Rapport från Lewander
Foton:Gustav Morin/Ericsson Racing Team/Volvo Ocean Race.
Dag 6 av Volvo Ocean Race
Glada leenden när jag skakar liv i Eivind och Stefan, “Nu gippar vi västerut” och lämnar afrikanska kusten och västra Sahara bakom oss. Det är mitt i deras ”off watch” och nu bryts den tre timmar korta möjligheten till sömn.
Alla man på däck och vi jippar säkert i den 23 knop starka vinden. Det är härligt att känna den rutin som nu finns på däck. Den är minimalt energikrävande. Alla vet vad de ska göra och varje detalj av manövern går per automatik. Gippen sitter perfekt i en surf och den nya kursen mot norra området av Cape Verde öarna känns av, ny vinkel mot vågorna, nytt tryck i surfen och nya bäringar att vänta mot konkurrenterna i norr.
All utrustning flyttas till lovart under däck, all mat och all utrustning som är lastad längst akterut i det trånga utrymmet akter om rattarna är en svettig uppgift, allt är blött och svetten fullkomligt forsar. Det är 75 cm högt och vinylsäckarna hala när de trycks upp mot däcket och surras fast, samtidigt som alla spjärnar sig fast med armbågarna och huvudet i den höga sjön.Vi ä just nu placerade längst söderut i fältet. Normalt är det hög risk att vara se här långt söderut, men med den stora utbredning som passadvindarna nu har är vi säkrade i vindstyrka. Vår navigatör Aksel Magdahl har gjort sina beräkningar och tolkningar. Och vinden vrider nu som väntat inte helt till vår fördel mot fältet men vi premieras av vindstyrkan.
Prestanda mässigt kämpar vi på. Vi har stunder av briljans och stunder då vi inte seglar upp till båtens fulla potential. Erfarenheten är en faktor i den ständigt föränderliga sjön. Den kan variera och förändras inom en timme och våra två bästa rorsmän Eivind Melleby och Thomas Johanson får verkligen jobba hårt för att finna rätta vägen utmed vågorna. Det är inte bara att lyckas surfa, det viktigaste är att minimera stoppen, att inte fastna i vågdalen utan att komma upp. Skillnaden blir enorm på snittfarten, om vi lyckas accelerera ner i en våg så relativa vinden blir brant och farten 21 knop istället för 16 knop.
Vår medieman Gustav Morin klipper och klistrar i FinalCut, det video redigeringsprogram som används ombord. Normalt skall klippen bara sättas ihop och komprimeras. Men jag har precis sett några mycket fina redigeringar och presentationer av vår fina besättning. Det är en stor tillgång med Gustav.
Fördäcksgastarna Martin Krite och Anders Dahlsjö är fantastiskt starka i sina uppgifter framme på det mullrande fördäcket som ett par gånger i minuten är helt under vatten. Grabbarna är fastkopplade och selen sitter på jämt. Krite håller ständigt koll på förslitningar och ”rigg check” är en daglig rutin. Anders som även har båtbyggeri som ansvar ombord har haft epoxin framme och reparerat lite småskador under däck. Men vår båt är fantastisk – så stark och välbyggd! Det spara oss enormt med energi och ger oss mojligheten att driva på i varje sekund!
Anders Dahlsjö och Jens Dolmer delar också uppgiften att ladda batterier och köra watermakern. Vi har en rutin ombord med laddning som följer när vi skickar iväg allt material och laddar ner väder. Bredbandsuppkopplingen slukar mycket energi.
Vaktkaptenerna Mange Olsson och Richard Mason lyser och delar sina erfarenheter till alla i varje sekund. Jag känner att mycket av deras energi återvinns i att vi alla driver på i våra roller och visar att vi har utvecklats under året som gått. Erfarenheter kommer så här på havet ofta i galna historier som lite bekräftas och nu upplevs av alla ombord.
Anders Lewander skeppare Ericsson 3
Joche
Oct 17, 2008 @ 21:21
Var hittade Du den artikeln? För övrigt: Ericssons egen website är väl inte ett uner av lättnavigerbarhet…
Peter Gustafsson
Oct 17, 2008 @ 21:36
I min mailbox :-)
Nä, jag skall skriva av mig någon gång om Ericssons (och VORs egen) sajt. Sä jävla mycket flash och annat som inte funkar som det skall. Och man som jag vill hålla sig uppdaterad kan man ju prenumerera på email (får nu 20-30 om dagen) eller RSS (300 från Ericsson sedan starten).
Jag trodde inte jag skulle kunna få för mycket info om ett race, men det hade varit bättre med lite styrsel på flödet?
Överlägset bäst är Chisnells TEN-ZULU: http://www.volvooceanrace.org/news/news-commentary/
Joche
Oct 17, 2008 @ 22:08
Coolt, står du på hans privata sändlista och hur kan man komma med på den?
När gnället är igång kan vi göra det även på Virtual Spectator som är riktigt dålig. Knölig installation och ta en eeeeeeeeeeevighet att ladda så snabba kollar är ju inte nåt jag gör i den.
Raceviewer på VOR sajt är bäst om än lite fattig på info. Har sökt lite på Google spå till Google maps eller dito Earth. Fanns för förra racet men verkar inte finnas ännu. Vore guld då det finns rätt mycket info att kombinera där.
Hansen
Oct 17, 2008 @ 22:16
Vet ni vad E4 gör på Cap Verde. Stannar de för att få Tony Mutter ompysslad eller är båten paj?
/Björn
Peter Gustafsson
Oct 17, 2008 @ 22:18
Mutter lyftes över i en fiskebåt för att tas in på sjukhuset i Cap Verde. Knät lät inget vidare…
Joche
Oct 17, 2008 @ 22:20
Knäoperationen gjordes som jag fattar det för rätt länge sedan. Att de ligger stilla kom ju nyligen. Å andra sidan; filmen där de filmar operationen visar på rätt lite rörelser i båten. Hmmm….
Stefan
Oct 19, 2008 @ 11:24
Hej
Vad skönt att läsa att jag inte är ensam om att störa mig på VOR och deras webb. Trodde det var fel på mig och min utrustning. Det är näst intill skanadal att det inte går att följa racet bättre med all information som finns tillgänglig. Att satsa så mycket på en händelse och sedan inte lägga ner mer på att bygga varumärket nder tiden det händer är märkligt. Vill man skydda media kanaler som TV och tryckt media eller är det allmän nochalans tro.
Stefan