Sunday Rule Quiz
UK-Halsey quiz #17: Two cruising boats, Blue and Red were approaching the finish line on a very close reach on port tack. Red, the leeward boat, was a considerably larger boat than Blue.
UK-Halsey quiz #17: Two cruising boats, Blue and Red were approaching the finish line on a very close reach on port tack. Red, the leeward boat, was a considerably larger boat than Blue.
Phille
Aug 17, 2008 @ 23:59
Den är ju ganska uppenbar det finns ju inte plats för målinje.
Mossberg
Aug 18, 2008 @ 09:14
Klart man ska ha plats för märke vid målgång!
PelleL
Aug 18, 2008 @ 09:24
Ett mål-linje märke är som vilket annat märke som helst. Har man överlapp när första båten kommer till 2-längders zonen skall man ha plats. Som filmen visar det är det väl på gränsen……
Mossberg
Aug 18, 2008 @ 09:35
Nå, filmens avsikt är väl knappast att låta oss bedöma om det är två båtlängder till märket eller inte.
Erik B
Aug 18, 2008 @ 10:10
Tycker det ser ut som 18.2c – utan överlapp vid zonen. “Om båten som var klar akter om får överlapp på insidan om den andra båten, har den inte rätt till plats.” Den stora upphinnande har inte plats.
Steffo
Aug 18, 2008 @ 10:18
Om det är innanför eller i zonen är en del av det viktiga i frågan.
Regel 18 gäller i det fallet om man är i zonen. Hurvida det är överlapp eller ej kan kanske klargöras av 18.2.e :-)
Steffo
Aug 18, 2008 @ 10:19
Menade naturligtvis om det var “utanför eller i zonen”…….
Erik B
Aug 18, 2008 @ 10:30
… det finns en pausknapp på filmen. Och en förutsättning för bedömning är att allt är skalenligt återgivet ;-)
Skumpan
Aug 18, 2008 @ 10:47
En VÄLDIGT viktig del är väl vilken båtlängd man refererar till. Det är väl ändå mätt efter den första korta båten, och då är det väl på gränsen att bakomvarande hinner få överlapp. Vid tveksamhet manar ju reglerna till att gå tillbaka ett steg och anta att inget skett sedan dess. Dvs man ska anta att de inte fick överlapp eftersom det inte var överlapp meterna precis innan zonen nåddes.
Skumpan
Aug 18, 2008 @ 10:50
Hur som helst skulle lillingen istället seglat taktiskt – fallit av och siktat ett par meter under bojjen, gått på speed och sedan skjutit upp på linjen. Då hade aldrig storingen velat eller kunnat passera i lä.
Erik B
Aug 18, 2008 @ 10:57
Regel 18.2c säger:
“Om en båt var klar för om när den kom till tvålängdszonen ska båten klar akter om därefter hålla undan…”
Peter Gustafsson
Aug 18, 2008 @ 11:02
Just tveksamheten gör det enkelt: 18.2 (e) “If there is reasonable doubt that a boat obtained or broke an overlap in time, it shall be presumed that she did not”. Alltså ingen överlapp.
Ett liknande case är “Tjörn Runt-specialaren”, att idioter kommer akterifrån, stoppar in näsan i den obefintliga luckan mellan framförvarande båt och land och skriker PLATS!! Alltid lika underhållande :-)
Erik B
Aug 18, 2008 @ 11:31
Tjörn Runt-specialaren heter Arkö Runt-specialaren hos oss och innefattar också 120 m2 spinnaker som tas ner via vår sittbrunn…
Joakim
Aug 18, 2008 @ 11:40
Skumpan: Man får inte görä det!
17.2 Except on a beat to windward, while a boat is less than two of her hull lengths from a leeward boat or a boat clear astern steering a course to leeward of her, she shall not sail below her proper course unless she gybes.
MA
Aug 18, 2008 @ 11:55
Röd har väl inte etablerat överlapp och har väl då ingen plats, eller? Får lite jobbigt att bevisa det i så fall?
Jag skulle avslå protesten!
!
Aug 18, 2008 @ 13:53
Handlar det verkligen om plats för märke? Det är ju målbojar och det handlar om att segla banan och tillbörlig kurs. Tvåbåtsavståndet saknar här betydelse och bojarna skall ses som hinder istället för rundningsbojar. Vad “very close reach on port tack” betyder är jag osäker på men för mig låter det inte som som blåbåt seglat absolut max höjd och borde självklart gett rödbåt plats att pasera hinder.
!
Aug 18, 2008 @ 13:57
Forts.
Bevisbördan hamnar även på blå båt när han roppar “no room” och inte släpper in röd båt. Han borde släppt in röd båt och sedan protesterat om han skulle haft en susning av chans att klara sig.
Steffo
Aug 18, 2008 @ 15:43
Joakim. Varför få skumpan inte segla några grader lägre?
Proper course eller tillbörlig kurs betyder följande (läs i definitionerna i RRS eller KSR):
En kurs en båt skulle segla för att gå i mål så fort som möjligt i frånvaro av de andra båtar som avses i den regel som använder begreppet.
Så för lillingen skulle det vara tillbörlig kurs.
Steffo
Aug 18, 2008 @ 15:45
! visste inte att målmärken hade speciell status som märke. Vore tacksam för beskrivning i RRS eller KSR där man kan finna detta.
PelleL
Aug 18, 2008 @ 15:59
Regel 18.1. Målinjen är en del av banan. För att fullfölja kappseglingen skall man passera mållinjen alltså gäller regel 18 vid mållinjen om inte undantaget i 18.1(b) är tillämpligt. Se också definitionen av märke och hinder längst bak i regelboken
Joakim
Aug 18, 2008 @ 16:08
Steffo: Varför skulle lilligen sikta under märket, om storingen var inte där? Om man kan inte svara detta, så skulle lillingen ha seglat under sin tillbörlig kurs. En sådant situation (på länsmärket) finns här: http://game.finckh.net/indexe.htm
Joakim
Aug 18, 2008 @ 16:28
Steffo: Titta på de här (särskilt den vänstra): http://game.finckh.net/situat/tit_gbr/leeb01_e.htm
Joakim
Aug 18, 2008 @ 16:29
Menade dock den högra!
Steffo
Aug 18, 2008 @ 19:27
Joakim. Den beskriver ju undanvind. Och i regel 17.2
säger : Except on a beat to windward, while a boat is less than two of her hull lengths from a leeward boat or a boat clear astern steering a course to leeward of her, she shall not sail below her proper course unless she gybes.
Vilket borde innebära att du kan segla hur lågt du vill på kryssen I denna rule quiz är det ju kryss det gäller.
PelleL. Finns inget som säger att du kan segla fel sida om målmärken och vända ner i banan igen och gå i mål på rätt sätt väl?
Joakim
Aug 18, 2008 @ 19:50
Steffo: Det sägs “on a very close reach” och ser ut som de seglar 50-60 TWA. Jag skulle tro at det är inte “beat to windward” som troligen innebär at man kan inte lätt nå märket utan att kryssa.
Man kan inte gå i mål från fel sidan:
28.1 A boat shall start, leave each mark on the required side in the correct order, and finish, so that a string representing her wake after starting and until finishing would when drawn taut pass each mark on the required side and touch each rounding mark.
Finish A boat finishes when any part of her hull, or crew or equipment in normal position, crosses the finishing line in the direction of the course from the last mark,
PelleL
Aug 18, 2008 @ 20:02
Regel 18 gäller så länge det inte är kryss OCH båtarna är på olika halsar.Tolkningsfallen 2, 29, 70, 81,84,86 94 och 95 kan vara till hjälp för att förstå hur det hänger ihop.
http://www.sailing.org/tools/documents/Case%20Book%202005-2008%20(March%202008)-%5B909%5D.pdf
PelleL
Aug 18, 2008 @ 20:06
OK nu förstår jag er tanke med regel 17….blå får ju inte segla lägre än tillbörlig kurs om röd får överlapp men som jag ser situationen så skall blå till att gå i mål (about to finish) ocg då gäller regel 18.
Steffo
Aug 18, 2008 @ 20:10
Joakim. Det är helt möjligt att gå på fel sida .. 2 ggr… först upp sen tillbaka och ändå uppfylla kraven i 28.1. Förutsättningen är ju att du INTE seglar över mållinjen på vägen “ner” igen
Vad jag ville säga är att det finns inget som hindrade läbåten att “missa” mållinjen.
men svaret på rulequizen är följande:
Facts Found
Both boats were barely fetching the leeward end of the line. Red being a larger boat than Blue was catching up to Blue very quickly even though she was coming from astern and to leeward. Red had previously tried to get to windward of Blue but had been unable to do so.
At about the time Blue reached the two length zone, Red established an overlap to leeward of Blue and immediately hailed for “Room at the mark”. Blue hailed back that Red was not entitled to room and continued to sail a course to pass just to windward of the finish mark.
When Blue had about ½ boatlength left to reach the mark, it became apparent to Red that there would not be enough room between the mark and Blue and that she would have to hit Blue, the mark, or both in order to fit in. At that point, Red bore away sharply to gybe and she simultaneously hailed “Protest” and flew her protest flag. After completing her gybe, she tacked and followed Blue across the finish line. Red protested under RRS 11,17.1 and RRS 18.2(b) citing the fact that her “Proper Course” was to finish to leeward of Blue even though she didn’t have luffing rights.
Conclusions and Rules That Apply:
The key to determining which rules apply can be found in the Preamble to Section C which says that if a rule in Section C conflicts with a rule in Section A or B, the Section C Rule takes precedence. Therefore, Rule 18 applies in this situation and takes precedence of RRS 11 and 17.1.
With regard to which part of RRS 18 applied, Red contended that RRS 18.2 (b) applied and that she was therefore entitled to room at the finish mark. Blue on the other hand contended that Red had not established her overlap until after Blue had reached the two-length zone and that therefore RRS 18.2(c) applied and Red was not entitled to room.
The controversy is solved by looking at RRS 18.2 (e) Overlap Rights. 18.2 (e) says that if there is “reasonable doubt that a boat obtained….. an overlap in time, it shall be presumed that she did not.” Therefore, it would be presumed that Red did not obtain her overlap in time and was NOT entitled to room. Red did the correct thing by gybing away and avoiding a collision however her protest of Blue is disallowed.