Skip to content

9 Comments

  1. Jonas
    Oct 20, 2008 @ 08:07

    Klockren styrbord-babord situation. Grattis Rikard & co till klubbmästartiteln. Ska man inte dra sig ur ett race om man har orsakat så stor skada på den andra båten att den inte kan fortsätta racet? Eller gäller inte den regeln i matchrace?

    Reply

  2. Jensa
    Oct 20, 2008 @ 10:20

    Hände inte riktigt så som beskrivigt ovan. Vi var styrbord hela tiden och körde mot linjen. När nisse slog och försökte falla var det ca 10 sek till start. Vi körde för fullt redan och tur att ingen satt nere vid winschen. Inte så vanligt att man för bottenfärg inne i brunnen, då vi körde max för styrbord där av lutningen. ingen skada på sidan, endast uppe på däck och i brunnen. En chansning av Nisse ur min synpunkt.

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Oct 20, 2008 @ 17:34

    Tydligen inte så självlart. Rickard åkte visst dit på regel 16.

    16 ÄNDRA KURS
    16.1 När en båt med rätt till väg ändrar kurs ska den ge den andra båten plats att hålla undan.
    16.2 Dessutom gäller att när en båt för babords halsar efter startsignalen håller undan genom att segla för att passera akter om en båt för styrbords halsar, får båten för styrbords halsar inte ändra kurs om det innebär att båten för babords halsar genast måste ändra kurs för att fortsätta hålla undan.

    Nedan en bild strax före krocken. Kommentarer från er som var där?

    krock.jpg

    Reply

  4. Jensa
    Oct 20, 2008 @ 18:47

    Hej Peter,

    Bra bild. Kan du avgöra hur lång till start det är när bilden togs?

    Regel 16.2 gäller inte. Situationen innan start.

    Vi seglar högt, för att klara lä-bojen. Båten lutar inte så mycket.
    Ca 10 sek till start, och kanske 10 meter till linjen bestämmer vi oss för att köra max. Faller några grader till dikt, båten börjar luta, i detta förlorar vi visuell kontakt med Nisse tills han senare befinner sig inne i vår sittbrunn…
    Vi har pratat med personer inne i tribunen som också säger att vi föll innan Nisse slog.
    I vindar runt 12-13 meter så var det för små marginaler, kanske Nisse inte släppte kicken eller bräckte med focken tillräckligt?
    Även om vi forstatt “pina” hade Nisse träffat oss, skadan på mitten av båten. Se vinkel och träff på båten.

    Reply

  5. Jan
    Oct 20, 2008 @ 18:49

    Vad var alltså seglingskommittéens utslag?

    Reply

  6. Jan
    Oct 20, 2008 @ 18:52

    http://www.gkss.se/templates/news.asp?node=1&id=1730
    Där stod det tydligen, man anser alltså ifall det skedde före startskottet att SB-båten föll av och därmed orsakade kollisionen och inte heller gav plats åt bb-båten att väja.

    Reply

  7. Stefan Blom
    Oct 20, 2008 @ 19:02

    Ojdå, det var lite konstigt. Antagligen vet dommarna bättre om förloppet än vi åskådare men det låter konstigt, utan att ta parti, att Nisses båt träffar så långt in på Rickards båt som fockvinschen.

    Min första tanke var när jag såg det att nu försökte läbåten gå bakom utom att lyckas…men jag har aldrig seglat MR så jag har säkert fel.

    // Blomman

    Reply

  8. Patrik Hansson
    Oct 21, 2008 @ 11:39

    Man kan höra skottet (pipet) på videon ögonblicket innan båtarna tvärstannar men det är mer av akademisk betydelse då KSR16.2 inte överhuvudtaget gäller i matchracing:
    “C2.5 Rules 16.2 and 17.2 are deleted.”

    Jag såg händelsen från tribunen men från det avståndet är det omöjligt att göra en fullständig och rättvis bedömning.

    Bilden ovan är intressant då den måste vara tagen max några sekunder innan smällen. Den bekräftar de uppkomna skadorna men den avslöjar inte hur båtarna hamnade där. Är Nisse på väg upp eller ner? Var hade Ricky varit om han inte fallit av för att accelerera? När föll Rickard av? Är Nisses stor tillräckligt ute för att kunna hålla undan? Omöjligt att svara på.

    Videon ger också lite info. Man kan använda startbojen som referens mot bakgrunden. Jag bedömer då att centrum på Rickards båt flyttat sig ca 1,5 båtlängder åt vänster under de ca 15 sekunder kameran är avstängd. Men det går inte att säga hur mycket av det som beror på avdrift eller en fallning som skedde under Nisses stagvändning etc.

    KSR16 är en lurig regel som ibland ger upphov till icke intuitiva resultat. Båten med rätt till väg (RTV) får inte täppa till om det initialt fanns plats för båten som skall hålla undan (SHU) och det sedan inte finns någon återvändo för SHU att komma ur. I det här fallet blir det dumt då RTV inte avser täppa till utan de faller av för att få fart. Effekten blir att avståndet till SHU och dess manöverutrymme krymper.

    Utan att göra en värdering av skuldrågan tycker jag det är jättetråkigt om Rickard med besättning åker på en kostnad då de inte gjort någon riskabel manöver eller på något annat sätt visat dåligt sjömansskap. De kan ha gjort fel enligt KSR16 och skall i så fall straffas för det på vattnet men de hade i praktiken väldigt små möjligheter att undvika det som hände.

    Reply

  9. Mer segling i Långedrag | BLUR
    Mar 10, 2012 @ 18:33

    […] Blur har inte kört så mycket matchracing, men på klubbmästerskapen 2007 så lyckades vi knipa en fjärdeplats av 13 team. Och det är inte illa i den här […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.