Skip to content

21 Comments

  1. Svenne
    May 27, 2008 @ 09:54

    Kommer ihåg vilket liv det var när Pelle P hävdade att Maxi 77:ans skarpa slag var bra för farten. Skulle alltså bara tagit ca 40år innan den konsertvativa delen av båtsläktet han ifatt honom!? Vi får väl se….

    Reply

  2. per
    May 27, 2008 @ 10:11

    mm, likheterna mellan en modern havskappseglare som VO70 och Maxi77 är ju ganska slående. Den runda fören som ryssarna har är ju också gammal skåpmat. PelleP ritade ju in den på samtliga sina maxis. Säkerligen också bra för farten.
    Svenne, du kan rita en båt med slag, eller chines, av ganska många anledningar. Uttrycket “bra för farten” är ju ganska luddigt och låter lite mossigt…

    Reply

  3. per
    May 27, 2008 @ 10:19

    Reply

  4. Svenne
    May 27, 2008 @ 11:57

    Rryssarna har säkert pengar för att köra sin design i de bästa datorprogrammen. Inte alltid traditionella linjer stämmer överens med fart. Vad jag kommer ihåg fanns det inte så mycke chines på förra volvo ocean racet? – så nog är det – bra för farten!

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    May 27, 2008 @ 13:41

    Chines och “spray rails” har vi ju sett, men här slutat de senare tvärt i stora klackar. Har dålig koll på Rob Humphreys. Kan han skrälla?

    Reply

  6. Micke
    May 27, 2008 @ 17:22

    Är det någon som har koll på teorin bakom “spray rails”..?
    Vad är själva syftet, ja förutom att det ska gå fortare alltså.
    Vad är det som händer egentligen?

    Reply

  7. Knödeln
    May 27, 2008 @ 17:42

    Skall kölen sättas i efteråt eller hur funkar det ? Den går väl inte att trä in uppifrån.

    Reply

  8. per
    May 27, 2008 @ 18:13

    Torrare, gladare och säkrare besättning :) Sen var det väl nån som sa att de skall hjälpa till att motverka nosedives.

    Reply

  9. o
    May 27, 2008 @ 18:51

    vad ful den är

    Reply

  10. Johan
    May 27, 2008 @ 21:18

    Är det bara jag som tycker en VO70 är en kopia på BIG T (utan de fula trissjolle slagen).

    Reply

  11. Stefan
    May 27, 2008 @ 21:33

    Rod Humphrey det vet i f-n tycker att han gjort har varit bra men inte topp. Kanske har han gjort det stora klippet nu men snyggt är det inte liknar mer typ Ocke Mannerfeldt.

    Stefan

    Reply

  12. R
    May 28, 2008 @ 00:00

    Kan Rob ha funderat i samma banor som Ocke avseende stepskrov? Kommer hon kränga så djupt?

    Reply

  13. Richard
    May 28, 2008 @ 00:03

    Det där kommer inte funka det kan jag satsa nästan vad som helst på. Tur det så slipper vi se fler sånna här. Känns som en dyr chansning.

    Reply

  14. Clifford
    May 28, 2008 @ 08:38

    Det är klart att det funkar! Båten kanske inte seglar snabbare men den väcker mer uppmärksamhet och det är ju vad hela specktalet går ut på.

    Reply

  15. PelleL
    May 28, 2008 @ 09:25

    Chines och “spray rails” i förskeppet ger två bra effekter. Dels bryter dom bogvågen så båten blir torrare på däck och dels ger dom ett ganska stort dynamiskt lyft som motverkar “nose-dives”. Det är odiskutabelt att det funkar i de höga farter som en VO70 seglar i och har använts på motorbåtar i minst 50 år. Det är svårt att se hur området mellan den övre och nedre railen i förskeppet ser ut men jag undrar om det inte finns tankar på att åstadkomma luftnedsug för at minska friktionen. Jag undrar dock om inte Humphreys övertolkat sina modellförsöksresultat.

    Dom måste dessutom uppenbart ha ändrat VO70 regeln eftersom sånt här inte var tillåtet förra varvet (man fick inte ha några konkaviteter i skrovet då)

    Reply

  16. per
    May 28, 2008 @ 09:33

    Det var ju det jag skrev…
    Konkaviteter var ju i praktiken tillåtet eftersom ABN 1 och 2 båda hade det (kölboxområdet). Enligt regelrna var det ju förbjudet men ABN var ju största teamet så de gjorde vad de ville. Eftersom VOR godkände det förra gången så är det ju därmed tillåtet den här gången. Nu har jag inte läst regeln men antar att de helt enkelt skrev om den efteråt.
    Knödeln, helt rätt, den går inte att trä in inifrån(!). Bten lyfts och träs sedan på kölen. Hur skulle man få in den genom ruffluckan..?
    Att “det kommer inte att funka” sa man om ABN när den första kom ut ur skjulet vintern 04/05. När man såg bredden/chines. Det funkade ju ganska bra.

    Reply

  17. Jimmy
    May 28, 2008 @ 09:57

    Det var iof inte väcken (chines) på skrovet som gjorde att ABN gick fort, det var bredden som gav båten mer stabilitet och den platta bottenkurvan som gjorde att båten fick bättre släpp (dock inte i lättvind).

    Spray rails lär ha en positiv effekt på undanvind, frågan är hur stor effekten är och om den överväger de nackdelar som railsen har på kryss. Det kommer bli mer kryss i årets Volvo, om ett år har vi svaret!

    Det ska bli kul att höra spekulationerna när E4:an kommer ur skjulet… :)

    Reply

  18. per
    May 28, 2008 @ 09:59

    okej, jag förtydligar. bredden/chines läses som bredd som tilläts på grund av att båten ritades med chines.

    Reply

  19. russkifan
    Jun 1, 2008 @ 16:32

    Hi Peter,

    nice images, I just wonder where you got them ;-)

    The third one with the boat over the Lymington river is from Ronnie Zeiller/Team Russia :-)

    Reply

  20. Peter Gustafsson
    Jun 1, 2008 @ 19:52

    Hi, they’re from the official Team Russian media library. Updated the credits with Ronnie Zeiller. My fault as I wasn’t aware the team had several photgraphers on site.

    Reply

  21. Peter Gustafsson
    Jun 4, 2008 @ 08:10

    Hugh Wellbournes kommentar från SA.

    Well we started work on these 4 years ago in the tank and also CFD – see the enc pics – as it was becoming very obvious that we needed to figure out some different hull forms for the higher speeds that were becoming the norm. So cleaning off the water flow to reduce viscous drag was one thing but looking to gain lift from strakes was very much a minor effect. You need to look at the resultant vector from the water deflection at the ledge to figure the relative lift and drag and whether they would be of benefit to overall speed.

    One thing you can do with a ledge though is have a rapid change of volume and have that come into play when you stuff the bow in – however that doesn’t always work as you might think for various reasons!

    On the Volvo then there is a limit to distance of hull hollows aft of the bow so that where they stop on the Russian boat – stepping the transition can be a good thing in the right sailing regimes, not so good at other times – overall then its probably in order to say that the tank won’t necessarily give you the answers that translate into full-size reality.

    We’ve used these ledges on a few hulls now though – open 40 in Oz, HiFi and then the DSS 27 demonstration boat with a steady refinement progression – as ever though its the overall animal that counts.

    The first generation VO70s were extremely disappointing boats with little real thought of what happens at pace and at sea – there seems to be a somewhat better appreciation this time around though.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.