Puma Boys
Jag var idag förbi Långedrag för att träffa herr och fru Rahm och få en uppdatering på svensk matchracing. Ett lite anspråkslöst arrangemang, men vi har bra besättningar på både herr (Hansen, Berntsson, Holmberg, Rahm) och damsidan (Rahm, Axhede, Kjellberg) och dessutom är både Match Cup Sweden och Långedrag Womens Cup bland de mest prestigefyllda arrangemangen på respektive tour.
Dessutom så dyker halva världseliten upp på lokala grade 3-regattor som Icebreaker och Spring Cup. Så ni som vill kolla in machracing i världsklass behöver bara släntra ner till Långedrag i månadsskiftet. Dessutom kör fransmännen träningsläger i Långedrag veckan efter. Kul att det händer saker, men tydligen svårt för lokala besättningar att komma med när många stora namn kommer.
Här är ett antal sjyssta bilder från Dan Ljungsvik på Mattias och hans besättning.
Mattias kom hem till Sverige igen förra sommaren, efter att ha seglat med Victory Challenge i Valencia, Spanien i 2 år. Efter OS 2000 i Sydney slutade Mattias med jollesegling och satsade istället på matchracing. Han etablerade sig och sitt lag på World Matchracing Tour innan det var dags för America´s Cup seglingarna i Spanien. I Victory Challenge var Mattias skeppare på sparringbåten samt strateg ombord vid samtliga tävlingsseglingar som Victory Challenge genomförde 2005-2007. Under 2007-års Match Cup Sweden stod laget för den spektakulära avmastningen under sista dagens finalmatcher.
Fokus under årets säsong är att prestera absoluta toppresultat på World Matchracing Tour. Touren består av 9 deltävlingar och är samtidigt VM. Varje skeppare får räkna 6 deltävlingar i jakten på guldet. För oss handlar det om att prestera bra resultat i början av säsongen för att få inbjudningar till de avslutande tävlingarna. För att kunna fajtas i toppen av Tour-tabellen krävs att man seglar minst 6 tävlingar, men det är inte lätt att få inbjudningar, kommenterar Mattias. Årets absoluta höjdare är Match Cup Sweden i Marstrand. Vi känner till Marstrand väl och brukar segla extremt bra inledningsvis under veckan. I år skall vi knyta ihop säcken och hålla samma höga nivå hela veckan igenom, avslutar Mattias.
Säsongsplanering
12-13 april, Ice Breaker Cup, GKSS
21-26 april, Brasil Sailing Cup, Brasilien
31-1 juni, Spring Cup, GKSS
1-6 juli, Match Cup Sweden, Marstrand
15-20 juli, Portugal Match Cup, Portugal
28-31 aug, Danish Open, Fredrikshamn
3-7 sept, St.Moritz Match Race
7-12 okt, Bermuda Gold Cup, Bermuda
dec, Monsoon Cup, MalaysiaSkeppare; Mattias Rahm, 35 år.
Ambitiös seglare som skaffat sig en hel del rutin. Innehar även den viktiga rollen som projektledare. Kan bli lite smått förbannad på sig själv eller domarna under racen!Storsegeltrim; Johan Barne, 44år.
Johan är den rutinerade mannen i laget. Seglade OS för Sverige-92,-96, och 2000. Han är ett geni när det gäller dataprogrammering. Allt som oftast talar han i gåtor!
Genua/Spinnackertrim: Oscar Angervall, 30 år.
Talangfull seglare med stor känsla. Hans stora specialitet är master och han behandlar dem mer ömt än sin egen son. Försiktighet är ett ledord i Oscars liv!Batteri; Daniel Björndal, 32 år.
Viljestark seglare med långa armar. Enormt duktig på att dra i tampar samt att läsa vind. Fäller en och annan komisk kommentar.Fördäck; Fredrik Aurell, 33 år
Fredrik är en allätare inom segling. Han seglar mycket och ofta, och gör det bra!
May 21, 2008 @ 00:07
Onödig kommentar, men jag ser att Mattias Rahm också har problem med Suunton (ringen borta).
May 21, 2008 @ 08:13
Onödig kommentar till….egentligen borde vi göra ett upprop och gå samman i en klagan till Suunto….antar att jag inte precis är ensam om att byta armband för dyra pengar minst en gång om året…
May 21, 2008 @ 13:16
Vad seglar Match-Racing killarna och tjejerna för båtar – är det Swedish Match 40 eller fortfarande Jeanneau One-Design?
Måns
May 21, 2008 @ 13:50
DS37
May 21, 2008 @ 19:42
Tycker Suunto har varit mycket generösa när det gäller garantier och reklamationer. De lagade min klocka utan kostnad när ringen
lossnade . Reklamera så går det säkert bra……
Byta armband vart eller vart annat år får man nog göra med alla plast eller textilband om man badar med dem…
May 21, 2008 @ 23:18
Gött mos gubbar och tjejer i inlägget ovan. Se nu till att dominera i sommar :-)
May 21, 2008 @ 23:44
Angående Suuntos service och kvalitee varierar det givetsvis fall från fall. Men segla jolle med klockan fungerar inte så bra. Och byta batteriet själv, vilket klockan är byggd för och uppmanar till, skall man inte göra. Det jag fick förklarat för mig då jag sänt in den för service var att jag hade förstört klockan genom att byta batteriet själv, kostnad 1000kr plus frakt, nej tack! Att dömma av slitage på skruvarna efter batteribyte hos Suunto plockar de isär hela klockan vid batteribyte. Konstruktionsfel? Skinnbanden höll bättre, dock borde plastbanden göras i lite bättre kvalite.
Jun 21, 2008 @ 17:46
Kör hårt i Marstrand !!!