Carat seglar
För snart två år sedan dök de första skisserna på Carat upp, och för en månad sedan seglade hon. Då var det Lidköpings Båtsnickeri och Håkan Södergren som skulle jobba tillsammans, men nu är det Dyvik Marina som håller i trådarna?
Det är lite tunt med info, och spekulanter får inte svar på sina mail. Någon som har koll på vad som händer?
Nu har vi sjösatt och provseglat henne! Projektet som går under projektnamnet Carat är ritad av Håkan Södergren. Båten gav precis den totala seglingsupplevelsen vi önskade! Löa 10,00m, LVL 8,85m, Max bredd 2,70m, Djup 1,75m, Depl 3,20ton och segelarea 60,00kvm.
Gustav
Sep 16, 2008 @ 18:23
Kan någon förklara hur man mäter / räknar vattenlinje? med en längd på 10 meter och en vattenlinje på 8,85 så saknas det ju 1,15 meter. enligt bilderna kan jag inte se något sådant överhäng, så hur räknar man?
Peter Gustafsson
Sep 16, 2008 @ 18:28
Här syns det bättre. Typ en meter i aktern.
Björn Wennerström
Sep 16, 2008 @ 18:52
väldigt fin båt det där, en riktig power-cruiser! blir ju väldigt rent och snyggt utan mantåg och med storskotsskenan helt ur vägen. få som vågar göra båtar utan mantåg, man får leta sig tillbaks till Smaragden för nåt liknande i Sverige.
ser tom ut som att den inte har häckstag! helt rätt på en cruiser och det kanske går att klara lasterna bara med vant iom att det är en så liten båt
Eric
Sep 16, 2008 @ 19:18
Kan tänka mig att den har överhäng där bak. Corby 33 (samma längd) har ett överhäng på 1,39..tror det har med mättals fördelar i IRC att göra.
Johan O
Sep 16, 2008 @ 19:36
Ser ut att vara mantåg på ritningen, tror det är en förutsättning för att sälja båt idag.
Häckstag borde finnas med, med den segelytan måste storen kunna luftas effektivt. Kränger duktigt i den lilla vind som råder på bilden.
Richard D.
Sep 16, 2008 @ 20:19
Ser ut som en lite smalare kopia av X-99 av siffrorna att döma, inte racigare på ngt. sätt. Inget nytt under solen mao.
Clifford
Sep 16, 2008 @ 20:39
Hej Richard,
Visst är det massa nytt jmf med X99. Titta var kölen sitter och titta var masten sitter så ser du skillnaden. Denna båten är betydligt lättare att segla i högre farter och den kommer inte att broacha lika lätt.
Örjan F
Sep 17, 2008 @ 17:37
Jag såg denna båt seglandes utanför Dyviks Marina i somras. Jag blev nyfiken på vad det var för båt. Tack nu fick jag svaret.
Sillstryparn
Sep 17, 2008 @ 19:15
Cool båt på bild, men på ritningen ser den lite omodern ut.
Hoppas man kan pressa priset om den sätts i produktion.
Fast… vem köper ny båt i dessa tider?
Henrik
Sep 17, 2008 @ 20:23
Jag hoppas kunna göra en beställning på en ny Dehler 29 nu i oktober, även om det känns lite galet när världsekonomin ser ut som den gör…
per engdahl
Sep 17, 2008 @ 21:41
Hej Henrik, Archambault släpper en ny A31, leverans till våren. Ser ut som en liten A35. Pris från 76.000 euro + moms + frakt + segel.
/Per
LA
Sep 18, 2008 @ 11:33
Henrik.
Kul! jag har också en 29:a
Var finns du?
Sillstryparn
Sep 18, 2008 @ 18:53
Lycka till med båten, Henrik.
Kan visa sig vara den säkraste placeringen, trots allt!
Henrik
Sep 18, 2008 @ 19:25
LA. Jag finns i Göteborg och du?
Tipstack till dig Per! Konkurrenten till D29 är för oss 31.7:an, men A31 kanske är värd att kika på. Utbudet av välseglande båtar kring 30fot är ganska begränsat.
(Var inne på Nova ganska länge, men efter att bloggmaster Peter nyligen skrivit om den som “trött gammal Nova” så föll den definitivt bort som kandidat ;-)
krister
Sep 18, 2008 @ 20:23
Funderar du på en trött nova eller en A31a Dessa båtar är nog inte ens på samma karta.
Jag skulle föreslå en X99a ….
Henrik
Sep 18, 2008 @ 20:39
Det sista var ett försök att skoja till det lite…
Gustaf
Sep 19, 2008 @ 07:56
Mötte Carat’n på saxaren för några veckor sen i en X99. Vi kom lite (väldigt lite) efter på kryssen, men så fort det öppnade upp det minsta så försvann den bara. Så vassare än den är den i alla fall.
Peter Gustafsson
Oct 10, 2008 @ 08:24
Klippt på http://www.uksyversen.com/nyhetsbrev/view.asp?ID=29
Fredrik
Nov 7, 2008 @ 02:52
Det dyker upp fler och fler goda seglare i 30-fots klassen… Skulle föreslå en Malbec 290 eller en Sun Fast 3200. Känns lite mer modernt än Dehlern eller Tarac för den delen…
Jojje
Nov 7, 2008 @ 16:22
Va me HP 1030…?
lolle
Nov 7, 2008 @ 16:44
Dehler 29 er en god båt på rating. Men noe gammeldags og kjedelig.
A31 Har vi sett mye på, og ser meget artig ut. Men denne har ikke samme “tur” komforen som mange koner ser etter.
SunFast 3200 ser også artig ut, om man er bitt av “shorthand basillen”.
Malbec 920 seilte jeg i sommer. Artig, men noe klønete å seile. Nedi hadde den mye nytekning, og en liten følelse av luxux i liten skala.
HP 1030 er jo et svensk fenomen………. Uten å si noe mer om det.
Henrik
Nov 7, 2008 @ 19:15
Kalla mig gammaldags, tråkig eller mes, men det blev en Dehler 29. Malbec 290 har i det närmaste identisk layout invändigt, fast kanske något trängre och SunFasten väl mycket shorthand.
Tycker kanske att Dehler ger det bästa kvalitetsintrycket.
Återstår att se om båten kommer som utlovat i mitten av januari…
LA
Nov 7, 2008 @ 20:14
Henrik.
jag seglar swe-231, finns i strängnäs, slå en signal.
anmäl dig till watski2star baltic, http://www.watski2star.se så du får segla in dig ordentligt på nya båten.
nu är det 2st dehler 29 anmälda, jag och anders mathson, han kom 3:a förra året!
Peter
Nov 10, 2008 @ 10:55
I storleksklassen 30 fot måste jag slå ett slag för Larsvalls Z31. Ett riktigt bra paket för cruising med prestanda som definitivt inte skäms för sig när man rejsar (z31.se). för oss inbitna skärgårdsseglare är dessutom fällköl avsevärt mer att föredra än dessa >2m kölar som annars måste till.