KM i matchracing | bilder
Brallade rejält i Långedrag och vi fick till det betydligt bättre än i går. På bilden Rickard Fornander och Nisse Bjerkås som gjorde upp i finalen. Nedan en del intressanta saker som hände efter att jag åkt hem…
Vi hade tre raka spikar (efter två förluster på lördagen) och blev till sist tvåa i vår grupp. Trasiga båtar och mycket vind gjorde att man gick direkt på semifinaler, där vi inte helt oväntat fick pisk. Racet om 3:e pris ställdes in, men vi är ganska säkra på att Jenny Axhede tog hem bronset på bättre placeringar. Fyra till slut av 13 besättningar i KM i världens bästa klubb (!) var inte ille med tanke på att vi inte kört matchracing med detta gäng.
Här är gänget som gjorde det: Patrik Hansson (rorsman, kör normalt trim på Blur), jag (stor), Rickard Samuelson (tail), Anders Klamer (trim) och Erik Nordenfeldt (fördäck). Alla utom Rickard kör normalt med mig på Blur.
Preliminärt slutresultat:
1) Nils Bjerkås
2) Rickard Fornander
3) Jenny Axhede
4) Patrik HanssonPå grund av det hårda och tilltagande vädret valde vi att korta ner formatet så att efter gruppseglingarna gick vi direkt till semifiinal. Jenny Axhede och Patrik Hansson var 2a i resp grupp och förlorade var sin semi mot Nils Bjerkås och Richard Fornander, vilka gick till final. Denna blev något av ett antiklimax som avgjordes i juryrummet.
Efter förhandling vann i alla fall Nils Bjerkås före Richard Fornander. Under seglingarna vann de varsin finalsegling innan den stora smällen, när Nils seglade in i Richards båt och så småningom ensam fick segla tredje finalseglingen. Gul (Richard) fick ett straff för kollisionsincidenten, och vid den efterföljande förhandlingen fastslogs att gul båt hade brutit mot KSR regel 16, och fick 2 poängs avdrag. Slutresultatet blev alltså 2 mot -1 i finalen.
Dan Björkman
Tävlingsledare
Massor av bilder finns på flickr.
Tjena Peter
Efter att du dragit hem (tror jag) så skedde det en krock på vattnet. Det var i prestarten för avgörande seglingen mellan Rickard och Nisse.
Bägge båtarna seglade jämsides upp mot startlinjen men de var något tidiga, därför ställde de upp i vindögat och då båtarna var långt ner i lä på startlinjen fick läbåten (nisse) svårt att nå upp till märket. Nisse chansade då på att falla av på BB hals men Rickard hade samtidigt också fallit av mot BB hals och det gjorde att Nisse satte sin för rätt in i sidan på Rickards båt i höjd med fockvinshen.
Rickards båt trycktes då tillbaks för SB hals medan Nisse var kvar på BB hals. Båtarna satte fart åt var sitt håll men Rickards storskot hade fastnat i Nisse båtför. Till slut räckte inte skotet och det blev tvärstopp. För att komma loss kapade sedan Rickard sitt storskot med en kniv.
Tyvärr fick jag inte första krocken på bild men andra då storskotet ”tar slut”.
Jag har ingen aning hur protestförhandlingen slutade och därmed vet jag inte heller vem som vann KM…
Kanske kan du låta dina besökare avgöra vems felet var med hjälp av filmen?
// Stefan
Jonas
Oct 20, 2008 @ 08:07
Klockren styrbord-babord situation. Grattis Rikard & co till klubbmästartiteln. Ska man inte dra sig ur ett race om man har orsakat så stor skada på den andra båten att den inte kan fortsätta racet? Eller gäller inte den regeln i matchrace?
Jensa
Oct 20, 2008 @ 10:20
Hände inte riktigt så som beskrivigt ovan. Vi var styrbord hela tiden och körde mot linjen. När nisse slog och försökte falla var det ca 10 sek till start. Vi körde för fullt redan och tur att ingen satt nere vid winschen. Inte så vanligt att man för bottenfärg inne i brunnen, då vi körde max för styrbord där av lutningen. ingen skada på sidan, endast uppe på däck och i brunnen. En chansning av Nisse ur min synpunkt.
Peter Gustafsson
Oct 20, 2008 @ 17:34
Tydligen inte så självlart. Rickard åkte visst dit på regel 16.
Nedan en bild strax före krocken. Kommentarer från er som var där?
Jensa
Oct 20, 2008 @ 18:47
Hej Peter,
Bra bild. Kan du avgöra hur lång till start det är när bilden togs?
Regel 16.2 gäller inte. Situationen innan start.
Vi seglar högt, för att klara lä-bojen. Båten lutar inte så mycket.
Ca 10 sek till start, och kanske 10 meter till linjen bestämmer vi oss för att köra max. Faller några grader till dikt, båten börjar luta, i detta förlorar vi visuell kontakt med Nisse tills han senare befinner sig inne i vår sittbrunn…
Vi har pratat med personer inne i tribunen som också säger att vi föll innan Nisse slog.
I vindar runt 12-13 meter så var det för små marginaler, kanske Nisse inte släppte kicken eller bräckte med focken tillräckligt?
Även om vi forstatt “pina” hade Nisse träffat oss, skadan på mitten av båten. Se vinkel och träff på båten.
Jan
Oct 20, 2008 @ 18:49
Vad var alltså seglingskommittéens utslag?
Jan
Oct 20, 2008 @ 18:52
http://www.gkss.se/templates/news.asp?node=1&id=1730
Där stod det tydligen, man anser alltså ifall det skedde före startskottet att SB-båten föll av och därmed orsakade kollisionen och inte heller gav plats åt bb-båten att väja.
Stefan Blom
Oct 20, 2008 @ 19:02
Ojdå, det var lite konstigt. Antagligen vet dommarna bättre om förloppet än vi åskådare men det låter konstigt, utan att ta parti, att Nisses båt träffar så långt in på Rickards båt som fockvinschen.
Min första tanke var när jag såg det att nu försökte läbåten gå bakom utom att lyckas…men jag har aldrig seglat MR så jag har säkert fel.
// Blomman
Patrik Hansson
Oct 21, 2008 @ 11:39
Man kan höra skottet (pipet) på videon ögonblicket innan båtarna tvärstannar men det är mer av akademisk betydelse då KSR16.2 inte överhuvudtaget gäller i matchracing:
“C2.5 Rules 16.2 and 17.2 are deleted.”
Jag såg händelsen från tribunen men från det avståndet är det omöjligt att göra en fullständig och rättvis bedömning.
Bilden ovan är intressant då den måste vara tagen max några sekunder innan smällen. Den bekräftar de uppkomna skadorna men den avslöjar inte hur båtarna hamnade där. Är Nisse på väg upp eller ner? Var hade Ricky varit om han inte fallit av för att accelerera? När föll Rickard av? Är Nisses stor tillräckligt ute för att kunna hålla undan? Omöjligt att svara på.
Videon ger också lite info. Man kan använda startbojen som referens mot bakgrunden. Jag bedömer då att centrum på Rickards båt flyttat sig ca 1,5 båtlängder åt vänster under de ca 15 sekunder kameran är avstängd. Men det går inte att säga hur mycket av det som beror på avdrift eller en fallning som skedde under Nisses stagvändning etc.
KSR16 är en lurig regel som ibland ger upphov till icke intuitiva resultat. Båten med rätt till väg (RTV) får inte täppa till om det initialt fanns plats för båten som skall hålla undan (SHU) och det sedan inte finns någon återvändo för SHU att komma ur. I det här fallet blir det dumt då RTV inte avser täppa till utan de faller av för att få fart. Effekten blir att avståndet till SHU och dess manöverutrymme krymper.
Utan att göra en värdering av skuldrågan tycker jag det är jättetråkigt om Rickard med besättning åker på en kostnad då de inte gjort någon riskabel manöver eller på något annat sätt visat dåligt sjömansskap. De kan ha gjort fel enligt KSR16 och skall i så fall straffas för det på vattnet men de hade i praktiken väldigt små möjligheter att undvika det som hände.
Mer segling i Långedrag | BLUR
Mar 10, 2012 @ 18:33
[…] Blur har inte kört så mycket matchracing, men på klubbmästerskapen 2007 så lyckades vi knipa en fjärdeplats av 13 team. Och det är inte illa i den här […]