Skip to content

55 Comments

  1. SEGLARE
    Aug 16, 2008 @ 22:27

    Härliga bilder på en fin båt. Synd att du inte kom iväg så bra i starten Peter.

    Men varför startar man racet SÅ TIDIGT PÅ MORGONEN???

    Snälla arrangörer vänta tills vinden kommer nästa gång. Ingen start är väl och tänka på före klockan blir 11 (10 soltid) om man ska vara lite seriös i varje fall.

    Dessutom måste man gå och lägga sig innnan festen börjar på baden kvällen innan.

    Banavkortningen var bra. Vi hann till festen!

    Reply

  2. Hans
    Aug 16, 2008 @ 22:30

    Tydligen är gammal bäst.

    Förra året Neppare! Nu stare!

    Damma av era gamla holkar och kör Tjörn Runt.

    Reply

  3. Jocke_R
    Aug 17, 2008 @ 10:39

    “Sedan var vi tvugna att chansa”

    “Som oftast på kappsegling lönar sig inte chansningar som man måste göra när man ligger efter”

    Varför då??
    Om det oftast inte lönar sig att chansa (99 av 100??), varför då inte minimera riskerna och bara nöta på i kön och förhoppningsvis dra nytta av andras misstag??

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Aug 17, 2008 @ 10:54

    Olika seglare tänker säkert olika. Men om jag ligger 25 av 40 så kanske jag kan nöta mig till 3-4 placeringar. När vinden fyller på, och man kör väster om Tjörn, så finns det inte särkilt många stora taktiska vägval, och det vimlar inte av blåbär i klassen. I en Nova kunde man segla halvkass och ändå bli topp 10 i klassen. Nu nöter Mattias Rahm och Bengt Falkenberg lika hårt som vi i fajten om placeringarna 20-30.

    Om det finns 10% chans att vi ligger rätt när den nya vinden kommer, och det ger mig en topp 10-placering så tar jag det. I alla fall om jag redan har en separation med fältet. Dåliga odds. Men då har vi i allla fall försökt.

    Och jag hade varit lika deppig om vi bitit i det sura direkt och kommit 22 i stället för 27.

    Fast, det är klart, i en cup eller serie hade man säkert tänkt annorlunda.

    Reply

  5. Andreas i Missmatch
    Aug 17, 2008 @ 11:43

    Varför finns ingen total resultatlista?
    Den enda som finns är från 2007 o tidigare år.
    När kommer den?

    MVH Andreas

    Reply

  6. Bosse
    Aug 17, 2008 @ 12:00

    Totalen är som alltid, ointressant

    Reply

  7. Sigvard
    Aug 17, 2008 @ 16:18

    Kul segling! Tänkte på en sak bara innan starten. Var det fler än jag som noterade att det användes motorer lite varstans för att nå startlinjen? Vi påpekade detta för någon av båtarna och blev då kallade “bror duktig”. Vi hade, precis som de flesta, långt kvar till starlinjen när skottet gick och blev då omåkta av båtar som “tagit fart” ordentligt med motorn. det var ju svårt att hinna mellan de orange bojarna och linjen på de sex minuter man hade på sig) Naturligtvis var det ingen av toppbåtarna som gjorde detta, men oavsett vilka ambitioner man har är det kul om reglerna följs. Ja, jag vet… man skall protestera men vem orkar…

    Reply

  8. f424
    Aug 17, 2008 @ 16:33

    Det märkligaste TR jag seglat någon gång!
    Gummibandseffekten, eller “de rika blev rikare och de fattiga fattigare” har aldrig varit så tydlig som igår. Vägvalet vid Brattön hade ingen avgörande betydedelse, även om jag bedömmer att öster om varit bättre än vårt (alltför) sena västliga val. Tyvärr gled vi en stund ur den sydgående strömmen med vårt sena beslut. Vi lyckades som sista båt sträcka förbi innanför soa och galten utan att slå vilket var viktigt, de bakomvarande stannade upp rejält norr om och innanför dessa öar. Väl nere vid dyrön var det inte många konkurrenter runt omkring oss utan vi seglade nästan ensamma. Det var en märklig känsla att norr om Skärhamn titta framåt och på 1 NM´s avstånd se UK syversen-Arcona460:n på väg in i Kyrkesund och INGEN inom synhåll akteröver!
    Seglade vi bra? Nej absolut inte (blev ju 40 minuter efter första IMX40! Katastrof!!) men å andra sidan långt före andra konkurerrenter (bla 45 minuter före Bengt Falkenberg med 6 pinnar högre LYS). Ett så utspritt fält tror jag aldrig att vi kommer att få se igen.
    Heder åt STSS som kortade banan (men borde man inte se över hur man meddelar de seglande detta? Flaggor på bestämda platser längs banan, SMS , VHF etc. möjligheterna är många)
    Niklas Strandberg
    IMX40 Blues.

    Reply

  9. Anders
    Aug 17, 2008 @ 17:59

    Niklas.
    Enligt seglingsföreskrifterna:
    11e
    Avkortningen av banan kommer att markeras med
    flagga S på Klädesholmen samt vid inloppet i Kyrkesund

    Samt att speakern på båda ställena meddelade detta till båtarna som passerade…

    Reply

  10. Calle P
    Aug 17, 2008 @ 18:33

    Du skulle hängt på oss (Eller kört om oss vi brattön. Låg du lite för långt öster ut där?) Vi seglade förbi ett flertal av dina konkurrenter och lyckades placera oss hyfsat :-)

    Reply

  11. Jocke_R
    Aug 17, 2008 @ 18:52

    OK Peter låt gå för den här gången ;). Men i din beskrivning lät det nästan som tvångsmässigt att chansa direkt (många ser det nog så). Medans min poäng var att man kanske skulle spara på chansningarna tills det finns nåt som ser skapligt rimligt ut att gå hem.

    Reply

  12. bister
    Aug 17, 2008 @ 19:18

    Bland det värsta jag hört. Skulle aldrig acceptera att folk gasade runt med motorn i starten, riktigt dj-vla osportsligt.

    Borde vara ganska glasklart att när men kappseglar så seglar man, med segel.
    Vore kul om någon av de stjärnor som gjorde detta kunde förklara hur de tänkte och vad exakt som gjorde att just de kunde ta sig den friheten. Var går gränsen? Får man köra lite motor om man gjort en dålig start bara för att komma ikapp. Eller får man brumma ikap lite om man missat ett skifte på kryssen.

    DOPING!!!!!! Bannlys dem från banorna.

    Reply

  13. Peter Gustafsson
    Aug 17, 2008 @ 19:45

    Calle, vi skiljdes åt vid Vinterholmen vid 11:00 (2.8 distans från starten på 2.5 timmar). Därifrån hade du 5:15 till målgång. Hade vi hakat på dig hade vi kanske kört ditt spår på 5:00 (5% snabbare) och varit i mål 16:00. Då hade vi blivit 23:a. Yippeee!

    Då valde vi att hänga kvar på ostsidan för att chansa lite. Hade gänget som körde “50 meter från Tjörn” hela vägen fastnat som de gjorde 2005, hade vi varit “back in business”. http://www.blur.se/2005/08/20/tjorn-runt-2005/

    Reply

  14. Magnus
    Aug 17, 2008 @ 19:50

    Är väl ganska normalt kappseglingsbeteende att inför en lättvindsstart gasa på med motorn för att bygga skenbar vind och sedan stänga av på 5minutaren. Var det dock inom 5 minuter så är det den kanske värsta formen av fusk som existerar inom vår sport.
    Men att det sker under tjörn runt är kanske inte så mycket att orda om. TR är ju mer en folkfest än ett race och att det blir lite vilda västern är väl kanske svårt att undvika.
    Hur många incidenter sker i kyrkösund? Hur många tar sitt straff? Hur många protester lämnas in..?

    Reply

  15. f424
    Aug 17, 2008 @ 20:14

    Hoppsan, missade visst avdelningen “avkortning av banan” i seglingsföreskrifterna, pinsamt.
    Hursom, om första meddelandet om avkortad bana kommer vid Klädesholmen tycker jag det är för sent. Så snart seglingsledningen fattat beslutet bör man meddela detta tidigt utefter banan. Många av de seglare som har hemmahamn söderut väljer sannolikt fortsatt segling eller ej vid vägskälet vid Åstol.
    I övrigt som sagt, heder åt STSS som tog rätt beslut. Hoppas detta uppfattats som positivt och leder till ökande deltagande framöver. Även om man kan diskutera “rättvisan” i de vädermässiga förutsättningarna så var det iallafall en trevlig dag på havet.
    Niklas S
    IMX40 Blues

    Reply

  16. Patrik
    Aug 17, 2008 @ 20:22

    Visst kan man tala om vägval för man har ju faktiskt valt frivilligt vilken väg man gick, men det var inget annat än ren och skär tur hur utfallet blev för det finns väl ingen som tror att det skulle ha varit erfarenhet och skicklighet bakom rätt vägval i år ?
    En sån total mix av stora och små båtar längs med banan tyder på fullständigt lotteri med var man råkade befinna sig på banan när de små vindkårarna kom från alla oväntade håll.
    Att det sen var Starbåtar i topp var inte så konstigt med så stor andel kryss under den tid som kunde kallas segling.
    Vi var mycket nära att bryta seglingen flera gånger då det faktiskt inte var kul alls de första 5 timmarna, men när till slut vinden äntligen kom så var det skoj att segla även om vi visste att resultatet skulla bli kass.. men vad spelar det för roll när det blåser och man har skoj!

    Reply

  17. Magnus
    Aug 17, 2008 @ 20:35

    “Det är konstigt men det tycks att ju mer jag tränar, ju mer tur har jag”

    -Ingemar Stenmark

    Reply

  18. Patrik
    Aug 17, 2008 @ 20:54

    Den med Stenmark är bra, men där talar vi om förutsägbara villkor.
    Det som utspelade sig igår på Tjörn runt kan inte sägas vara förutsägbart om man inte är släkting med Saida förstås..

    Reply

  19. Jaha
    Aug 17, 2008 @ 21:03

    Konstigt att de duktiga seglare som tränat mycket råkade ha all turen…
    Visst var det lite lotteri över det hela men i det spelet finns alltid en väg tillbaka för de som inte ger upp.

    Reply

  20. Magnus
    Aug 17, 2008 @ 21:05

    Det jag ville ha sagt är att det ändå kan tyckas konstigt att trots att det bara var slumpen som avgjorde var det ändå Du Soleil, som oftast seglar bra på hög nivå (näst bästa svensk på ORCi EM?), som vann gruppen och att gamle os räven mats johansson vinner totalt.

    Reply

  21. Patrik
    Aug 17, 2008 @ 21:33

    Säkert två dussin båtar med vinnarpotential som var med och det vore väl konstigt om inte någon av dem valde rätt vägar !
    Faktum kvarstår:
    en del rätt båt
    en del skicklighet
    en del tur
    Svårare än så är det inte att vinna Tjörn Runt :-)

    Reply

  22. Andreas i Missmatch
    Aug 17, 2008 @ 21:35

    Många duktiga(sponsrade båtar) låg upp mott tjörnsidan i starten.
    Jag var förvånad,de flesta gick väl över linjen och såg strömmen innan start. Ingen vind? Vi kom i väg hyfsat i mitten,utan båtar runt oss. Nån Benetau 50 som badade efter de stangt av motorn och sedan bröt ca 30 min efter start…men annars ganska tomt.
    Kanske en konservativ start men förvånad att så få låg i mitten.

    Synd att de kortade banan när vinden äntligen kom?
    Varför inte diskutera uppskjuten start? Race på lika villkor är roligast.
    Sen tycker jag att de som kom högst upp i resultatlistan visade bra seglingskunskap o lokalkännedom. IMPONERANDE! Inspirerande för oss. Farmor o Farfar tyckte det var jättekul. Man kunde sitta o fika o sola under en kappsegling. Den bästa kappseglingen enligt dessa någonsin!!!

    MVH Andreas

    Reply

  23. Magnus
    Aug 17, 2008 @ 21:37

    Du Soleil har väl i princip noll lokalkännedom…

    Reply

  24. Erik B
    Aug 17, 2008 @ 22:15

    Eric Twiname (ni som har en 20 år gammal bok med kappseglingsreglerna känner igen namnet) jämförde kappsegling på hög nivå med att åka upp med en rulltrappa. Ingen får gå utan man följer med trappan uppåt. Gör man ett misstag så ramlar man ner ett eller flera trappsteg innan man börjar åka uppåt igen. Den som gör minst antal misstag kommer i mål först!

    Reply

  25. Mikael Vesala
    Aug 17, 2008 @ 22:17

    Så häpet, min lilla balja med röd gennaker pryder sida 4-5 i GP! Trevligt..

    Reply

  26. Säpo
    Aug 17, 2008 @ 22:43

    DuSoleil har ett antal Göteborgare i sin besättning, vet ej hur många av dessa som var med i lördags. Men de är inte helt vilsna. En har kört båt i det militära och hittar “ganska” bra på västkusten…

    Reply

  27. Anders
    Aug 17, 2008 @ 22:57

    Magnus.
    DuSoleil har flera Göteborgare ombord som har mycket god lokalkännedom. Se intervjuerna på STSS hemsida så ser du en go Göteborgare ur deras besättning.
    (De har ofta 2 st GÖteborgare i sin besättning)

    Reply

  28. 35 TJÖRN RUNT
    Aug 17, 2008 @ 23:18

    För att vinna Tjörn Runt totalt måste man troligen ha ALLA NEDANSTÅENDE KRETERIER uppfyllda:

    Seglat kanonbra!
    Ingen vinner med helt fel lys eller bara tur.

    Haft flyt med rätt väder för båten.
    Det går inte att vinna med en ren hårdvindsbåt i lättvind eller tvärt om.

    Haft tur med vägvalet.
    INGEN KAN VARA SÅ SKICKLIG ATT HAN KAN förutspå ALLA SKIFT OCH VÄGVAL PÅ EN SÅDAN HÄR SEGLING.

    Ett bra lystal.
    INGEN KAN VINNA OM HAN HAR ETT NORMALLYS. DET MÅSTE VARA SATT LITE FÖR LÅGT(LYSMASK ALLTSÅ), ÅTMINSTONE FÖR DEN DAGENS VÄDER satt för lågt/gynnat.

    Sällan att man ser nya båttyper i toppen.
    Jag tycker mig känna igen båtmodellerna i toppen år från år.
    Kanske hög tid att låta höja dessa så fler kan få komma fram någon gång.

    Reply

  29. Mattias
    Aug 18, 2008 @ 11:55

    Eller så skall man helt sluta ge pris till total segrare. Är den inte ganska ointressant egentligen? Svårt att tävla med en First 45 mot en Stare – eller?

    Reply

  30. Anders
    Aug 18, 2008 @ 12:31

    Eller bara att acceptera att ibland är det rätt att komma med en Stare och ibland är det mer rätt med en First 45.

    Och sedan inte hänga läpp eller gnälla för det!

    Reply

  31. Matts
    Aug 18, 2008 @ 12:32

    “DuSoleil har ett antal Göteborgare i sin besättning, vet ej hur många av dessa som var med i lördags. Men de är inte helt vilsna. En har kört båt i det militära och hittar “ganska” bra på västkusten…”

    Stämmer bra. En av dem heter Fredrik, han navigerar och var med i Lördags. Stridsbåtsinstruktör och född i en skreva på västra Tjörn var meriter nog för ett kul Stockholmsgäng med bra fart i lådan.

    Reply

  32. JS
    Aug 18, 2008 @ 16:16

    Så även du Peter… det trodde jag inte ;) Alla år har jag svurit å de som väljer at gå hem genom Kyrkesund.. alla har varit idioter. Men det kan jag ju inte kalla dig. Hoppas det gick bra att gå igenom utan att störa några tävlande båtar.
    Inte lätt att så igenom Kyrkersund utan regelbrott denna gång, låg för barbord när en båt slog precis framför, vred ratten för slag.. inget hände. Så jag ropade.. kan ni falla annars går jag in i er. vilket resulterade i hånskratt och idiotförklaringar.. vad gör man.
    Hjälpte tydligen inte att jag försökte visa att rodret var på fullt utslag.. Men de hade säkert trevligt då de kunde snacka om vilka idioter som är med och inte kan väjningsreglerna.. Nån som känner sig träffad ;)
    P.S.. Jag bjuder på det i så fall..

    Reply

  33. Lars
    Aug 18, 2008 @ 20:20

    Vårt 1:a Tjörn runt: Vi blev störda av båtar som kom tillbaka genom Kyrkesund. Vi seglar ju alla om totalen, så det borde naturligtvis resultera i diskning att gå tillbaka genom ett fullpackat sund under kappseglingen. Observera att ditt uppförande före och efter start och målgång också ingår i “att kappsegla”. Reglerna gäller de som avser att kappsegla, som kappseglar eller som har kappseglat.
    Även alla som använder motor eller styrpropeller genom sundet borde diskas av domare på plats. Det lät stundtals som rena rama motorsågsmasakern. Vi kom aldrig igenom sundet utan vände efter 4:e försöket och gick runt på utsidan. Vi fullföljde seglingen med rent samvete. Annars var allt toppen!

    Reply

  34. Jocke_R
    Aug 18, 2008 @ 22:04

    Är det någon mer än jag som tycker det vore en kul grej att köra “LYS-SM” på bana?

    De flesta LYS seglingar är ju “djungelrace”, vilket gör det lite svårt att tolka resultatet rent handikappmässigt. Enligt LYS kriterierna ska väl talet vara satt efter vad bästa båt (“i klassen”) kan prestera i sitt bästa vindregister mellan 2-10 m/s på en kryss-läns bana, eller?

    Reply

  35. Peter Gustafsson
    Aug 18, 2008 @ 22:23

    Jag är ganska säker på att jag inte störde någon på tillbakavägen. Stannade faktiskt vid en brygga när det var som värst.

    Det finns ju både för och nackdelar med att ha en välbesökt blog. Fördelen är att alla vinkar och sedan mailar in bilder på Blur. Nackdelen är att folk hör av sig om man gör minsta fel :-)

    Så, förlåt att jag kallade gänget på Gambler 38 Cheetah för idioter efter att de provat på en “Tjörn Runt-specialare” (komma bakifrån, stoppa in näsan i det utrymme som inte finns mellan oss och land och sedan skrika plats)…

    Om det är någon annan som vill ha en offentlig ursäkt, så får ni höra av er :-)

    Reply

  36. Jan
    Aug 18, 2008 @ 22:59

    JS, att delta i kappsegling och vara manöveroduglig är väl knappast särdeles ansvarsfullt. Var det storskotet som måste lättas eller?

    Reply

  37. o
    Aug 18, 2008 @ 23:05

    ingen ursäkt, men en förklaring till varför du alls gick genom sundet istället för utsidan på hemvägen skulle sitta fint – en dm omväg är väl inte så värst jobbig?

    Reply

  38. Peter Gustafsson
    Aug 19, 2008 @ 06:26

    Mest för att fota faktiskt. Blev 30-40 bra bilder där många ligger i respektive seglares mailbox.

    Reply

  39. carl-axel hellman
    Aug 19, 2008 @ 12:09

    tack för fint foto på min klenod , Flu.

    hadet!

    calle

    Reply

  40. o
    Aug 19, 2008 @ 14:18

    fota är ett bra skäl

    Reply

  41. Harald
    Aug 19, 2008 @ 14:19

    Motor får man köra till fyra-minutaren. Femman är ju första signalen, och råkar man ha motorn på då skulle man bli diskad. Det är först efter preparatory-signalen man tävlar, minuten före det förbereder man sig bara.

    Se även definitionen på racing.
    ” A boat is racing from her preparatory signal until she finishes and
    clears the finishing line and marks or retires, or until the race committee signals
    a general recall, postponement or abandonment.

    Sen får man förstås inte använda motorn på ett sådant sätt att man fortfarande har “motorfart” när man tävlar (4min). Bygga apparent börjar nog vara tvivelaktigt, men har själv gjort det.

    Reply

  42. Magnus
    Aug 19, 2008 @ 14:22

    Vadå förstås inte? Varför skulle man inte få det? Var står det? Självklart får du gasa hur mycket du vill fram till prepp-signal, oavsett om den är på 5an eller 4an.

    Reply

  43. Harald
    Aug 19, 2008 @ 14:23

    Ahh, se bara. Case book Case 69, “Momentum of a boat after her preparatory signal that is the result of being propelled by her engine before the signal does not break rule 42.1.”

    MacGregor har ju en viss fördel där om den planar @ 25 knots med fyra minuter till start :)

    Reply

  44. Harald
    Aug 19, 2008 @ 14:25

    Varningen är femman, preparatory fyran. Såvida inte SI säger nåt annat.

    Reply

  45. Magnus
    Aug 19, 2008 @ 14:25

    Alltså fullt tillåtet.

    Reply

  46. Harald
    Aug 19, 2008 @ 14:28

    Just det.

    Reply

  47. Patrick
    Aug 19, 2008 @ 14:50

    Jag tror att Huyndai har en ännu större fördel om den så “bara” har 7 knops motorfart med fyra minuter till start :-)

    Reply

  48. Jocke
    Aug 19, 2008 @ 15:54

    Förberedelsesignalen på TR är 5 min före start.

    Reply

  49. o
    Aug 19, 2008 @ 17:20

    jag fattar inte riktigt vad problemet är, för vissa, med totalresultat. Är ni emot startgruppresultat också?

    Reply

  50. Erik B
    Aug 19, 2008 @ 20:31

    Jag tycker det är kul att titta på en totallista!

    Är någon startgrupp överrepresenterad i toppen?
    Beror det på duktiga seglare, vindskifte osv?

    Oftast ser man samma 20% som finns med där uppe år efter år. Ordningen är lite olika men samma båtar/besättningar…

    Reply

  51. Evan Thorsson
    Aug 28, 2008 @ 11:34

    Svar från Gambler 38 Cheeta .
    Hej Peter , tack för ursäkten , vi ber också om uräkt för hårda ord .
    Tyvärr kom du in på skuldfrågan och utelämnade en massa fakta .
    SWE 326 Blur är på väg till första genvägen efter sundet vid Klädesholmen med SWE 10533 Gambler 38 en bit bakom . Vi ser att
    ni inte har koll på läget . vi ropar men för sent . Ni går på grund på stenen som ligger i till babord om myningen till sundet och fasnar .
    SWE 326 Blur sätter på motorn (vilket är o.k.) backar av grundet vänder fören mot nord . vi uppfattar naturligtvis att ni att ni släpper och lämnar plats till SWE 10533 som ni skulle gjort eftersom vi har överlapp i lä . Vi seglar västerut ni mot norr , altså klar överlapp .
    SWE 326 Blur skotar istället hem rundar stenen och vänder in i sundet med SWE 10533 med överlapp i lä , vi ropar plats och släpper
    skoten , ni måste lämmna plats för land , vi har grund framför oss(vi
    har nämligen koll på grunden) , du som rorsman bara glor på oss .
    Jag har förstålse för detta , det är inte roligt att gå på grund , vilket vi också gjorde när ni inte lämnade plats , det fanns gott om vatten att göra det men ni hade inte koll på läget . SWE 10533 skrapade i
    botten men inte så hårt så lät bli att protestera . det är inte roligt att
    sitta i protestförhandlingar hela lördagskvällen .

    Jag betraktar detta som utagerat och önskar Blur och Peter Gustavsson lycka till i fortsättningen .
    Med seglarhälsningar Evan Thorsson SWE 10533 Cheetah

    Reply

  52. Peter Gustafsson
    Aug 28, 2008 @ 11:49

    Hej Evan,

    ni var så långt bakom, att trots att vi gick på grund, backade av och började segla igen, så blev er överlapp som mest 2 meter. Min uppskattning är att ni var 5-6 båtlängder akter om oss då vi gick in i zonen?

    Spana in KSR 18.2 UTAN ÖVERLAPP VID ZONEN

    Om en båt var klar för om när den kom fram till tvålängdszonen ska båten klar akter om därefter hålla undan. Om båten som var klar akter om får överlapp på utsidan om den andra båten ska den också ge innerbåten plats. Om båten som var klar akter om får överlapp på insidan om den andra båten, har den inte rätt till plats. Om båten som var klar för om passerar vindögat upphör regel 18.2c att gälla och börjar inte gälla igen.

    Eftersom vi hade videokamera monterad på masten, så har jag så klart kollat på detta i efterhand, och filmen hade gjort sig utmärkt i en protestförhandling ;-)

    Min navigatör hade ingen koll men på regelsidan var det bättre ordning!

    Men som du säger, det är utagerat.

    Vi ses nästa år. Och förhoppningsvis inte i just det där sundet.

    Reply

  53. Evan Thorsson
    Aug 28, 2008 @ 13:50

    Hej igen Peter .
    Ni har nog ingen koll på regelboken heller , det är regel 42 som gäller .
    Ytterbåt lämnar plats för hinder eller märke om överlapp elablerats .
    Hade vi varit så långt bakom som ni påstår hade vi inte hunnit ikapp er . vi hade överlapp hela tiden .

    Förhoppninhsvis är det utagerat nu i alla fall .
    Med vänliga hälsningar Evan .

    Reply

  54. Patrik Hansson
    Aug 29, 2008 @ 14:26

    Hej,
    Det är intressant hur man kan uppfatta en situation så olika.

    Som matchracingseglare och domare är min erfarenhet att båten bakom ofta tolkar att överlappen etableras mycket tidigare än i verkligheten. Det känns säkert än mer så när man kommer in i en mycket trång passage med högre fart och en långsammare båt ligger där man vill gå. Valmöjligheterna är begränsade och besluten måste tas blixtsnabbt.

    Vi kanske inte kommer att enas om när överlappen etablerades. Däremot borde vi kunna komma överens om att det är regel 18.5 “Passera ett längsgående hinder” som gäller. Troligtvis inte 18.2 och definitivt inte 42, den har inget med plats att göra.

    /Patrik – Trimmer på Blur

    Reply

  55. Pär B
    Aug 30, 2008 @ 07:12

    Vid ett längsgående hinder (regel 18:5) gäller inte 18:2b och 18:2c, så tvålängdszonen saknar helt betydelse i det fallet. Den enda frågan är om det fanns plats att passera när överlappen började.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.