Skip to content

13 Comments

  1. Leif Arild Åsheim
    Sep 10, 2008 @ 18:28

    77 Mb i Expedition? For meg ser du ut som Expedition logger ca 370 kb i timen, så da har du logget ca. 200 timer (ikke værst)? Vi har hatt litt problemer med inverter, og er ikke kommet godt i gang med logging før nå. Jeg har en ide om å lage en Access database for å analysere dataene, f.eks. lage grafiske rapporter. Tror også vi bør logge seastate, hvilke seil som ble brukt og kanskje en del andre observasjoner som legges inn i databasen slik at vi setter dataene inn i en context. Innspill?

    mvh, AmundsenOmega3

    Reply

  2. Jocke_R
    Sep 10, 2008 @ 21:32

    I vilken form har du “informationen”?

    Jag var lite inne på att skriva ett matlab-program som utifrån en textfil med typ fart/position , kurs och vindvinkel räknade fram ett polardiagram.

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Sep 10, 2008 @ 22:03

    Just nu i Excel (Expedition sparar i .csv). Som sagt, man kan inte bara trycka in allt i en räknesnurra/daatbas, då 90% är skit.

    Min approach nu är att destillera ner materialet till ett hanterbart antal bra bogar, där vi vet att vi körde 100% i stabila förhållanden. Gissningen är att relativt få (men riktigt bra) mätpunkter gör att man kan justera det befintliga polardiagramet.

    Speciellt tittar jag efter “crossovers”, mellan olika försegel och olika gennakers. Vi tror att vi har bra koll, men det känns viktigt att följa upp…

    Reply

  4. Fredrik Hertzman
    Sep 10, 2008 @ 23:13

    De som är seriöst intresserade av detta skicka ett mail till fredrik_hertzman_connecta_se (byt ut _ mot lämpliga tecken) tala om vad ni har och vad ni vill ha ut av det. Jag kommer försöka jobba med att ta fram en bra loggfils analysator (i första hand skräddarsydd för Exp.)
    En mycket vesäntlig fråga är; hur många anger “vindweight” när ni seglar? Dvs. när mätarn säger 15 kn och det känns som 11 kn?

    Tack Peter för att du föredömligt följer upp all vettig information inom segling!

    /Fredrik Hertzman, Du Soleil

    Reply

  5. PatrickL
    Sep 11, 2008 @ 09:42

    Sparar du i Expedition under race när ni byter försegel etc eller loggar ni detta på annat sätt?

    Efter Gotland Runt förra året filtrerade jag samples var 10:e minut under hela racet och plottade boatspeed mot “% of TBS”. Det blev då t.ex. uppenbart att vi seglade kass på småtimmarna. Men också att vi kunde jacka upp TBS lite på vissa vinklar.

    Reply

  6. Patrick
    Sep 12, 2008 @ 18:16

    Peter, min fråga ovan var riktad till dig (fast det var inte uppenbart). Loggar du segelbyten i Expedition eller hur håller du koll på detta när du analyserar loggarna?

    Reply

  7. Anders
    Sep 12, 2008 @ 23:33

    Vi har samlat på oss 185 Mb…..
    Men vi har extern hjälp som utvärderar våra data

    Reply

  8. Andreas (milliways)
    Sep 13, 2008 @ 00:30

    Hei,

    er det noen som kan peke på den fysiske definisjonen av “Windweight”, og beskrive hvilken effekt det faktisk er vi kalibrerer for?

    Jeg slo opp i mine gamle “skolebøker” i termodynamikk for en tid tilbake, og så langt de tabellene jeg fant (tettheten av luft, ifht temperatur) er endringen i luftens tetthet som følge av temperaturendringer (seiling i 5 grader istedenfor 25 grader) fullstendig insignifikant. Dvs

    Reply

  9. Harald H
    Sep 13, 2008 @ 02:28

    Insignifikant? Si ikke det. Det spørs vel hvor godt instrumentene ellers er kalibrert og på hvilket nivå man har tenkt å bruke polardiagrammene. Luftens tetthet er en funksjon både av temperatur og trykk. I løpet av en sesong kan vel den absolutte temperaturen variere med 10% og lufttrykket kanskje med 5%. Det er mulig en 15% forskjell i kinetisk energi ved en gitt vindhastighet er uvesentlig.

    Et annet viktig moment i forhold til båtfart er temperatur og saltinnhold i vannet. Begge påvirker viskositeten (avtar ca 2% per grad økende temperatur ved 15 C; vanlig sjøvann har ca 6% høyere viskositet enn ferskvann ved samme temperatur).

    Peter, du har selvsagt logget saltinnhold, vann- og luft-temperatur og lufttrykk ;-)

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Sep 13, 2008 @ 08:02

    Anders, men ni har ju mycket större båt :-)

    Patrick, jag håller koll på detta på annat sätt (vi har ju ett begränsat segelutvecklingsprogram). Helst skall ju rollen som navigatör och “prestanda-analytiker” kombineras. Man kan då längs vägen samla mer data kring vind, shear, vågor, väder, rorsman och annat som är intressant ur ett analysperspektiv. Och hur man gått mot andra båtar (man har ju både bra och dåliga stunder under en säsong).

    Att som rorsman/båtägare pilla med detta är väl inte optimalt.

    Men vi är ju ingen Americas’ Cup satsning, utan jag vill bara skruva till polarerna till nästa år. Då jävlar!

    Reply

  11. harald
    Sep 13, 2008 @ 17:06

    Det må vara att temperaturen är insignifikant, men hur är det med luftfuktigheten? Och sen det kombinerat med temperaturen, börjar det bli signifikant. Vattenånga är lättare än luft. Torr luft tyngre? Om det regnar ger väl vattendropparna ändå mer tyngd?

    Vi har några tiotals MB i CSV-format (SeaTrace), men jag har inte orkat gräva mer i det än att jag har räknat LOG/SOG förhållanden.

    Reply

  12. Joakim
    Sep 13, 2008 @ 19:58

    Jag har allt Nexus ger och det blev 247 MB som .nxb (FDX data) för hela sesongen. Jag har en mycket liten Linux-box (http://en.wikipedia.org/wiki/NSLU2) som startar alltid instrumentena är på och har en 1 GB USB minne för FDX data. Samma box ger också target speeds lite nogrannare än Nexus Race Software som har inte så bra extrapolering av target speeds (både TWS och TWA). Och jag vill inte anväda datorn när jag seglar.

    Jag har använt ORCi polarer och oftast seglar jag +-0,2 knop till dom vilket jag tror är så noggrant som man kann utan mycket hårt jobb. Största skilnader kommer när ORCi tror att man borde använda spinnaker men det går inte (borde kanske ha klart mindre slörspinnaker). Om man vill mycket noggrannare måste man också ha olika targets för olika vågor.

    Reply

  13. Patrick
    Sep 14, 2008 @ 09:47

    Ok Peter, jag undrar egentligen mest över hur ni lurar ut crossover mellan olika segel (fr a kanske undanvindssegel). Ett sätt att göra det på är ju att jämföra loggade farter/vinklar med segelsättning men då måste man som sagt hålla koll på detta. Jag har själv funnit det lite svårt att hålla stenkoll på det.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.