Fler shorthandedbåtar… Pogo 6.50
Efter Hermanö Runt i somras, så stötte jag på Niclas Domack och hans Pogo 6.50 (Pogo 1) på Käringön. Då måste man ju så klart kolla in båten lite närmare. I Norge har det ju funnits en hög, men de flesta av dem är numera på västlandet. Hur många kan det finnas i Sverige?
Dagen efter skulle det bralla på. Då skulle Niclas ut och dra lite repor på havet.
Lite om Mini 6,50: Som du säkert vet så är klassen indelad i två delar, prototyper (kolfiber, svängköl, något djupare köl, något längre mast) och serietillverkade båtar (ej kolfiber, fast köl). Jag ville ha en serietillverkad mini, och med just en Pogo 6,50 får man idag väldigt mycket båt för pengarna.
Båten är ny för mig i år och det har inte blivit någon kappsegling än. Planen är att börja köra lite nästa år. Tyvärr har SSF gett mig ett SweLYS på 1,26 och om jag inte kan få dem att revidera det så lär det inte bli någon kappsegling i Sverige (i Norge seglar de på 1,18).
Till nästa säsong är planen att montera roterande bogspröt, samt komplettera segelgarderoben något.
Några siffror för Pogo 6,50:
LOA: 6,50 m
LWL: 6,50 m
Bredd: 2,97 m
Djup: 1,58 m
Depl: ca 1100 kg
Kölvikt: 450 kg
Masthöjd: 11 m
Stor: 24 kvm
Genua: 18 kvm
Fock: 12 kvm
Spin: 72 / 48 kvm
Code0: 36 kvm
Standardbogsprötet på Pogo, en fästplatta i däck och en ring att föra bommen genom. Roterande bogspröt finns numera som ombyggnadskit.
Hydraulisk autopilot, NKE Gyropilot.
NKE-kontroll på rorkulten.
Fransk rorkult!
Allt är draget till sittbrunnen. Inte direkt bekväm nedgång, men man lär sig trixet efter ett tag…
Det cirkulära skottet akter om masten är karakteristiskt för just Pogo 1.
Alla Minis måste ha en “nödutgång” och här finns elektronik, pump till autopilot, EPIRB, länspumpar och förstås flotten (ej med här).
Mer Veille, passiv radardetektor. Bra tryck i larmsignalen så man vaknar till liv…
Navbord med en viss storlek måste alla Minis ha.
De flesta Pogo 1 har instrumenten på vridbara armar i rufftaket, så man kan se dem både inifrån och från sittbrunnen. NKE multidisplay och vanlig GPS (plotter ej tillåtet i klassen).
Klassnumret måste också finnas tydligt på fördäck.
IOFS en Pogo2. Men ni fattar idén…
Krister Gustafsson
Sep 18, 2008 @ 15:16
Grym båt och den verkar vara i väldigt bra skick. I Motala har vi en Pogo1 också men den tävlas inte med. Jag var själv inne på en Pogo men köpte ju Bandito. Grattis Niclas och lycka till med seglandet. Kanske stöter vi ihop. Om du saknar gast för ngn fräck tävling så åker jag gärna med!
Andreas i Missmatch
Sep 18, 2008 @ 20:25
Peter,
Vad hände med Pogo 40an…kom aldrig till start i Tjörn Runt.
Datscha eller nått liknande?
Har den kört något race?
Lasse
Sep 18, 2008 @ 21:37
Vad kostar en sådan begagnad? Ny? Någon som vet….
Hansen
Sep 18, 2008 @ 21:43
Datscha hade otur i den hårda kulingen i veckan innan TR och blev skadad…
PN
Sep 18, 2008 @ 22:30
Hej Niclas, verkligen fin båt.
En begagnad Pogo1 ligger runt 24-25000euro. Pogo2 och de nyare modellerna kostar beg. runt 55000euro.
Man kan köpa en ny för ung. 36000euro från fabrik. exkl. allt. Som byggsats kan du få ner priset lite till.
Hör med ClaseZero importören i Karlstad;-)
Jag med några seglarkompisar från Karlstad skulle få segla Datscha från Gtb till Stockholm efter Tjörn runt. Båten vart skadad och vi vart vääääääldigt besvikna… nu ser vi fram emot ett annat tillfälle:)
PeterK
Sep 18, 2008 @ 22:44
Datscha blev tydligen så enormt skadad att de inte ens kunde acceptera att en norsk liten 11m förtöjde utanför dem vid Stenungsbaden……
Mycket märkligt uppträdande, hade väl varit bättre att isf flytta båten!!
Mikael Vesala
Sep 19, 2008 @ 10:14
Ang. lystalsdebatten kan jag inte låta bli att notera Niclas uttalande ovan: “Båten är ny för mig i år och det har inte blivit någon kappsegling än. Planen är att börja köra lite nästa år. Tyvärr har SSF gett mig ett SweLYS på 1,26 och om jag inte kan få dem att revidera det så lär det inte bli någon kappsegling i Sverige (i Norge seglar de på 1,18).”
Detta bekräftar vad jag länge befarat, att nuvarande syn på sportbåtar från förbundshåll hämmar tillväxten i svensk breddsegling. lystalssättningen på SP-båtar bör harmoniseras med kölbåtar så att de kan delta i mindre regattor mot kölbåtar.
Då och då träffar man ägare till Sportbåtar som berättar ungefär samma historia, De har köpt en kul båt, testar att kappsegla några gånger, upptäcker att de hamnar hopplöst efter i resultatlistorna (sämre än tidigare i traditionella båtar) och tröttnar. Det är få seglare som har tålamodet att kappsegla flitigt i tre- fyra år, för att få lyset korrekt injusterat.
OM lystalet sattes utan de obligatoriska straffpinnarna och om lystalet sattes så, att det speglar båtens medelfart runt en i teorin rund bana där alla bogar ingår, istället för fart på bästa bog, så skulle skulle det bli betydligt mer rättvist.
Om inget gjörs, utan man fortsätter som tidigare, så styr man ju utvecklingen mot en traditionell båtflora med tonvikt på 70-talsegenskaper. Detta hämmar både nyförsäljning av båtar och tillströmningen av seglare på sikt.
Mikael Vesala
Sep 19, 2008 @ 10:27
Ibland får jag känslan att man från förbundshåll har ett något för elitisktiskt synsätt på segling för att förstå problemet vi har i sportbåtarna ute i småorterna .
Det tycks som om man mer eller mindre ser på båten som ett idrottsredskap som man inte ska trixa med, utan att man som seglare ska lägga tonvikten på att just lära sig att segla bättre och helst segla i nån existerande entypsklass.
Jag tror att det finns ganska många med mig som har ett omvänt synsätt, dvs man köper en viss båt för att den har kul egenskaper och sedan víll man kappsegla för att få lite nerv i seglandet och få en möjlighet att mäta sig med andra som en kul och aktiv hobby.
Ur den breddseglingsskaran kommer det troligen att formas en och annan seglare som sedan kanske vill prova på entyp eller annan segling på högre nivå.
Hans
Sep 19, 2008 @ 12:08
Niclas, hoppas verkligen att du trots LYS-talet kör lite race nästa år!
En lämplig utmaning för både dig (och en kompis) samt båten borde väl vara Bohusracet – en lagom seriös shorthanded kappsegling.
Vi hade aldrig kappseglat shorthanded innan årets upplaga och fick verkligen mersmak.
mvh
Hans
Sirenan
Sep 19, 2008 @ 12:33
Lite på sidan om
Hydraulisk autopilot, NKE Gyropilot:
Vet någon nåt om den?
Dyr? Finns i Sverige?
/Lars
PelleL
Sep 19, 2008 @ 12:59
CA Clase AB i gbg är generalagent….och den är inte billig, tittar man på de franska priserna kostar ett komplett autopilot system för en medelstor rorkultsbåt runt 5000 €. Övriga instrument tillkommer förstås….typiskt runt 3700€ till om man vill ha nke.
PelleL
Sep 19, 2008 @ 13:00
Ett exempel på system…: http://www.nke.fr/en/cv/prod/pack/03_GrandSurprise.pdf
Marius Ellingsen
Sep 19, 2008 @ 13:57
Har NKE gyropilot i vår Pogo 40. Meget tilfreds. Krever noe calibration.
Service fra NKE er fantastisk. Fikk problemer med vindinstrumentene før Watski 2star. Fikk kontakt med NKE i Frankrike tirsdag før regatta, onsdagsettermiddag var de nye instrumentene sendt fra Frankrike og annkommet Norge….utrolig. Hvis man kjøper en ny Pogo får man NKE med godt avslag…..Pogo har en spesial avtale med NKE
Hans
Sep 19, 2008 @ 14:16
Jag har NKE Gyropilot i min 31.7 – hjärtstocksmonterad. Dvs ytterligare lite dyrare.
Väldigt “Fransk” i menyer (och manualen) – dvs ganska förvirrande :)
Dyra reservdelar…
Knappen för att slå igång autostyrningen sitter tyvärr lite illa till så att det är lätt att av misstag sätta på den. Höll på att sluta illa ett par gånger när frugan/barnen råkade luta sig mot täck-kåpan.
Nu har jag limmat på en plastring runt “auto-knappen” så att den inte sticker ut.
Annars är det en kraftfull pilot som fixar att styra exakt även i stökig sjö. Min pilot är från 2000 och börjar nog bli “lite gammal”, något som kanske förklarar varför den inte gillar när båten kränger mycket – det klarar inte gyrokompassen alltid utan den kan flippa ut varvid båten svänger 90 grader…
Peter
Sep 19, 2008 @ 14:47
det har säkerligen blivit något fel. Niklas kan väl ta kontakt med SSF…
Mikael Vesala
Sep 19, 2008 @ 17:07
Kan rekommendera Raymarine S1 tiller för båtar med rorkult.
Monterade den på min förra båt med gott resultat. klarade att parera en liten lätt båt även i besvärlig havssjö på ett bra vis.
Har separat kompass, inbyggt autogyro i kusrdatorn mm. kostade då ca 11000kr på Hjertmans. provade en sån där ST-2000 och den var totalt värdelös jamnfört med S1- tiller, funkade bara med motor i slätt vatten.
Krister Gustafsson
Sep 19, 2008 @ 18:00
Jag kör också med en ny S1 till Bandito men har inte ngt gyro. Hur påverkar gyrot kursstabiliteten? Jag har inte testat ut och kalibrerat fullständigt ännu men det lilla jag kört så kändes båten inte helt tillförlitlig med genacker uppe och en del vind. Hur hårt har du kört din S1:a Mikael?
Mikael Vesala
Sep 19, 2008 @ 19:27
Pratade med servicefolket på raymarine inför monteringen, och då tillkännagavs att f.o.m. våren -07 sitter gyrot monterat på kretskortet i kursdatorn om man beställt S1-tiller, alltså den för rorkult. orsaken var just problem med kurshållning i riktigt lätta båtar. Den för ratt hade inte automatiskt inbyggt gyro.
Problemet med riktigt lätta båtar ar att vissa rörelser är så snabba att autopiloten får spader av tex en krängning i en vindby, girar 30 grader och glatt fortsätter på nya kursen..
Krister Gustafsson
Sep 19, 2008 @ 19:30
OK, då får jag väl kolla min pilot som jag köpte i somras. Den skulle då kunna ha gyrot monterat menar du?
Mikael Vesala
Sep 19, 2008 @ 19:35
Hårt och hårt… provade aldrig genaker solo med autopilot i mer vind än 6-7 meters vind. har inte seglat med nån sån där NKE- gyropilot, så jag vet inte vilka krav man kan ställa på dom.
Kunde inte skota genakern och ta en tupplur precis, men den var en avlastning så att man kunde utföra andra sysslor på båten i kortare perioder.
För mig går emellertid smärtgränsen för prislappen på en autopilot ungefär vid S1:an, så om NKE:n är bättre så är det mest av akademiskt intresse..
Krister Gustafsson
Sep 19, 2008 @ 19:52
Jag har heller inte prövat NKE. Jag gjorde också valet efter ekonomi/prestanda i detta fallet. Vi ska prata med Jonas C som har fått Nexus värstingilot monterad under sommaren i H30an. Jag tycker mig dock kännna igen dina beskrivning av girning i vindbyar. Inte 30 grader men båten håller inte riktigt kursen när det lutar till i en by. Men som sagt jag har inte kalibrerat ännu.
Leino
Sep 20, 2008 @ 21:55
PN
36 000 Euro är ju inkl. allt utom segel o instrument. Iofs med fransk moms på 19.6% men inkl. masttoppslanterna, vindex, kök.
Segel räcker ju till en början med stor, fock o 1 gennaker, instrument räcker ju med en handhållen gps.
Motor med fäste kan ju va bra att ha med.
Kom då ihåg att Pogo2 är rymlig med fyra kojer o gott om stuvutrymmen, funkar alltså som semesterbåt också om man vill. Tar man några rev i storen o har en liten gennaker o fock så är den dessutom lätthanterlig. Betydligt bättre förstabåt än många gamla 70-talare med sina mastheadriggar o stora genuor.
PN
Sep 21, 2008 @ 15:27
Leino
Håller med dig om att minin kan vara en bra första båt.
Vi håller på att ta fram pris på Zeron som byggsatsbåt på trailer lev i Karlstad med Lundhs segel och seldén däcksutrustning. Vi kommer erbjuda utrustning för kategori3 segling som ett basutbud.
Som en rolig grej samlar jag in Epost adresser till alla som seglar minis så att vi kan hålla kontakten, vill ni vara med så sänd mig era uppgifter.
Peter Gustafsson
Sep 21, 2008 @ 18:53
Patrik, på din web flaggar du för Skarven och nu Lundh som segelmakare?
Min känsla är att det inte är helt enkelt att få till segel till denna typ av båtar, och man kanske skulle ta till något etablerat loft (eller köpa fräsha begagnade segel) för att lära sig. Att lära sig segla båten effektivt samtidigt som segelmakaren skall förstå segeldesignen är nog dömt att misslyckas.
Leino
Sep 21, 2008 @ 22:55
Har fått höra att NKE:n är långsammare än sina elektriska motsvarigheter samt mer strömkrävande. Skulle tro att den är hållbarare o mer tillförlitlig på det viset men jag skulle då hellre köpa två elektriska armar till S1.
Begagnade segel till Minis finns det gott om, skulle tro att nya är bäst att köpa i Frankrike på något loft som sytt många sånna segel. Kan nu Skarven eller Lundh konkurrera med dem prismässigt så kan det väl inte vara så svårt för dem att räkna ut hur det ska vara om de får titta på befintliga segel som funkar bra.
Leino
Sep 21, 2008 @ 23:43
Tror inte det är något fel från Lys-kommiten. 1.26 låter lågt. Eskil Degsels Proto fick 1.34 då han deltog i Östersjömaran. Att han sen seglade jämnt med båtar som har 1.15 i Lys är ju en annan femma.
I ett hårdvindsrace nyligen var det tre serietillverkade minis i topp, fartskillnaden mellan serie o proto är alltså inte stor. Nor-Lys för serie är 1.18, för proto 1.20.
Hoppas du får det sänkt då Niclas så vi får se dig på race i sommar :-)
per engdahl
Sep 22, 2008 @ 09:08
Kul med focus på shorthand segling. Tips är att kolla http://transquadra.geovoile.com/ med resultatlistor och massor av båtmodeller i solo och dubbel.
/Per
PN
Sep 23, 2008 @ 13:14
Det verkar finnas 5st i Sverige, jag håller på att samla in alla nu:)
Vet ni om några fler så hör av er.
http://www.classesailing.com/Minisinscandinavia.html
Krister Gustafsson
Sep 23, 2008 @ 21:05
Patrik, du har fyra båtar på din lista, vilken är den femte? Om ngn saknar en gast till doublehanded i september på Vänern så vill jag gärna åka med.
PN
Sep 24, 2008 @ 09:29
Enligt initierade källor ska han finnas:-)
Sedan får man komma ihåg att inte alla kan eller
vill vara med på en lista.
Krister, kul, håll ögona öppna. När det blir av så hör av dig till tävlingsledaren så ska vi förmedla önskemålet.
tollstoj
Sep 26, 2008 @ 03:37
Har för mig att det ska finnas en pogo i Gävle?
Var det inte någon snubbe i sthlm som byggde en gulfärgad mini 650 för något år sedan. Det var en liten artikel i segling tror jag.
Leino
Sep 27, 2008 @ 01:50
Ja just d vad hände med han som byggde sin?
tollstoj
Sep 28, 2008 @ 02:30
Gransegel har sytt mini 650 segel .
pia o körde med gran 2003 när hon seglade minitransat
tollstoj
Sep 28, 2008 @ 15:06
Hittade lite bilder på den gula minin nr:SWE493
det finns lite bilder från bygget av båten som är en mini 6.50 av fabrikat Dix.
http://www.mini-sailor.us
tollstoj
Oct 4, 2008 @ 23:25
några nya minisar
dingo2
race2win
nacira 650
Oskari
Apr 28, 2009 @ 22:18
Grymt intressanta båtar detta! Någon som har tips på begagnat-sidor? Förutom yachtworld då. Eller kanske finns det någon här som vill sälja?:)
Leino
Apr 29, 2009 @ 00:15
Klicka på mitt namn så kommer du till den inofficiella Minitransatsidan. Under forum finns boats for sale, fler annonserom du går på link till french class site, klicka på engelska flaggan o sedan på small ads.
http://www.4ocean.si/boats4sale/boats4sale.html två väldigt potenta protos med sailcharts o hela kitet, bara att börja vinna direkt ;-)
Oskari
Aug 18, 2009 @ 13:28
Om man köper en sprillans pogo2:a då… Vad bör man köpa för utrustning till det? Med en knaper ekonomi men ett enormt sug efter en sådan båt så kan man väl köpa till saker efterhand. Men vad bör man ha från scratch?
http://www.pogostructures.com/files/Pogo_13-3-2008_3-48-33.pdf
Vad ligger priserna för segel till dessa båtar på?
Team Hoffstedt
Aug 18, 2009 @ 15:38
Vi verkar vara åtminstone tre stycken i Sverige som aktivt letar efter en Mini. Ett bra sett att verkligen kolla in de olika modellerna är nog att resa ner till Mini Transat-starten i La Rochelle den 13:e september. Jag går och leker med den tanken.
Krister Gustafsson
Aug 18, 2009 @ 20:47
Jag skulle kunna tänka mig ett samägande av en mini och absolut gasta vid flera shorthandedtävlingar. Kontakta mig gärna på krister.gustafsson@yahoo.com.
Miniboxen och Pogo 1(6,50) | Team Hoffstedt
Jun 8, 2012 @ 18:22
[…] Balans(#401) kring Långedrag i Göteborg. […]