Storbåtssatsningar
RYA i England annonserade i veckan uttagningar till Volvo RYA Yacht Programme. Man försöker få unga seglare att satsa på kölbåtssegling och kör bland annat kampanjer i Farr 45 och TP 52. 5 personer som gått programmet är nu engagerade i olika team på Volvo Ocean Race.
The Volvo RYA Keelboat Programme has been set up to provide the opportunity for talented young sailors to break into the world of keelboat sailing. There is no need to have come through any previous RYA squad passion and commitment are the only qualifications required.
The programme draws together a team of talented and passionate UK sailors and provides them with the opportunity to compete in all aspects of keelboat racing, including inshore, offshore and match racing disciplines.
The programme is designed to provide top level training, coaching and grants to some of Britain s best up-and-coming keelboat sailors from all over the UK
Tidigare har ju danskarna och KDY satt upp Royal Academy, med liknande ambitioner. Här har man ett par Farr 40 och kör ett tungt utbildningsprogram.
Även Norges Seilforbund har uttryckt ambitioner om satsningar i den här riktningen.
Men vad händer i Sverige?
Har SSF, SHF eller någon av de stora klubbarna något tänk på det här området?
Rätta mig om jag har fel, men fick man inte ganska bra utväxling på Holmatro/GKSS Offshore Academy för 4-5 år sedan?
Eller är tänket att man skall köra matchracing för att komma till Victory, och därifrån ta sig ut i världen?
Bengt Falkenberg
Oct 30, 2008 @ 12:18
SHF har haft detta uppe på de två senaste möterna. När det gäller Västkusten så ställer Teknova/Albatross Sail Racing upp med båt. Emil Wiberg kommer att vara med då han har stor erfarenhet av steget från junior till havskappsegling. Jag kommer informera om vad som krävs för att driva ett eget projekt. Tanken är att nå intresserade Juniorer och att dom får känna på båten, samt informera om hur man går vidare in i Havskappseglingens värld. Exakta formerna för detta är inte 100% klara men det jobbas på det. Det har också diskuteras lösningar för andra orter.
Bengt Falkenberg
Martin
Oct 30, 2008 @ 14:18
Ohoj!!!
All form av utveckling inom segling tycker ja är positivt. Den typen av initiativ med storbåtssatsningar är positiva. Men det är initiativ för elitfolk och för nivån under eliten.
Den stora utmaningen för vår sport är att få ungdomar att fortsätta segla efter gymnasieåldern. Vad görs för att få 20-åringarna att segla H-båt, Express, J-24 och dyl?
Har jag fel när jag menar att det är den typen av båtar som är språngbrädan till de riktigt stora båtarna kring 40 fot?
Patrick L
Oct 30, 2008 @ 14:24
Det diskuteras en del initiativ på nivån “få 20-åringarna att kappsegla kölbåt”. Vi får återkomma när det finns mer konkreta saker att kommunicera. Som vanligt handlar det bl.a om att få ihop finansiering men konkreta idéer formas i detta nu.
Peter Gustafsson
Oct 30, 2008 @ 14:31
I min värld så är det bra med så många olika kanaler som möjligt, så kommer det att visa sig vad som funkar. Kul att det händer saker.
Jag kan tycka att det är självklart att Laserseglare eller 49:er-seglare skall kan ta steget upp i Farr 40 eller VO 70 utan att först passera H-båt (som jämfört med båtarna ovan är relativt tråkig)?
rb
Oct 30, 2008 @ 15:15
Var det inte ett gäng laserseglare som vann Gotland Runt? Vem hjälpte dem?
smile
Oct 30, 2008 @ 17:51
rb! Det kan ha varit båtägaren som såg till att det låg en potent båt för ca 2,5 mille vid bryggan?
rb
Oct 30, 2008 @ 18:10
så allt som behövs är en potent båt då? varför skall shf eller ssf eller ngn annan då behöva ha något projekt?
Edward
Oct 30, 2008 @ 18:54
Båten som vann seglades av båtägaren och ett gäng laserseglare, de flesta av dem satsar aktivt i Laser för KSSS. Innan racet hade de fått lite hjälp av Peter Sundelin.
Pelle P
Oct 30, 2008 @ 19:02
rb och smile,
se det som att “båtägaren” fick ihop en bra besättning. Synergin mellan erfarenhet och ungdomlighet (vilket ord!…) är uppenbar. Se bara på Ericson 3. Självklart räcker det inte med ett bra gäng, båten måste ha potensial. En annan aspekt på detta är att få med “äldre” (och damer) nybörjare, där finns ofta lite kulor som kanske vill omsättas i en båt…
Bengt! Kul att höra om era planer. Vad blir det nästa år? Svaret kommer förstås inte nu men jag lägger en selma på First 40…
Är jag fel ute Bengt?
-
Oct 30, 2008 @ 19:36
Medelåldern på E3 är just nu 40 (39,8) år. Kanske inte riktigt en god representant för en “ungdomlig” båt….
range: 28 till 59 år, median 39
Arconan hade 4 ombord som seglar laser men det var knappast första gången de seglade kölbåt…
Peter Gustafsson
Oct 30, 2008 @ 19:51
I dag dras det stora lasset av enskilda båtägare som har fattat vitsen. Som Lars Duvander på årets Gotland Runt som ett riktigt bra exempel, men det finns många andra som verkar i det tysta.
Jag tror det finns många båtägare med “potent båt” som hade kunnat tänka sig att medverka, men för att det skall bli någon satsning som ger resultat så krävs det mer. När man tittar på de andra satsningarna så finns det många aktivitere runt omkring (coaching, utbildning, föreläsningar, träningsmöjligheter) som ingen enskild båtägare orkar dra på egen hand.
Framförhallt välsignas upplägget från officiellt håll, vilket inte skall förringas.
Och det är väl här man ser en möjlighet för förbund och stora klubbar att addera ett mervärde, och stötta storbåtsseglingen?
Men tills vidare är det ju båtägarna själva som raggar jolleseglare, ordnar träningshelg, synkar kappsegsprogram med varandra och ordnar fram föreläsare och coacher.
Erik
Oct 30, 2008 @ 20:59
Hei Peter
Ser du referer til Norges Seilforbund. Det er riktig at de har vært så heldige å få gratis gamle båten til Kongen, en Farr 50, men hva de har utrettet med den i årets sesong er en eneste regatta nemlig Færdern
Det er det ikke mye å slå seg på brystet av, så får vi krediterer Norges Seilforbund med en seriøs satsning bør vi se den båten noen nm fra Aker brygge, mer enn hva som har vært tilfelle i år.
Erik
Mackan
Oct 30, 2008 @ 21:00
“Good crew aren’t found they are made.”
Bengt Falkenberg
Oct 31, 2008 @ 00:40
Pelle P!
Ring när det är semle dax! Vi har andra planer. Undra vad som kommer först tröjan som Blur lovade eller din semla?
Smile
Oct 31, 2008 @ 00:47
rb. Dom hade knappast vunnit med en Laser eller om dom endast vore 4 man ombord. Varför misskreditera övriga medlemmar i besättningen som också gjorde bragden möjlig?
Laser seglare
Oct 31, 2008 @ 02:35
Det är kanske inte så konstigt att vi jolle seglare inte kommer med. För att kunna vara med i brunnen på en “storbåt” måste man sköta mast eller fördäck och måste förtjäna att komma bak. Fördäcket är viktigt men jolleseglaren har sitt hem i brunnen och framför allt på styret. Vad är det för båtar som seglar havskappsegling i Sverige? Hottade familjebåtar? Som det framkom i denna spalt seglar Danskarna Farr40 och TP52. För att göra havskappsegling intressant är det ett önskemål att ni hittar en gemensam båttyp för att köra fleet race vilket ostkustborna nästan lyckades med under mitten av 90 talet med deras Mummar och bla Calle Sunesson vid rodret på en av dom.
Patrick L
Oct 31, 2008 @ 07:50
Alla positioner är viktiga och alla kan ju inte styra hela tiden (om man inte bara vill få över de 4-5 bästa till havskappseglingen).
Steget vidare från jollen handlar ju om bl.a om nödvändigheten av att kunna ta klivet bort från styret och fortfarande vara en bra seglare. En båt som inte har vass crew framåt i båten är rökt på en blåsig kryss-länsbana liksom om man inte har trim, stor, styrning och taktik på rätt nivå. På en flerdygns distanskappsegling byts alla som har kompetens att styra av – även fördäckaren.
Min övertygelse är att ett skälen till varför inte jolleseglare fortsätter i kölbåt är för att befintliga båtar inte är tillräckligt intressanta för att locka jolleseglarna. De är vana vid snabb och tuff entypssegling där båtarna liksom i Sällskapsresan är “idrottsredskap, som en diskus ungefär”. Det är inget fel på hottade familjebåtar men jag insåg själv – när jag tejpade upp skydd för mahognyn för att kunna släpa segel genom båten – att detta var fel i alla fall för mig. Internationell entyp och riktiga racebåtar är vägen att gå om vi vill ändra på konceptet fundamentalt och få en starkare samhörighet mellan jollesegling och kölbåts-/havskappsegling. Detta har en del med pengar att göra. Vi kommer aldrig att se en flotta av TP52 eller kanske ens Farr 40 här uppe men vi skissar nu på ett seriöst försök att bygga en flotta av Mumm 30 på ostkusten som de seriösa jolleseglarna genom en långsiktig verksamhet skall kunna ha access till. Sedan får vi ta det därifrån.
Pelle P
Oct 31, 2008 @ 10:59
Ha Ha Bengt!
Jag skrev selma = 20kr men OK jag fixar semlor!!
Andra planer??!! Byta leverantör kanske?
Det surras om EM i Marstrand för X41, någon som kan mer?
martin
Oct 31, 2008 @ 13:46
HP:n är fräck men tyvärr är den liksom cb, 606 express mfl nog inget för duktiga jolleseglare som är vana vid att segla mot europa/ världstoppen. SB3 melges 24/32 eller mumm 30 är det som gäller. Hyfsat lätt transporterade båtar.
Ses vi i medelhavet??
Anders
Oct 31, 2008 @ 14:03
Till Laser seglare.
Ni får kanske ha rimliga krav…
Utan ett fungerande fördäck så är det ingen ide att ens fundera på att komma till start. En dålig fördäckare kan effektivt försöra alla chanser till resultat.
Så droppa attityden om att det bara är där bak som det skulle vara kul att segla… Med en väl fungerande besättning så kommer även fördäcket att vara involverade i trim, styrning, vägval, taktik och allt annat lite mer “prestigefyllt” arbete ombord.
smile
Oct 31, 2008 @ 15:18
Laser Seglare! (Det har vi nog alla varit) Du kommer nog att få stanna i Laser för med din attityd så skall du nog fortsätta att segla ensam. I storbåt så är det alltid hela teamet som krävs för framgång. Jag tror nog att du skall sluta kalla dig för “vi”. Det är första tecknet att allt inte står rätt till. Kolla filmen “Hur mår Bob” så kanske du kommer till insikt.
MiniMe
Nov 1, 2008 @ 22:05
har ibland känslan att det seglas för lite två-mans-jollar…. Det undervärderas kanske med bra gastar och fokus läggs alldeles för ofta på styrman. Det finns inte så många kappseglingar där gastarna får den uppmärksamheten de är värda.
MA
Nov 1, 2008 @ 22:43
Om seglarvärlden och media intar en attityd om att det är team work och laget som tävlar och inte en gubbe/gumma som styr och att det är skillnaden mellan vinst och förlust. Då ser vi nog fler jolleseglare välja tvåmansjolle och sedan ta steget upp till större båtar. För handen på hjärtat sä är det väl så att vi rapporterar sällan om fantastiska nedtagningar där fördäckaren gjorde ett kanonjobb, och om vi gör det har vi inte en aning om vem han/hon är. Tvärtom är det väl rorsman somalltid får cred när det går bra och motsatt blir det snack om dåligt fördäcksarbete när det strular (kanske orsakat av en rorsman som är kass). Inte fan säger man att lagkaptenen vann matchen i fotboll, även om det var han som gjorde målen!