade när den låg här på Marinan i Puero Calero, så jag tog och stoppade in det i datorn också, borde ju vara hyfsat nära en Pogo 40 eller?
Detta blev utfallet:
Båttyp, LYS-polar, LYS-tabell, Diff
Elvström 717 1.19 1.16 +0.03
Albin Nova ”Blur” 1.14 1.15 -0.01
First 40.7 1.29 1.32 -> 1.34 -0.03 -> -0.05
Open 40 ”Fuji Film” 1.64 1.58 +0.06
1.58 kanske inte är så högt ändå för en Open 40? I övrigt är det ju bara en båt som bryter trenden något och det är ”Blur”. Vad drar ni för slutsatser av det?
Apr 18, 2008 @ 00:24
Sorry… Hade glömt kopiera en formel i excel… (för First 40.7)
Har också lagt till J/109 och First 31.7:
First 40.7 1.34 1.34 0.00
J/109 1.30 1.30 0.00
First 31.7 1.23 1.19 +0.04
Hmmm, intressant att polarerna för First 40.7 och J/109 stämmer exakt med respektive LYS-tal. Visserligen vet jag inte hur dessa polarer stämmer med verkligheten och jag vet inte hur väl båtarna seglar upp till sitt LYS men ändå…
Någon som vet om detta stämmer?
Apr 18, 2008 @ 06:30
Welcome to the Twilight Zone :-)
Vilken vindstyrka kör du med?
Apr 18, 2008 @ 09:11
Vad är det för Excel program?
vad mäter en Express och Contrast 33 (som liknar Nova men har en pinne högre lys) ?
Apr 18, 2008 @ 18:21
Om du har polardiagram för vindar mellan 2-8 m/s så kan jag räkna ut vad “Polar-LYS” hamnar på.