Sweet… Shogun 42.6

Shogun 50 var ju en av förra sommarens snackisar.

Men där det var lite svårt att avgöra om det var en one-off för en ambitiös ägare/projektledare eller något mer… Men när man nu flyttar ner samma tänk i en mer hanterbar storlek, och som också passar våra vatten mycket bättre, så ser det riktigt roligt ut. Jag är ju, som ni vet, lite svag för smalare skärgårdsracers i modern tappning, och här ser mycket ut att stämma. ClubSwan 42 är väl den båt som tidigare toppat min liusta i detta segment.

Och man borde så klart skippa den symetriska spinnakern – även om den säkert är rätt för bansegling i Sandhamn 😃

Allt är inte klart, utan man är tidigt i designprocessen (chans att tycka till). Man planerar att starta fräsning av formar i maj.

Den här vill vi ju provsegla.

Shogun 42.6 är en normbrytande design för en bredare målgrupp. Den kommer bli en lika kompromisslös båt, både i design och prestanda, som Shogun 50 men mot en större grupp av seglare. Byggd och ritad av ett team med över 60-års erfarenhet av att utveckla både familj- och kappseglingsbåtar är Shogun 42.6 framtagen med det bästa från båda världar – i en sportig och läcker design.

Seglingsmässigt kommer Shogun 42.6 tidigt lägga sig på de snabba linjerna i skrovet och är ritad för att med lätthet stanna där, vilket markant höjer prestandan på seglingen. Vilket påminner om en Maxi 72, speciellt i akterskeppet. Oscar Södergren förklarar, ”Vi har inte behövt följa några regler och kan därför skapa vårt eget designspråk. Det ger ett större utrymme att hitta nya och unika lösningar för att förbättra seglingsupplevelsen, båthantering och fart. Man gör det ofta för superyacht-klassen men sällan på båtar under 60 fot.”

Shogun 42.6 kommer bli sofistikerad både exteriört och interiört. Inredningen blir i samma stil som i Shogun 50, men mer traditionell med förpik. Bordet kommer dock sitta framför masten, så den bryter fortfarande något mot normen även i inredningen.

Nya Shogun 42.6 är mycket mer extrem och kommer ha högre prestanda än det mesta som finns på marknaden. Möjligheten att konfigurera båten efter individuellt användningsområde och pris är det som gör att båten blir intressant för en större målgrupp – den kan möta behoven från olika typer av seglare. Man ska kunna bygga på med tillval efter smak. Alternativet att välja köl och rigg mer anpassad för familjesegling kommer finnas. Den grunda kölen blir 2,4 m djup och den riggen kommer ha vanligt häckstag, allt för att göra båten användarvänlig för semestersegling. Väljer man den djupare kölen på 2,7 m och standardriggen med dubbla bakstag kommer båten fortfarande vara lättseglad och väl anpassad för double-handed. Flera tillval och lösningar som till exempel ankarspel både i aktern och stäven kommer finnas. Inget kommer dock att kompromissa den sportiga designen av båten.

Prisklassen för en välutrustad båt kommer ligga vid 9 Mkr inklusive moms.

Preliminära siffror:

LOA = 13.02 m
LWL = 12.30 m
B Max = 3.716 mB Max
DRAFT = 2.70 / 2.40 m
Displacement light ship = 6334 kg
Sail Area (Main+Jib) = 116.55 m2
Main = 62.75 m2
Jib = 53.8 m2

RM @ 1deg. Light = 213 kgm
RM @ 25 deg. Crew on rail = 5373 kgm
RM @ 25 deg. Full load, Crew on rail = 5507 kgm
RM @ 60 deg. Max RM Full load, Crew on rail = 7283 kgm