Skip to content

8 Comments

  1. Tomas
    Oct 12, 2008 @ 20:06

    Kanske långsökt, men formen fick mig att tänka på One 40: http://www.guyboats.sailfast.se/Bilder3.htm

    Reply

  2. Sam V
    Oct 12, 2008 @ 22:57

    Varför ha fockens underlik så högt över däck?! Ok att om rullen sitter längst fram så åker förseglet upp en bit, men så högt? Känns rätt ineffektivt.

    Reply

  3. krister
    Oct 13, 2008 @ 10:05

    varför har den en trubbig för som skvätter vattnet framåt?
    Späckhuggare igen? Då en spetsig akter med fenköl….
    nu en trubbig för och en plogande båt?
    På bilden med orena botten slog det mig att det är ganska mycket våt yta? Förr sade man att våtytan ökar motståndet i kvadrat?

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Oct 13, 2008 @ 10:08

    Kolla på VO70-förarna ;-)

    Reply

  5. Sam V
    Oct 13, 2008 @ 15:21

    För ok, men en VO70 har lågt svepande försegelunderlik.

    Reply

  6. PeterK
    Oct 13, 2008 @ 16:21

    Kan förens utseende ha något att göra med bredden på häcken? Med en sån bred häck tenderar den att stå på näsan o behöver därför ett relativt sett bärigt förskepp…. eller??

    Reply

  7. PelleL
    Oct 13, 2008 @ 16:27

    Det här är ju båtar som är avsedda i första hand för havs- och oceankappsegling med liten besättning dvs. man kryssar inte mycket och behöver en båt som är relativt snäll när man pressar den på undanvind……..

    Reply

  8. Clifford
    Oct 13, 2008 @ 18:07

    Jag skulle säga att den har ett ganska skarpt förskepp ( vilket man ser på bilden underifrån) men en trubbig stäv. Detta för att få extra reservdeplacement när den börjar dyka. Föstrena ser ut som ögonen på StormTroopers i Star Wars….

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.