Yacht Racing forum är en årlig konferens som handlar om den affärsmässiga sidan av vår sport. Jag har varit med de senaste fyra och det är ett bra sätt att ta tempen på vår sport. Nedan försöker jag sammanfatta det viktigaste – men här är mina stora spaningar; – Aldrig har vår sport förändrat så […]
Patrik
Oct 6, 2008 @ 17:27
Ett lager lack på kölen och vips så har man 625gram extra på kölen…. och ett par tre våtslipningar senare så är det borta… så löjligt lite pratar vi om.
Lätt irriterad Patrik
Peter Gustafsson
Oct 6, 2008 @ 18:01
Som sagt, det handlar inte om vikt (även om Ericsson hävdar det), utan att man har hålrum i kölen, som man inte lyckats fylla.
Och på en VO70 skall kölen vara solid.
Hade man gjort sin hemläxa för ett år sedan, så hade man gett fan i att skapa hålrummen över huvud taget.
“Det har ingen betydelse för prestandan”, hävdar Ericsson. Och det stämmer säkert. På samma sätt så kan man kunna argumentera för rod eller kevlarsegel på en Express om man tar med en blytacka extra?
Och lyssnar man på Knut så är han tydlig med att man vill ha ett 100% professionellt arrangemang, och då kan man inte mäta in båtar som uppfyller regeln till 99.9%.
Jag lider med seglarna på E3 som inte har något ansvar i detta. Men Ericsson-teamet är väl inte enda organisationen där fotfolket får lida för att management ställer till det :-)