SweLYS | mätbrev 2008
Äntligen kom årets mätbrev. Antar att alla har fått sina lagom till Lidingö Runt?
Nu har vi landat på 1.30 vilket är samma som alla andra J/109 i vår del av världen, vilket ju kan kännas naturligt.
Några fler som har fått sina LYS justerade inför årets säsong?
Vore det förresten inte naturligt att SSF hade en sammanställning på alla mätbrevsbåtar?
May 9, 2008 @ 11:11
Din båt är lika snabb som en Corby 33a alltså.
May 9, 2008 @ 11:16
Den är ju två fot längre?
May 9, 2008 @ 11:26
Det är ju smickrande. Jag har hört att Corbys är jättesnabba ;-)
May 9, 2008 @ 11:36
Att offentliggöra dessa mätbrev vore inte så dumt. Vem lämnar in en motion till sitt distriktsförbund?
Borde väl funka ?
May 9, 2008 @ 13:11
Norlys har lagt alle målebrev ut på en webside.
http://www.seiling.org/baat/index.do;jsessionid=6DD729A7F09738D845931F28E28738CA
Her kan man søke på båt type, båtnavn eller seilnummer. Veldig kjekt også for arrangører.
K@
May 9, 2008 @ 13:50
Lite J-fundering. Är det inte ganska märkligt att en numera ganska gammal konstruktion som J 105 bara har en pinne lägre?
Är det för högt på 105:an eller för lågt på 109:an eller helt enkelt rätt?
Vore jättebra med uppgift om alla “mätbrevsbåtar”.
May 9, 2008 @ 14:32
Tror vi kan spekulera till döddagar huruvida LYStalen är rätt eller inte.
Det är ju inte så enkelt som att titta på båtlängd, segelyta och Depl.
Finns ju andra parametrar som är minst lika viktiga såsom kölens vikt i procent, konstruktionsår och mest viktigt hur lyckad är konstruktionen som ju styrt inte bara av vem som konstruerat utan även ibland lite tur/otur i hur väl alla detaljer passar varandra i detta komplexa redskap.
Finns det någon därute som tycker sig vara en överdängare på att bedömma båtar så rekomenderar jag denne att söka till LYSkommitten.
Fick också mitt mätbrev idag och där stod 1.30 med spinnaker och jag planerar segla Gennaker så enligt Kjell och SWELYSreglerna seglar jag då på 1.29 i vår Värmlandskonstruktion från 1999.
May 9, 2008 @ 15:28
Märkligt att inte SSF har resurser att lägga ut IMS/ORC/LYS-brev på
Patrik, är det med eller utan nya stäven?
May 9, 2008 @ 15:45
Med nya och korrigerad LVL.
May 9, 2008 @ 15:53
ORC-breven finns faktiskt här: http://www.ssf.se/tk/PDF/cert2008.asp
Det är dock riktigt att dom var borta ett tag förra året pga. av diverse strul men avsikten är att dom skall finnas.
May 9, 2008 @ 16:01
Och i Finland har man sammanställt dem så här. Det kan ju vara ett första enkelt steg? Sedan kan man lägga ut de enskilda certen. Jag ser inga nackdelar med en ökad transparens kring detta.
2007 fanns det 492 LYS-mätbrev 2007, varav 149 var nya då. Har någon koll på hur många vi har nu?
Enligt länken ovan har vi 35 båtar med ORCi-cert. Borde tillkomma en hög inför EM.
En alternativ ORCi-spaning är vilka det är som får det svårast i det här gänget:
FARR 40, HAPPY = 535.8
X-41, OXYGEN = 564.4
SINERGIA 40, DATACOM = 584.2
IMX-40, DU SOLEIL = 587.5
Kuriosa är att Pogo 40 fick 515.9 i ORC Club…
May 9, 2008 @ 16:25
Dennis,
även i IRC diffar det 1% mellan J/105 och J/109. De som seglat bägge säger att J/109 är snabbare framförallt i lättvind men att J/105 (som ju väger 3.5 ton i stället för 5.0) rinner iväg som fasen på undanvinden när det börjar blåsa.
J/105 är förresten en perfekt shorthandedbåt med 44% av vikten i kölen.
May 9, 2008 @ 16:57
Googlade lite och hittade Corby mellan 1,018-1,044. Vet ej vad som hände med den höga IRC-talen kom till iår. Ifjol låg de på upp till 1,034. Det är väl inte så stor skillnad till J/109:an?
May 9, 2008 @ 17:26
Jag har inte fått mitt mätbrev (skall mätas flytlägen i morgon), men gissningen just nu är att vi hamnar på 1.030-1.035.
May 9, 2008 @ 19:50
Patrik;
Hur kan det vara att du får en pinne lägre med gennacker än med spinnaker?
BOrde väl vara samma eller t.o.m mer med gennacker som val när den maxas är större än största spinnaker.
May 9, 2008 @ 20:02
Nya SWELYSreglerna säger så, SE:
http://www.ssf.se/tk/doc/lys.pdf
läs under C.3.8.1e)
Nej en Spinnaker är större, frågan är om man bär en så stor segelyta och där har jag gjort mitt val då vi alltid är för få ombord.