E3 har fortfarande kölproblem?
I olika sammanhang har det spekulerats kring Ericssons köl (är den “homogen” eller inte). Nu vill man segla utan att ha alla papper klara.
Dramatik, eller bara formalia?
Många menar ju att Juan K är en kille som tar alldeles för lätt på vad som står i olika regler, och han har ju ritat ett antal båtar som inte fått segla i olika sammanhang.
APPLICATION FOR PERMISSION FOR ERICSSON 3 TO RACE
TO: The Chairman, Volvo Ocean Race Jury
DATE: 23rd September 2008This Application is made under Notice of Race 5.1(g) as contained in Amendment 9.
The Organising Authority (“OA”) hereby applies for permission for the boat Ericsson 3 (“E3”) to race notwithstanding the fact that the boat will not have a valid VO70 (Version 2) certificate at the start of the In Port Race in Alicante on 4th October 2008. Permission is sought for the Boat to race in the Alicante In Port Race and in such subsequent Legs and In Port Races as the Jury may decide.
Attached is the relevant Report by the Rule Management Group (“RMG ”) dated 23rd September 2008 which reveals that the boat’s keel fin does not comply with Rule 2.14.4(g). The OA supports the proposed compensating arrangement detailed in the RMG Report and accepts that Appendix 5 should remain confidential.
At the time of this Application E3 has not yet completed measurement and the OA has not been informed whether E3 is compliant in all other areas. However we consider it prudent to lodge the Application now in view of the short time remaining before racing.
If the Jury follows its usual custom of seeking comments from other teams this needs to be done in a manner to allow the Teams time to properly consider their submissions and for the Jury to render its decision in a timely manner before the In Port Race on 4th October.
There is also currently considerable conjecture and concern amongst other teams about what the situation is in relation to the E3 keel.
Volvo Management UK Limited
Jack Lloyd
Race Director
PelleL
Sep 25, 2008 @ 20:28
Helt otroligt att Ericsson och deras projektledare släppt iväg JuanK på dom här äventyren med kölarna……..Tolkningarna och juryutslagen har ju varit solklara hela tiden…..tycker jag i alla fall…=/
fastisfun
Sep 25, 2008 @ 21:11
Är det bara jag som tycker regeln fortfarande lämnar öppet för att konstruera en köl av flera sorters stål? Det talas om “steel alloy”, det borde inkludera t ex “stål skum”. Som förvisso innehåller gas, men i så små celler att det är svårt att skillja från andra orenheter som kan finnas i stål.
Vore det inte bättre att skriva regel så att man kräver en lägsta densitet på kölfenan?
Peter Gustafsson
Sep 26, 2008 @ 00:56
Diskussionen har varit på gång ett tag på SA.
• Ericsson på djupt vatten « tangosailing.nu
Sep 26, 2008 @ 07:44
[…] och Juan K diskuteras mer på Blur och Sailing Anarchy […]
Pontus
Sep 26, 2008 @ 15:16
Då det varit en diskussion kring detta flera månader måste ju Ericsson byggt en “homogen” reservköl i smyg om deras optimerade köl skulle anses regelvidrig. Så klart Ericsson spelar tuffa och hotar med att dra sig ur VOR då de vet att denna tävling vore heltrist utan dem.
Att utnyttja reglerna är ju en del av spelet. Det står ju inte i reglerna att man inte får ha urskärningar i kölfenan. Det står bara homogen. Betyder i min mening det att den inte skall vara ihålig men det är ok med urskärningar. Otydlig regel som Juan K vill utnyttja men VOR har insett sitt misstag och vill åtgärda regeln, lite sent kanske?
/Pontus
Peter Gustafsson
Sep 26, 2008 @ 16:15
Från i januari har man ju ställt alla möjliga frågor kring detta, utan att specificera exakt vad man skall göra (Public Interpretation no 33 + 41 + 46). Man har fått raka nej på alla frågor – regeln uppfylls ej.
Man hade ju kunnat fråga på sitt skarpa upplägg, men då tycker man väl att man skulle avslöja för mycket? Alltså chansade man och nu står man där.
Att få regeln tolkad är ju en modell man har för att undvika sånt här. Det finns över 60 klargöranden inom olika områden. Det går inte att skylla på en “otydlig regel”.
E3 straffas | blur
Oct 2, 2008 @ 22:10
[…] stor utmaning ändå, kommer man nu att tvingas ta straff för kölen som inte mäter in (diskuterades här). SUMMARY OF JURY […]
• Ericsson på djupt vatten | www.tangosailing.nu
May 5, 2010 @ 11:29
[…] och Juan K diskuteras mer på Blur och Sailing Anarchy […]