Close
Skip to content

17 Comments

  1. Bosse F
    Mar 17, 2020 @ 19:05

    Varför inte vattenballast?
    Ett par vattentankar, några ventiler och en pump så är det full crew på railen hela tiden!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 17, 2020 @ 19:34

      Tänker att den kanske är lite smal för att få bra utväxling på vattenballast?

      Reply

      • Bosse F
        Mar 17, 2020 @ 20:20

        Märker inte du skillnad om det sitter 5 på railen?
        500 kilo ballast skulle göra enorm skillnad 1,7 meter ut jämfört med en köl när båten kränger 15 grader. När man räknar på det blir man förvånad.
        Få båtar får bättre skrovform vid krängning-om nån.

        Reply

        • KareL
          Mar 17, 2020 @ 21:05

          Scow ;)

          Reply

          • Niclas Isaksson
            Mar 17, 2020 @ 21:36

            En annan sak som jag undrar över är aktern. Den modellen har jag bara sett på Heymans båtar tidigare!

  2. Peter Gustafsson
    Mar 17, 2020 @ 20:41

    Jo, jag vet precis. Och har en “smal” båt :-)

    Jag har ett antal gånger tittat på att köra vattenballast på Blur men kommit fram till att det framför allt hjälper oss i ett register där vi är väldigt svaga. Och kommer att fortsätta vara det oavsett vad vi gör. Även med vattenballast kommer en SunFast 3600 eller JPK 11.80 att slå oss lätt om det blir kryss i 10 m/s eller 100 distans halvvind i mellanregistret. Stabilitet kommer alltid att vara en issue på en smal båt om jag inte kör på en svängköl eller foils 🤪

    Samtidigt ger jag upp den edge jag har i det lätta registret genom en tyngre båt med högre mätetal.

    Därför har jag valt bort det, och på 80% av seglingarna här hemma har jag inte ont av det.

    J/121 har bättre proportioner (samma bredd/vikt men en meter kortare jämfört med Shogun) men även där väljer 50% av ägarna bort vattenballasten trots att det är en kryssrutan på orderblanketten. Där skulle jag valt det utan att tveka.

    Jag tror ganska många av ägarna till den här kommer att se det som en superfin skärgårdsracer med gott om plats i akterkabinerna, och att du och jag som gillar hundratals distans på havet nog hellre hade sett en stabilare design som gick att pressa hårdare på en brant halvvind på havet (och då säkert med vattenballast).

    Reply

  3. Niclas Isaksson
    Mar 17, 2020 @ 21:13

    Hur är tanken med den mycket udda placeringen av kölen? Hur blir balansen? Har inte sett något liknande.

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Mar 18, 2020 @ 13:52

      Kan hålla med Niclas om kölplaceringen men det är säkert uträknat bra!!
      Hela båten med kölplaceringen och skrovprofilen med “mkt skrov” framtill (utan att ha sett spantrutan) inbjuder till folk bak i båten. Eller har jag fel; bärigheten löser det??
      Hur eller hur ser det ut att bli en blixtrande snabb skärgårdsracer!! Tarac 33:a på steroider!!!

      Reply

  4. Sillstryparn
    Mar 17, 2020 @ 22:48

    Riktigt häftig på ritning, men verkligheten avgör.
    Inte helsåld på “stänkskyddet” i fören.
    Tyckte förskeppet på 50’an var för trubbigt: ser vassare ut här.

    Reply

  5. Pelle Fälth
    Mar 19, 2020 @ 09:10

    Säkert rasande snabb och fint byggd båt, Shogun 50 såg mkt bra ut på Allt för Sjön. Men den aggressiva designen tilltalar inte mig, jag tror den har ganska kort “bäst före datum”. Här är en konstruktion från Bob Perry som har mer än 10 år på nacken, den skulle kunna ge Shogun en match; http://www.batbyran.se/Batbyran/FT_13,8.html

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 19, 2020 @ 10:12

      Perrys design är ju tydligt 90-tal (a la Mumm 36) 😃

      I retro-segmentet skulle jag välja en J/145 designad 1999. 8.6 ton på 15 meter båt… Bara att snygga till för och akter så är man hemma. Och byta ut inredningen mot nåt modernare/lättare.

      Jag tror det är en naturlig reaktion på nya designer, men där vi så småningom vänjer oss. Vi ser ju ganska många båtar nu med liknande attribut. Kolla nya Neo 570C som exempel på en aggressiv design:

      Reply

      • Pelle Fälth
        Mar 19, 2020 @ 10:37

        Nja, denna är inte alls lika “ihålig” i förskeppet som en Mumm 36.
        Jag är inte rädd för ny design ( det är nog inte många som är det idag), det jag reagerar på är att det adderas designelement, med tveksam nytta, som skapar ett elakt utseende. Är det nåt som ligger i tiden? Kolla njurarn på på nya BMW eller kylaren på nästan vilken bil som helst, det ser ju ut som om de vill äta upp dig. När vi kommit igenom den pågående krisen gissar/hoppas jag vi kommer att få se lite snällare former igen. Enligt en initierad källa fanns det en designchef på en stor lastbilstillverkare som sa att bra design skall se ut som att den går att köra upp där bak, utan att det gör ont ;-)

        Reply

  6. Jan Muren
    Mar 23, 2020 @ 21:17

    Fin design som blir kul å se på vannet.
    Etter min smak litt tung, både på tur og i race.
    Burde ned til 5800 kg…?

    Reply

  7. Sweet... Aspect 45 - BLUR
    Jul 16, 2020 @ 21:20

    […] Kanske kan vid få se en shoot-out mot Shogun 42.6? […]

    Reply

  8. Nytt från Rosätra... Linjett 39 - BLUR
    Dec 3, 2020 @ 20:20

    […] är jag mest sugen på att se nya Shogun 42.6 som byggs på samma varv […]

    Reply

  9. Wrap Up 2020 - BLUR
    Dec 26, 2020 @ 13:40

    […] sweetaste? Många fina båtar dök upp på radarn 2020. Aspect 45, ClubSwan 80, Mat 13.40 & Shogun 42,6. AC-båtarna så klart. Men får jag bara välja en så blir det nog IMOCA L’Occitane en […]

    Reply

  10. Nya båtar i Skandinavien 2021? - BLUR
    Feb 4, 2021 @ 20:00

    […] Shogun 42.6 – ?? […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.