Team Russia i vattnet
Team Russias nya båt sjösattes idag på Green Marine i Lymington. Är det bara jag, eller ser det där lite klurigt ut? Alla bilder: Mike Austen & Ronnie Zeiller / Team Russia .
Andreas Hanakamp, skipper of Team Russia inspects the spray rails that feature on the teams Volvo Open 70
Russia’s new Volvo Open 70 yacht made a spectacular entrance into the world today. Its 23 metre long racing hull appeared in public for the first time hovering high over the boat sheds of builder’s Green Marine Lymington (UK). On a day that started extremely wet and blustery, a break in the weather around high water enabled the hull to be safely lowered by a massive 200 Tonnes crane into the Lymington River.
Team Russia will take part in the Volvo Ocean Race, the premiere round the world yacht race that starts in Alicante this October. The event covers over 37,000 nautical miles and visits 11 ports, culminating in a finish in St Petersburg, Russia in June 2009.
With this manoeuvre safely executed the boat was then checked, unhooked and positioned to wait for the tide to fall. Spectators from the shore and on RIBs hovering around the boat were quick to notice some of the innovative features Lymington designer Rob Humphreys had incorporated into his first Volvo Open 70 design. Most notably, the double spray rails at the front, the bluff bow and powerful stern design had people rushing for their cameras.
Michael Wood’s CEO of Team Russia was delighted to see the boat emerge from the shed; “We started building her in August last year, he explains. “It’s been a fantastic team effort, from the design by Rob Humphreys, the hard work by Simon Smith and the team at Green’s and the expert management and commitment shown by Tim Dean our project manager, also, the incredible hours of hard work behind the scenes by all our Team. It’s a great day for us, to finally see her in the water.”
With the tide in retreat, nervousness began to build in anticipation of the next stage of the delivery. This precious race yacht, which had taken approximately 34,000 man hours to build, had to wait for the tide to drop to pass under a low railway bridge further down river with little room to spare and no room for error.
Nail biting and careful navigation between the four supports of the bridge had team and crew working within 30mm either side of the supports with little more than centimetres above the deck. With the encouragement of the boats shore crew, Team Russia appeared through the bridge and into open water to rapturous applause and cheers of relief.
Skipper Andreas Hanakamp watched in anticipation as the RIBs manoeuvred Team Russia’s yacht the short distance to a pontoon off the Royal Lymington Yacht Club, where she will rest overnight before an early dawn tow across The Solent to Endeavour Quay, Gosport, as long as the weather holds.
Team Russia will have her rudders, keel and mast fitted this week and will complete her commissioning and sail trials in early June. There will be an official naming ceremony of the boat in Portsmouth on 16th June at Gunwharf Quay.
Team Russia is finally floating. Seated left to right on her stern: Andreas Hanakamp (Skipper Team Russia), Tim Dean (Project Manager, Team Russia),Simon Smith (Green Marine), Rob Humphreys (Humphreys Design)
Team Russia was lifted over builder Green Marine’s shed and into the Lymington River. Tim Dean project manager prepares to take the boat under the railway bridge and on her way to Endeavour Quay, Gosport for fitting out.
Update: här är ännu fler bilder. Den här gången från Pete Ridout/lloyd images
Svenne
May 27, 2008 @ 09:54
Kommer ihåg vilket liv det var när Pelle P hävdade att Maxi 77:ans skarpa slag var bra för farten. Skulle alltså bara tagit ca 40år innan den konsertvativa delen av båtsläktet han ifatt honom!? Vi får väl se….
per
May 27, 2008 @ 10:11
mm, likheterna mellan en modern havskappseglare som VO70 och Maxi77 är ju ganska slående. Den runda fören som ryssarna har är ju också gammal skåpmat. PelleP ritade ju in den på samtliga sina maxis. Säkerligen också bra för farten.
Svenne, du kan rita en båt med slag, eller chines, av ganska många anledningar. Uttrycket “bra för farten” är ju ganska luddigt och låter lite mossigt…
per
May 27, 2008 @ 10:19
Här kan du läsa vidare
http://boatdesign.net/forums/showthread.php?t=19259
Svenne
May 27, 2008 @ 11:57
Rryssarna har säkert pengar för att köra sin design i de bästa datorprogrammen. Inte alltid traditionella linjer stämmer överens med fart. Vad jag kommer ihåg fanns det inte så mycke chines på förra volvo ocean racet? – så nog är det – bra för farten!
Peter Gustafsson
May 27, 2008 @ 13:41
Chines och “spray rails” har vi ju sett, men här slutat de senare tvärt i stora klackar. Har dålig koll på Rob Humphreys. Kan han skrälla?
Micke
May 27, 2008 @ 17:22
Är det någon som har koll på teorin bakom “spray rails”..?
Vad är själva syftet, ja förutom att det ska gå fortare alltså.
Vad är det som händer egentligen?
Knödeln
May 27, 2008 @ 17:42
Skall kölen sättas i efteråt eller hur funkar det ? Den går väl inte att trä in uppifrån.
per
May 27, 2008 @ 18:13
Torrare, gladare och säkrare besättning :) Sen var det väl nån som sa att de skall hjälpa till att motverka nosedives.
o
May 27, 2008 @ 18:51
vad ful den är
Johan
May 27, 2008 @ 21:18
Är det bara jag som tycker en VO70 är en kopia på BIG T (utan de fula trissjolle slagen).
Stefan
May 27, 2008 @ 21:33
Rod Humphrey det vet i f-n tycker att han gjort har varit bra men inte topp. Kanske har han gjort det stora klippet nu men snyggt är det inte liknar mer typ Ocke Mannerfeldt.
Stefan
R
May 28, 2008 @ 00:00
Kan Rob ha funderat i samma banor som Ocke avseende stepskrov? Kommer hon kränga så djupt?
Richard
May 28, 2008 @ 00:03
Det där kommer inte funka det kan jag satsa nästan vad som helst på. Tur det så slipper vi se fler sånna här. Känns som en dyr chansning.
Clifford
May 28, 2008 @ 08:38
Det är klart att det funkar! Båten kanske inte seglar snabbare men den väcker mer uppmärksamhet och det är ju vad hela specktalet går ut på.
PelleL
May 28, 2008 @ 09:25
Chines och “spray rails” i förskeppet ger två bra effekter. Dels bryter dom bogvågen så båten blir torrare på däck och dels ger dom ett ganska stort dynamiskt lyft som motverkar “nose-dives”. Det är odiskutabelt att det funkar i de höga farter som en VO70 seglar i och har använts på motorbåtar i minst 50 år. Det är svårt att se hur området mellan den övre och nedre railen i förskeppet ser ut men jag undrar om det inte finns tankar på att åstadkomma luftnedsug för at minska friktionen. Jag undrar dock om inte Humphreys övertolkat sina modellförsöksresultat.
Dom måste dessutom uppenbart ha ändrat VO70 regeln eftersom sånt här inte var tillåtet förra varvet (man fick inte ha några konkaviteter i skrovet då)
per
May 28, 2008 @ 09:33
Det var ju det jag skrev…
Konkaviteter var ju i praktiken tillåtet eftersom ABN 1 och 2 båda hade det (kölboxområdet). Enligt regelrna var det ju förbjudet men ABN var ju största teamet så de gjorde vad de ville. Eftersom VOR godkände det förra gången så är det ju därmed tillåtet den här gången. Nu har jag inte läst regeln men antar att de helt enkelt skrev om den efteråt.
Knödeln, helt rätt, den går inte att trä in inifrån(!). Bten lyfts och träs sedan på kölen. Hur skulle man få in den genom ruffluckan..?
Att “det kommer inte att funka” sa man om ABN när den första kom ut ur skjulet vintern 04/05. När man såg bredden/chines. Det funkade ju ganska bra.
Jimmy
May 28, 2008 @ 09:57
Det var iof inte väcken (chines) på skrovet som gjorde att ABN gick fort, det var bredden som gav båten mer stabilitet och den platta bottenkurvan som gjorde att båten fick bättre släpp (dock inte i lättvind).
Spray rails lär ha en positiv effekt på undanvind, frågan är hur stor effekten är och om den överväger de nackdelar som railsen har på kryss. Det kommer bli mer kryss i årets Volvo, om ett år har vi svaret!
Det ska bli kul att höra spekulationerna när E4:an kommer ur skjulet… :)
per
May 28, 2008 @ 09:59
okej, jag förtydligar. bredden/chines läses som bredd som tilläts på grund av att båten ritades med chines.
russkifan
Jun 1, 2008 @ 16:32
Hi Peter,
nice images, I just wonder where you got them ;-)
The third one with the boat over the Lymington river is from Ronnie Zeiller/Team Russia :-)
Peter Gustafsson
Jun 1, 2008 @ 19:52
Hi, they’re from the official Team Russian media library. Updated the credits with Ronnie Zeiller. My fault as I wasn’t aware the team had several photgraphers on site.
Peter Gustafsson
Jun 4, 2008 @ 08:10
Hugh Wellbournes kommentar från SA.