Skip to content

18 Comments

  1. JS
    Aug 13, 2008 @ 08:24

    Skumt, är helt säker på att Dominant 105 var den största i Dominant familjen. Kanske har Gösta Edwardsson ritat en till nu då. Dominant 105 byggdes ju senast på 80 talet.

    Reply

  2. Christopher
    Aug 13, 2008 @ 08:36

    Dominant 150 är en 15 meter helt egenbyggd, från plugg till inredning, hyffsat snabbseglande skapelse. Har inte varit med på så många tävlingar i år, enbart några måndagsseglingar i långedrag samt vårens 24-timmars (som dom fick bryta i stiltjen).

    Ska bli kul att se hur den står sig på tjörn runt.

    Reply

  3. Nisse
    Aug 13, 2008 @ 18:08

    Största kölbåtsklassen ?
    Du menar kölbåtsklassen med störst båtar ?
    Största kölbåtsklassen i TR är väl startgrupp 6 med 58 båtar ?
    Eller är det Express, med 23 båtar ?

    Vad vet jag ?

    Och är det viktigt ? Nja !

    Mvh

    /N

    Reply

  4. Anders Ryberg
    Aug 13, 2008 @ 19:03

    Idag fick jag mitt mätbrev och imorgon kommer nytt storsegel. Planering! =P

    Så, vad är era målsättningar?

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Aug 13, 2008 @ 19:22

    Inte tjuvstarta :-)

    Reply

  6. o
    Aug 13, 2008 @ 19:28

    Men, var är stararna?

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Aug 13, 2008 @ 19:29

    Ingen Signal i år. Se nedan. Då kammar nog Bertil Söderberg hem priset i startgrupp 2 :-)

    “Inom seglingsvärlden har en ‘liten bit västsvensk Danmarks-historie’ gått i graven: Danska H20 SIGNAL eller som Västsverige fortfarande insisterar – BUKSESNEDKEREN – har seglat sin sista Tjörn Runt.”

    “Den nu 20 åriga maghony racer har med sina 63 fot dominerat ledarfältet i Tjörn Runt 15 gångar, och smått ointagliga 8 gångar har båt och besättning tagit priset som första båt i mål. Så sent som 2007 krossade H2O SIGNAL al motstånd i sportbåtsklassen och tog priset som första båt i mål samt vinnare i sin klass – och startfält. SIGNALS bästa seglingstid Tjörn Runt ligger på 3 timmar och 3 minuter och den högsta uppmätta farten väst om Tjörn är 21,8 knob.

    Båten som ägdes av klädesproducenten av samma namn seglade i alla år med i stort set samma besättning och altid har Tjörn Runt varit huvudevenemangen för den 17 man stora besättning. Närheten till öar, skärgård och altid glad publik har gjort Tjörn Runt en fest helt olik andra tävlingar och alla besättningmedlemmer kommer sakna denna tävling. Den korta distans har inte någon negativ effekt på det sportsliga värde och konkurencen har altid varit tuff med många mycket nyare tävlingsbåtar i startgruppen. H20 SIGNAL har genom danska seglingspressen gjort aktiv reklam för tävlingen.

    Under de senare åren har Tjörn Runt desutom varit en privat och vänlig “uppgörelse” mellan Västsveriges 2 båtkonstruktörer. Pelle Pettersson har genom flera år rattat megabåten HYUNDAI och innan dess Big T, medan Jacob Vierö altid har varit taktiker på H20 SIGNAL. Efter 15 umgångar är det fortfarande jämt i tävlingen som altid slutat vid kraftledninarna efter Kyrkesund på grund av den stora masthöjd på Pelle Petterssons båtar.. .

    H20 SIGNAL har altid tagit emot mästerlig behandling av både Stenungsund Seglings Sällskap samt Stenungsbaden Yacht Club och danska båten har haft för vana att tacka för alla gode tjänster med att att ha en och annan gäst från STSS, SYC med om bord under tävlingen.

    Ibland har det varit dramatiskt. För ett par år sedan under transportseglingen från danska Rungsted till Stenungsund traff SIGNAL under natten på en flytande container. Båtens fart på 17 knob gjorde att ett stort hål slogs upp i maghonyskrovet och i sista stund fick båt och transportbesättning undsätning av Svenska sjöräddningssällskapet.

    Båtens ägare genom 20 år har nu genomfört en försäljning av båten.

    Vi kommer sakna känslan och hela tävlingen och önskar arrangör samt deltagare lycka till 2008.”

    Vänliga hälsningar

    // för H20 SIGNAL
    J a c o b V i e r ø

    Reply

  8. JS
    Aug 13, 2008 @ 20:11

    o, stararna är i startgrupp 7.
    Trist att H2O SIGNAL inte kommer mer till TR, har alltid varit trevligt att se denna båt.

    Reply

  9. o
    Aug 13, 2008 @ 20:39

    Aha, jag som trodde stararna skulle vara i starlistan.

    Reply

  10. tool
    Aug 13, 2008 @ 20:50

    Finns det någonstans en beskrivning av vad Utr. koderna betyder? Ser att en Bav 35 Match har LYS 1,24 och en annan har normala 1,29. Det måste ju vara något helt speciellt? First 34.7’orna har 1,27 i LYS. Är det värdet för en standard båt i svensk LYS?

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Aug 13, 2008 @ 21:16

    Tom, välkommen till SweLYS :-) http://www.ssf.se/tk/lys/info.asp

    Bavaria 35 Match = 1,28 som standarbåt (sänkt i år). 1.24 lär vara utan spinn & genua? First 34.7 har 1.27 som standard (oavsett om de har peke eller ej).

    Reply

  12. Patrik
    Aug 13, 2008 @ 21:34

    1,27 på first34.7 måste vara ett misslyckande (eller kanonLYS) på en så ny båt från Farr´s ritbord som är gjord för racing.

    Reply

  13. Lars
    Aug 14, 2008 @ 14:10

    Lycka till Peter.Kanske inte så dumt vara klasslågmätare om det är vindfattigt till att börja med.
    Alla driver kanske lika fort första timmen eller så….
    Oavsett det – visa J-flaggan.
    Lars

    Reply

  14. Magnus
    Aug 14, 2008 @ 22:04

    Tyvärr kommer nog inte POGO 40 kunna ställa upp, var nere vid Stenungsbaden och skulle kolla in den. Tydligen hade det blåst småjävlar i morse då en Swan av modell “jätte” stor hade slitit av sina aktertampar, varvid denna hade dunkat in i skrovsidan på POGOn. Swan båten såg inte heller speciellt fin ut i stäven som hade öppnat sig efter ett antal dunkar mot bryggkanten.

    Reply

  15. Lennart
    Aug 15, 2008 @ 01:16

    Ang. First 34.7 och LYS 1.27
    Är inte 34.7 fot utan c:a 32,8 fot (9,99 m).
    Längd i vattenlinjen 8,73 m.
    Vikt 4 520 kg.
    Båten är inte gjord för racing enbart utan en cruiser/racer med full inredning som de tidigare båtarna i .7-serien.
    Ritad för IRC. Se nedan:

    Beneteau’s new First 34.7 opts for a T shaped keel. Andi Robertson finds it to be a cruiser with racing in its blood, which may spark a new One Design class.
    FOLLOWING in the successful wake of the First 36.7, 40.7, 44.7 and 47.7, the new Beneteau 34.7 is a different animal. It is the first time that the combined efforts of Farr Yacht Design and Beneteau have collaborated on a boat which addresses performance under IRC as its primary target.
    Previously it was an IMS/IRC mix and while all of them performed well under IMS initially, they all subsequently did well under IRC too. But this boat is a step up in terms of IRC dedication while remaining very much a straight down the line cruiser/racer, just as the rule favours.

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    Aug 15, 2008 @ 07:00

    First 34.7 har IRC TCC på 1.015-1.025, vilket motsvarar LYS på 1.27-1.28. I NorLYS har man 1.28 vilket kanske är mer i linje med andra nya båtar.

    Reply

  17. JS
    Aug 15, 2008 @ 07:10

    Magnus, det var tråkigt att höra. POGO’n var en av båtarna jag ville ta en titt på i startområdet. Hoppas det ordnar sig med båten.
    Nu ska jag ner till båten och transportera den till Tjörn. Ni andra som ska vara med .. lycka till och ha en god segling!

    Reply

  18. !
    Aug 15, 2008 @ 07:34

    34.7:orna i Norge har kolmast och MH hissad gennaker. De svenska Alumast och hissar genn/spinn halvägs upp på kaltoppen.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.