

Related Posts
Nominerad 🙏
Jag är tydligen nominerad som “Årets Havskappseglare” på SHF. Ni får gärna rösta här. Rent sportsligt så skulle jag säga att Jörgen och Rasmus Rosengren som vann EM i Doublehanded ligger bäst till. Gäller priset att ta sig utanför komfortzonen så har jag gjort vad jag kunnat 🤣 Bägge dessa race gav mersmak. Jag lärde […]
MAT 1220 Karukera till Oslo
Man funderar ju alltid på vad som är nästa båt, och ett alternativ är att hitta något som är lite mer stabilt offshore än en J/111. Och det är ingen hemlighet att jag gillar Mark Mills designer. Så när man får chansen att transportsegla en MAT 1220 så tar man den. Designen sticker ut när […]
12 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Apr 29, 2008 @ 19:57
Kul och se att de har förstått fördelarna med fathead.
Så här kommer alla moderna storsegel att se ut i framtiden.
Apr 29, 2008 @ 20:37
http://www.youtube.com/watch?v=GfsIgb8iIqk
Spana in detta..
Apr 29, 2008 @ 20:41
Cool. Tack. Lade in den ovan.
Apr 29, 2008 @ 21:41
Foilers är riktigt coolt men den här tycker jag inte verkar vara något under av hydrodynamisk förfining. Tyvärr tror jag inte det kommer att bli något för oss vanliga dödliga…fysikens lagar gör tyvärr att en foiler blir fruktansvärt viktskänslig så det är bara autoklavbakad kolfiber och slimmade besättningar som gäller men jag tycker absolut dom borde byta ut finnjollen mot en Bladerider på OS.
Apr 29, 2008 @ 23:02
Jag samlar på segelbåtar så naturligtvis äger jag en bladerider och fast jag nu har börjat lära mig att segla den så har jag svårt att förstå att det faktiskt funkar, men det som gör Bladerider så åtråvärd är dock att den ser så förbannat cool ut, så även om dessa Schweizare fått en så komplex båt att funka på detta sätt så kan jag inte fatta tycke för den för att dom lyckats göra DET så vansinigt ful. Eller är det bara fördommar som säger att Schweizare ska hålla på med kor och ost och sånt.
Apr 29, 2008 @ 23:11
De är väl ganska bra på att driva banker också…
Någonting säger mig att bladeridern kör i cirklar kring den där? Eller finns det någon anledning till att större skulle vara snabbare? Framförallt inte om man måste lasta på massa gubbar…
Apr 30, 2008 @ 08:25
C class cat gubbarna testade foils och kom fram till att det inte lönade sig för deras båtar. Bladerider har ett segel och en gubbe. Det blir oerhört mycket mer komplicerat med fler a varje. Det är ju farligt också, man kan ju slå sig. Jag är oftast helt blåslagen efter lite segling med Bladeridern.
Apr 25, 2012 @ 09:51
Segling med foiler ser ut att ha framtiden framför sig.
Dock verkar det bli mer komplicerat att ha den klassiska foilen i rätt läge när man seglar i grovsjö då den vanligaste foilen är tänkt att fungera “submerged” .
C-Fly har en annan typ av foiler, verkar fungera i grovsjö, kan dom vara på rätt väg ?
http://www.c-fly.co.uk/
http://www.youtube.com/watch?v=MHhWQ64Uqt8
Apr 25, 2012 @ 16:11
Kan inte påminna mig att jag sett bilder på mothar i sjögång. Foilsegling kanske bara är till för plattvatten? Iallafall när framfoilen (som för mothen) regleras med ett känselspröt som känner av skrovets höjd över vattnet. Kan nog bli ryckigt och en effektiv broms i vågor? Finns det nån video på moth i vågot?
Apr 25, 2012 @ 16:23
Är väl som en isjakt i 80 knyck, även om det går riktigt fort så finns inte samma fartkänsla som att segla en t.ex en Maxi77 i 12 knop.
Apr 25, 2012 @ 17:41
Video med mothsegling i vågor
http://www.youtube.com/watch?v=8f9DFguxo5s&feature=player
Sjukt kul men lite svårare än när det är plattvatten.
Apr 25, 2012 @ 18:14
Ngt svårare :)
Denna rulle visar lite fler oönskade dyk http://www.youtube.com/watch?v=twwQ1N-rttQ&feature=relmfu
Vill man sedan segla lite längre som över atlanten blir de nog rätt ansträngande ?
Skalar man därtill upp båten sö blir inte dykningarna roligare jmf http://www.c-fly.co.uk/about_ocean.html