Skip to content

35 Comments

  1. Jan
    Aug 28, 2008 @ 20:34

    Lite vita ytor här och var hade nog lättat upp stämningen lite.

    Reply

  2. Johan O
    Aug 28, 2008 @ 21:29

    Nedfällbara knapar och påkostad utrustning noteras.
    När kommer infällbart drev ala V70 på denna typ av båt.

    Reply

  3. Harald
    Aug 28, 2008 @ 21:38

    Med den vikten är det väl inte trä, utan sandwich-skivor som är täckta
    med teak-fanér eller så. Skulle väl vara lika bra att epoxa dem vita,
    så man kunde dra med trycktvätten efter ungarna (eller gastarna).

    Reply

  4. Harald
    Aug 28, 2008 @ 21:38

    De skulle kunna spänna fockskotet litet…

    Reply

  5. apan
    Aug 28, 2008 @ 21:49

    vafalls!! Någon har ställt en hem-pece på navigationsbordet!

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Aug 28, 2008 @ 22:08

    Ja, det är just att man fått high-tech-sandwich att se ut som en 80-talsbåt inuti. Men smaken är väl som baken antar jag…

    Personligen tycker jag man mycket väl kan använda vit plast som ser ut som ribbor. Snyggt, lätt och man behöver inte bli orolig när en blöt spinnaker har kommit ner i förpiken…

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Aug 28, 2008 @ 22:16

    Och när vi ändå är petiga så behövs fotstöd för rorsman och trimmer.

    Reply

  8. Harald
    Aug 28, 2008 @ 22:17

    Jaa, jag skulle nog inte kruxa för ek-ribbor i förpiken och akterkajutan.
    Hellre lägger jag då ett liggunderlag mot skrovsidan. Men det är väl jag. Ek låter tungt…

    Reply

  9. Vilhelm D
    Aug 28, 2008 @ 22:34

    Hej Peter och övriga på den aktuella båten har ej ännu fotstöd installerats som är standard eftersom de sätts efter rorsmans tycke. Du kan få hela båten vit inuti allt efter kundens smak. All inredning är av komposite sandwish med ett tunt lager beklädnad för lägsta vikt och styrka. Det är inga problem att ta ner blöta segel i båten när det är 7 lager lack på träfaneren samt att det inte är något sugande matrial under. Tack för att du visar denna fina Yacht!

    Reply

  10. Jan
    Aug 28, 2008 @ 23:26

    När vägde man dom, Finn Flyern hade fått fyllda tankar(ca 300L) före båtmässan för att kolla hur hon flyter som lastad sade försäljaren som var ombord. I så fall kan designvikten stämma rätt så bra.

    Reply

  11. Rob
    Aug 29, 2008 @ 07:42

    Enligt varvet, om man nu skall tro dom, så var tomvikten på båten 4800 kg vid leverans (detta med teakdäck). Inredningen får väl var och en tvista om, många kunder väljer teakinredning med satinfinish på sina dyra Baltic eller Swan båtar. Fördelen med Baltic och även Finnyachts är att vill du ha vitt så får du vitt!
    Kolla följande länkar:
    http://www.balticyachts.fi/Yachts/56-02/index.php?gal=1&pic=6
    http://www.balticyachts.fi/Yachts/56-06/index.php?gal=1&pic=10

    Annars snygg design men första exemplaret blev det kanske lite bråttom med, lite småmissar i inredning och montering. (Jaja, jag är småpetig…) Blir säkert bättre på senare båtar.

    Väcker lite “vill ha känsla” när man ser den.

    Reply

  12. knut
    Aug 29, 2008 @ 08:06

    Har just köpt en Bacchant 36 fot, konstruerad i början av 60-talet då man ännu inte viste hur stark plasten var. Ingen sandwich eller sånt trams varken i däck eller skrov och mkt trä i inredningen. Dessutom en köl på 2800 kg. Intressant att se att dagens “moderna” båtar väger exakt lika mkt….

    Reply

  13. Patrik
    Aug 29, 2008 @ 08:42

    Vad tunga alla båtar är…! använder ni blymatta istället för divinycell (haha) ?
    Min familjebåt på 35 “breda” fötter väger 3700kg med teakinredning och stort fint pentry…

    Reply

  14. dragonsailor
    Aug 29, 2008 @ 09:48

    Mkt cool rattpiedestal, ingen klump á la Bavaria som mest liknar en instrumentpanel för rymdskepp med skärmar, knappar och motorreglage! Snyggt jobbat!

    Reply

  15. Feffe
    Aug 29, 2008 @ 10:18

    Snygg båt, vill ha !

    // F

    Reply

  16. PeterK
    Aug 29, 2008 @ 10:44

    Sjukt ful instrumentpanel vid navbordet. Var har man hittat den? Från en utrangerad gammal finsk u-båt eller??
    F ö riktigt läcker med fina däcksdetaljer tycker jag.

    Reply

  17. Bengt
    Aug 29, 2008 @ 14:03

    Hej var på finskamässan instrumentpanelen är i kolfiber!!

    Reply

  18. JS
    Aug 29, 2008 @ 14:35

    Ja den där navpanelen passar nog inte i denna båten i alla fall.
    såg en båt vid Sandsjöbacka på trailer i går, måste varit en likadan.

    Reply

  19. Peter Gustafsson
    Aug 29, 2008 @ 14:55

    Den blir inte snyggare för att det är kolfiber :-)

    Och dessutom så borde de 27 (!) strömbrytarna sitta på aktre halvan och instrument och annat där man faktiskt kan se och använda dem. Men fula istrumentpaneler verkar snarare vara regel än undantag. Här finns ett område att ta tag i…

    Härligt att få hacka på detaljer…

    Reply

  20. Tom Lindström
    Aug 30, 2008 @ 22:12

    Kolfiberpaneler passar bättre med vit inredning än trä, som är en smaksak, men finish på FF 36 är i samma kaliber med Baltic. Största skillnaden är just här. Du får en minnre custom built båt till hög kvalite.

    Reply

  21. Mister B.
    Aug 31, 2008 @ 17:08

    Smaksaker hmmm, men jag tycker att instrumentpanelen är den enda riktig snygg detalj i den här båten… u-båtsstil eller inte ;-)

    Peter had dock en synpunkt där med brytar vs. instument -arrangemang!

    Reply

  22. wm
    Aug 31, 2008 @ 19:31

    Dom pitchar sandwich men är båten så lätt igentligen – hon är ju bara drygt 10 meter.

    /

    Reply

  23. wm
    Aug 31, 2008 @ 19:32

    ehh, 11 meter men kommentaren gäller även 32an..

    Reply

  24. Jan
    Aug 31, 2008 @ 19:35

    Tja åtminstone är den en halv meter kortare än Dehler 34 SV och väger ett ton mindre, det kan ju knappast vara helt dåligt? Nästa söndag deltar mässbåten i en kappsegling så det är väl bara att önska dem lycka till. Samtidigt kan man väl konstatera att det säkert tar en stund att hitta farten i helt ny båt, se t.ex. fall FG43 i år i Finland.

    Reply

  25. Rob
    Sep 1, 2008 @ 07:52

    Min 20 år gamla gamla Baltic (IOR) har en konstruktionsvikt på 4480 kg med 1880 kg blyköl (42%). Detta med full träinredning och teakdäck.
    Jag har vägt båten till strax över 4800 kg inklusive full köksutrustning och allt annat man har ombord i en cruising båt samt halvfulla tankar (ca 70 liter diesel, 70 liter vatten).
    Ingen Kompositinredning som FinnFlyer/Maestro och Baltic idag, däremot byggde Baltic redan då med lätt plywood och limmad faneryta. Båten har ingen kolfiber men ett sandwich skrov med riktade fibrer.

    Reply

  26. Rikard S
    Sep 1, 2008 @ 15:56

    Det är inte bara däcksutrustningen som är världsklass.

    Linorna är ju riktigt sexiga också. :)

    Reply

  27. Leif E
    Sep 2, 2008 @ 11:13

    Det finns en Dehler 34SV som är vägd för IRC endorsed i Sverige och 2 st i England. Rätt tomvikt för 34SV är 5600 kg. Siffran 6100kg kommer nog från någon illasinnad konkurrent…

    Reply

  28. Jan
    Sep 2, 2008 @ 14:41

    Nu har väl ingen pratat om tomvikt här? Som sagt så skulle jag tro att FF36:an hade tankarna fulla samt segel ombord. Om man vägt 6100kg så har man väl, D34 SV:n som var på mässan var nog dessutom rätt så tom…

    Reply

  29. PelleL
    Sep 2, 2008 @ 15:31

    Det ligger ju ingen större motsättning mellan en IRC vikt på 5600 och en verklig vikt på 6100 kg. IRC-vikten gäller ju en TOM båt utan segel och annat löst…..

    Reply

  30. Joakim
    Sep 2, 2008 @ 15:50

    FF36 Borde väga 5100 kg utan segel och med tomma tankar: http://www.avomeripurjehtijat.fi/mittakirjat/L10927C.pdf

    Reply

  31. Leif E
    Sep 2, 2008 @ 20:45

    Det ser ingen större mening med att jämföra båtars deplacement om man inte vet vad som är inkluderat. IRC endorsed och ORCi mätning stipulerar vad som skall finnas ombord och ger därför relevanta jämförelser.
    Att väga båtar med olika tankinnehåll med eller utan segel och kanske med olika extrautrustning som teakdäck, värmare, extra batterier o.s.v. är enligt mening rätt ointressant och kan leda till felaktiga slutsatser. Det blir som att jämföra äpplen med päron…

    Reply

  32. Olof
    Sep 3, 2008 @ 21:15

    Tack för att du finns Kamu Stråhlmann!
    Ingen överraskning direkt att han lyckats även här men FF36 slår det mesta tycker jag.
    /Olof

    Reply

  33. Olof
    Sep 3, 2008 @ 21:20

    Förresten, jag noterar att även 36:an fick det avlånga fönstret på fribord. Det var en del diskussion om huruvida det skulle påverka stumheten invid röstjärn på 32:an. är det någon som vet vad den diskussionen utmynnade i?

    Reply

  34. Finn Flyer 36 | seglar | blur
    Sep 18, 2008 @ 20:57

    […] att ha vi debatterat detaljer som instrumentpanel och träslag, så har man nu fått ut båten på havet. Ser ju fint ut det där. Skall bli skoj att köra mot en […]

    Reply

  35. Finn Flyer 36 Club | Manix2 | blur
    Mar 7, 2009 @ 16:00

    […] passade också på att fota båten på Allt för Sjön. Det var ju lite klagomål på den murriga inredningen i första båten, men det här exemplaret var mycket snyggare. Många coola och snygga […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.