Skip to content

13 Comments

  1. Olsson
    Apr 22, 2008 @ 12:28

    Gött, inredningen ser precis ut som en X-79!
    Mer ska det inte va :)

    Reply

  2. Anders
    Apr 22, 2008 @ 12:39

    Perfekt cruising lådda för västkusten och snabba sprintar över till några danska Hof…
    Och lagom för två!

    Reply

  3. Erik B
    Apr 22, 2008 @ 13:23

    Min syster har en Fabola Campus 6.3 och där har fällkölen visat sig mycket bra vid hamnmanövrering. Visserligen ger den ett visst djupgående (ca halvmetern) men den hindrar också avdriften bra vilket inte blir fallet när man hissar upp kölen.
    Fällkölen ger stora krafter på mekanismen när man ska fälla upp kölen men ger också ett bra skydd vid ev. “felnavigering” eller kontakt med “flytstenar”.
    En köl som hissas upp helt fungerar bra om man ska traila båten men kan vara känslig vid bottenkänning….

    Pogo 10.50 verkar vara en jättefin båt och det är kul att den nu kommit i sjön drygt två år efter releasen på Parismässan 2006.
    .
    ps. Är 6.3, 9.50 och 10.50 inhämtat från dataversioner och här för att stanna?

    Reply

  4. Olsson
    Apr 22, 2008 @ 13:41

    Är väl ingen som tar upp kölen när man ska lägga till?! Hur skulle det se ut om man fällde kölen precis när man kommer inplanande i Smögens hamn och båten blir vek som en 49ers. Skulle bli ett jävla hallabaloo på bryggan ;)

    Reply

  5. Ric.
    Apr 22, 2008 @ 14:05

    Erik,
    När det gäller 9.50 och 10.50 så står det ju för längden på båtarna så det är väl inget konstigt i det. Meter och fot har ju alltid var de vanligaste siffrorna i båtbeteckningen (på Fabolan diffar det ju några decimeter).
    Olsson,
    Kanske är grymt att fälla kölen på t.ex. undanvind i lättvind.. även om det mest är ut ur Smögens hamn vi seglat spinnaker.. Det brukar dock alltid vara uppskattat.
    Vad man hört så verkar Structures utvecklat en nyare version av maskineriet för kölfällningen som det inte vill gå ut med ännu. T.ex. så fick Seilmagasinet inte fota utseendet när de skrev om båten i årets nummer tre. Där finns dock en bra bild på kölen (1.05 – 2.83 m.). Inte bara kölen utan även spryhooden skall funka i råa norden och tydligen bli rymlig och gå långt akteröver i uppfällt läge. Låter lovande hela konceptet, skall bli intressant att läsa om huruvida kölen är något sånär lika effektiv fartmässigt som en racig T-köl à systerbåten Pogo 40. Enligt vad jag hört från Structures skall båten vara mycket stabil och med en bredd på 3.9 m. och med drygt 1100 kg. av totalt 3600 i en 2.83 m. djup köl så är jag böjd att hålla med osett. Beställ den med kompletterande spinnakerutrustning, svängbart bogspröt och fatheadstor så är drömbåten klar!

    Reply

  6. PeterK
    Apr 22, 2008 @ 15:25

    Olsson; Det finns mer i livet än Smögens hamn…;-)
    Hon verkar otroligt fin och väcker ett riktigt vill ha begär !!!!

    Reply

  7. Emil
    Apr 22, 2008 @ 17:13

    Fin båt!
    Nån som kan förklara poängen med att ha en storskots-pod på en 40 fotare?

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Apr 22, 2008 @ 17:32

    Är det inte så att det blir ett bra ställe att ha livflotten, plus att man kan ha den som fotstöd i en ganska bred brunn… Ser väl likadant ut på 40:an?

    Reply

  9. Richard
    Apr 22, 2008 @ 22:27

    Det här känns som rätt storlek för mig. Pod? Jag trodde det var ett bord att ställa groggen på.

    Reply

  10. Ric.
    Apr 22, 2008 @ 22:28

    Lådan för livflotten är inte obligatorisk utan eftermonterad, så med den gör man som man vill. Men många hävdar att den är välkommen på offshoresegling med lite besättning – även utöver säker placering av flotten – för att krympa de väldigt stora ytorna i brunnen.

    Reply

  11. Leif
    Apr 23, 2008 @ 11:15

    Väldigt mycket “vill ha” här. Kostnad?

    Reply

  12. Olsson
    Apr 23, 2008 @ 16:10

    Leif:
    Pogo 10.50 price list
    http://www.pogostructures.com/?m=7&s=5&l=en
    Total including VAT (19,6%) 138 987 €

    Reply

  13. Charly
    Apr 29, 2008 @ 14:42

    With this boat it is really easy to go for a fast ride and really comfortable.
    For people who want to discover this fantastic boat, the N°2 of Pogo10.50 is available for renting in South Britany (close the shipyard Structures).
    To sail to the islands, Glenan achipel, pretty rivers, and fast cruising boat contact Charly on info@viniloc.com +33612941900

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.