Skip to content

21 Comments

  1. lars m
    Jun 1, 2008 @ 13:24

    Fin segling och kanonväder – mestadels bra med vind.
    För mycket plattläns och för lite kryss för oss och en viss prestigeförlust i att förlora med några minuter mot J 122.
    Hur SWAN 45 kan mäta som hon gör i DH – i synnerhet om man applicerar hennes IRC-tal på DH – det förstår man bara inte.
    VI ska ha 3,2 sekunder per sjömil och tappar 33 – inte bara förklarat med sämre prestation.
    Kanonarrangemang med högaktuell hemsida hela tiden.
    Lars M

    Reply

  2. Öresund Regatta, Anders
    Jun 1, 2008 @ 22:43

    Lars
    Med tanke på att rorsman satt i lä och rattade och vinglade igenom Lilla Bält ganska okontrollerat på J-122an så måste det vara ett extra hårt slag.
    Varför blev ni slagna av X-482 och X-50 då? ;-)
    Vi hade inga ursäkter. Vi körde rakt in i ett riktigt vindhål på morgonkvisten mellan Langeland och Fyn.

    Kolla också:
    http://sundetregatta.blogspot.com/2008/06/palby-fyn-cup-dehler-34-sv-frk-prahl.html

    http://sundetregatta.blogspot.com/2008/05/palby-fyn-cup-s-r-vi-ntligen-igng.html

    http://sundetregatta.blogspot.com/2008/05/palby-fyn-cup-infr-starten-2008.html

    /Anders

    Reply

  3. lars m
    Jun 2, 2008 @ 07:31

    Låter illa att rorsman på J 122 inte anses kunna hantera båten – då har den potential. Jag tror dock att dom visste vad dom gjorde.
    X 482 oxh X 50 slår os med längre vattenlinje och de långa undanvindsbogarna – i 482:ans fall dessutom något lägre mätetal som hjälpte henne förbi oss även om hon var efter i mål.
    Lars

    Reply

  4. lars m
    Jun 2, 2008 @ 07:41

    Förresten så var nog just vingla det rätta sättet att ta sig runt.
    På din blogg beskriver du situationen där och med noll eller lite vind,kraftig motström,båtar på grund runt omkring och ont om plats, är det ingen enkel match att styra igenom med 2,3 m djupgående.
    Fin segling dock – vi kommer igen.
    Kanske en tillfartssegling för Öresundsbåtar från Gilleleje nästa år?
    Lars

    Reply

  5. Mattias
    Jun 2, 2008 @ 15:04

    Skall man vinna i DH skall man helt klart segla en Scan-Kap 99. Kolla grupp 5. Nästan bara Scan-Kap på platserna 1-18 av 46 båtar.

    http://www.fyncup.dk/resultater.txt

    Seglade själv på en BB 10 meter som mäter ganska ok i DH. Efter lite missar tidigt på morgonen släpade vi oss in på en 6 plats i vårt lopp och en 24 plats i gruppen (grupp 5). Fantastisk segling som varmt kan rekommenderas. Kändes som att segla Tjörn runt tre gånger var av en gång på natten. Magiskt i de trånga passagen med alla lanternor.
    Skall dock segla en “torrare” båt nästa år. Mina fingrar är fortfarande som russin. Ser ut som om jag precis kommit upp ur badet.

    Reply

  6. lars m
    Jun 2, 2008 @ 19:15

    Ja, eller Omega 42 – 3 st bland de 9 främsta i totalen.
    Slutsatsen är att det beror väl på omständigheterna – dvs väder och vind – vid varje tillfälle.
    DH är ju trots allt en regel som tar hänsyn till vissa mått och ting medan kanske IRC gör en annan sorts bedömning.
    Eftersom båtmaterialet alltid kommer att vara annorlunda ( dessvärre ) så kommer det finnas intresse av alla sorters regler – så varför inte en IRC-klass på Fyn också.
    Kanske vi kan få fler båtar från Sverige och Öresund genom en gemensam tillfartssegling från ex vis Gilleleje nästa år – passar ju även danskar från Öresundsmarinorna.
    Lars m.

    Reply

  7. Öresund Regatta, Anders
    Jun 2, 2008 @ 19:24

    Lars
    Jag tror det var andra anledningar än DH2007 som avgjorde er placering. Ungefär som det året ni drog iväg på Själland runt med er J-133 och vi stackare i de mindre båtarna låg kvar i bleket på norra Själland. Vi låg kvar medan ni seglade ert eget race där framme. Det gäller att leta upp fisken. Det hjälper inte byta drag om det inte finns någon fisk. :-)
    IRC är ju inte en lösning på ett race med massor med omstarter. Det måste vara time on distance. Annars kommer tiden bara att ticka till de mindre båtarnas fördel i alla vindhålen.

    /Anders

    Reply

  8. Backe
    Jun 2, 2008 @ 20:32

    Anders jag hoppas verkligen att du får din båt till Kullaseglingen och det blir jämna förhållanden för då ska ni få er en omgång ni sent kommer glömma!
    Mvh
    Backe

    Reply

  9. lars m
    Jun 2, 2008 @ 21:11

    Anders,
    Jag klagar inte. Jag reagerar när en väsentligt snabbare båt får ett med oss likvärdigt mätetal och konstaterar att i LYS och IRC ex vis hade han verkligen fått jobba för att slå oss.
    Visst gick det bra på Själland Runt men jag undrar egentligen hur mycket större era vindhål var än våra. Visserligen är där en skillnad på 0 m/s och 0,5 men ner till Dragör hade vi vad vi kunde se samma förhållanden.
    Vi upplevde inte några väsentliga fördelar där men kanske….
    Låg ni i bleke på NOrra Själland efter start så kanske ni seglade åt “fel håll”.
    DH, ja det är väl lika rättvist och felaktigt som det mesta men ändå märkligt att vi ska segla efter ett handicap som är baserat på en tänkt hastighet i 5 m/s…
    Vad med om det blåser 2 eller 12 då?
    Vi har och har alltid haft ett tufft mätetal sett i relation till båtens storlek,deplacement och segelyta och det är ganska sällan vi känner att vi haft fördel av bogsprötet jämfört med spinnakerbåtar trots att vi får betala för det.
    Klagar inte – bara konstaterar – men kom igen på Kulla….!

    Reply

  10. lars m
    Jun 2, 2008 @ 21:26

    Anders,
    Man kan säga att om man klagar på mätetalet så kan man ju skaffa sig en båt med bättre mätetal.
    Eftersom jag ville ha en semesterbåt med kapspeglingspotential så blev det en J-båt med goda seglingsegenskaper och fin kvalitet.
    Jag finner mig i att vi så gott som alltid mäter sämre än vad vi upplever som jämförbara båtar men har tillåtit mig undra över just Taroks mätetal – vad jag förstod efter målgång så var jag inte den enda.
    Jag tror inte man kan segla runt och placera sig med en vinglande rorsman i lä – något rätt måste dom ha gjort – kanske upplever du skärandet på plattlänsen som vinglande.
    När jag för 7 år sedan kappseglade med en J 120 hade jag ett lystal som var högre än det jag har idag på J 133 så ibland tar det tid att hamna i en mera rättvisande nivå när det kommer nymodigheter.
    SWAN 45 har ett helt annat lystal jämfört med oss än vad skillnaden är i DH så det är väl gott och väl att han kör runt i DH.
    Kan aldrig bli mera rättvist än strikt entyp men dessvärre har vi ju alla olika syn på vilken båt som passar oss bäst.
    Vi ses på startlinjen – dock inte på mållinjen.
    Lars

    Reply

  11. Öresund Regatta, Anders
    Jun 2, 2008 @ 21:58

    Lars
    Killen i J-122 satt i lä och styrde medan båten broachade ett flertal gånger i Lilla Bält. Det var det som jag menade med vinglande. :-) Lätt underdrift alltså.
    Om jag har förstått DH rätt så bygger klassindelning på den så kallade accelerationsfaktorn. Det kanske var så att det blev en något för bred klass i och med båtarna är så stora. Det finns inte så många 45-50 fotare så det går att göra rättvis klassindelning. Vad vet jag.
    När det var Själland runt så seglade jag en annan båt det året – en First 36.7. Jag är bara imponerad över hur ni gled i väg. Helt fantastiskt. Vi parkerade på norra Själland och såg hur vinden tryckte fram båtarna bakifrån. Kracer och ni drog iväg. Allt kan hända i utspridda fält.
    Kul var det i alla fall att få hänga på och köra riktig sportbåt på Fyn Cup i år. Det är en helt annnan segling. Lätt att bli biten.
    Startlinjen blir det nog inte heller – vi sticker tidigare. Vi ses på banan. Ni ska om oss först. :-)

    Reply

  12. lars m
    Jun 2, 2008 @ 23:22

    Anders,
    Du drog nog slutsatsen betr mina kommentarer om TAROK att vi var besvikna på vårt mätetal.
    Nej, men vi undrar över TAROK´s.
    I övrigt – no comments.
    Dvs annat än det där med startlinjen etc. – vi får se.Hoppas du är där.

    Reply

  13. Öresund Regatta, Anders
    Jun 3, 2008 @ 00:08

    Jo, det är nog farligt att sticka ut hakan.
    Viss risk finns ju faktiskt att vi sladdar runt själva på Kullaseglingen med en båt vi inte suttit i tidigare. Det blir ett hyfsat hett fält i 33-36 fots storleken.
    Ska bli jättekul att ta tag i henne och se vad vi kan göra med henne. Ska bli kul att se hur vi går mot First båtarna.
    Vi får ha snabblektion på navutrustningen för den har vi aldrig använt. Någon kalibrering lär vi ju knappast hinna med.
    Vi ses
    /Anders

    Reply

  14. lars m
    Jun 3, 2008 @ 06:21

    Anders,
    Känner jag att förväntningarna tonas ner?
    Redan?
    Vi ses

    Reply

  15. Peter Gustafsson
    Jun 3, 2008 @ 07:01

    Kullaseglingen verkar bli årets prestigemöte :-)

    Reply

  16. Öresund Regatta, Anders
    Jun 3, 2008 @ 20:42

    Lars M
    Förväntningarna är på topp. Viss ödmjukhet för uppgiften ska vi nog ha. Vi har ju missat vårsäsongen och Kjell Widmark till exempel har ju kört hela vintern. Det är ju timmar som räknas. Vi ska göra vårt bästa.

    Peter
    Nä nä, det brukar vara så på Battleground Öresund. ;-)

    Reply

  17. lars m
    Jun 3, 2008 @ 21:39

    Anders;
    Handsken är kastad och vi har plockat upp den – kalibrerade eller ej…!

    Reply

  18. Öresund Regatta, Anders
    Jun 3, 2008 @ 21:47

    Gött o veta. Race ska det bli.
    Vi är inga instrumentseglare så det gör ingen skillnad.
    Stannar ni på söndagen också?
    Helsingborg Yacht Club har gott rykte när det gäller bankappseglingarna. :-)

    Reply

  19. lars m
    Jun 4, 2008 @ 06:03

    Ja race blir det och med eller utan instrument.
    Nej, dessvärre inte med på söndagen.

    Reply

  20. Backe
    Jun 14, 2008 @ 22:01

    Japp så var kullaseglingen klar och var den snabba Grynet?????????????????????????????
    Mycket snack och liten ja ni vet!!!!!!!!!!!!!

    Reply

  21. Peter Gustafsson
    Jun 15, 2008 @ 00:09

    http://www.hyc.nu/kullasegling/ResultatlistorKulla2008.pdf

    Way to go! Grattis! J/boats rules!
    J/133 vann LYS R40 här också.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.