Sweet… Nelson/Marek GP 33
Hos ORC kan man nu läsa om att första GP 33:an seglar. Nice!
Det har ju varit trögt för alla GP-klasserna, men speciellt för 33:an som ju borde vara mitt i prick? Å andra sidan kan man jämföra den med en Melges 32 som är lite lättare, har mer segel, aktiv klass och dessutom ett andrahandsvärde…
Strunt samma. En rejält sweet båt är det i alla fall!!!
Century Fast GP
The latest creation from Lloyd Stevenson Boatbuilders LTD ‘CENTURY FAST GP’ is a 33 foot off shore capable, ORC grand prix race yacht from the drawing board of Nelson/Marek.
Built in fully vacuumed carbon composites, she is a very light weight, high tech yacht with CNC machined foils and top end winch and hardware packages.
Currently on a ship destined for delivery to its owner in Japan, this vessel was sea trialled on the Waitemata harbour in Auckland, where the North Sails from Japan and NZ Rigging carbon rig were put through intensive testing in ideal conditions.
‘Century Fast GP’ is the first boat to be constructed for this new Grand Prix Class and the early indications are that it will be a popular fleet. We hope it has all the success it deserves when it lines up in the near future.
LOA = 9.99 m
Beam = 2.99 m
Draft = 2.20 m
Displacement = 2,000 kg
Ballast = 1,050 kg
IG = 12.30 m
J = 3.80 m
LP = 4.10 m
ISP = 14.20 m
TPS = 6.00 m
P = 12.80 m
E = 4.75 m
Clifford
Aug 12, 2008 @ 23:35
Verkligen sweeet….. men kanske lite väl platt i fören? Men vad gör man inte för lite hydrodynamisk lift?
Pär
Aug 13, 2008 @ 13:19
Peter.
När kommer det en Sweet utan peke och öppenakter? Eller det kanske inte tillverkas sådana båtar längre.
Peter Gustafsson
Aug 13, 2008 @ 13:24
Jodå, och några finns allt med under sweet (just nu 196 inlägg).
Någon speciell du vill tipsa om?
PeterK
Aug 13, 2008 @ 13:38
Mer än 50% i kölen 2,2meter under vattenytan…skall det då behövas 9 man för att segla henne??
Puh, ibland är det ju jobbigt att få ihop 6 man.
PelleL
Aug 13, 2008 @ 14:20
Det är klart att det inte behövs 9 man för att segla båten men som alla kölbåtar är bara dumt att försöka raca med mindre besättning än man får ha. I GP33 regeln är det max 560 kg besättningsvikt så japanerna är kanske inte så stora….=)
Det vore riktigt kul om GP33 tog lite fart så att det finns ett “full race” alternativ för havskappsegling för vanliga dödliga. Tyvärr kostar väl en sån här one-off runt 2-2.5 millar men ….
Patrick
Aug 13, 2008 @ 20:45
Asballt. Tyvärr tror jag inte utvecklingsklasser har någon större chans att etablera sig här just pga pengarna.
Men det finns ett “full race” alternativ för havskappsegling för vanliga dödliga… ;-)
Marcus Sylvin
Aug 14, 2008 @ 13:18
Enligt våra beräkningar så skulle priset på en GP33:a ligga kring 1,2 utan segel och instrument. Moms tillkommer självklart.
Ha då i åtanke att det finns en begränsning på hur många segel man får köpa per år, och hur många segel man får ha med på regattan enligt regeln.
Marcus Sylvin
Aug 14, 2008 @ 16:56
En GP26:a skulle ligga kring 400, tål att tänka på
PelleL
Aug 14, 2008 @ 20:19
1.2 millar är säkert korrekt för en (halvt) seriebyggd GP33. Jag tror fortfarande en one-off inklusive design ligger på minst 2….
Peter Gustafsson
Aug 14, 2008 @ 20:59
Marcus, du kan säkert snickra ihop en för 1.2. Men om jag skulle be R/P om en design och bygga den utan “kompispriser” så tror jag inte det räcker…
En 2007 Melges 32 med alla segel, prylar & trailer kostar 800′ (i USA).
Marcus Sylvin
Aug 14, 2008 @ 23:33
Kompispriser är det inte, vi pratar om en serie byggd kompromisslös GP båt, med stort hänseende på detaljer ombord. Men jag håller med PelleL om att ett one-off blir ju dyrare.
PelleL
Aug 15, 2008 @ 08:32
Sen är det väl så att även Marcus båt kommer att kosta minst 2 millar på startlinjen.
Båt inkl moms: 1.500′
Segel: 300′ (minst)
Instrument: 100′
Säkerhet och alla andra småprylar: 100′
Min gissning påp 2.5 millar för en one-off är nog häftigt i underkant tyvärr, minst 3 och troligen mer är nog sanningen….=((
Marcus Sylvin
Aug 15, 2008 @ 22:15
Jag tror att du kan har rätt Pelle