Orca 40 | fler bilder
Orca 40 har ju varit uppe ett par gånger (ritningar + första bilderna) men nu är hon i vattnet. Rok Bordon tog de här bilderna i Marina Izola, Slovenien. Ser ju helt OK ut!
Orca 40 har ju varit uppe ett par gånger (ritningar + första bilderna) men nu är hon i vattnet. Rok Bordon tog de här bilderna i Marina Izola, Slovenien. Ser ju helt OK ut!
Sep 22, 2008 @ 09:03
Kul med focus på shorthand segling. Tips är att kolla http://transquadra.geovoile.com/ med resultatlistor och massor av båtmodeller i solo och dubbel.
/Per
Sep 22, 2008 @ 09:32
Cool båt, men hur är det egentligen det här med att kryssa? Jag har hört att det är supercoola båtar att segla nedför med men stört omöjligt att prestera på kryssen. Stämmer detta eller är det enbart en myt? Finns det ingen som *vet*?
Sep 22, 2008 @ 10:33
Kolla denna resultatlista för en Pogo 40 i Norge i helgen.
http://www.hurumseil.no/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=66&Itemid=51
Pogo Seglade lika fort som 1:an en 35 fotare, men kom sist i resultatlistan.
/Per
Sep 22, 2008 @ 11:09
Pogo’n Datcha har man ju sett en hel del i sommar och den kryssar fruktansvärt dåligt, ändå har dom haft rätt skapligt folk vad jag förstår. Måste vara tröstlöst att sitta på en sån där pråm och bli frånåkt av 30fotare på segling efter segling. Har sett att dom rusar på lite bättre när det öppnat upp en aning men då har det varit för sent. Hörde ryktas att dom bröt Gotland för att det gick dåligt. Giovanni Soldini’s Verdier båt lär vara betydligt snabbare på kryss. Humphries båten ser rätt ut också tycker jag.
Sep 22, 2008 @ 11:28
Pelle, lokala buskrace i ingen vind är ingen bra jämförelse. Samma sak hände i helgens Quantum Nesodden Høstcup, där J/109 Jambo startade 18 minuter efter Pogo 40 och gick i mål 5 minuter före (grattis till gänget på bilden ovan).
Dessa race betyder knappast att Pogo 40 skall ha LYS 1.28 :-)
Dels är Pogon ingen lätt båt att segla. Att köra lättvind på buskbana gör det inte enklare. Ge killarna några race till på havet så får de nog ordning på sina båtar.
Sep 22, 2008 @ 12:32
Det är ju det som är grejen, dessa båtar kommer nästan alltid ha svårt att göra sig gällande på regattor i skandinavien och ha ibland besvikna ägare, och det finns andra båtar som är lika roliga på undanvind , men som är mera allround, både vad avser vindstyrka och bog.
Jag tänker tex på båtarna som vann transquadra:
Des performances exceptionnelles pour ces 2 bateaux, avec des surfs à 22.8 noeuds, qui leur permettent chacun de prendre la tête du classement provisoire en temps réel et temps compensé dans les deux classes double et solo.
/Per
Sep 22, 2008 @ 12:38
Hei,
jeg var også på Nesodden, og tror kanskje ikke det var båttypen som avgjorde der. Hvis du lå riktig plassert kunne du ha seilt “hva som helst”.
Jambo rundet langt bak en ILC 40 med lys 1.45, og var foran i mål. Vi rundet likt med Jambo, men ble nesten slått av en Express på samme distansen, og Jambo var 32 minutter foran oss i mål.
Seilasen ble avkortet til ca 10 nm, og det startet med en lens i fallende vind (8-9 knop til 4-5 knop), og en kryss som ble en slør i 1 – 4 knops vind, der båtene som lå ved land (på østsiden) fikk et glimrende vestadrag vi som lå lenger vest aldri så :-(
/Andreas
Sep 22, 2008 @ 12:44
Som sagt, man kan inte dra några slutsatser.
Och Pogosarna tränar väl här med buskrace, TwoStar, Shetland 1000-mile och annat långt för att sedan åka och fajtas med fransmännen…
Sep 22, 2008 @ 13:32
Rätt konstaterande av många. Dessa typer av båtar är gjorda för
1)medvind
2)mycket vind
3)stora långa vågor
Då går de som tåget.
Kanske inte bästa valet för våra skärgårdar, men vill man ut på Atlanten så är det nog rätt båt.
Sep 22, 2008 @ 14:42
Vad är det då för båt som är bra för skärgårds Twostar?
Sep 22, 2008 @ 14:43
en nova
Sep 22, 2008 @ 16:29
Som seiler av en Pogo 40 må jeg si meg enig i mange av innleggene her. Ingen lett båt å få til og gå fort. Både Hurum og Nesodden ble drive seilaser, man kunne seilt hva som helst. Etter en kort sesong i en absolutt morsom Pogo kan man komme til noen konklusjoner. På kryss er ikke båten så dårlig som mange tror. Et lite stikk i skjøtet og noe grader ned, holder vi følge med andre 40 fotere, og jo mer det blåser jo raskere er den, 15+ knop med balast går den bare bedre og bedre, men vi så i helgen at selv i lite vind og et lite stikk kan vi gå fort… i 2 star logget vi 9,5 knop på kryss. MEN selvfølgelig er denne båten laget for unnavind eller i det minste noen stikk i skjøtet, og da bør det nevnes at denne båten spretter raskt opp i to-sifrede tall på knop-måleren. 18+ knop med turseil fra Skagen i sommer var en høydare, pluss 20 knop etter brutt 2star (jeg ble sjøsyk, far på 60+ lar meg nok aldri glemme det).
Vil også gratulere Rune Aasberg med en helt rå Express 40, så på den i går….gleder oss til matching.
Class40 båt må bare prøves…..si ifra, så kan vi se hva vi kan får til.
En siste ting…..båten er nok laget for litt lengre race en inne i Oslofjorden….vi satser på Skagen race, Shetland osv…….kanskje vi får vist hva båten duger til da……til den tid, har vi det veldig morsomt…..
Sep 22, 2008 @ 16:50
9,5 på kryss med en 40fotare var inte dåligt, seglar alltså i princip jämnt med en volvo 60 med fulla ballasttankar. coolt.
Sep 22, 2008 @ 18:44
Gulp!
Sep 22, 2008 @ 20:46
En allroundbåt som kan kryssar lika bra som läns. Den bör vara mycket snabb i lättvind, gå högt i vind, ha hög rigg, kräva lite folk på kanten etc. för det är ju oftast lite vind i skärgården.
Kanske vågar någon pröva en modern eller kanske t.o.m. gammal skärgårdkryssare.
Sep 23, 2008 @ 10:30
Ønsker å kommentere litt dette som reflekteres på her, i forbindelse med plassering og seiling av en open båt i lett-vinds seilas:
Selv seiler jeg en Jeanneau SunFast 3200, som er en nedskalert Open 40, tegnet av Daniel Andreau. Denne har overrasket mange på kryssen i sommer. Spesielt i mellom- og mye vind har jeg funnet knepet som skal til for dette. I det siste har jeg vel også fått den til å gå på veldig lite vind, men er da avhengig av mannskap for å ri den ned i le. Open båter er utrolig ”stive” i sjøen. Disse båtene har mye våt flate fra kjøl og akter, som er bra på slør og lens, men i veldig lite vind ”suger” dette. I shorthand har vi ikke mulighet til å ri den ned nok i le. Og en Open 40, er utrolig stiv igjen i fht. min! I tillegg er disse satt opp med 108% fokk, noe som ikke gjør det enkelt å få til dynamikken mellom for- og storseil som på en genoa-båt. På upwind i så lite vind har jeg begynt å sette min Quantum R1 gennaker. Dette er helt rått, og fungerer nesten som en Code0. Dette gir ofte BSP over TWS i knop, men selvfølgelig i en lavere TWA enn vanlig. Men i alle disse tilfeller snakker vi om vinder på 1-5 knop! Heldigvis ikke så ofte ;) men i helgen var dette tilfelle.
Dette er nok litt spesielle båter som krever mange timer ombord før en får farten i upwind (og downvind!) uansett vindstyrke. Selv har jeg investert i dette i år, og finner hele tiden nye “triks”. Men ser at etter et par sesonger til, kan vi begynner å se topp performance i båten. Downvind er utrolig, særlig i mye vind! Behøver ikke å forsøke å beskrives, det må oppleves!
Så om du begynner å bli litt lei de tradisjonelle kjølbåtene, er dette definitivt veien å gå…;-)