Skip to content

14 Comments

  1. krister
    May 30, 2008 @ 21:26

    X35 är en tydlig trend…går åt att snart inte ha några aktiva båtar?
    Vart tog den starka satsningen vägen från X-yachts mfl?Fördel att man snart kan köpa en välseglande båt till ett lågt pris:-)

    Kul med att ORCi ökar…samtidigt som IRC ökar. Finns plats för båda…

    Reply

  2. Richard
    May 30, 2008 @ 22:28

    IRC skulle kunna bli något om det gick att mäta in båten. Hittils tror jag det finns 20 färdiga brev.

    Reply

  3. PelleL
    May 30, 2008 @ 22:42

    Är det problem att få tag på en mätman eller något annat?

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    May 31, 2008 @ 06:34

    http://ingafromsweden.wordpress.com/2008/05/30/irc-matning/

    Det verkar inte vara någon riktig uppslutning kring IRC hos mätmän i Stockholms trakten. Vi mailade samtliga 14 som var registrerade med mail på ssf´s hemsida och fick ett svar som sade: “Tyvärr jag kan inget om IRC och kan därför inte hjälpa till med mätningen”. Vi ringde dessutom ett par mätmän som jag tycker att jag känner lite, och det var samma sak där. “Äh du e lite sent ute va. men du kanske kan berätta för mig då vad jag ska mäta.” ???!!!??

    Det är ju helt osannolikt att inte mätmännen har koll!? Som Richard skriver så är själva mätningen inte särskilt klurig, och envisas man med att vi skall köra endorsed här i Sverige, så måste man ju se till att mätmännen har koll?

    Reply

  5. PelleL
    May 31, 2008 @ 07:12

    Suck…jag är kanske inte så förvånad med tanke på hur svårt det är att få tag på en mätman även i entypsklasserna. SSF TK gjorde bedömningen att IRC är så enkelt och väldokumenterat att alla mätmän klarar en IRC-mätning med hjälp av handboken men det är kanske så att behövs utbildning för att folk skall våga sig på det. Sen är det många mätmän som bara jobbar med “sin” klass och det får man ha en viss förståelse för. Valet av endorsed eller inte är helt och hållet arrangörens beslut och SSF har ingen åsikt i den frågan.

    Reply

  6. Bjørn V
    May 31, 2008 @ 12:11

    Til Krister
    Att ertablera en ny entypsklass er “høgrisk sport”, för varven. Det er også snack om timing. Et bra exempel på detta er lanseringen av Expressen. Oslagbar pris på dom førsta båtarna, og inga riktiga konkurrenter, stöd från SSF, NSF osv. X99 lika så. Billig i starten og den enda 10 m entyp på den tiden. Den sista klassen som verkligen har fått det til er Melges 24. Den fylte ett behov of en snabb, trailbar båt med genaker. (109 båtar til VM i år, og 36 nuvarande anmellningar til Hankô race week) När det gjelder X35 tror jag den trøga starten i Skandinavien (den är stor på kontinentet) beror på priset och att då den blev lanserad var det fortfarande hyfsad tryck i x99 miljøet. Man har också konkurens från varvets egen X41, som jag tror vil slå ut x35 på sikt, liksom IMX 45 gjorde med IMX 40. Det finnes stadig et x35 miljø i Stavanger med 7 -10 båtar som har sin egen serie, men i Skagerak/Oslofjorden âr det tunt. När man så vet at man kan kjøpa 3 stk x99 i godt skick och ganska nya, för priset av en X35 blir det svårt. Den har vä lheller inte seglat upp til sitt LYS på 1,34
    Kankje det är på tiden at Som skandinaviska segelfôrbunden utlyser en Designkonkuranse på en ny och sportig entypsbåt som kan bli stor i hela Skandinavia. Det vore kul. Så som nu käns det lite fånigt, med Oslofjorden full av Melges 24, Västkusten har kopian CB66 och Stockholmsområdet J80. Alla platser finns det Expresser i mängder, men man klarar ikke samla mere en 5 båter från grannlandet i sina mästerskap (gjelder båda NM och SM). PÅ topp av detta er den en 10 -12 båter i båda länder som forøker at holda liv i X99 som är en ISAF klass, med VM varje år, men man klarar inte att samla tilräckligt med båtar till at segla SM och NM (NM= Norskt M)
    Vore roligt å høra hva folket der ute tycker om en sådan idè og tanker om hur mycket en entypsracer får kosta för at vara interessant.
    Trivelig helg på Fjorden
    BV

    Reply

  7. Lars S
    Jun 1, 2008 @ 22:48

    Krister/Björn:
    Vi kommer att bli ca 10 X-35:or på GR i år vilket är ungefär som förra året (då var vi 11 st). Att vi inte blir fler beror på att vårt Europamästerskap går på samma gång (i Kiel) och att ett antal båtar (bl a finnarna) väljer att åka dit istället…

    Klassen forstätter att växa, även om den i år mestadels vuxit i södra Europa. Detta beror kanske på att VM i år går i Italien. Blir spännande att se vad som kommer att ske i vår region då VM förhoppningsvis (beslutas på vårt internationella förbunds årsmöte om några veckor) kommer hitåt nästa år….

    Jag tror att klassens utveckling detta år påverkats en del av X-Yachts stóra försäljning av X-41:or. Man kan ju fundera över svårigheterna i att försöka etablera två entypskalsser samtidigt… Ur ett längre perspektiv tror jag dock att dessa båtar inte kommer att konkurrera så mycket med varandra då det är väldigt stora skillnade i kostnad – olika målgrupper (1,5 miljoner seglingsklar mot 3,5….). Till detta kommer stora skillnader i rörliga kostnader (jmf t ex kostnaden för segelställ) Kan t o m vara så att klasserna på lite sikt kan styrka varandra då vi nu bl a diskuterar gemensamma mästerskap mm.

    Gällande LYS håller jag inte med om att vårt LYS-tal skulle vara omöjligt… Själva vann vi Lidingö Runt på LYS för några veckor sedan (vi var 2:a förra året). I den lätta vinden seglar båten faktiskt betydligt bättre än sitt LYS-tal. Tog inte lång tid innan vi kommit ikapp nästan alla ORCi-båtarna som startat 20 minuter före oss… Ovan berättar Peter om hur Manixen just van Pater Noste Race. Tittar man i resultatlisterna finner man många X-35:or i topp både på LYS, IRC och faktiskt även på IMS/ORCi (i medelhavet). Givetvis finns det väderförhållanden då vi inte kan segla upp till vårt lys-tal, men vilka båtar har inte sådana förhållanden… En båt som sticker ut lite drabbas nog dessutom mer än andra av detta…

    En annan intressant sak är att många verkar tro att X-35:an är orimligt dyr. Vad kostar en kvalitetsbåt av ett kännt fabrikat i 35-fotslängden idag? Förmodligen ca 1,5 miljon… Peters J 109 har väl ett listpris på ca 1,7 (stämmer inte det Peter?). X-35:an kostar 1,35…. Till detta kommer givetvis segel och instrument, men detta är väl jämförbart för de flesta båtar i storleken… Möjligen är X-35:an lite billigare pga en strikt entypsregel. Den som vill komma ner i pris kan säkert även köpa 1-års begagnade segel nere i Europa då det finns 200 seglande båtar nu och ett antal av dessa verkar byta segel ganska ofta…
    En annan sak som slagit mig är att många verkar tro att X-35:an är mindre bra för semestersegling. Jag tänker inte utveckla detta mer i detalj här, men för den som är intresserad har jag skrivit en artikel om detta på http://www.x-35.se Själv tillbringar jag i alla fall några månader om året semestrande i båten med 3 barn och fru och vi är alla överförtjusta….
    Lars S
    X-35 Wild Thing

    Reply

  8. RayTonic
    Jun 1, 2008 @ 23:19

    Lars S
    Jag har seglat X-35 och var inte alltför impad av bettet i rodret. Den släpper lätt i byar, lite som Xpressen. Har ni gjort några justeringar angående det?

    Reply

  9. Bjørn V
    Jun 1, 2008 @ 23:39

    Hei Lars
    Missufatta mig rätt, jag håppas verkligen att X35 lykkas som klass i Skandinavien. Den har dock tappat lite trycket etter introduktionen av X41 i Norge (utom i Stavanger). Orsaken kan var vara många, men ser vissa likheter med IMX40/45 storyen. LYS resutaten i Norge har väl inte varit Lysande, men det beror ju självklart på hvem som seglar båten.
    Båtens semesteregenskaper är väl bättre än x99, som funkar helt utmärkt.
    Lycka till mes sesongen!!!!

    Reply

  10. Lars S
    Jun 2, 2008 @ 02:04

    RayTonic – Jag upplever inte detta som ett problem. Kanske för att jag seglat Express i många år tidigare och inte upplevt det problem som du upplevt med den heller… Kan ju vara en vanesak… Självklart kan man inte lasta rodret allt för mycket på en modern båt med korta och djupa profiler. Vid ett visst tryck släpper det. Här är skillnaden stor mot en ren familjebåt. Gällande X-35:an upplever jag dock att den är ganska “snäll” då man tydligt känner när det är dags att lätta på travare, kick eller spinnakerskot. När man känner att rodret börjar överstegras har man gott om tid att agera.

    Förövrigt handlar det mycket om segeldesign. Lustigt att du jämför med Expressen för detta var ett problem på 80-talet med djupa segeldesigner. Dagens Expressegel med lite buk och stor trimbarhet gör båten mycket lättseglad. Det finns faktiskt mycket stora likheter mellan trimmet och seglingstekniken i dessa två båtar. Vi jobbar t ex mycket med häckstaget på kryssen… De segel som jag använder från Albatross är både lättseglade och snabba. Hur andra X-35-segel uppför sig kan jag inte svara på…

    Björn – hade jag själv fått välja hade jag nog sett att det varit ytterligare några år mellan lanseringarna av dessa två systerbåtar… Hade varit ett säkrare sätta att lansera nya klasser… Låta 35:an växa sig stark innan storasyster lanseras… Hur detta påverkar utvecklingen får väl framtiden utvisa.
    Kanske är risken större i Norge – i Sverige finns det ju inte så många oljemiljonärer som kan skaffa X-41:or…. :)

    Lasr S

    Reply

  11. Bjørn V
    Jun 2, 2008 @ 09:46

    Hei igjen Lars
    Är helt enig i ditt sista inlägg. X-Yachts borde haft lite bättre tid.
    Ja det finns också en stora plånböcker än så länge, men frågan är om hur mycket pengar man vill bruka på sin båt.
    Men i alla fall Lycka til med sesongen, och tränger du en fd Expressseglare nu x99 på någon regatta så säg till.

    PS x99 VM går i Oslofjorden i 2009

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Jun 3, 2008 @ 14:12

    251 anmälda. Inte illa.

    http://www.ksss.se/index.php?c=kappsegling&s=seglingar&i=210&d=yes&t=entryList

    Angående rodret så skall det väl släppa om man inte har koll på trimmet. Annars har man för stort roder = långsamt ;-)

    Reply

  13. Anders
    Jun 3, 2008 @ 15:14

    RayTonic kanske inte är van vid travare på storen och reglerbart häckstag…

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Jun 3, 2008 @ 15:19

    Jag är ganska säker på att han har koll :-)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.