Skip to content

17 Comments

  1. tool
    Aug 31, 2008 @ 14:46

    Det startet nok 339 båter. Avviket mellom de som starter og de 285 som nå står i resulatlisten er antagelig båter som bryter seilingen, uten å gi beskjed. En meget stygg uvane, som jo kan få alvorlige følger i situasjoner med helt andre værforhold.

    Årets Hollenderseilas ble en meget behagelig tur, i forhold til hva den av og til kan være. Starten minnet en hel del om Tjörn runt, der båter fra flere klasser, pga lite vind, ble pakket sammen i en stor klynge. Det var heldigvis en svak medstrøm i starten, slik at det ble en viss spredning på klassene.
    Før vi kunne seile sydover i fjorden skulle vi først runde en bøye 500 mtr vinkelrett fra startlinjen og så gå sydvest mot øya Mølen, og runde denne. Distanse ca. 4Nm. I ettertid kan se ut som om vinnerne la grunnlaget her. Det er umulig å mene noe om hvilken taktikk som lønte seg best for å komme runt øya. Fri vind var nok det eneste som betydde noe.
    Vi mente vi rundet bra. Med en gang vi rundet Mølen gikk vi tilbake nesten midt i fjorden, for å hente 0,3 – 0,4 knop medstrøm. Denne beholdt vi nesten hele veien ned til Hollenderbåen. Vi har når 6-8 knops vind fra syd. For oss så det også ut som om de aller fleste valgte å gå på utsiden av Bastøy. Jeg mener det var et riktig valg. Hvis man gikk så langt ut at man hadde strømmen med seg. Fra nord til syd på Bastøy tok vi ca. 200 mtr på en X-119 og kom ut likt. X’en går fortere enn CB’en på kryss, så det kan kun ha vært medstrøm som hjalp oss der. Etter Bastøy ligger ca 1/3 av båtene ute i fjorden og seiler korteste vei. Resten går sydover på vestsiden og nærmere Bolærne. Normalt vil jeg kun gjøre det når det gjelder å få le fra bølger. Vinden har nå økt til behagelige 10-12 knop, fortsatt sydlig. Vi har sol og klar sikt og vi kan se de første båtene runde Hollendern. Første shorthand start gikk 2 timer før vår start så vi antok at det var noen av dem som rundet først. Vi teller 25-30 båter foran oss i regattaen. X-34’en Exstase er den eneste vi ser at vi har problem med. De andre CB’ene er bak, og alltid farlige Luringen(Finngulf 39) er også bak oss. Luringen har 1,27 i LYS og blir alltid overvåket. Vi ser også en X-36 Sport (Challenger) som runder før oss.
    Mot Hollenderbåen blir det en lang rekke med båter og rundningen går ukomplisert. Vi har gått med light/medium 3’er hele veien og setter spinnaker ved rundning. Alle båtene følger nå samme spor, ned til rundning av Storegrunnen og opp Rauøyfjorden. Her har vi Skarven(Elan 410) bak oss og Lufelia (Luffe 43) ved siden. Så snart vi kommer nord av Rauøy går vi ut i fjorden. Som en av veldig få båter. Vinden er fortsatt sydlig og ca. 8-10 knop. For CB’en er det skjæring på 150 TWA som gjelder. Vi velger å gå ut i fjorden og kjøre vårt eget løp til neste passering ved Gullholmen. Skarven har orange genakker på bom (Tor Hove konsept) og er godt synlig. Vi holder godt følge. Skarven har 1,38 i LYS og seiler fra oss med 9 min på 20Nm. Luffen seiler vi ifra. De kommer i mål 16 min. etter oss.
    Når vi passerer Gullholmen ser det ut til at de siste rester av vind skal forvinne. Vinden har nå gått østlig og vi har 80-90 TWA med spinnaker. Jeg forbanner at jeg forsov meg i dag og la igjen vår Code 0 på garasjeloftet.
    Exstase (X-34) ligger foran oss hele veien fra Gullholmen, men vi smetter til slutt forbi dem. Vi er med avtagende vind nede i 2 knops båtfart og frykter omstart, med mållinjen i sikte. 500 Mtr før mål er vi nede i null vind. Det er mørkt og det lyses med lommelykter i alle båter for å prøve å få fyllt spinnakerne. Etter en liten stund kommer det et nordlig trekk og alle får opp sine fokker og genoar.
    Vi går i mål 22:06 og mener bestemt vi er i topp 3 posisjon. Exstase er den eneste med lavere LYS, foran oss. En Arcona 37 som vi nesten har tatt igjen har LYS 1,30 og havner bak. Det er derfor med en viss undring vi mottar beskjed om 6. plass. Ingenting å klage på. LYS klasse 1,27 – 1,30 er ingen spøk. Vi har hatt god fart i båten og gjort riktige valg. Boathandlingen kan klart forbedres men den var ikke avgjørende. Det mener jeg dog strekning fra start til Mølen var. Hva vi skulle gjort annerledes er jeg usikker på. Det var uansett en super “sesongavslutning.”

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Aug 31, 2008 @ 18:22

    Tack för din rapport Tom. Verkar ha varit en fin dag på havet. Och nu finns det en uppdaterad resultatlista.

    Speciellt grattis till Seaquest Milliways, som äntligen fick till det!

    Reply

  3. Andreas (milliways)
    Aug 31, 2008 @ 20:46

    Takk Peter.

    Rapport følger når vi har fått lastet opp litt bilder…

    Andreas

    Reply

  4. Bjørn V
    Aug 31, 2008 @ 22:21

    Ikke helt enig i at “ute i fjorden” fordelaktig. Bi bestemte oss sent og gikk vest av Bastøy med stålhøyde og helt flatt vann. X41’en som vi hadde et godt stykke forran oss nord for Batøy var bare noen få båtlengder forran da vi møttes igjen etter Bastøy. Vi var også sikre på at inn mot Bolærne var et sjakktrekk med vestavrid.
    mvh
    Bjørn V (ombord på Skaarungen x34)

    Reply

  5. ST
    Sep 1, 2008 @ 08:32

    Enig med Bjørn. Vi gikk rett opp langs østsiden av Bastøya, et par båter gikk lenger ut. Disse tjente vi på, men de som gikk vest på øya tjente bra på oss.

    Sverre – CS42

    Reply

  6. Andreas (milliways)
    Sep 1, 2008 @ 08:42

    Hei.

    Det der kom vel an på når man passerte, for mens vi, Skaarungen og CS42 passerte Bastøya, kom det et 30 graders vestlig skift. Etter dette dreide det langsomt noen grader mer vest, men for båtene som ikke hadde kommet til Bastøya når hovedskiftet kom, kan det godt hende at strømmen hadde mer å si enn vinddreiningen.

    Vi tapte kanske 15 minutter til Skaarungen på å gå på utsiden.

    Andreas

    Reply

  7. ST
    Sep 1, 2008 @ 10:21

    Mulig jeg er helt på bærtur.
    Men tror ikke det vinskiftet kom før vi var langt forbi.
    Vi var ved Bastøy som en av de 3 første båtene.

    Men har den teorien om at det pleier å lønne seg å gå innenfor.

    Reply

  8. Andreas (milliways)
    Sep 1, 2008 @ 10:46

    Tja,

    første del av skiftet kom når vi var på nordspissen av Bastøy. Vi ville på innsiden, men endte på utsiden etter å ha blitt “sløret” over av Zorro (Swan 45) i inngangen, og kom til at vi ikke var villige til å ta drittvind lenge nok til å gå inn.

    Men jeg er enig i din teori, det pleier å lønne seg på innsiden…

    Andreas

    Reply

  9. Jan G
    Sep 1, 2008 @ 11:15

    Vi kom nok litt etter dere til Bastøy i X-46 (Exana). Zorro var et stykke foran oss. Vi hadde diskusjoner om å gå på østsiden, men endte med å gå vest. Dette pga. at vi pekte mot øya og hadde måtte slippe ned oss for å komme på innsiden. Vi var også uskikker på om det var mindre vind i le av øya. Noen hos oss mente at 8 av 10 ganger lønte det å gå på innsiden, mens Christen With som vi traff i en RIB på vei mot mål, mente at det lønte seg skjelden. Her er det mange meninger…

    Reply

  10. ST
    Sep 1, 2008 @ 11:39

    Zorro var et godt stykke bak oss.
    Men på sydsiden av øya var de meget nærme.

    Og står fast på at det lønner seg å gå på innsiden. Dette er i allefall sikkert ved mer vind, og større bølger.

    Det er bra med strømm, flatt vann, og seiler man litt vekk fra øya er det så og si altid nok vind der.

    Reply

  11. MKL
    Sep 1, 2008 @ 11:56

    Vi kom til Bastøy omtrent midt i feltet, og valgte å gå på innsiden. Vi mente strømmen ville være lik, men vinden var iferd med å øke, så vi gikk for mindre bølger. Vi tapte 5-10 minutter av forspranget vi hadde til neste Ballad som gikk på utsiden (som altså er øst hvis det har blitt forvirring om det). H-båten som vi kniver med hver eneste onsdag tjente ikke på å gå på utsiden – angivelig fordi de ikke gikk langt nok ut i strømmen. Ingen entydige svar altså.

    Magne Klann
    Balluba

    Reply

  12. Per Aaserud
    Sep 1, 2008 @ 12:41

    Liten oppklaring til Jan G i X-46 Exana (vi var i samme båt) Vi seilte Øst av Bastøy da vi under tvil mente medstrømmen og bedre vind ville være agjørende. Det viste seg derimot (som i Færdern) at vestsiden av Bastø var preferert. Det kan se ut til å være en ”permanent” landdrevet vinddreining i sundet på sønnavind som medfører at man får en bedre høyde i sundet enn utenfor. Dette fenomenet var også sterkt tilstedeværende i Færdern hvor vi også gikk øst og tapte på dette uten å obsrervere noen generell vinddreining ved passering Bastø.

    Reply

  13. Jan G
    Sep 1, 2008 @ 17:49

    Ikke alltid like lett med øst og vest, men det er riktig som Per skriver at vi gikk øst. Mulig at det er riktig at 8 av 10 tilfeller så er det VEST som gjelder. Flatt vann og vindreining i sundet gir fordel. Hvorfor gjorde vi ikke det!

    Reply

  14. Erik
    Sep 1, 2008 @ 18:12

    Hei, vi lå ditt bak de fremste med helt “nylånt” båt. Det tok dermed noe tid for å få fart i skuta. Vi gikk på UTSIDEN (så slipper jeg å bomme på øst/vest) Det er vi usikre på om lønte seg. Vi gikk ikke helt inn til land etterpå ei heller mot innseilingen mot Tønsberg. Hver gang vi gikk ut og kom tilbake hadde vi lagt båter bak oss (X-46, X-40 2XIMX-45) Selv Tecnova tapte terreng til oss. Vi så at de fremste hadde stålhøyde ett stykke ut. Vi gikk rett ut og fikk 30 grader lift og dermed tok vi igjen Lexington og Farr 40. Vi var igjen langt fremme og veldig happy :-)
    Erik

    Reply

  15. mange
    Sep 1, 2008 @ 18:53

    hej…det var en trevlig segling,men tyvärr lite lite vind.jag seglade på den ena imx45..vi var bara 7 styck på den å kunde varit nåra till för vikten skull…men det kom ju inget regn iaf…å det var en bra dag…

    mvh magnus

    Reply

  16. ST
    Sep 2, 2008 @ 15:52

    Hei Erik.

    Hvis du seilte “Yazi” eller Extrem om du vil.
    Så må vi jo ta hensyn til at dette er en annen båt en S 37;-)

    Reply

  17. Smil » Før Hollenderseilasen 2010
    Aug 26, 2010 @ 22:07

    […] innsiden eller utsiden av Bastø? […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.