Skip to content

24 Comments

  1. Gustav
    Sep 16, 2008 @ 18:23

    Kan någon förklara hur man mäter / räknar vattenlinje? med en längd på 10 meter och en vattenlinje på 8,85 så saknas det ju 1,15 meter. enligt bilderna kan jag inte se något sådant överhäng, så hur räknar man?

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Sep 16, 2008 @ 18:28


    Här syns det bättre. Typ en meter i aktern.

    Reply

  3. Björn Wennerström
    Sep 16, 2008 @ 18:52

    väldigt fin båt det där, en riktig power-cruiser! blir ju väldigt rent och snyggt utan mantåg och med storskotsskenan helt ur vägen. få som vågar göra båtar utan mantåg, man får leta sig tillbaks till Smaragden för nåt liknande i Sverige.

    ser tom ut som att den inte har häckstag! helt rätt på en cruiser och det kanske går att klara lasterna bara med vant iom att det är en så liten båt

    Reply

  4. Eric
    Sep 16, 2008 @ 19:18

    Kan tänka mig att den har överhäng där bak. Corby 33 (samma längd) har ett överhäng på 1,39..tror det har med mättals fördelar i IRC att göra.

    Reply

  5. Johan O
    Sep 16, 2008 @ 19:36

    Ser ut att vara mantåg på ritningen, tror det är en förutsättning för att sälja båt idag.
    Häckstag borde finnas med, med den segelytan måste storen kunna luftas effektivt. Kränger duktigt i den lilla vind som råder på bilden.

    Reply

  6. Richard D.
    Sep 16, 2008 @ 20:19

    Ser ut som en lite smalare kopia av X-99 av siffrorna att döma, inte racigare på ngt. sätt. Inget nytt under solen mao.

    Reply

  7. Clifford
    Sep 16, 2008 @ 20:39

    Hej Richard,
    Visst är det massa nytt jmf med X99. Titta var kölen sitter och titta var masten sitter så ser du skillnaden. Denna båten är betydligt lättare att segla i högre farter och den kommer inte att broacha lika lätt.

    Reply

  8. Örjan F
    Sep 17, 2008 @ 17:37

    Jag såg denna båt seglandes utanför Dyviks Marina i somras. Jag blev nyfiken på vad det var för båt. Tack nu fick jag svaret.

    Reply

  9. Sillstryparn
    Sep 17, 2008 @ 19:15

    Cool båt på bild, men på ritningen ser den lite omodern ut.
    Hoppas man kan pressa priset om den sätts i produktion.
    Fast… vem köper ny båt i dessa tider?

    Reply

  10. Henrik
    Sep 17, 2008 @ 20:23

    Jag hoppas kunna göra en beställning på en ny Dehler 29 nu i oktober, även om det känns lite galet när världsekonomin ser ut som den gör…

    Reply

  11. per engdahl
    Sep 17, 2008 @ 21:41

    Hej Henrik, Archambault släpper en ny A31, leverans till våren. Ser ut som en liten A35. Pris från 76.000 euro + moms + frakt + segel.
    /Per

    Reply

  12. LA
    Sep 18, 2008 @ 11:33

    Henrik.
    Kul! jag har också en 29:a
    Var finns du?

    Reply

  13. Sillstryparn
    Sep 18, 2008 @ 18:53

    Lycka till med båten, Henrik.
    Kan visa sig vara den säkraste placeringen, trots allt!

    Reply

  14. Henrik
    Sep 18, 2008 @ 19:25

    LA. Jag finns i Göteborg och du?
    Tipstack till dig Per! Konkurrenten till D29 är för oss 31.7:an, men A31 kanske är värd att kika på. Utbudet av välseglande båtar kring 30fot är ganska begränsat.
    (Var inne på Nova ganska länge, men efter att bloggmaster Peter nyligen skrivit om den som “trött gammal Nova” så föll den definitivt bort som kandidat ;-)

    Reply

  15. krister
    Sep 18, 2008 @ 20:23

    Funderar du på en trött nova eller en A31a Dessa båtar är nog inte ens på samma karta.
    Jag skulle föreslå en X99a ….

    Reply

  16. Henrik
    Sep 18, 2008 @ 20:39

    Det sista var ett försök att skoja till det lite…

    Reply

  17. Gustaf
    Sep 19, 2008 @ 07:56

    Mötte Carat’n på saxaren för några veckor sen i en X99. Vi kom lite (väldigt lite) efter på kryssen, men så fort det öppnade upp det minsta så försvann den bara. Så vassare än den är den i alla fall.

    Reply

  18. Peter Gustafsson
    Oct 10, 2008 @ 08:24

    Klippt på http://www.uksyversen.com/nyhetsbrev/view.asp?ID=29

    Carat blir taraC

    Håkan Södergrens nya skapelse är en dagseglare som numera heter Tarac. En vacker renodlad seglare som ger ett optimalt seglingsutbyte och ändå är övernattningsbar. Tanken är en seglare av hög klass med höga prestanda inom ramen för enkelt hanterande för liten besättning eller till och med ensamseglande.

    Eller som Håkan säger; “Det saknas en snabb lättseglad dagseglare med kölbåtsegenskaper. Kontrollerat livlig med prestanda som går utanpå det mesta. Rejält storsegel med akterrunda och övernattningsbar med pentry. Trenden är kristallklar; folk har mindre tid, men vill fortfarande segla – med goda prestanda. Det handlar om att kunna ta tillfället i akt och snabbt komma iväg utan att först behöva trumma ihop en besättning och ändå få möjlighet att uppleva en kittlande seglingskänsla. Därför har vi byggt Tarac. Och hon motsvarar mer än väl kraven.”

    Tarac är framtagen med modern teknik och CNC-frästa pluggar för maximal precision i formar.

    Tarac är en entypsklass. Riggen är enkel med ordentligt svepta spridare utan häckstag. Storseglet är stort – 38 kvm – och den självslående focken mäter 23 kvm. Spinnaker för kappsegling och gennaker för cruising. Däcket är rent från tampar eftersom dessa är dragna under däck till sittbrunnen som är mycket rymlig och bekväm. Under däck finns pentry, fyra kojer och toalett. Inredningen är anpassad för några dagars segling.

    Första båten, “Testa Rossa” är klar och seglar, se bilden till höger. Loa 9,95, Bmax 2,70, Djupgående 1,75 och deplacement 3,2 ton.

    Reply

  19. Fredrik
    Nov 7, 2008 @ 02:52

    Det dyker upp fler och fler goda seglare i 30-fots klassen… Skulle föreslå en Malbec 290 eller en Sun Fast 3200. Känns lite mer modernt än Dehlern eller Tarac för den delen…

    Reply

  20. Jojje
    Nov 7, 2008 @ 16:22

    Va me HP 1030…?

    Reply

  21. lolle
    Nov 7, 2008 @ 16:44

    Dehler 29 er en god båt på rating. Men noe gammeldags og kjedelig.
    A31 Har vi sett mye på, og ser meget artig ut. Men denne har ikke samme “tur” komforen som mange koner ser etter.
    SunFast 3200 ser også artig ut, om man er bitt av “shorthand basillen”.
    Malbec 920 seilte jeg i sommer. Artig, men noe klønete å seile. Nedi hadde den mye nytekning, og en liten følelse av luxux i liten skala.

    HP 1030 er jo et svensk fenomen………. Uten å si noe mer om det.

    Reply

  22. Henrik
    Nov 7, 2008 @ 19:15

    Kalla mig gammaldags, tråkig eller mes, men det blev en Dehler 29. Malbec 290 har i det närmaste identisk layout invändigt, fast kanske något trängre och SunFasten väl mycket shorthand.
    Tycker kanske att Dehler ger det bästa kvalitetsintrycket.
    Återstår att se om båten kommer som utlovat i mitten av januari…

    Reply

  23. LA
    Nov 7, 2008 @ 20:14

    Henrik.
    jag seglar swe-231, finns i strängnäs, slå en signal.
    anmäl dig till watski2star baltic, http://www.watski2star.se så du får segla in dig ordentligt på nya båten.
    nu är det 2st dehler 29 anmälda, jag och anders mathson, han kom 3:a förra året!

    Reply

  24. Peter
    Nov 10, 2008 @ 10:55

    I storleksklassen 30 fot måste jag slå ett slag för Larsvalls Z31. Ett riktigt bra paket för cruising med prestanda som definitivt inte skäms för sig när man rejsar (z31.se). för oss inbitna skärgårdsseglare är dessutom fällköl avsevärt mer att föredra än dessa >2m kölar som annars måste till.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.