Skip to content

26 Comments

  1. Anders
    May 20, 2008 @ 22:34

    Vi skall iallafall ha kul med First 45an!!

    Reply

  2. Öresund Regatta, Anders
    May 20, 2008 @ 22:35

    Det är väl inte så mycket att ropa efter.
    8 båtar anmälda till EM så här långt och det är bara tre svenska båtar. Det är nog lättare att hitta ytterliggare tre norrmän som vill segla.
    EM biljetterna reas väl snart ut av svarta börshajarna. Kan man inte segla kan man ju alltid gå på Regattamiddagen. :-)

    1 Mumm 30
    2 X-382 MK Felicia IV
    3 Grand Soleil 37 B&C Team Xtreme
    4 Grand Soleil 42R Alfa Romeo
    5 A35 Claes Brunnhage
    6 X-332 Sport patent3
    7 Vroljik 37 Team Brodina
    8 Sinergia 40 DataCom

    Reply

  3. Ostkustseglare
    May 20, 2008 @ 23:05

    Bättre fart på ostkusten då ;-)
    Över 50 anmälda till Mälarvarvet och dryga 30 till Baggensregattan kommande helg.
    Sedan följer ju Watski2Star med en väldig massa anmälda och Ornö Runt med i dagsläget 142 anmälda

    Reply

  4. Öresund Regatta, Anders
    May 21, 2008 @ 07:36

    Verkar som Sveriges framsida ligger lite efter men bäst är det nog på danska sidan.
    360 är anmälda för tillfället till Fyn Cup i Bogense. :-)

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    May 21, 2008 @ 07:43

    Som jag och Lena Having konstaterade;

    vi bor i seglarmetropolen Göteborg, men för att få kappsegla måste vi bege oss till Fyn, Kiel, Oslofjorden eller Ostkusten. Det suger!

    Reply

  6. Emil
    May 21, 2008 @ 08:13

    Det verkar helt enkelt som att båtägare på västkusten inte är särskilt intresserade av att segla på kapp. Lidingö runt attraherar hundratals båtar med varierande ambitionsnivå, och fin-fina tävlingen Stora Oset race några tiotal?
    Tjörn Runt lever sitt eget liv och majoriteten kommer nog mer för folkfesten och mindre för själva tävlandet.
    GKSS arrangerar i år ett jättemästerskap i havskapp, ORCi EM och andelen gbg baserade båtar som förväntas ställa upp är försvinnande liten. Varför? Varför är tyskar, holländare och finnar villiga att transportera båten i en vecka för att segla i marstrand, gbg båtar uteblir?
    Peter, förstår på din kommentar ovan att du och lena efterlyser seglingar på hemmaplan. Då tror jag två frågor är relevanta:
    1) Hur ser egentligen intresset ut bland övriga båtägare?
    2) Om intresse finns, i vilken form vill dessa kappsegla?
    I Sthlm arrangerar SHF en ostcupsrankingserie som kombinerar ban och distanskör och som är mycket populär. Finns intresse på västkusten att göra en liknande?

    Reply

  7. Anders
    May 21, 2008 @ 09:01

    Fast det är som vanligt, många kommer att anmäla sig sent.
    Jag kommer att segla, och jag känner till ett par båtar till som av ren protest mot GKSS kommer att vänta till absolut sista sekunden för att anmäla sig.

    Reply

  8. Emil
    May 21, 2008 @ 09:03

    Vad är det man protesterar mot?

    Reply

  9. PelleL
    May 21, 2008 @ 09:15

    Den höga anmälningsavgiften antar jag?

    Reply

  10. Patrick
    May 21, 2008 @ 09:38

    Problemet med en sedan “protest” är bara att den leder till att det inte blir några kappseglingar. Vi som har anmält oss tidigt noterar att inga andra hänger på och har vi förstås börjat fundera på om det är värt 1 veckas semester och resor/boende m.m. för att segla mot 8 andra båtar och vi måste bestämma detta rätt mycket tidigare än “absolut sista sekunden”…

    Reply

  11. PelleL
    May 21, 2008 @ 09:47

    Ja tidiga anmälningslistor på nätet är ett tve-eggat svärd. Får man inte rulle på anmälningarna tidigt så börjar folk tveka…….Det var mer spännade förr när man inte visste hur många det var med förrän man kom ner till hamnen….

    Reply

  12. Larsa
    May 21, 2008 @ 09:59

    Hej,

    snart 50 båtar totalt på ORCi SM och Sandhamn Open Hav, det känns bra det!
    Vi ses på havet
    Larsa

    Reply

  13. PelleL
    May 21, 2008 @ 11:09

    Absolut…jag ser fram mot det…=)

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    May 21, 2008 @ 11:53

    Jag tycker vårseglingarna i Stockholmstrakten ser ganska hälsosamma ut. Både Mälarvarvet och 2Star kan anses vara helt nya race för i år, och de samlar 51+71 båtar. Imponerande.

    Lidingö Runt 10/5 = 395 startande
    Mälarvarvet (prämiär) 24/5 = 51 anmälda
    Watski 2Star Baltic (premiär) 28/5 = 71 anmälda
    Ornö Runt 31/5 = 142 anmälda
    ORCi Swedish Championship 5/6 = 23 anmälda
    Sandhamn Open Hav 6/6 = 24 anmälda

    Alltså är det vi västkustbor som inte är intresserade av att kappsegla? Eller är kappseglingarna för tråkiga? Vad är haken?

    Reply

  15. Calle P
    May 21, 2008 @ 13:01

    Jag är intresserad av havskappsegling men inte till de krav som gäller idag. Det är för dyrt helt enkelt.
    Det är billigare för mig att sätta båten på en lastbil till Holland och segla VM änn att segla havskappsegling på västkusten.
    Vad tror ni man väljer då?

    Reply

  16. Anders
    May 21, 2008 @ 13:15

    Emil.
    Man protesterar mot det stelbenta sätt som man tidigare har blivit behandlad på av GKSS representanter. Att man är hopplös på att svara på mail, det finns inget telefonnr till Seglingsledningen osv.
    Jag känner inte till någon seglingsledning som är så svår att få tag på, varken i Sverige eller internationellt.

    Sen ondgör man sig över anmälningsavgiften, men det är en annan tråd, och som jag dessutom inte håller med om.

    Nästa problem med många seglare är att man har någon naiv tro på att har man väl skaffat båten så är det ut och åka. Emil du vet hur själv mycket kringutrustning och förberedelser som behövs. Men många människor är helt enkelt inte villiga att lägga den tid och de pengar som krävs. Då får de helt enkelt ligga kvar vid kajen med en grogg i handen och fina racingsegel på bommen medan vi andra sticker ut på sjön för att roa oss!

    Reply

  17. Stefan
    May 21, 2008 @ 14:36

    Vi tillhör en av båtarna som beslutat att inte segla EM och det beroende på den stelbenthet kring klassindelning som visats. Vi har haft den diskussionen med SHF och KSSS vid tidigare seglingar. Förra året fanns en vilja till indelning men deltagandet i SM blev skral ändå beroende på förläggning i tid och plats tror jag. Årets komprimerade SM lockar mer båtar. Det verkar faktiskt att konkurrensen mellan IRC och ORCI lockar ut fler båtar på banan kul. En liten men dock positiv trend känns här på ostkusten hur den skall föras över till västkusten vet jag inte. Men en sak kan vara att sluta diskuttera och promota LYS jag skulle inte vara lockad av att investera tid och pengar i ett projekt som främst seglade under LYS.

    Mvh
    Stefan

    Reply

  18. Bjørn V
    May 21, 2008 @ 22:03

    Til Calle P
    Det måste vara rimligare at segla f. ex Færderseilasen og Hankø race week i Oslofjorden i stället för at hissa upp båten på en lastebil och åka ner til Holland????? Det kan bli riktigt shysta x99 fält innom räckhåll.

    Reply

  19. MortenK
    May 21, 2008 @ 23:45

    Vi seiler vel alle for fornøyelsens skyld, og å kappseile er for mange selve “rosinen i pølsen”. Men da må det være noen (helst mange) å seile mot, og de fleste av oss synes det er ekstra moro å seile mot seilere som man konkurerer mot ofte. Da har man alltid noen man skal slå eller ikke slippe forbi. Men guys, da må man melde seg på! Få mange båter på startstreken. Vi er akkurat ferdig med en onsdagsseiling her i Bærum Seilforening (Oslo), og der var det i dag ca 35 båter fra X-press opp til X-43 i størrelse. Slik er det hver onsdag kl. 1800, god trening og tette felt. Jo flere som samles for lokal kappseiling, jo flere er det vel som finner ut at de skal satse litt høyere og delta fks. i NORC sine litt tøffere race!

    Reply

  20. Calle P
    May 22, 2008 @ 08:03

    Frågan gällde havskappsegling.

    Ambitionen är att vara med på Hankö Race week

    Reply

  21. .
    May 22, 2008 @ 11:09

    Oresunds Anders- ar inte den rattaandledningen till att du dissar EM att du valt en batleverantor som inte tar fram en skrovfil till din nya bat. Jag tycker att din reaktion pa detta verkar mest vara avundsjuka pa oss som faktiskt har mojlighet\vilja att ta oss igenom alla forberedelser.
    Nar det galler klassindelningarna sa ar det val sa att man bara har en Europa mastare. Att ta fram flera ar for mig som att i lopning ha en europamastare for varje skostorlek.
    Sist EM gick pa Marstrand sa var det 50-60 startande. Anmalningsavgiften var samma (aldeles for hog)
    Man fick fram 1 Europamastare.
    Vi korde heat uppdelade efter batstorlek, och topp 3-4 i varje heat gick till final. I finalen sa fanns det batar fran alla heat\storlekar i topp tio.
    Jag tyckte att detta fungerade bra och resultatlistan speglade val de olika batarnas prestationer under veckan.
    Hur man kommer att gora i Marstrand i aug vet inte jag. Man bestammer kanske det nar man vet vilka team som har resurserna att delta i ett internationellt masterskap.

    Reply

  22. Andreas i Missmatch
    May 22, 2008 @ 11:56

    Hej, ett uttalande från en person som är intresserad men ej tar steget fullt ut….
    Inmätning kostar mycket + anmälningsavgiften.
    Sen kräver det ett engagemang på att aktivera ca 8 personer för att tävla där samtliga vill satsa mot ett gemensamt mål.

    Det är inga pengar man slänger bort om jag vet att jag inte seglar absolut topp i vanliga LYS tävlingar…

    Alltså om det vore billigare -fler deltagare men inte bättre topp…Men fler båtar på startfältet….
    Vi får helt enkelt träna upp oss i Yking cup (västkustens LYS cup) istället och skjuta på premiären för ORC eller liknande större regattor.

    Andreas Swe 9

    Reply

  23. Patrick
    May 22, 2008 @ 20:37

    Så där ja, efter flera veckors stiltje dök det plötsligt upp fyra nya deltagare på ORCi EM. Blur-effekt? Det blev i alla fall ytterligare en svensk båt, Bav 38 Match “Draklunne”. Kul att vi verkar få se gamla HQ Bank också. Antar åtminstone att det är den båten som numera är estländska Audi Sport? Norska Too Aiming First (36.7) och tyska X-41:an Extasy kommer tydligen också. Det börjar likna något.

    Andreas: All respekt för att man fattar beslut utifrån sitt eget teams förutsättningar. Men det är förstås olika. Även om vi inte gör “absoluta toppresultat” på LYS-tävlingar ställer vi ändå upp i mästerskapen. Enligt min uppfattning lär man sig så otroligt mycket mer på dessa seglingar. Förutom att det är tighta fält så är det mycket mer segling i ett mästerskap. På IMS VM körde vi 7 banrace och två havsrace på en vecka. På SM i Sandhamn blir det mycket intensivt och likaså på IRC RM / ORCi-cupseglingen Nynäs Höstregatta.

    Hade vi seglat LYS eller IRC på Lidingö Runt hade vi presterat mycket bra resultat, men i ORCi blev vi 13:e båt och det beror inte på att en M30 “mäter dåligt” som många brukar bortförklara sig med. Det beror på att i den klassen är konkurrensen hård och jag tror därför att det är där vi får den bästa sparringen och utvecklingen. Åtminstone skulle jag själv ha svårt att glädjas över en klassvinst i IRC eller en fjärdeplats i LYS om man vet att 10-12 båtar från ORCi hade slagit en även i dessa klasser. Så det är ingalunda något krav att man “toppresterar” i LYS för att åka på ett ORCi eller IRC mästerskap. Tvärtom kanske ett deltagande i ett havskappseglingsmästerskap gör att ni presterar mycket bättre på efterföljande klubbseglingar? En högst personlig reflektion från min sida.

    Reply

  24. Öresund Regatta, Anders
    May 22, 2008 @ 23:45

    21an
    Det kommer säkert en möjlighet att få en skrovfil så småningom till ORCi för Dehler 34 ägarna.
    EM anmälningsavgiften späder ju bara på de absurda kostnaderna som det innebär att vara med. Motiveringen var ju att regattamiddagen ingick. Trevligt men sätter ribban för deltagande högt.
    Dissar vet jag inte men det faktum att bara 3 svenskar anmält sig tycker jag är märkligt till ett “Europamästerskap” som är öppet. Något står inte rätt till med GKSS tycker jag.
    För övrigt så tror jag att om Svenska Havskappseglingsförbundet hade lagt mer krut på att få igång regionerna så hade det också varit fler på mästerskapen.

    Reply

  25. Andreas i Missmatch
    May 23, 2008 @ 10:41

    Patrick
    Jag tackar för dina synpunkter och tror att du har en poäng, att deltaga o sparra ger resultat.DVS tid på vattnet är avgörande.
    Tål att beaktas….
    Om ej deltagande lycka till med EMet. Kul att det går på hemmavatten. Skall annars dit o kolla….

    MVH Andreas

    Reply

  26. Emil
    May 23, 2008 @ 13:59

    Hej Anders,
    Har du några förslag på hur och var krutet skall läggas i regionerna? Både jag och Patrick sitter som du säkert vet i styrelsen och vi tar mer än gärna emot förslag som vi kan ta upp när det är dags för styrelsen att träffas. Styrelsen arbetar ju för sina medlemmar så all input tas tacksamt emot…

    Emil

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.