Hong Kong – Vietnam Race 2008
Här har ni ett sjysst videoklipp och rapport från racet mellan Hong Kong och Vietnam. Verkar ju ha varit rejäl nedförsbacke hela vägen.
Ja, då vart man tillbaks från Vietnam. Vilket race! Lätt ett av de bästa racen nagonsin. Tyvärr så är det inte många som seglar. Det var bara 10 båtar på startlinjen. Riktigt synd, men jag hoppas att fler båtar får upp ögonen for detta racet.
Vi startade onsdag vid tolv på dagen. Det blåste friska vindar pa 20-25 knop. Efter en kort kryss rundade vi ett märke och siktade på Vietnam. Det första dygnet gjorde vi 300 distans. Det var relativt stora vågor och vindar mellan 20-30 knop. Äntligen visade Full Metal Jacket att den har potential (synd att det krävs över 20 knops vind for att den ska borja röra på sig)
Här är ett litet videoklipp från andra dagen. Vinden hade minskat en hel del. Vi hade redan sprängt var 4A vilket är våran hårdvinds runner kite. Här seglar vi med 3A som ar en hårdvinds reacher. Under filmen har vi precis kommit under ett stort moln med massvis med vind och regn. Vi hade mellan 30-40 knops vind i ungefar 45 minuter och vi snittade kanske 20 knop under denna period. I slutet av videoklippet får vi en härlig surf och når 26 knop! Helt ok för en 43 fotare. Tyvärr blev det inte rekordet da Chris nådde 26.2 några timmar tidigare.
Jag står och styr och Chris som äger båten sitter och trimmar storen.
Vi klarade oss ganska bra och pajjade bara två skot, en tackline och en gennaker (4A). Vi låg framfor Mandrake (Mills 51) efter forsta dagen. Men under andra dagen dog vinden och vi låg i princip still i flera timmar. Mycket frustrerande då vi låg väldigt bra till totalt sett. Inte alltid lätt att segla mot större båtar.
Lägg även märke till att vi seglar I shorts och barfota ;)
Ha det gott
Backe
Full Metal Jacket korsar mållinjen vid Bao Dias villa, Nha Trang. Foto: Guy Nowell© @SailWorld
Johan
Oct 24, 2008 @ 08:56
Varför går Full Metal så dåligt, den verkar ju bli sist i alla seglingar, nu senast sist igen?? Någon som vet om den gått bra i något race? Är det båten eller besättningen? Den är ju sweet att se på, men räcker det för att göra den Sweet…
PelleL
Oct 24, 2008 @ 09:08
Så här sett utifrån så tror jag den är lite för liten för att vara “sweet” i IRC. I den storleken premierar IRC-regeln “cruisigare” båtar och man måste nog en bit över 45′ loa innan det funkar med en ren racebåt som Full Metal Jacket
Peter Gustafsson
Oct 24, 2008 @ 10:10
Min känsla är också att man varit överambitösa i sin önskan att IRC-optimera. Båtan var tokstyv när den kom, och man har väl lättat bulben åtminstone en gång.
Och det låter ju som man går bra när det blåser. Kanske hade man gått bättre i Hamble Winter Series än i ett vindfattigt Hong Kong? Men om målet är att vinna Sydney-Hobart kan det ju funka?
Sedan är det ju bra för regeln att en “crazy” båt som Hi Fi och “vanliga” TP 52 piskar upp superoptimerade båtar…