Happening Nynäs
Nynäshamns Segelsällskap fortsätter att hålla sig framme. Killar som Partick Lindblom väljer att parkera sin Mumm där och nu verkar man ta initiativet inom IRC-racing.
Först på Landsort Race som har double-scoring med LYS (man kan alltså segla IRC men få ett resultat i SweLYS för att vara med i Stockholm LYS Cup. Sedan Matrisen IRC RM i samband med höstregattan.
Way to go!
Landsort Race, 14–15 juni
Bana/bantyp: Distanskappsegling i utskärgård. 80 distansminuter med Gustav Dahlén som sydligaste utpost. Vissa förhöjda säkerhetskrav. Klasser: LYS och IRC. Senaste anmälan: 9 juni.
Nynäs Höstregatta, 6-7 september
Matrisen IRC RM
North Sails ORC Int. Cup
Speciellt samarbete mellan NSS och Havskappseglarförbundet. Vi välkomnar även övriga kölbåtar. Bana/bantyp: Kryss-länsbana på lördag, distansbana (ca 4 tim) på söndagen. För IRC RM tillkommer en Lång Distansbana (ca 7 tim) på fredag eftermiddag. Klasser: ORC International, LYS, Entyp (om minst 5) samt IRC. Senaste anmälan: 1 september
Här är en rapport från Landsort Race förra året:
Tretton båtar med sammanlagt 56 besättningsmän var eniga. Den återuppståndna regattan Landsort Race blev en succe. För flera en efterlängtad träning inför Gotland Runt och annan havskappsegling. Först i mål och även vinnare enligt handikappsystemet blev Kjell Enbom i Rabalder, en nästan ny Dehler 34DD från Trosa BK. Kjell med besättning gratulerades av konkurrenterna till suverän segling och en segermarginal om nästan 30 minuter i omräknad tid.
Mindre marginaler och mer spänning blev de mellan platserna därefter. Tvåa kom NSS:aren Fredrik Hedlund i Digitus, en Wasa 360 omkring minuten före Jose Paavola från Trosa i Chanet, en Birdie 32:a. Nynäshamnarna Stefan Oscarsson och Björn Collin tog platserna därefter före sexan Kjell Nilsson från Underås BK.
Vädergudarna gav seglarna de bäst tänkbara förhållanden. En mjukstart med svag vind när fältet gav sig av 19:50 på fredagskvällen. Därefter gradvis ökande runt banbenen till upp emot 10 – 15 m/s. Målskottet gick vid målet i gästhamnen redan 8:13 på lördagmorgonen efter endast 12 timmar och 23 minuters segling för första båt. Banlängden över 60 NM. Seglad distans blev omkring 75 NM.
Första rundning var fyren/ön Skrapan därefter rundning vid ögruppen Grän (Västerskär), följt av ett långt banben ända till rundning av Gustav Dahlén (fyren ost Oxelösund). Därefter återfärd med rundning av Öja och Norra Stegholmen före målgång vid norra gästbryggan.
Trots att seglarna skulle segla mer än tolv timmar var de flesta mycket alerta redan i starten på Gårdsfjärden. Flera nosade på linjen, utan incidenter, och höll god fart redan när skottet gick. Bäst iväg var trion Anders Matson från Klintens BK med Elanor, Kjell Nilsson från Underås BK med Grand Place samt hemmaseglaren Rickard Björkman från NSS med Lättbris.
Under resans gång har sedan vissa positioner förstärkts medan en hel del spännande omkastningar också förekommit. Jose Paavola (3:a) och Magnus Larsson (7:a) skiftade positioner mot varandra ett flertal gånger och hade en spännande fight ända in i mål. Magnus vann finishen med 4 sekunder men förlorade trots allt i omräknad tid eftersom hans Lys-tal var högre.
Ett annat nervpiller var när Ulf Sjöholm i fältets snabbaste båt kämpade för att också bli först i mål. Den suveräne segraren Kjell Enbom satte dock P för de försöken och skar mållinjen 9 minuter före Ulf. Ulf kommer igen nästa år.
Seglarna i mål kunde sköta eftersnacket med After Sail – hamburgare på klubbhusets soldränkta verandor. Återigen konstaterade man att Landsort Race var en mycket lyckad och välkommen regatta.
Niklas
May 2, 2008 @ 07:13
Jag kan instämma med att Landsort Race är en trevlig segling. Jag har seglat ett flertal gånger, det var dock innan Tango. Då seglade vi med en X-95 och spikade tre år i rad. Jag jobbar på att finnas på start även i år. Nån som har en lämplig båt att låna/hyra ut? niklas@tangosailing.nu
Patrick
May 2, 2008 @ 09:57
Bra att du ger NSS uppmärksamhet i deras satsning, Peter!
Även i Nynäs Höstregatta blir det double scoring vilket gör att vi som har dubbla mätbrev får poäng både i IRC RM och i ORCi-cupen. Observera att regattan för IRC RM är utökad med en distanssegling på fredag kväll. Det krävs ju sex seglingar för ett RM så det är dels denna distanssegling och så har man utökat till fyra banrace på lördagen från tidigare års tre.
Det blir en intensiv och kul helg!