Skip to content

23 Comments

  1. D
    Jul 8, 2008 @ 21:55

    Verkar vara en fantastisk båt, säkert väldigt rolig att segla. Dock givetvis mycket dyr med all kolfiber och fräck teknik.
    Dubbla priset jmfr med CB66- Dubbelt så rolig?

    //D

    Reply

  2. Olsson
    Jul 8, 2008 @ 22:38

    Shit va snygg! Sån vill jag ha direkt

    /C

    Reply

  3. Anders
    Jul 8, 2008 @ 22:51

    Kul att ni gillar den!

    Bara att lyfta på hatten för HP och CB. Så rätt de hade, vilka föregångare de var.

    De hade dock förståndet att göra den tillräckligt enkel för att vanligt folk skulle ha råd med den.

    Reply

  4. Feffe
    Jul 9, 2008 @ 10:09

    Hade CB66 kostat 175 000 sek från början hade klassen varit outstanding idag. Skicka formarna till Kina så ska ni se att det blir en helt annan fart på den klassen.

    Jag står fortfarande fast vid att handla en när kursen är rätt. En begagnad får inte kosta med än ca 125 000 – 135 000 sek.

    Då har många flera råd att ha en “husvagn / Cruisingbåt” att bo i under kappseglingarna och en båt att kappsegla med. Optimalt !

    // F.

    Reply

  5. Andreas i Missmatch
    Jul 9, 2008 @ 10:11

    Helt klart väcks ett habegär.
    Tänk denna vi bryggan hemma som en dagseglare.
    Vad ligger priset på?

    Någon båt tlll Norden ännu?

    MVH Andreas

    Reply

  6. MA
    Jul 9, 2008 @ 12:38

    Sportbåt med staket, skojar han? Skall man använda besättningsvikten optimalt finns det två vettiga alternativ;
    1) Trapets
    2) Hiking

    Eller så gör man som Laser SB, man sätter upp ett litet lågt staket och skriver in i klassreglerna att inga kroppsdelar får finnas utanför relingslisten (det gillar vi gamla gubbar;-))
    Vad blir prislappen?

    Reply

  7. PelleL
    Jul 9, 2008 @ 12:53

    38900€ inkl fransk moms…..=/ inte direkt billigt men en hel del high-tech för pengarna….det är synd att vi är så fattiga i det här landet.

    Reply

  8. Andreas i Missmatch
    Jul 9, 2008 @ 13:32

    CB66an har nog ganska stor avance på priset…En arbetare i Lysekil borde nog gå att få för 20 000 /mån. Inget handsnickeri utan enbart plastning. 100h= färdig båt?–>30 000 kr+ material 70 000. Resten i pengar till firman…nu blir det kanske reaktioner:-)

    Men säljs det några nya överhuvudtaget?Expanderar deltagandet på race?

    Trodde nästan att J80 o Mum30 o X99 är de enda entypsklasserna med moderna konstruktioner….självklart xpress,h-båt,drake,M,o alla andra…

    Reply

  9. MA
    Jul 9, 2008 @ 15:08

    Jadu Andreas, det är tur att du inte är chefsekonom på ett båtvarv ;-)

    Reply

  10. Sillstryparn
    Jul 9, 2008 @ 16:29

    Kanonkoncept, men borde haft sänkköl och en lite mindre komplex (läs: dyr) mast.
    Borde finnas en enorm marknad för snabba trailerbara seglingsdaycruisers.
    Skulle vilja se en 9m dito med en enda stor sittbrunn, men enkelt och billigt byggd för att pressa priset.

    Reply

  11. Andreas i Missmatch
    Jul 9, 2008 @ 17:10

    Har varit båtbyggare alltför länge:-)
    4e generationens båtbyggare så jag vet svårigheterna….svar ja!

    Men frågan var nog mer om det säljs båtar fortfarande. CB 66?

    Reply

  12. CB seglare
    Jul 10, 2008 @ 00:14

    Kan meddela att det har sålts 3 st CB 66 denna veckan bara, 1 till Åland, 1 till Spanien och 1 till Norge.

    Den har aldrig plastats i Lysekil. Varvet i Lysekil skruvade ihop båtarna tidigare, men sedan ca 1.5 år tillbaka är det Kyan Sailing i Stockholm som byggger, säljer och ansvarar för båten.

    Båten kostar nog ca
    100 000.- att plasta jämför t.ex. med en 6 meters styrpulpet
    20 000.- är rigg, mast och bom, peke
    15 000.- trailer
    30 000.- 3 segel ,
    15 000 .- däcksutrustning inkl rullfock
    10 000.- köl, kölhiss
    3 000.- krängband
    2 000.- tampar
    + moms 25 000.-

    Utpris 247 000.- är nog inte fel.

    Har ni kollat vad en ny 606:a, Laser SB 3 etc. kostar inkl. trailer, racingsegel, frakt etc.

    Reply

  13. Jocke_R
    Jul 10, 2008 @ 16:46

    Dyra krängband :)

    606 (en gissning):
    Båt, köl, roder,grundbeslag 80 000:-
    Rigg 20 000:-
    segel 20 000 -25 000:-
    Trailer 15 000:-
    Beslag+tamp 15000:-
    Summa typ: 160 000:-

    Reply

  14. Backe
    Jul 10, 2008 @ 17:03

    Ojojoj….

    Varför säger ni CB 66 och k650 i samma mening!!!

    Jag ser då inte mycket likhet haha…

    Visst ser CB66an trevlig ut. Men den är knappast en sportsboat som kan jämföras med Melges 24, Magic 25 etc. här kan nog k65o platsa.

    Båten ser ju riktigt trevlig ut!!!

    En annan ganska spännande sportsboat är Kina tillverkade Longtze. Personligen tycker jag den ser lite si sådär ut i byggkvaliteten. Men den ser bra kul ut att segla. CB 66an ser ju ut som en seglarskole båt i jämförelse :)

    Reply

  15. Per Engdahl
    Jul 10, 2008 @ 17:16

    Alternativ finns här http://seapaw.mmksystems.com/index.jsp?id=brokerage_newyachts_sprinto
    6.60, två man i trapets, gennaker på peke. Helt uppfällbart Centerbord. Teoretiskt kan 4 sova inne i båten.
    Finns en demo båt för 100.000:-
    /Per

    Reply

  16. Hans
    Jul 10, 2008 @ 19:02

    Det står alla fritt att försöka bygga upp en ny sportig entypsklass i Sverige. Jag tror inte att det är så där väldigt enkelt. Och så behövs det säkert några miljoner i marknadsföring också.

    Varför hela tiden slänga skit på CB 66. Det står alla fritt att välja båt och segla vilken klass de vill. Självklart finns det fräckar och snabbar båtar att köpa än CB 66. Men att få till en klass med dessa är nog inte så lätt om de inte är lagom snabba, lagom dyra etc.

    Varför ska vi svenskar alltid prisa nya båtar från utlandet. Ska det bli något så vet vi ju av tradition att det ska vara en klass som har en stark tillverkare, som satsar här hemma. Vad som gäller i Frankrike eller USA är ju ganska ointressant.

    Har ny glömt att t.ex. följande båtar har och haft sitt ursprung och tillverkning i Norden:
    H-båt, Express, Folkbåt, 606, Yngling, Soling, CB 66, C 55 11:a, X 79, X 99, Smaragd, X 35, X 41, Maxi Racer, Maxi 77, Drake, Skärgårskryssar av alla slag, Nepare, IOD, A 22 m.fl

    Reply

  17. Carl
    Jul 10, 2008 @ 23:59

    CB 66 säljs av:

    http://www.kyansailing.se

    Kul att båten verkar ta full fart även ute i Europa.

    Reply

  18. Peter Gustafsson
    Jul 11, 2008 @ 00:19

    Full fart = http://sb3worlds2008.com/Entrants.asp = 151 båtar!

    Reply

  19. entypsseglare
    Jul 11, 2008 @ 08:51

    Laser SB3 är en stor klass i England och Irland. Bra jobbat, men det finns faktiskt ganska många stora, starka båtklasser i 5-6 metersklasser i dessa länder. Glöm inte jämföra folkmängderna i länderna när vi jämför antal startande.

    I övriga Europa är den ännu inte så stark. Har inte sett någon entypsregatta i Norden trots att den funnits i snart 8 år.

    Synd att den har staket och förbjuder hängning bara. Den lär dock locka många äldre seglare, vilka tröttnat på dyra kölbåtar, kranar, taskiga mätetal etc. Och är man över 50 är det kanske skönt att slippa hänga på kanten.

    Reply

  20. Leino
    Aug 29, 2008 @ 13:22

    Ny 606 seglingsklar inkl.segel, obromsad trailer o svensk moms kostar drygt 210 000Sek
    Länk till tillverkaren finns på förbundets hemsida.
    Tror andrahandsvärdet står sig bättre för en CB66 då det inte finns begagnade sådana för 15.000 kronor men det är ju vad jag tror :-)
    Jag tycker det borde gå att bygga o sälja en snabbseglare för 2-3 pers( rättvist LYS över 1.2) som är lätthanterlig både att traila och segla, möjlig att sova 3 pers i för runt 150 000Sek.

    Reply

  21. Leino
    Aug 29, 2008 @ 13:37

    Skulle tro att K650 är precis lika kul som CB66 att segla. Varför så tyst om Virus20?

    Reply

  22. Leino
    Aug 29, 2008 @ 13:49

    Tror jag hittat vad jag beskrev innan http://www.seascape18.com/specs.htm
    Iofs bara två kojer men den seglas på två så det räcker ju.
    Spinn-strut som jollekattor underlättar ju, varför så få som tänker på det. Det är väl farten man är ute efter-att panikartat fånga in gennakern eller tråla är väl inte precis kul, eller?

    Reply

  23. Leino
    Aug 29, 2008 @ 14:02

    Finns iofs redan en liknande båt som Pia LÓbry marknadsför i Sverige, dock utan ruff men det fixar man ju lätt med bomkapell :-)
    Kolla in Open5.00 på http://www.seafari.se
    Är redan klass första VM seglades 2007

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.