Skip to content

10 Comments

  1. Leino
    Oct 19, 2008 @ 11:19

    Styrbordsbåten är att betrakta som ett hinder varför röd båt ska ge blå plats att slå.
    Om jag nu är rätt på det.
    Kommer inte in på UK-halsey, någon som vet varför?

    Reply

  2. Hansen
    Oct 19, 2008 @ 12:03

    Håller med Leino, men i situation två då blå bestämmer sig att gå bakom så måste han ge röd plats av samma anledning som ovan. Detta fallet påminner lite om TP52-kraschen i våras då röd inte fick plats.

    Reply

  3. Leino
    Oct 19, 2008 @ 13:05

    Dömdes det så då? Missade situation 2 men håller med Hansen om den.

    Reply

  4. peter
    Oct 19, 2008 @ 16:53

    Men röd borde inte behöva väja för blå innan blå har fullbordat sitt slag. Eftersom blå i princip inte har plats att att slå utan att tvinga röd börja svänga “för tidigt” borde blå vara den som felar. Det är ju inget som hindra blå att falla och gå bakom grön. Eller?

    Reply

  5. Patrick L
    Oct 19, 2008 @ 17:46

    Om nu grön är hinder så har röd bara två alternativ när blå begär plats för att slå vid hinder och det är att antingen direkt slå själv eller ropa tillbaka att blå får slå själv och så får röd ducka blå om han vill. Men han får inte ropa “nej jag kan korsa”…väl?

    Reply

  6. MA
    Oct 19, 2008 @ 19:09

    Blå är torsk vid båda situationerna!

    Reply

  7. PelleL
    Oct 19, 2008 @ 19:19

    Grön båt är ett hinder. Blå har rätt att begära plats att slå för att undvika hindret och röd måste antingen genast slå eller svara slå själv och sedan hålla undan. Väljer blå att gå akter om grön har röd rätt till plats att gå bakom också eftersom han har överlapp på blå. Se case 11

    Reply

  8. Patrick L
    Oct 19, 2008 @ 19:27

    Och Case 3

    Rule 19.1, Room to Tack at an Obstruction

    CASE 3
    A leeward port-tack boat, hailing for room to tack when faced with an
    oncoming starboard-tack boat, an obstruction, is not required to anticipate that the windward boat will fail to comply with her obligation to tack promptly or otherwise provide room, nor is the leeward boat obliged to bear away below the stern of the starboard-tack boat.

    Reply

  9. tollstoj
    Oct 19, 2008 @ 20:06

    utanför ämnet! så leder BLUR i sailonline.org

    Reply

  10. Patrick L
    Oct 20, 2008 @ 21:39

    Nu har de fixat inloggningen. “Facit”:


    Conclusions and Rules that Apply:
    In Situation #1, the key to the ruling lies in the last sentence of the definition of the term “obstruction.” Since Green is a boat that both Blue and Red “are required to “KEEP CLEAR” of…”, Green is an obstruction and therefore RRS 19.1 applies. Blue properly hailed for room to tack and Red is required to (a) tack as soon as possible or (b) hail to Blue, “You tack.” And then give her “room” to do so. Since Red did neither, she should take a Two-Turns Penalty or be disqualified in a protest hearing.

    In Situation #2, Green still ranks as an Obstruction and RRS 18.2(a) is quite clear that Blue (the outside boat) must give Red (the inside boat) room to pass the obstruction (Green). Thus, having decided to duck Green, Blue must give Red room to duck also. In this case, Blue should do a Two-Turns Penalty or be disqualified under RRS 18.2(a).

    Some Final Observations:
    In both situations, it is the leeward boat that decides what happens, tack or duck. If she wants to tack, Red must give her room to do so. If she decides to duck, then she must give Red room to duck too. However, Blue cannot hail for room to tack and then duck Green at the last second. RRS 19.1(a) requires her to “tack as soon as possible” after Red tacks.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.