Skip to content

23 Comments

  1. Bengt Falkenberg
    Oct 30, 2008 @ 12:18

    SHF har haft detta uppe på de två senaste möterna. När det gäller Västkusten så ställer Teknova/Albatross Sail Racing upp med båt. Emil Wiberg kommer att vara med då han har stor erfarenhet av steget från junior till havskappsegling. Jag kommer informera om vad som krävs för att driva ett eget projekt. Tanken är att nå intresserade Juniorer och att dom får känna på båten, samt informera om hur man går vidare in i Havskappseglingens värld. Exakta formerna för detta är inte 100% klara men det jobbas på det. Det har också diskuteras lösningar för andra orter.
    Bengt Falkenberg

    Reply

  2. Martin
    Oct 30, 2008 @ 14:18

    Ohoj!!!
    All form av utveckling inom segling tycker ja är positivt. Den typen av initiativ med storbåtssatsningar är positiva. Men det är initiativ för elitfolk och för nivån under eliten.
    Den stora utmaningen för vår sport är att få ungdomar att fortsätta segla efter gymnasieåldern. Vad görs för att få 20-åringarna att segla H-båt, Express, J-24 och dyl?
    Har jag fel när jag menar att det är den typen av båtar som är språngbrädan till de riktigt stora båtarna kring 40 fot?

    Reply

  3. Patrick L
    Oct 30, 2008 @ 14:24

    Det diskuteras en del initiativ på nivån “få 20-åringarna att kappsegla kölbåt”. Vi får återkomma när det finns mer konkreta saker att kommunicera. Som vanligt handlar det bl.a om att få ihop finansiering men konkreta idéer formas i detta nu.

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Oct 30, 2008 @ 14:31

    I min värld så är det bra med så många olika kanaler som möjligt, så kommer det att visa sig vad som funkar. Kul att det händer saker.

    Jag kan tycka att det är självklart att Laserseglare eller 49:er-seglare skall kan ta steget upp i Farr 40 eller VO 70 utan att först passera H-båt (som jämfört med båtarna ovan är relativt tråkig)?

    Reply

  5. rb
    Oct 30, 2008 @ 15:15

    Var det inte ett gäng laserseglare som vann Gotland Runt? Vem hjälpte dem?

    Reply

  6. smile
    Oct 30, 2008 @ 17:51

    rb! Det kan ha varit båtägaren som såg till att det låg en potent båt för ca 2,5 mille vid bryggan?

    Reply

  7. rb
    Oct 30, 2008 @ 18:10

    så allt som behövs är en potent båt då? varför skall shf eller ssf eller ngn annan då behöva ha något projekt?

    Reply

  8. Edward
    Oct 30, 2008 @ 18:54

    Båten som vann seglades av båtägaren och ett gäng laserseglare, de flesta av dem satsar aktivt i Laser för KSSS. Innan racet hade de fått lite hjälp av Peter Sundelin.

    Reply

  9. Pelle P
    Oct 30, 2008 @ 19:02

    rb och smile,
    se det som att “båtägaren” fick ihop en bra besättning. Synergin mellan erfarenhet och ungdomlighet (vilket ord!…) är uppenbar. Se bara på Ericson 3. Självklart räcker det inte med ett bra gäng, båten måste ha potensial. En annan aspekt på detta är att få med “äldre” (och damer) nybörjare, där finns ofta lite kulor som kanske vill omsättas i en båt…
    Bengt! Kul att höra om era planer. Vad blir det nästa år? Svaret kommer förstås inte nu men jag lägger en selma på First 40…
    Är jag fel ute Bengt?

    Reply

  10. -
    Oct 30, 2008 @ 19:36

    Medelåldern på E3 är just nu 40 (39,8) år. Kanske inte riktigt en god representant för en “ungdomlig” båt….
    range: 28 till 59 år, median 39

    Arconan hade 4 ombord som seglar laser men det var knappast första gången de seglade kölbåt…

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Oct 30, 2008 @ 19:51

    I dag dras det stora lasset av enskilda båtägare som har fattat vitsen. Som Lars Duvander på årets Gotland Runt som ett riktigt bra exempel, men det finns många andra som verkar i det tysta.

    Jag tror det finns många båtägare med “potent båt” som hade kunnat tänka sig att medverka, men för att det skall bli någon satsning som ger resultat så krävs det mer. När man tittar på de andra satsningarna så finns det många aktivitere runt omkring (coaching, utbildning, föreläsningar, träningsmöjligheter) som ingen enskild båtägare orkar dra på egen hand.

    Framförhallt välsignas upplägget från officiellt håll, vilket inte skall förringas.

    Och det är väl här man ser en möjlighet för förbund och stora klubbar att addera ett mervärde, och stötta storbåtsseglingen?

    Men tills vidare är det ju båtägarna själva som raggar jolleseglare, ordnar träningshelg, synkar kappsegsprogram med varandra och ordnar fram föreläsare och coacher.

    Reply

  12. Erik
    Oct 30, 2008 @ 20:59

    Hei Peter
    Ser du referer til Norges Seilforbund. Det er riktig at de har vært så heldige å få gratis gamle båten til Kongen, en Farr 50, men hva de har utrettet med den i årets sesong er en eneste regatta nemlig Færdern
    Det er det ikke mye å slå seg på brystet av, så får vi krediterer Norges Seilforbund med en seriøs satsning bør vi se den båten noen nm fra Aker brygge, mer enn hva som har vært tilfelle i år.

    Erik

    Reply

  13. Mackan
    Oct 30, 2008 @ 21:00

    “Good crew aren’t found they are made.”

    Reply

  14. Bengt Falkenberg
    Oct 31, 2008 @ 00:40

    Pelle P!
    Ring när det är semle dax! Vi har andra planer. Undra vad som kommer först tröjan som Blur lovade eller din semla?

    Reply

  15. Smile
    Oct 31, 2008 @ 00:47

    rb. Dom hade knappast vunnit med en Laser eller om dom endast vore 4 man ombord. Varför misskreditera övriga medlemmar i besättningen som också gjorde bragden möjlig?

    Reply

  16. Laser seglare
    Oct 31, 2008 @ 02:35

    Det är kanske inte så konstigt att vi jolle seglare inte kommer med. För att kunna vara med i brunnen på en “storbåt” måste man sköta mast eller fördäck och måste förtjäna att komma bak. Fördäcket är viktigt men jolleseglaren har sitt hem i brunnen och framför allt på styret. Vad är det för båtar som seglar havskappsegling i Sverige? Hottade familjebåtar? Som det framkom i denna spalt seglar Danskarna Farr40 och TP52. För att göra havskappsegling intressant är det ett önskemål att ni hittar en gemensam båttyp för att köra fleet race vilket ostkustborna nästan lyckades med under mitten av 90 talet med deras Mummar och bla Calle Sunesson vid rodret på en av dom.

    Reply

  17. Patrick L
    Oct 31, 2008 @ 07:50

    Alla positioner är viktiga och alla kan ju inte styra hela tiden (om man inte bara vill få över de 4-5 bästa till havskappseglingen).

    Steget vidare från jollen handlar ju om bl.a om nödvändigheten av att kunna ta klivet bort från styret och fortfarande vara en bra seglare. En båt som inte har vass crew framåt i båten är rökt på en blåsig kryss-länsbana liksom om man inte har trim, stor, styrning och taktik på rätt nivå. På en flerdygns distanskappsegling byts alla som har kompetens att styra av – även fördäckaren.

    Min övertygelse är att ett skälen till varför inte jolleseglare fortsätter i kölbåt är för att befintliga båtar inte är tillräckligt intressanta för att locka jolleseglarna. De är vana vid snabb och tuff entypssegling där båtarna liksom i Sällskapsresan är “idrottsredskap, som en diskus ungefär”. Det är inget fel på hottade familjebåtar men jag insåg själv – när jag tejpade upp skydd för mahognyn för att kunna släpa segel genom båten – att detta var fel i alla fall för mig. Internationell entyp och riktiga racebåtar är vägen att gå om vi vill ändra på konceptet fundamentalt och få en starkare samhörighet mellan jollesegling och kölbåts-/havskappsegling. Detta har en del med pengar att göra. Vi kommer aldrig att se en flotta av TP52 eller kanske ens Farr 40 här uppe men vi skissar nu på ett seriöst försök att bygga en flotta av Mumm 30 på ostkusten som de seriösa jolleseglarna genom en långsiktig verksamhet skall kunna ha access till. Sedan får vi ta det därifrån.

    Reply

  18. Pelle P
    Oct 31, 2008 @ 10:59

    Ha Ha Bengt!
    Jag skrev selma = 20kr men OK jag fixar semlor!!
    Andra planer??!! Byta leverantör kanske?
    Det surras om EM i Marstrand för X41, någon som kan mer?

    Reply

  19. martin
    Oct 31, 2008 @ 13:46

    HP:n är fräck men tyvärr är den liksom cb, 606 express mfl nog inget för duktiga jolleseglare som är vana vid att segla mot europa/ världstoppen. SB3 melges 24/32 eller mumm 30 är det som gäller. Hyfsat lätt transporterade båtar.
    Ses vi i medelhavet??

    Reply

  20. Anders
    Oct 31, 2008 @ 14:03

    Till Laser seglare.

    Ni får kanske ha rimliga krav…
    Utan ett fungerande fördäck så är det ingen ide att ens fundera på att komma till start. En dålig fördäckare kan effektivt försöra alla chanser till resultat.

    Så droppa attityden om att det bara är där bak som det skulle vara kul att segla… Med en väl fungerande besättning så kommer även fördäcket att vara involverade i trim, styrning, vägval, taktik och allt annat lite mer “prestigefyllt” arbete ombord.

    Reply

  21. smile
    Oct 31, 2008 @ 15:18

    Laser Seglare! (Det har vi nog alla varit) Du kommer nog att få stanna i Laser för med din attityd så skall du nog fortsätta att segla ensam. I storbåt så är det alltid hela teamet som krävs för framgång. Jag tror nog att du skall sluta kalla dig för “vi”. Det är första tecknet att allt inte står rätt till. Kolla filmen “Hur mår Bob” så kanske du kommer till insikt.

    Reply

  22. MiniMe
    Nov 1, 2008 @ 22:05

    har ibland känslan att det seglas för lite två-mans-jollar…. Det undervärderas kanske med bra gastar och fokus läggs alldeles för ofta på styrman. Det finns inte så många kappseglingar där gastarna får den uppmärksamheten de är värda.

    Reply

  23. MA
    Nov 1, 2008 @ 22:43

    Om seglarvärlden och media intar en attityd om att det är team work och laget som tävlar och inte en gubbe/gumma som styr och att det är skillnaden mellan vinst och förlust. Då ser vi nog fler jolleseglare välja tvåmansjolle och sedan ta steget upp till större båtar. För handen på hjärtat sä är det väl så att vi rapporterar sällan om fantastiska nedtagningar där fördäckaren gjorde ett kanonjobb, och om vi gör det har vi inte en aning om vem han/hon är. Tvärtom är det väl rorsman somalltid får cred när det går bra och motsatt blir det snack om dåligt fördäcksarbete när det strular (kanske orsakat av en rorsman som är kass). Inte fan säger man att lagkaptenen vann matchen i fotboll, även om det var han som gjorde målen!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.