Tjörn Runt 2008 | startlista
Vi är återigen minsta båt i största kölbåtsklassen. Svårt.
IMS 55 Edin Progre Toyota / Stenungsbad Johnie Berntsson 1,66
Pogo 40 Datscha Sailing Team Christopher Ringhagen 1,55
ILC 40 Celcius Sten Johnsen 1,47
Arcona 460 UK Syversen Anders Nordström 1,46
First 45 Teknova/Albatross Ra Bengt Falkenberg 1,44
Dominant 150 Donna Hans-Olof Ohldin 1,43
First 44,7 Ernst & Young Stefan Kylebäck 1,43
IMS 38 Grönsak Stefan Spång 1,41
Centerline 40 Blåeld Thord Lyrstrand 1,38
IMX 40 Du Soleil II Ingvar Hertzman 1,38
IMX 40 Spiff Lena Having 1,38
IMX 40 Blues Hans Johansson 1,38
Swan 48 Amoress 2 Mats Gustafsson 1,38
First 47,7 Leontina Bengt Hässel 1,37
First 47,7 Sandvita Stig Larsen 1,37
First 47,7 Lippo Lars Fjelddahl 1,37
Mumm 36 Mumm á Mia Patric Wollmersson 1,36
Mumm 36 Aero Roger Ahlqvist 1,36
Dufor 525 Astridh Mathias Vopak 1,35
Dynamic 43 Orion Stefan Leschner 1,35
Luffe 4004 Josephine Gunnar Ödman 1,35
X 40 djup kjøl Breezin Morten Gaarud 1,35
First 40.7 Replay Ola Sandell 1,34
Grand Soleil 40 True Heading Anders Bergstrom 1,33
Arcona 400 Solen Lars Bengtsson 1,32
First 40.7 grund k Carizza Håkan Karlsson 1,32
Salona 37 Capio Martin Nilsson 1,32
X-40 djup köl Flamenco Vitaliy Victorovich 1,32
X-412 PrimeX Jan-Olof Nilsson 1,32
Bavaria 38 Match Draklunne Mattias Wilson 1,31
Dufour 40 Spindrift Roger Magnusson 1,31
Dufour 40 HR Onico Torbjörn Åkeson 1,31
Dufour 40 HR Dufour Michael Berg 1,31
Far one ton Farr Out Herleif Bergh Nilsen 1,31
First 36.7+ www.ski.it Fredrik Wenehult 1,31
Luffe 40 MH Olisabeth Svein Are Løtveit 1,31
Luffe 40 MH Totte Martin Olofsson 1,31
Luffe 40 MH Charme Mikael Granath 1,31
X-37 medium köl Hansen Michael Möllmann 1,31
Arcona 370 Chanty Ulf Nordqvist 1,3
J/109 Blur Peter Gustafsson 1,3
X-37 medium köl Carla Owe Bergsten 1,3
Beneteau 50 Opera Håkan Gillenskog 1,29
Dehler 36 JV Pärlan Lars Olsson 1,28
Förresten, vad är en Dominant 150?
Aug 13, 2008 @ 08:24
Skumt, är helt säker på att Dominant 105 var den största i Dominant familjen. Kanske har Gösta Edwardsson ritat en till nu då. Dominant 105 byggdes ju senast på 80 talet.
Aug 13, 2008 @ 08:36
Dominant 150 är en 15 meter helt egenbyggd, från plugg till inredning, hyffsat snabbseglande skapelse. Har inte varit med på så många tävlingar i år, enbart några måndagsseglingar i långedrag samt vårens 24-timmars (som dom fick bryta i stiltjen).
Ska bli kul att se hur den står sig på tjörn runt.
Aug 13, 2008 @ 18:08
Största kölbåtsklassen ?
Du menar kölbåtsklassen med störst båtar ?
Största kölbåtsklassen i TR är väl startgrupp 6 med 58 båtar ?
Eller är det Express, med 23 båtar ?
Vad vet jag ?
Och är det viktigt ? Nja !
Mvh
/N
Aug 13, 2008 @ 19:03
Idag fick jag mitt mätbrev och imorgon kommer nytt storsegel. Planering! =P
Så, vad är era målsättningar?
Aug 13, 2008 @ 19:22
Inte tjuvstarta :-)
Aug 13, 2008 @ 19:28
Men, var är stararna?
Aug 13, 2008 @ 19:29
Ingen Signal i år. Se nedan. Då kammar nog Bertil Söderberg hem priset i startgrupp 2 :-)
Aug 13, 2008 @ 20:11
o, stararna är i startgrupp 7.
Trist att H2O SIGNAL inte kommer mer till TR, har alltid varit trevligt att se denna båt.
Aug 13, 2008 @ 20:39
Aha, jag som trodde stararna skulle vara i starlistan.
Aug 13, 2008 @ 20:50
Finns det någonstans en beskrivning av vad Utr. koderna betyder? Ser att en Bav 35 Match har LYS 1,24 och en annan har normala 1,29. Det måste ju vara något helt speciellt? First 34.7’orna har 1,27 i LYS. Är det värdet för en standard båt i svensk LYS?
Aug 13, 2008 @ 21:16
Tom, välkommen till SweLYS :-) http://www.ssf.se/tk/lys/info.asp
Bavaria 35 Match = 1,28 som standarbåt (sänkt i år). 1.24 lär vara utan spinn & genua? First 34.7 har 1.27 som standard (oavsett om de har peke eller ej).
Aug 13, 2008 @ 21:34
1,27 på first34.7 måste vara ett misslyckande (eller kanonLYS) på en så ny båt från Farr´s ritbord som är gjord för racing.
Aug 14, 2008 @ 14:10
Lycka till Peter.Kanske inte så dumt vara klasslågmätare om det är vindfattigt till att börja med.
Alla driver kanske lika fort första timmen eller så….
Oavsett det – visa J-flaggan.
Lars
Aug 14, 2008 @ 22:04
Tyvärr kommer nog inte POGO 40 kunna ställa upp, var nere vid Stenungsbaden och skulle kolla in den. Tydligen hade det blåst småjävlar i morse då en Swan av modell “jätte” stor hade slitit av sina aktertampar, varvid denna hade dunkat in i skrovsidan på POGOn. Swan båten såg inte heller speciellt fin ut i stäven som hade öppnat sig efter ett antal dunkar mot bryggkanten.
Aug 15, 2008 @ 01:16
Ang. First 34.7 och LYS 1.27
Är inte 34.7 fot utan c:a 32,8 fot (9,99 m).
Längd i vattenlinjen 8,73 m.
Vikt 4 520 kg.
Båten är inte gjord för racing enbart utan en cruiser/racer med full inredning som de tidigare båtarna i .7-serien.
Ritad för IRC. Se nedan:
Beneteau’s new First 34.7 opts for a T shaped keel. Andi Robertson finds it to be a cruiser with racing in its blood, which may spark a new One Design class.
FOLLOWING in the successful wake of the First 36.7, 40.7, 44.7 and 47.7, the new Beneteau 34.7 is a different animal. It is the first time that the combined efforts of Farr Yacht Design and Beneteau have collaborated on a boat which addresses performance under IRC as its primary target.
Previously it was an IMS/IRC mix and while all of them performed well under IMS initially, they all subsequently did well under IRC too. But this boat is a step up in terms of IRC dedication while remaining very much a straight down the line cruiser/racer, just as the rule favours.
Aug 15, 2008 @ 07:00
First 34.7 har IRC TCC på 1.015-1.025, vilket motsvarar LYS på 1.27-1.28. I NorLYS har man 1.28 vilket kanske är mer i linje med andra nya båtar.
Aug 15, 2008 @ 07:10
Magnus, det var tråkigt att höra. POGO’n var en av båtarna jag ville ta en titt på i startområdet. Hoppas det ordnar sig med båten.
Nu ska jag ner till båten och transportera den till Tjörn. Ni andra som ska vara med .. lycka till och ha en god segling!
Aug 15, 2008 @ 07:34
34.7:orna i Norge har kolmast och MH hissad gennaker. De svenska Alumast och hissar genn/spinn halvägs upp på kaltoppen.