Skip to content

18 Comments

  1. Clifford
    Apr 19, 2008 @ 21:27

    Himla bra fråga.

    Reply

  2. Kalle
    Apr 19, 2008 @ 23:01

    Ta en liten titt bland de som inte är pensionärer. Kanske det finns någon?

    Vem i sverige har fått fram en segelbåt under de senaste 3 åren som sålts i mer än 100 exemplar?

    Idag tas inte en båt fram av en enda person/konstruktör som förr utan det är en hel massa folk inblandade oftast ledda av en mycket duktig drivande projektledare.

    Reply

  3. PeterK
    Apr 20, 2008 @ 00:21

    Denna fråga slår verkligen huvudet på spiken i ett mer långtgående perspektiv än vi idag kanske anar.

    Eftersom produktionen av båtar i Sverige idag är minimal (troligtvis pga det höga kostnadsläget) konstrueras och designas det inte någon större mängd båtar i Sverige. Sverige har därför inte längre kanske någon “ledande båtkonstruktör” under 40år (eller 60??).

    Framtiden tror jag ser än mer dyster ut då de konstruktörer som upplev lokal produktion lägger av och återväxten är 0 (zero – nill).

    Visst, produktionen kan ligga varsomhelst i världen och designen kan göras här hos oss säger vän av ordning (enligt skolboken) men jag tror inte det är så enkelt. Produktionskapacitet på hemmaplan föder känsla och kunskap som är ovärdelig och skapar möjligheter till exprimenterande och utveckling.

    Nu börjar det produceras båtar i Asien, förvisso designade av européer och amerikanare, men eftersom examinationen av ingenjörer från ex kinesiska universitet de närmaste åren överstiger den totala mängden verksamma i Europa tror jag vi kan på kort tid se någonting mycket spännande hända.

    Då kan vi inte längre slå oss för bröstet och säga; Vi designar och de får producera !!!..

    De kommer i stället och säga; Vi designar för US$ 8/tim och bygger för US$ 3/tim så får de konsumera……

    Frågan blir då vad skall vi, i den sk gamla världen, göra??

    Hur länge kommer de tyska och franska varven stå emot produktion i asien? Någon som vågar betta? 5-10-15år???

    Enda någorlunda heta idag tycker jag är Ocke Mannerfelt……

    Det borde inte behöva vara så. Vilket ansvar tar industrin med Findus…F-låt Nimbus och Orustvarven???

    Reply

  4. HenrikB
    Apr 20, 2008 @ 07:23

    Hasse Leander igen!

    Han ritar idag Malös båtar, min gissning är att dom sålts i betydligt fler än 100 ex över hela världen.
    Dessutom har ett gäng one-off:er lämnat Hans ritbord, även på senare år.

    Reply

  5. Siren
    Apr 20, 2008 @ 08:27

    Kanske finns i Finland
    Stråhlmann Yacht Design
    http://www.finnyachts.fi/cms/?p=p_25&sName=finn-flyer-41-cr–club

    Finns det i Finland så borde man väl kunna göra det i Sverige:
    Nya Comfort 39 är ju svensk design.

    Reply

  6. Erik B
    Apr 20, 2008 @ 08:30

    Kåre Ljung som jobbar ihop med Marström. Han fanns bakom affischnamnet Lombard när SeaCarten togs fram, han ritade Paschkes 90-fotscatta, han ritade nya M32, han dimensionerar master åt världens hetaste seglare osv…

    Reply

  7. Clifford
    Apr 20, 2008 @ 10:54

    Håller med, de stora affischnamnens tid är nog förbi. Det finns ett antal duktiga personer och gör grovjobbet men de syns inte riktigt, tex Fredrik Forsgren som väl gjort det mesta på Maxi 1050. Kåre Ljung är väl egentligen aerodynamiker?

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Apr 20, 2008 @ 11:53

    Stora affischnamn runt 35 är väl typiskt Juan K och Jason Ker!

    På SA diskuterades vilka konstruktörer/team som var heta just nu. En del klassiska, men många runt 40 som tillkommit under de senaste 10 åren.

    Mark Mills
    Tony Castro
    Studio Felci
    Reichel/Pugh
    Farr
    Freers
    Tripp
    Juan K
    Nigel Irens
    VPLP
    John Corby
    Jason Ker
    Judel/Vrolick
    Johnstone
    Botin/Carkeek
    Finot
    Jim Antrim
    Alan Andrews
    Tim Kernan
    Ceccarelli
    Rob Humphreys
    Steve Thompson
    Jim Donovan
    Billoch
    Kevin Dibley
    TrucDesign
    Paul Bieker
    Julian Bethwaite
    Marc Lombard
    Morelli-Melvin
    Brendan Egan
    Seb Schmidt
    Owen/Clarke
    Tony Castro

    Reply

  9. fastisfun
    Apr 20, 2008 @ 13:05

    Om vi vidgar begreppen och även inkluderar konstruktörer och inte bara designers.. Måste gänget runt Marström ligga bra till. Torbjörn Linderson måste väl också nämnas då?

    Reply

  10. Ordmärkaren
    Apr 20, 2008 @ 20:13

    Tony Castro måste vara en bra kille, typ dubbelt så bra som alla andra ?

    Reply

  11. Mats
    Apr 20, 2008 @ 20:59

    Ni kan inte gå förbi Stefan Qviberg. Enbart 40 fotaren finns i bra många fler än 100 ex.

    Reply

  12. Öresund Regatta, Anders
    Apr 20, 2008 @ 23:05

    Du missade ju Simonis and Voogd med bland annat Max Fun båtarna, Luddes Nicorette och de nya Dehler båtarna. Skärpning! :)

    Reply

  13. Peter Gustafsson
    Apr 20, 2008 @ 23:24

    Som sagt, inte min lista. Men du får väl flagga upp på SA att de glömt dem :-)

    Lite underligt att vi har arkitekter, modeskapare, industridesigners, reklamare som är internationellt stora. Men inom båtdesign, ett område där vi har en lång, lång tradition verkar det vara mycket tunnt.

    Synd.

    Reply

  14. Öresund Regatta, Anders
    Apr 20, 2008 @ 23:53

    Insåg för sent att det inte var din lista. Läste inte så noga…
    Jag är personligen lite förvånad över hur konservativ branschen är idag. Särskilt de större varven. Jag tror inte varven har råd att satsa på okända designers.
    Arcona varvet tycker jag har gjort det ändå och lyckats.
    Dehler tycker jag sticker ut med Simonis and Voogd. De har ju satsat på fräscht blod i nya serien.
    De svenske var ju stora med IOR regelns ton-klasser. Vad ska de nya förmågorna satsa på? Vilka motsvarande havskappseglingsklasser finns idag? Med samma prestige och möjlighet för genombrott för designern?

    Reply

  15. Sillstryparn
    Apr 21, 2008 @ 06:55

    Dagens designkontor kan närmast liknas vid koncerner.
    Skall man lyckas idag, lär man börja hos någon av “de stora” och sedan starta eget.
    Det var ju lite annorlunda på 70-talet när man ritade båtar med papper och penna och inte behövde en hel forskningsavdelning för kölar och bulbar, materialexperter osv. Idag är båtdesign ett lagarbete.

    Reply

  16. PelleL
    Apr 21, 2008 @ 12:41

    Är det inte snarare så att en designer på uppgång behöver en hemmamarknad av ägare som bygger och seglar oneoff-racers? Vi har ju inte sett sånt i sverige i någon större omfattning på senaste 20 åren så det är kanske inte förvånande att yngre designers (eller konstruktörer vad nu skall kalla dom) inte kommer fram.

    Reply

  17. Peter Gustafsson
    Apr 21, 2008 @ 21:44

    Vill man vara lite cynisk kan man ju hävda att det inte hänt så mycket de senaste trettio åren. Hetaste klasserna är fortfarande 606 och Express. Peter Norlin är skarpaste konstruktören, och hans konstruktioner dominerar fortfarande breddseglingen…

    Reply

  18. PelleL
    Apr 22, 2008 @ 09:28

    Det behöver man väl inte vara cynisk för att hävda…..det är ju sant …..=) Frågan är väl varför?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.