Skip to content

8 Comments

  1. Richard
    Oct 31, 2008 @ 10:43

    Bruce har alltid envisats med små roder och ännu mer så när man har två. Roger & co tjatade sig till ett större roder på Intrum.

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Oct 31, 2008 @ 11:00

    Intressant att man just nu bygger om Leopard med “dubbla små roder” baserat på “erfarenheterna från Telefonica” :-)

    Skulle tro att det hålls några möten hos Farr just nu…

    Reply

  3. rb
    Oct 31, 2008 @ 12:04

    litet roder är ett enkelt trick av designern för att minska motståndet och öka farten, men det är ju bra om det håller ihop och att det går att styra med också….

    Reply

  4. Raz
    Oct 31, 2008 @ 13:44

    Det är väl inte bara en fråga om motstånd, utan effektivitet vid krängning med en stor bredd i akterpartiet samt effekten av det bow-down moment som skapas av ett djupt roder.

    Reply

  5. Einar
    Oct 31, 2008 @ 16:26

    Doble ror i vinkel hindrer bow down, ikke små ror. Små enkeltror gir også bow down.

    Har seil flere Farrbåter, og de alle er overlegne i lite vind/mellomvind, men når det drar seg til med vind er de vanvittig krevende!

    Reply

  6. Leino
    Oct 31, 2008 @ 22:19

    Små roder borde väl hålla lättare???

    Reply

  7. Oskari
    Oct 31, 2008 @ 23:47

    Gennackern ser ut som en jättelik fisk…

    Reply

  8. Jimmy
    Nov 2, 2008 @ 16:19

    Jag tror att hjärtstockarna är underdimensionerade. Blev förvånad när jag såg båtarna på land då det såg ut att ha halva dimensionen mot E-båtarna. Rycket säger också att Telefonicas roder väger en tredjedel…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.