“Pretty fucking far from OK”
Här har ni storyn om Panache vs Fantasia under årets Gotland Runt. Så klart är det Panache som har fel, men lite underligt att Fantasia inte lyckas undvika en kollision?
Vad skall man säga. Jo, det kan jag säga att om vi varit styrbordsbåt och sett någon fan som inte såg ut att ha för avsikt att väja så hade vi ropat som fan så fort vi insett fara för kollision, och, om detta inte hjälpt hade vi duckat och protesterat fort som fan självt. Aldrig, och jag menar aldrig hade vi utsatt egen båt eller annan båt med människor ombord för faran med en kollision mellan två båtar. Det är ju för fan livsfarligt. Båtar kan sjunka och folk kan bli skadade, rent av dödade. När jag hör att Fantasia sett oss i en minut och skriker till oss först 2-3 sekunder innan kollision blir jag djävligt upprörd. Att vi gjorde fel är en sak, men, att inte göra allt för att undvika en kollision är fan inte OK. Pretty fucking far from OK, om man frågar mig. Kappsegling eller inte. Man kan fan inte åka runt och krocka med allt bara för att man har rätt till det. En vecka senare är ilskan över detta fortfarande lika stark.
PelleL
Jul 6, 2008 @ 15:00
Tja…vad skall man säga….Panache var ju BB så det är ju solklart regelmässigt men att se en 44-fotare komma mot en i 8 knop i en minut utan att skrika eller väja själv är ju lite märkligt…..men det är lätt att vara efterklok och lätt att bli lite stel i tanke och handling i den situationen. Tur att ingen blev skadad och att det inte blev värre materiella skador än vad det blev.
JS
Jul 6, 2008 @ 16:42
Alla har väl någon gång tappat koncentrationen någon gång, men i 99% av fallen så finns ju ingen där, och av de 1% av fallen det gör det så löser det ju sig ganska bra, men bara i 99% av fallen ;)
Sen att bara bralla på en båt man märker inte väjer.. det finns väl en regel mot det också eller? Har dålig koll på paragraf nr..
I detta fallet så tycker jag iallafall att rorsmannen på Fantasia har brustit i omdömet mer, just därför att de såg situationen.
De måste ju iallafall insett när det var 2-3 båtlängder kvar att den andra båten aldrig skulle hinna att väja, och att man då inte gör nåt själv.. måste vara en total blackout på rorsmannen.
Så, denna historien är väl bara att ta in, och tänka på när man själv är ute.. en erfarenhet rikare att aldrig lita helt blint på att andra båtar ser en. Och man bör först ta visuell kontakt med den andre rorsmannen, och ser man att denne aldrig tittar på en kan man ana oråd.. Ett högt röstläge i god tid kan ju också vara bra.. Även om en del verkar missuppfatta detta som att man e förbannad på dem.. och tittar på en som om man var helt galen..
Patrick
Jul 6, 2008 @ 17:00
Ja KSR 14 och därefter 1.1 torde vara aktuella i detta fall?
Kan tänka mig att orsaken är den “mänskliga faktorn”: Rorsmannen på Fantasia *trodde* säkert att skepparen på den stora fina 44.7:an hade järnkoll och drabbades av att apatiskt sitta och titta på när bäringen till båten inte ändrades utan att i tid göra något själv.
Erik B
Jul 6, 2008 @ 17:06
Avdelning B – Allmänna begränsningar (sid 11 Kappseglingsregler 2005-2008).
14 Undvika kontakt.
En båt ska undvika kontakt med en annan båt om det finns en rimlig möjlighet.
Men en båt med rätt till till väg eller en båt som har rätt till plats
a/ behöver inte göra något för att undvika kontakt förrän det är uppenbart att den andra båten inte håller undan eller ger plats, och
b/ ska inte straffas enligt den här regeln för en kontakt som inte orsakar sak- eller personskada.
Och sakskada blev det… eller vad säger ni?
Martin
Jul 6, 2008 @ 17:27
Förstår inte hur skulden helt plötsligt läggs på fantasia? Sitter man och sover på bb bogen med en 44 fotare kanske man inte ska ge sig ut och segla gotland överhuvudtaget? Alla kan givetvis göra fel men storleken för med sig visst ansvar. Det kanske inte var det smartaste draget av fantasia att inte väja, men skepparen på Panache kanske bör se till sig själv och rutinerna ombord och lösa sina problem innan han kritiserar båt med rätt till väg?! Har jag fel som tänker så?
Peter Gustafsson
Jul 6, 2008 @ 17:28
De har brutit mot olika regler. Panache mot “Regel 10, styrbord-babord” och Fantasia mot “Regel 14, undvika kontakt”. Bägge båtarna hade åkt i protestrummet!
Tror mycket kommer ner till orutin? Kör man ett antal race vet man att man när som helst kan tvingas väja för en babordsbåt, och har en beredskap för det. Även då babordsbåten har 100% koll så händer det att de/vi utmanar ödet…
Martin
Jul 6, 2008 @ 17:47
Absolut tror jag med, min poäng är bara att när det är en nollkoll situation så kan man visa lite ödmjukhet när man själv delvis är orsak till kollisionen och dessutom inte har rätt till väg. Men det är lätt och sitta och spela klok som icke inblandad…=)
Peter Gustafsson
Jul 6, 2008 @ 17:58
Det är det vi är bäst på :-)
Patrick
Jul 6, 2008 @ 18:03
Det var väl ingen som lade *skulden* på Fantasia, men man har ett ansvar också som styrbordsbåt oavsett om man kappseglar eller ej. Jag tycker nog att Fredrik på Panache har varit tydlig med att erkänna sitt fel.
Knödeln
Jul 6, 2008 @ 19:06
Patetisk dåligt att en av 2 felande båtar försöker vältra över skulden på motparten när man själv är minst 50% vållande.
Att dessutom behöva svära på engelska känns lite brattigt.
Take som fucking responsibilty for your own actions säger jag bara.
Fredrik (inte Odhe)
Jul 6, 2008 @ 21:38
Jag tycker det framgår tydligt att Panache erkänt fel om man läser artiklarna i SVD och på KSSS hemsida. Jag tycker även att man fick lite mer kött på benen efter att läst hela inlägget på Panache blogg.
Calle P
Jul 6, 2008 @ 21:43
Fälla någon för regel 14 är mycket svårt.
Jag har försökt…
Fredrik
Jul 6, 2008 @ 21:48
Go kväll, Knödeln med flera,
Här försöker ingen att vältra över skulden på någon annan. Om du besöker vår hemsida, swe4470.org och läser inlägget i sin helhet, alternativt läser intervjun med mig i SvD så ser du klart och tydligt att jag tar fullt ansvar för kollisionen. Att det finns fakta med kollisionen som jag trots det inte tycker är ok och väljer att kommentera med ett citat ur en generationsfilm är varken “brattigt” eller ansvarslöst. Det är en väl avvägd omskrivning för vad jag fortfarande känner och försök att få igång en diskussion som denna.
En sak vet jag dock, visare som jag är, nämligen att efter en kollision finns bara två förlorare.
Skipper SWE 4470, Fredrik
Tomas (Nordh-O.S.T.en)
Jul 6, 2008 @ 23:15
Kan inte låta bli att tycka jag också. För många år sedan var jag inblandad i en liknande grej på en bansegling på SM när jag och en båt till seglade för babord och den andra båten ligger strax framför och i lä och slår sig till styrbordläge. Behöver inte gå in på detaljer men av ren självbevarelsedrift (människors liv och hälsa på spel samt hantering av stora värden) tycker jag man ska göra allt för att undvika kollision oavsett om man har rätten på sin sida eller ej. Att inte göra det är dåligt sjömanskap och har man dåligt sjömanskap ska man inte vara på sjön (åtminstone inte på en kappsegling). Och som sagts ovan har ju skepparn direkt insett sin tabbe och tagit på sig skulden. I mitt eget fall så trätte fyra domare under hela regattamiddagen (som jag då missade), ca 3 timmar om vem som skulle anses ha fel. Domarutslaget var länge 2 mot 2.
Johan S
Jul 7, 2008 @ 09:30
Styrbordsbåtens ansvar regleras såklart även av Internationella Sjövägsreglerna, och de gäller ju även under kappsegling. Det handlar inte bara om sjömanskap utan är en solklar skyldighet. Regel 17 b. http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/sjotrafikforeskrifter.pdf
Regel 17 – Fartyg som skall hålla kurs och fart
a. 1) När det ena av två fartyg är skyldigt att hålla undan, skall det andra hålla sin kurs och fart
2) Det senare fartyget får emellertid vidta åtgärd för att enbart genom egen manöver undvika kollision, så snart det står klart för detta, att det fartyg som är skyldigt att hålla undan ej vidtar erforderliga åtgärder enligt dessa regler.
b. Finner det fartyg som skall hålla kurs och fart, att det, av vad orsak som helst, kommit så nära det andra fartyget, att kollision ej kan undvikas enbart genom åtgärd av det fartyg som är skyldigt att hålla undan, skall det förstnämnda fartyget vidta sådana åtgärder som bäst kan tjäna till att undgå kollision.